خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جهانگیری: اروپا از فرصت ۶۰ روزه استفاده کند

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس‌جمهوری خطاب به اروپایی‌ها با بیان اینکه «ما ۱۴ ماه است به شما فرصت داده‌ایم؛ در یک هفته قرار است چه اتفاقی بیفتد»، گفت: غربی‌ها و اروپایی‌ها می‌دانند که دوران ۶۰ روزه‌ای که ایران مجدداً به آن‌ها فرصت داده ۱۶ شهریور ماه پایان می‌یابد و این روز آغاز گام دیگری در راستای کاهش تعهدات ایران خواهد بود؛ آن‌ها از این فرصت استفاده کنند تا بتوانیم به یک تفاهم دست یابیم.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح دوشنبه در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری که با موضوع «هم اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم» در دانشگاه الزهرا برگزار شد، با تاکید بر اینکه کشور امروز در شرایط حساسی قرار دارد، اظهار کرد: ممکن است تعبیر شرایط حساس برای مردم عادی شده باشد؛ چرا که ما همواره در مقاطع مختلف اعلام کرده‌ایم که شرایط فعلی شرایط حساسی است اما واقعاً در مقطع فعلی شرایط حساسی بر کشور حاکم شده است.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام خاطرنشان کرد: برجام تأیید شد و توافق شد به عنوان یک راهکار جدی و مهم و الگویی برای حل بحران‌های مختلف جهانی در دنیای دیپلماسی معرفی شود، اما آمریکایی‌ها چه پیش از خروج خود و چه پس از خروج خود از برجام هیچ وقت نگذاشتند مردم ایران از دستاوردهای برجام بهره‌مند شوند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: پیش از خروج آمریکا از برجام، مقامات این کشور با طرح موضوعاتی مبنی بر اینکه تعلیق تحریم‌های خود را دیگر تمدید نخواهند کرد، فضایی در جامعه جهانی ایجاد کردند که در آن ایران آن طور که باید نتوانست از برجام بهره ببرد. در نهایت نیز بعد از اعلام رسمی خروج‌شان از برجام در اردیبهشت سال گذشته، تمام توان و قدرت خود را بکار بردند تا تحریم‌هایی را که وضع کردند حتی در نقاط خیلی دور آمریکا اجرایی کنند. در این زمینه آن‌ها، چین، روسیه و اروپایی‌ها را وادار به تبعیت از خود کردند. آمریکایی‌ها همه قدرت‌شان را وارد جنگ اقتصادی با کشور در حال توسعه ایران کردند.

جهانگیری با بیان اینکه هدف اصلی آمریکایی‌ها از ایجاد یک جنگ اقتصادی علیه ایران وارد شدن درد و فشار به مردم و تشویق و ترغیب آن‌ها برای سازماندهی حرکتی علیه نظام جمهوری اسلامی بود، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها خیلی صریح و رسمی اهداف خود را از فشارهای اقتصادی بر مردم ایران بر زبان می‌آوردند و به همین دلیل نیز اعلام کردند که مردم ایران جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی خود را برگزار نخواهند کرد و این انقلاب به سمت فروپاشی خواهد رفت. همچنین همزمان با این جنگ اقتصادی، یک جنگ روانی هم علیه جمهوری اسلامی ایران برپا کردند که در این جنگ ما مقداری فضا را از دست دادیم و آن‌ها توانستند شوک‌هایی در اقتصاد و روان جامعه ایران وارد کنند.

وی با تاکید بر اینکه از مقطعی به بعد شرایط ما برای مقابله با دو جنگ اقتصادی و روانی که آمریکا علیه‌مان آغاز کرده بود، بهتر بود، اظهار کرد: یک سال از خروج آمریکا از برجام گذشت و ما در این مدت با چین، روسیه و اروپایی‌ها بحث کردیم و در برجام باقی ماندیم و به همه تعهدات‌مان نیز پایبند بودیم، اما طرف مقابل کمترین تعهدات خود را انجام نداد؛ طبیعی است که هر صبر کردنی، دوره‌ای دارد؛ نهایتاً بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی مقرر شد که ایران برخی از تعهدات خود را بر اساس بندهایی از برجام تعلیق کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تعلیق پایبندی ایران به دو تعهد برجامی خود ادامه داد: ما بر اساس برجام تعهد کرده بودیم که در داخل کشور بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم نگهداری نکنیم و همچنین غنی‌سازی اورانیوم را در حد ۳.۶۷ درصد نگه داریم اما اعلام کردیم که دیگر به این تعهدات پایبند نیستیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت است، اظهار کرد: این کاهش تعهدات به شرطی که طرف مقابل تعهدات خود را اجرا کند قابل بازگشت است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم حساسیت مردم و دانشگاه‌ها نسبت به شرایط کنونی و به ویژه اتفاقاتی که در برجام در حال رخ دادن است، گفت: چون طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است ما نیز تصمیم گرفتیم که بخشی از تعهدات خود را عمل نکنیم؛ همچنین زمانی تعیین کرده‌ایم تا اگر باز هم طرف مقابل در آن مهلت تعهدات خود را اجرایی نکرد، ما باز هم به روند کاهش تعهدات خود ادامه دهیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تماس تلفنی سران برخی کشورها با رئیس جمهور پیش از اعلام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی خود اظهار کرد: گاهی اوقات در مذاکرات تلفنی که سران کشورهای مختلف با رئیس جمهور کشورمان دارند، خطاب به ایشان اصرار می‌کنند که شما یک هفته یا چند روز به ما فرصت دهید تا تعهدات خود را اجرایی کنیم.

جهانگیری خطاب به اروپایی‌ها با بیان اینکه «ما ۱۴ ماه است به شما فرصت داده‌ایم؛ در یک هفته قرار است چه اتفاقی بیفتد»، تصریح کرد: غربی‌ها و اروپایی‌ها می‌دانند که دوران ۶۰ روزه‌ای که ایران مجدداً به آن‌ها فرصت داده است ۱۶ شهریورماه پایان می‌یابد و این روز آغاز گام دیگری در راستای کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. آن‌ها از این فرصت استفاده کنند تا بتوانیم به یک تفاهم دست یابیم.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل و گفت‌وگو است، در عین حال نیز از حق و حقوق ملت خود کاملاً دفاع می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. آی بدو بیا. یکی بخر دو تا ببر ! فرصتو از دست نده ! از پراید صندوقدار تا هاچ بگ. فقط بعضیهاش، برای سورپرایز ، یکی دو قطعه کسری داره !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا