خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سه نوع مواجهه اصلاح‌طلبان با انتخابات ۹۸

یادداشت ناصر آملی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در ایرنا منتشر شده را می‌خوانید:

نسبت به انتخابات گذشته مجلس، انگیزه مردم برای رفتن پای صندوق رای کمتر شده است. در حال حاضر سه نوع مواجهه با انتخابات مجلس ۹۸ در بین اصلاح طلبان وجود دارد.

دسته ای که که حضور خود در انتخابات را مشروط به عملکرد شورای نگهبان کرده اند و می گویند اگر شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای اصلی ما را تایید کند در انتخابات حضور خواهیم یافت. این دسته البته نظر نهایی خود را مشروط می داند. این گروه شرط خود را عملکرد عادلانه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدها می داند. البته این گروه خود را ذیل نظر شورای مشورتی آقای خاتمی می دانند. شورایی که از هم اکنون در حال جمع آوری نظرات طیف های مختلف اصلاحات و جمع بندی آنها جهت اخذ تصمیم نهایی درباره شرکت در انتخابات است.

گروه دیگر هم اعتقادی به شرکت در انتخابات ندارد و می گوید تا تغییرات اساسی در ساختار حکومت صورت نگیرد نه نامزد می دهد نه رای.

گرایش دیگر حضور پای صندوق های رای را تحت هر شرایطی لازم می داند. این گرایش که حزب کارگزاران و حزب آقای کواکبیان را در بر می گیرد معتقد است اگر سنگ نیز از آسمان ببارد باید در این انتخابات هم نامزد داد هم شرکت کرد.

خود من به گرایش اول نزدیک ترم. یعنی اگر شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای اصلی اصلاح طلب را تایید کند ولو اینکه نظر سنجی ها نشان دهد در انتخابات شکست خواهیم خورد در این انتخابات شرکت می کنیم، چرا که حضور در یک انتخابات عادلانه و قانونی را شرط استمرار اصلاح طلبی می دانیم. تجربه ۲۲ سال اخیر (بعد از انتخابات ۷۶) نشان داد که اگر واقعاً نمایندگان ما در ریاست جمهوری یا مجلس حضور نداشته باشند با توجه به قدرت دولت پنهان نمی توان از پس آن برآمد. در این صورت نه تنها نمی توان از پس دولت پنهان برآمد بلکه چنین نمایندگانی حتی به دولت پنهان اعتراض هم نمی کنند. این طیف از اصلاح طلبان معتقدند باید جای اینکه بعد از انتخابات به مردم گفت دولت پنهان نمی گذارد دولت یا مجلس کار کند، این را قبل از انتخابات به مردم بگویند و اگر امکان حضور نامزدهای اصلی آنها در انتخابات مهیا نشد آنها هم حاضر نشوند گنجشک را رنگ کرده و به جای قناری به مردم بفروشند و بعد هم نتوانند جواب اعتراض مردم را بدهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا