خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دردسرهای دخترانی که نامشان “پرستو” است

تهامه مهدوی در گزارشی برای روزنامه‌ی همشهری نوشت: طبق اعلام مسئولان قضایی نخستین جلسه رسیدگی به پرونده دادگاه محمدعلی نجفی به جرم قتل همسر دومش به‌زودی برگزار می‌شود.

پرونده قتلی که در کنار نام قاتل و مقتول نام دیگری هم در آن بسیار شنیده شد؛ «پرستو».

اسمی که در اصطلاحات سیاسی به زنان نفوذی گفته می‌شود که مقامات سیاسی را درگیر می‌کنند؛

البته تاکنون موضوع ادعای اینکه همسر دوم نجفی در اصطلاح سیاسی پرستو باشد از سوی هیچ منبع رسمی و مقام قضایی تأیید نشده و خانواده میترا استاد (مقتول) نیز بارها این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

اما در بین مردم این روزها نام پرستو و اصطلاح آن بسیار در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های مختلف و محافل جامعه شنیده می‌شود؛

موضوعی که این روزها دردسرهای بسیاری را برای افرادی به‌وجود آورده که نامشان در شناسنامه «پرستو» است و با اسمشان شوخی‌های بسیاری می‌شود.

«پرستوی کی بودی تو؟»

پرستو. ر، مدیر مدرسه‌ای در شهر تهران است که می‌گوید دانش‌آموزان مدرسه با نامش شوخی‌های بسیاری می‌کنند.

او می‌گوید: «چند روزی بود که می‌دیدم وقتی در راهروهای مدرسه راه می‌روم بعضی از دانش‌آموزان پشت سرم اسمم را با لحن خاصی صدا می‌زنند و می‌خندند.

یک شب از همسرم پرسیدم نمی‌دانم چرا چند روز است دانش‌آموزان مدرسه مدام اسمم را صدا می‌زنند و وقتی همسرم علت آن را برایم توضیح داد، تازه متوجه شدم دلیل رفتارشان چیست.»

او ادامه می‌دهد:‌ «خدا را شکر که خیلی این موضوع طولانی نشد و بچه‌ها سرگرم امتحاناتشان شدند وگرنه ممکن بود یک روز با این رفتارشان از کوره در بروم.»

البته پرستو. م، دانشجوی سال سوم فیزیک‌ دانشگاه شهیدبهشتی با خنده می‌گوید:

این روزها از اینکه نامش سر زبان‌ها افتاده چندان هم ناراحت نیست.

او می‌افزاید:‌ «تا قبل از اینکه اسم پرستو «بد» شود، فکر می‌کردم اسم خاصی دارم؛ چون هم تعداد کمی هم‌نامم وجود دارد و هم پرستو نام یک پرنده زیباست که با بهار به شهرها می‌آید.

همیشه تصورم این بود بهترین اسمی که می‌شد مادرم برایم انتخاب کند همین اسم است. اما ‌بعد از اتفاقاتی (با خنده) که افتاد، در شبکه‌های اجتماعی متوجه شدم نامی که برایم انتخاب شده در صحنه سیاست اصلا خوب نیست و شاید اگر مادرم آن سال‌ها این موضوع را می‌دانست این نام را برایم انتخاب نمی‌کرد.»

او ادامه می‌دهد:‌ «بعد از قتل همسر دوم نجفی شوخی‌های دوستانم با من شروع شد. کافی بود کمی دیر به کلاس برسم یا با یکی از مسئولان دانشگاه یا استادان در راهروهای دانشگاه شروع به صحبت کنم، آن‌وقت بود که دیگر از دست شوخی‌های دوستانم در امان نبودم.

یکی می‌گفت: پرستو امروز کجا فرود می‌آیی؟ آن یکی دوستم می‌گفت: پرستو مواظب آشیانه‌ات باش که باد خرابش نکند و یکی دیگر زیر گوشم زمزمه می‌کرد: مواظب زندگی‌ات باش شکارچی‌های زرنگ تیرشان به خطا نمی‌رود.»

با من همدردی می‌کردند

پرستو. ک، دختر جوان دیگری است که می‌گوید این روزها شوخی‌های زیادی با اسمش می‌شود.

او البته قبل از اینکه کسی با اسمش شوخی کند، خودش در توییتر با نامش شوخی کرد و حالا می‌گوید، بازی کردن با اسمش برایش عادی شده است.

او می‌گوید: «‌همان وقتی که آن اتفاق افتاد در توییتر از برخی افراد که فکر می‌کنم اکانت‌هایشان فیک بود و برخی دیگر که برایم ناشناس بودند پیام‌هایی را دریافت کردم.

برخی از اینکه نامم پرستوست با من ابراز همدردی می‌کردند و برخی هم مرا دست می‌انداختند و اذیت می‌کردند؛ مثلا می‌نوشتند که روزهای خوبی برای پرستوها نیست.

البته برخی هم ابراز تأسف می‌کردند که چرا نام به این زیبایی را روی افراد جاسوس و مسئله‌دار گذاشته‌اند. یکی هم برایم نوشت که پرستوی واقعی تو هستی و پرستوهای دیگر ادایت را درمی‌آورند.

او در واکنش به این سؤال که آیا بعد از این اتفاق به ذهنش رسیده که نامش راعوض کند، می‌گوید:‌ «اگر جوان‌تر از این روزهایم بودم شاید این کار را می‌کردم اما من حساسیتی روی اسمم ندارم و این تب و تابی که این روزها در جامعه روی اسم پرستو وجود دارد گذراست و بعد از مدتی فراموش می‌شود.»

مأموریت‌های پرستو

پرستو. ع، نوجوان و دانش‌آموز کلاس دهم است و این روزها منتظر است تا کارنامه‌اش را بگیرد.

او می‌گوید: «روزهای اول اصلا نمی‌دانستم داستان چی هست و وقتی بعضی از بچه‌های مدرسه پشت سرم اسمم را صدا می‌زدند و ریزریز می‌خندیدند متوجه نمی‌شدم که چه علتی دارد. بعد از چند روز و از طریق مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی بود، فهمیدم که چرا بچه‌های مدرسه اینطور صدایم می‌کنند.»

این پرستو می‌گوید: «یک‌بار هم سر کلاس ادبیات یکی از بچه‌ها از دبیر ادبیات درباره پرستوها پرسید و معلم‌مان هم بی‌خبر از همه جا کلی اطلاعات درباره پرستوهایی که در زبان و ادبیات فارسی وجود دارد، صحبت کرد اما من متوجه خنده‌های بی‌صدای دوستانم بودم که زیرچشمی مرا نگاه می‌کردند و لبخند می‌زدند.»

او می‌گوید:‌ «روزهای اول از کار بچه‌ها ناراحت می‌شدم. به مادرم هم گفتم که اسمم را دوست ندارم اما بعد دیدم من که کاری نکرده‌ام که به‌خاطر آن برای اسمم ناراحت باشم.

این بود که خودم هم با شوخی‌های بچه‌ها همراه شدم و مثلا اگر یک روز با مدیر مدرسه کار داشتم به بچه‌ها می‌گفتم امروز پرستو ماموریت داره، حواستان را جمع کنید تا دست از پا خطا نکنید.

یا اگر یکی از معلم‌ها در راهروی مدرسه صدایم می‌کرد، به دوستانم می‌گفتم قرار است یک ماموریت جدید به من بدهند و از امروز دیگر هیچ‌کدام از دوستانم را نمی‌شناسم. خلاصه که پرستو بودن برای من یکی که بد نبود.»

باز می‌آید پرستو نغمه‌خوان

البته این روزها در شرایطی اسم پرستو سرزبان‌ها افتاده که برای خیلی‌ها خاطره این نام به کتاب فارسی کلاس چهارم دبستان بازمی‌گردد.

شعری از پروین دولت‌آبادی که تغییرات طبیعت در فصل بهار، سبز شدن درختان، پرآب شدن رودخانه‌ها و… و در نهایت کوچ پرستوها در بهار را برایمان توصیف می‌کرد؛

شعری که در کنار تصویری از طبیعت، پرستویی سیاه‌بال ترسیم شده بود و همه ما ابیاتی از این شعر را از حفظ هستیم:

«باز می‌آید پرستو نغمه‌خوان / باز می‌سازد در اینجا آشیان»


ایلنا نوشت: مرتضی حاجی  با اشاره به موضوع روند استعفاها در دولت گفت: شرایط کار برای دولتی‌ها از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و مالی و همچنین پاسخگویی به نیازهایی که هر کدام از دستگاه‌ها دارند، سخت شده است.

وی با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های سیاسی نگران برخی از مداخله‌ها در حوزه مسئولیت خودشان هستند، گفت: همین مساله موجب پایین آمدن کارایی سازمان آنها می‌شود و یک مقداری در تصمیم‌گیری‌ها احساس درجه دوم می‌کنند و به جای اینکه در خط‌مقدم اعلام مواضع و تصمیم‌گیری‌های سیاسی باشند، احساس می‌کنند در رده دیگری هستند.

حاجی با اشاره به اینکه این موضوع شرایط کاری را سخت می‌کند، افزود: وزرا نیاز دارند که مقدار بیشتری با مقام‌های بالاتر خود در تماس باشند تا بتوانند از راهنمایی‌ها و کمک‌های آنها بهره‌مند شوند. مقام‌های بالاتر هم از جهاتی دستشان خیلی پُر نیست و نمی‌توانند آنچه را که آنها متوقع هستند، تامین کنند.

وی ادامه داد: وزرا هم در این شرایط به جایی می‌رسند که احساس می‌کنند کارهایشان در حدی که باید باشد نیست و ترجیح می‌دهند میدان را برای فرد دیگری باز کنند، شاید او بهتر بتواند خواسته‌ها را تامین کند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره اینکه این استعفاها تا کجا می‌تواند ادامه داشته و تغییر وزیر چقدر می‌تواند موثر باشد، گفت: هیچ اتفاق بزرگی نمی‌تواند رخ دهد اما یک نیروی تازه نفس و کسی که کمتر با موانع و مشکلات روبرو شده و هنوز سرش به سنگ نخورده شاید بتواند با روش‌های ابتکاری جدید راه‌هایی پیدا کرده و از بار مشکلات بکاهد یا حداقل از بدتر شدن سازمان تحت مسئولیتش تا حدی جلوگیری  کند.

وی افزود: وزرا هم مشکلات اقتصادی دارند و هم در تامین نیازهای سازمانشان ناتوان هستند، از طرفی هم مشکلات اجتماعی از جمله مداخله‌های بیرونی را دارند که در هر حوزه‌ای به یک شکل نمود پیدا می‌کند.

مرتضی حاجی با عنوان اینکه از ابتدا نمایندگان مجلس چه برای عمران و آبادی و چه برای مدیریت‌های حوزه انتخابیه خود همیشه انتظاراتی داشته‌اند، گفت: بعضی از آنها توقعاتشان را خیلی متین و منطقی مطرح و برای آن استدلال می‌آورند، از آن طرف دستگاه اجرایی محدودیت‌هایش را بررسی و مطرح می‌کند.

حاجی ادامه داد: آنها یا به یک نقطه مشترک برای اینکه بتوانند تمام یا بخشی از آن توقع‌ها را برآورده کنند می‌رسند یا نمی‌رسند. در مواردی وقتی به نقطه مشترک نمی‌رسند، در نتیجه آن به موضع‌گیری‌هایی منجر شود که آزار دهنده بوده و پیشبرد اهداف را سخت می‌کند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با عنوان اینکه هیچ زمانی نبوده که نمایندگان مجلس توقع و انتظاری از دولتی‌ها نداشته باشند، افزود: از سال‌های ابتدایی انقلاب که من استاندار و قائم مقام صنایع سنگین بودم تا بعدها که در آموزش و پرورش و جاهای دیگر خدمت کردم توقع و انتظارات مجلسی‌ها هم بوده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر این توقعات و خواسته‌ها زیادتر، جدی‌تر و پررنگ‌تر شده است. این مطالبی هم که در فضاهای مجازی یا خود صدا و سیما تحت عنوان رانت‌خواری‌ها گفته می‌شود به این مسائل دامن زده، فضا را خیلی بد کرده و رسیدن به یک توافق منطقی را مشکل کرده است.

مرتضی حاجی در پاسخ به این سوال که پیامدهای سیاسی و غیرسیاسی این استعفاها برای دولت چه می‌تواند باشد، گفت: این رفت و آمدهای کابینه به دولت کمکی نمی‌کند، ممکن است آدمی که خسته شده برود و یک آدمی که تازه نفس است، بیاید و یک تغییر ظاهری در دولت ایجاد شود اما نمی‌تواند مساله قابل توجهی را حل کند.

وی ادامه داد: رفت و آمدها خیلی برای دولت فرصت ایجاد نمی‌کند و نشانه انفعال، کم ثباتی و کم انگیزگی برای ادامه کار را تداعی می‌کند و در شرایطی که کشور در آن قرار دارد، این موضوع چیز خوبی نیست.

حاجی در واکنش به اتفاق پیش آمده برای محمد علی نجفی، و جناحی شدن پرونده او با اشاره به اینکه همواره گفته می‌شود هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، ادامه داد: ضربه زدن به رقیب و از میدان به در کردن آن به هر طریقی درست نیست و نمی‌توانیم با هر وسیله‌ای که می‌خواهیم رقیب را از میدان به در بکنیم.

وی با بیان اینکه ظاهرا این موضوع در حد گفته‌های قدیمی باقی مانده است، گفت: اخیرا از هر وسیله‌ای برای هدفی که خیلی مقدس هم نبوده و حتی هدف پیش و پا افتاده‌ای است، استفاده می‌کنند و حتی از امکانات عمومی و ملی برای پیشبرد آن هدف استفاده می‌شود.

حاجی با اشاره به ورود صدا و سیما در مورد نوع برخورد با نجفی گفت: این رفتار، رفتار بی‌سابقه‌ای نسبت به کسی است که تخلف یا جرمی مرتکب شده است.

وی افزود: صدا وسیما به نوعی یک نمایش و شویی را برگزار کرد و آن را در شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف تکرار کرد که متاسفانه این بی‌اخلاقی است.

وزیر پیشین آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آقای نجفی یا هر کس دیگری در معرض یک سری خطرات است، گفت: باید جنبه‌های شخصی کار بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه او به عنوان نماینده یک گروه سیاسی چنین کاری را انجام نداده است.

وی ادامه داد: نجفی به عنوان یک شخص در معرض یک سری اتفاقات قرار گرفته و تصمیمی گرفته و آن را عملی کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: این تصمیم را جامعه نمی‌پسندد و کاری که انجام شده مجرمانه است، این یک موضوع شخصی است و از همه گروه‌های سیاسی چه راست و چه چپ و حتی دولتی که آقای نجفی یکی از مدیران برجسته آن بوده، مبرا است.

حاجی با اشاره به این جمله که «اگر می‌خواهی راجع به راه رفتن کسی قضاوت کنی ابتدا مدتی کفش او را بپوش»، گفت: این پرونده، یک موضوع شخصی بین دو آدم بوده که متاسفانه به جای بدی ختم شده و حالا بر اساس آنچه که گفته شد، پشت صحنه‌هایی دارد و دامی برای نجفی باز کردند و ایشان به دام افتاده است.

وی در واکنش به اینکه موضوع «پرستو» و انتساب آن به برخی از افراد چقدر می‌تواند واقعی باشد، گفت: خیلی از اسم‌ها را دارند به این مساله می‌چسبانند، ما نمی‌توانیم قضاوت کنیم واقعا رفتار خلافی اتفاق افتاده است یا نه.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه متاسفانه الان شرایط به گونه‌ای است که هدف وسیله را توجیه می‌کند، گفت: این هم ابزاری برای تضعیف رقبای سیاسی و از صحنه به در کردن مدیرانی شده که ممکن است در آینده جایگاه‌هایی را با رای مردم به دست بیاورند که برای گروه رقیب خوش‌آیند نباشد.

حاجی با اشاره به استفاده از پرستو در سازمان‌های رسمی و غیررسمی سایر نقاط جهان گفت: توقع این است که مسئولان نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر ارزش‌های دینی تاسیس شده و اخلاق یکی از ارکان اصلی این جمهوری است، از این موارد استفاده نکنند.

وی افزود: پخش خبرهای این چنین هم خیلی خوب نیست و اشاعه منکر است و همچنین اصل وجودی آن اگر واقعی باشد، خیلی خیلی جای تاسف دارد.

حاجی در واکنش به این موضوع که برخی از نهادها تاکید دارند که ما پدیده‌ای به اسم پرستو نداریم، گفت: اینکه یک سازمان رسمی کشور رسما چنین کاری را بکند برای من هم باورش سخت است. اما اینکه این موضوع توسط افراد برون سازمانی یا سازمان‌های غیررسمی و بعضا بی‌نام و نشان و حتی با نام و نشان افرادی که در بعضی سازمان‌ها مسئولیت داشته باشند ممکن است اتفاق بیفتد.

وی با عنوان اینکه این موضوع به شکل یک ماموریت سازمانی اتفاق نمی‌افتد، گفت: ممکن است دام‌هایی بگذارند و این اتفاق بیفتد اما من سعی می‌کنم خودم را قانع کنم که چنین چیزی نیست.

حاجی با اشاره به اینکه شواهد و قرائن زیادی وجود دارد و در فضای مجازی هم از خانم‌ها و هم از آقایان اسم برده می‌شود اما ابعاد آن مشخص نیست، گفت: به طور نمونه رئیس پیشین سازمان صدا و سیما در این باره صحبت و توضیح داده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه رئیس اسبق صدا و سیما اسم‌هایی را مطرح کرده، آیا این نسبت درست است، گفت: این کار به عنوان یک تکلیف سازمانی انجام نمی‌شود بلکه ممکن است مثل داستان قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ باشد.

وزیر دولت اصلاحات افزود: سرانجام جمع‌بندی در مبارزه قتل‌های زنجیره‌ای این شد که گروه‌های خودسر این کارها را انجام می‌دهند اما سازمان و به ما هو سازمان چنین چیزی در ماموریت‌های خودش ندارد.

حاجی با بیان اینکه موضوع پرستو اگر درون نهادی باشد خودسرانه و اگر نباشد سازمان‌های غیررسمی که  تعداد آنها در کشور خیلی هم زیاد هستند این کار را انجام می‌دهند، گفت: این نهادها دستشان در خیلی از موارد باز است و با شعار علیه این طرفی یا آن طرفی(جناح‌های سیاسی) خودشان را توجیه می‌کنند.

وی افزود: احتمال وجود پرستو را رد نمی‌کنم اما قطعی هم نمی‌توانم در این مورد چیزی بگویم.

نقش «پرستوها» در حذف سیاستمداران [اصلاح، توضیح و عذرخواهی]+[توضیح عبدالله ناصری]

گفت‌وگو با فواد صادقی | پرستوها و صاحبان قدرت

معرفی کتابی درباره‌ی اصطلاح «پرستو»

«پرستو»ها از کجا می‌آیند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. وای خدای من چه موضوع جالبی انتخاب کردین
    برای من دردسر نبود و نیست کمی شوخی بد نیست بخصوص بنده که بعنوان یک خانم که اسمش هم پرستو است بیش از سه سال پیش اقدام به نوشتن سلسله مقالات پروژه پرستو شدم .همون موقع هم اینچنین شوخی هایی شد.شوخی ها رو جدی نگیریم.
    با توجه به دانش پرستو شناسی ام هر گونه احتمالی که تایید کنه مرحوم میترا استاد ( پرستو) بوده کاملا رد هست و پایه و اساس علمی ندارد.
    پرستو مروجی

    6
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا