خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخوندی: کمتر از 15درصد واگذاری‌ها به بخش‌خصوصی منتقل شده

«عباس آخوندی»، وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: تاکنون حدود 100 میلیارد دلار سهام مربوط به بنگاه‌های دولتی واگذار شده که بخش عمده آن در دولت‌های نهم و دهم بود.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی در نشست هم اندیشی و گفتگوی اقتصادی با موضوع “مروری بر تاریخچه، از تدوین لایحه تا قانونگذاری، نقدی بر خصوصی سازی” گفت: تاکنون حدود 100 میلیارد دلار سهام مربوط به بنگاه‌های دولتی واگذار شده که بخش عمده آن در دولت‌های نهم و دهم بوده که سهام عدالت و رددیون عمده این واگذاریها را تشکیل می‌دهد و در آن دوران در عمل چیزی کمتر از 15 درصد واگذاری‌ها به بخش‌خصوصی واقعی منتقل شده است.

آخوندیبا اشاره به فعالیت نهادهای عمومی غیردولتی گفت: این نهادها به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند مدیریت بنگاه‌های دولتی را داشته باشند و حق ندارند سهام مدیریتی را تحت تملک خود داشته باشند. با وجود این در زمان ارائه لایحه مذکور در سال‌های 85 و 86 این موضوع مورد استحاله دولت و مجلس قرار گرفت که بنظر می‌رسد به صورت اتفاقی نبوده و این موضوع جای بحث و تامل دارد. ضمن اینکه براساس اصل 44 قانون اساسی اقتصاد کشور به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده اما در دولت وقت بخشی ایجاد شد تحت عنوان نهادهای عمومی غیردولتی که از همه بخش‌ها بزرگتر بود.

وزیر سابق راه و شهرسازی افزود: آگاهی عمومی ضامن اجرای قانون اصل 44 است ولی متاسفانه از سال 85 که اوج حرکت‌های پوپولیستی توسط رسانه‌ها است، تغییرات زیادی در لایحه بوجود آمد.

وی با اشاره به تدوین لایحه اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی گفت: در اقتصاد کشور چند سوال مطرح است از جمله اینکه نقش دولت در توسعه اقتصادی، توسعه فناوری، حمایت از مصرف کننده، حمایت از محیط زیست و تسهیل رقابت و کنترل انحصار چیست؟ براین اساس باید ماموریت‌های دولت مورد تجدیدنظر بنیادی قرار گیرد تا مشخص شود قلمرو فعالیت دولت کجا است؟ اگر قرار است دولت سرمایه‌گذاری کند باید از انحصارات طبیعی شروع کنیم نه اینکه در بحث‌های رقابتی این کار را انجام دهیم.

وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: زمان ارائه لایحه مربوط به اجرای سیاست کلی اصل 44 در سال 85 بخش‌های مربوط به ماموریت دولت حذف شد که مشکلات کنونی خصوصی‌سازی در کشور از این ناحیه ناشی می‌شود.

وی اذعان داشت: علاوه بر این یکی دیگر از موضوعات صورت گرفته در راستای ارائه لایحه قانون اجرایی سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، موضوع حذف تولید کالاهای عمومی توسط دولت بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا