خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمد بن سلمان، صدام حسین جدید است | تحلیل واشنگتن پست

به نوشته‌ی واشنگتن پست: زمانی دیکتاتوری بیرحم و بی مهابا به نام صدام در کشور نفت خیز عراق روی کار بود که به رغم سیاست‌های افراطی کاملاً مستند او، مورد حمایت و تحسین آمریکا و دیگر دولت‌های غربی قرار می‌گرفت چون هرچند که جرایم او وحشتناک و مافوق تصور بودند، او کشورش را مدرنیزه می‌کرد و در برابر شبه‌نظامیان افراطگر و ایران می‌ایستاد. اکنون محمد بن سلمان یک صدام جدید است که آمریکا و کشورهای غربی در قبال او نیز همان رویکرد را در پیش گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی در خصوص چگونگی حمایت‌های علنی و صریح غربی‌ها و کشورهای دیگر از محمد بن سلمان، ولیعهد حکومت عربستان به رغم جنایت‌های او و تشبیه وی به صدام، دیکتاتور سابق عراق می‌نویسد:

«زمانی دیکتاتوری بیرحم و بی مهابا در کشور عرب نفت‌خیزی روی کار بود که به رغم سیاست‌های افراطی کاملاً اثبات و مستند شده‌اش، مورد حمایت و تحسین آمریکا و دیگر دولت‌های غربی قرار می‌گرفت. جرایم او وحشتناک و مافوق تصور بودند اما او کشورش را مدرنیزه می‌کرد و در برابر شبه‌نظامیان افراطگر و ایران می‌ایستاد. احتمالا از نظر آنها جایگزین بهتری برای او وجود نداشت.

این دیکتاتور این پیام را دریافت کرد. او به این نتیجه رسید که تا زمانی که تولید نفت را ادامه بدهد و در برابر ایران بایستد، دستش برای قتل مخالفانش و قلدری کردن برای همسایگان دیگرش هم باز است. نام اوصدام بود.

آمریکا و همپیمانانش قماری روی او کردند که مستقیماً منجر به حمله‌ عراق به کویت در ۱۹۹۰ و پس از آن نیز منجر به جنگ‌های بی پایان در خاورمیانه شد؛ جنگ‌هایی که هم اکنون تقریباً مایه حسرت و تاسف تمامی تشکیلات سیاسی آمریکا شده‌اند.

اکنون ۳۰ سال بعد از این حمله، مقام‌ها و سیاستمداران غربی کورکورانه دارند همان اشتباه را تکرار می‌کنند. اکنون آنها می‌گویند از بابت جنایات‌ فاحش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان منزجر شده‌اند؛ جنایاتی شامل قتل جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در شهر استانبول و شکنجه و زندانی کردن فعالان زنی که به دنبال ارتقاء حقوق زنان بودند. آنها همچنین کمپین بمباران او در یمن را نیز به عنوان یک فاجعه آکنده از جنایات‌ جنگی می‌بینند.

با این حال در جریان نشست اخیر گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن در یک هفته پیش، این مقامات با خوشحالی محمد بن سلمان را دوره کردند و نه فقط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بلکه حتی نخست وزیران و رؤسای جمهور کشورهای دموکراتیک مهم اروپا نیز این کار را کردند. حتی نه فقط این غربی‌ها بلکه رهبران کشورهایی نظیر هند، کره جنوبی و ژاپن نیز به گرمی از محمد بن سلمان استقبال کردند و در شش ماه گذشته نیز رابطه صمیمانه با او داشتند.

اگر از آنها علت این رویکردشان را بپرسید یک پاسخ کاملاً آشنا را می‌شنوید: ولیعهد عربستان بهترین فرصت برای رقم زدن مدرنیزه‌سازی در عربستان محسوب می‌شود. او مشغول جنگیدن با شبه‌نظامیان افراطگر بوده و با ما و با اسرائیل علیه ایران متحد است و گزینه‌های جایگزین او بدتر هستند.

در حالی که این سیاستمداران به این صورت مصمم، چنین دیدگاهی را حفظ کرده‌اند می‌توان دید که چطور اگنس کالامار یک گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه اعدام‌های فرا قانونی و خودسرانه، به تنهایی تحقیقاتی را علیه محمد بن سلمان انجام می‌دهد.

کالامار با ابتکار عمل خودش تحقیقاتی را به مدت پنج ماه در مورد قتل و قطعه قطعه کردن جسد خاشقجی در اکتبر گذشته در محل کنسولگری عربستان در شهر استانبول انجام داده است.

کالامار در تاریخ ۱۹ ژوئن گزارشی قاطع را منتشر کرد و در این گزارش عنوان کرد که خاشقجی قربانی یک اعدام عمدی و از پیش برنامه ریزی شده و یک قتل فرا قانونی شده که دولت عربستان مسئول آن است و این که محمد بن سلمان را با اطمینان تقریبی می‌توان در عملیات قتل او و اقدامات بعد از آن برای سرپوش گذاری همدست دانست.

کالامار در گزارشش خواستار معلق شدن محاکمه ۱۱ مقام عامل سطح پایین در عربستان به عنوانم متهمان این قتل و همچنین خواستار یک تحقیقات مستقل از سوی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل یا اف‌بی‌آی درباره این حادثه شد.

این گزارش همچنین خواستار آن شد که تحریم‌هایی علیه محمد بن سلمان و دارایی‌های خارجی او اعمال شوند مگر آن مدارکی ارائه شود که نشان دهند او مسئولیتی در این قتل نداشته است.

با این حال سکوت مقام‌های رسمی در قبال این گزارش یک سکوت کر کننده بوده است.

گوترش که تاکنون خود را فردی کمرو نشان داده به درخواست کالامار برای انجام تحقیقات پاسخ نداد. او حتی تا همین چند روز پیش با او دیدار هم نکرده بود. اروپا نیز در این زمینه سکوت در پیش گرفته است.

ترامپ در جریان نشست گروه ۲۰ با محمد بن سلمان دیدار و با او صبحانه‌ای صرف کرد و گفت که محمد بن سلمان “عملکردی فوق العاده” داشته است.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع قتل جمال خاشقجی مدعی شد “هیچ انگشت اتهامی مستقیماً به سمت ولیعهد عربستان نشانه گرفته نشده است”. اما به رغم ادعای او، هم کالامار در گزارشش و هم سازمان سیا در یک ارزیابی مربوط به خود، انگشت اتهام را به سمت بن سلمان نشانه گرفته بودند.

کالامار در سفری که چند روز پیش به واشنگتن داشت ظاهراً از موضعش کوتاه نیامد. او در یک گردهمایی در انستیتوی بروکینگز گفت: بسیاری از دولت‌ها تلاش کردند تا این پرونده را دفن کرده و بگویند، بیایید مثل همیشه به کارمان ادامه دهیم اما این قتل قرار نیست ناپدید شود.

او همچنین به رغم مواضع ترامپ گفت، به روی این که آمریکا عدالت را در این خصوص اجرا کند حساب باز می‌کند.

وی طی نشستی در روزنامه واشنگتن پست گفت: من فکر می‌کنم این کشور تنها جایی است که در آن پاسخگویی سیاسی مؤثر واقع می‌شود.

همچنان برای این عدالت امید وجود دارد. یک سری قوانین معطل مانده در مجلس نمایندگان آمریکا هستند که مدیر اطلاعات ملی آمریکا را ملزم به ارائه گزارشی در خصوص مسئولان قتل خاشقجی و در ادامه ملزم به ممنوع کردن صدور روادید برای این افراد می‌کند.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا قرار است طی روزهای آینده لوایحی دیگر را نیز در این ارتباط بررسی کند. با این حال تا زمانی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا است بعید است که محمد بن سلمان با تحریم‌های مستقیم آمریکا رو به رو شود.

همه لوایح مطرح شده در کنگره بن سلمان را از این تحریم‌ها کنار گذاشته و یا به ترامپ برای کنار گذاشتن او از تحریمها اختیار داده‌اند.

محمد بن سلمان همچون صدام اکنون به این نتیجه رسیده که به مصونیت دست پیدا کرده است. زنانی که او دستور به شکنجه آنها داد هنوز زندانی هستند. جنگنده‌های او هنوز هم یمن را بمباران می‌کنند. و اخیراً نیز او اولین گام‌ها را به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای برداشت. از آن جا که دولت‌های غربی اکنون او را متوقف نمی‌کنند بعداً مجبور خواهند شد در زمانی که هزینه‌اش احتمالاً خیلی بیشتر خواهد شد جلوی او را بگیرند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا