خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«رهبری فرمودند مسکن در شش سال گذشته تعطیل بود»

علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد گفت: مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی خود فرمودند مسکن در شش سال گذشته تعطیل بود؛ همچنین در سال 93 در اولین دیدار شان با دولت وقت فرمودند که موضوع مسکن مهم است و اگر کسی با اصل مسکن مهر و تسهیلات آن مخالفت دارد، اما میلیونها خانوار منتظرند این پروژه پیگیری شده و به اتمام برسد. وقتی ما نیامده‌ایم تولید مسکن که طبق طرح جامع مسکن باید سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود- اقدام کنیم طبیعی است چنین وضعیتی پیش بیاید.

وزیر راه و شهرسازی دولت دهم در برنامه جهان آرا که شامگاه یکشنبه (16 تیرماه 98) از شبکه افق پخش شد، ضمن بررسی وضعیت مسکن و اجاره نشینی طی سخنانی اظهار داشت: موضوع مسکن به لحاظ اینکه دولت، مجلس و نهادهای وابسته به دفتر رهبری باید به وظیفه خود عمل کنند سبب شده است که اکنون وضعیت را برای مردم عزیزمان در بحث اجاره و در بحث قیمت مسکن غیر قابل قبول کند.

وی افزود: وقتی ما در شش سال گذشته به وضعیت مسکن اهمیت ندادیم، مشخص است که چنین وضعی برای مسکن پیش می آید.

وزیر اسبق راه و شهرسازی در ادامه عنوان کرد: مقام معظم رهبری هم در دیدار رمضانی خود فرمودند مسکن در شش سال گذشته تعطیل بود؛ همچنین در سال 93 در اولین دیدار شان با دولت وقت فرمودند که موضوع مسکن مهم است و اگر کسی با اصل مسکن مهر و تسهیلات آن مخالفت دارد، اما میلیونها خانوار منتظرند این پروژه پیگیری شده و به اتمام برسد.

نیکزاد همچنین عنوان کرد: وقتی ما نیامده‌ایم تولید مسکن که طبق طرح جامع مسکن باید سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود- اقدام کنیم طبیعی است چنین وضعیتی پیش بیاید.

وی در همین رابطه افزود: آمار و ارقام بیانگر ساخت 370 هزار واحد مسکونی طی سالهای گذشته است، این موارد به هر حال یک روز باید آثار خود را نشان دهد. چرا که تولید نبوده و مسکن هم خوابیده است و فعالان مسکن و لشکر انبوه سازان که مي توانستند مسکن تولید کنند از بازار کنار رفتند.

وی درباره کنترل قیمت مسکن نیز عنوان کرد: مباحثی در این خصوص وجود دارد که در مجلس شورای اسلامی باید اتفاق می‌افتاد. در دنیا اکنون کنترل بازار مسکن از این طریق قانونگذاران و آنچه که در قانون گفته میشود، صورت میگیرد و سبب میشود که ما بتوانیم کنترلی از طریق مباحث مالیات بر خانه‌های خالی و بر معاملات مکرر ماليات بر زمین و عایدات مسکن را داشته باشیم.

نیکزاد ادامه داد: در کنار اینها وقتی نظارتی در قیمت گذاری، خرید و فروش و اجاره مسکن ورود نداشته باشد ما با یک آشفتگی بسیار سنگینی مواجه مي شويم وگرنه ساخت مسکن عین اقتصاد مقاومتی است.

وزیر راه و شهرسازی دولت دهم با اشاره به اینکه مسکن موتور محرکه اقتصاد است، گفت: ما به غیر از چند قلم مانند موتور آسانسور، نه در آهن، سیمان و کاشی و نه نیروی انسانی و خدمات مهندسی چیزی کم نداریم لذا تحریم نمی تواند هیچ اثری بگذارد.

وی افزود: حتی مسکن در زمان تحریم میتواند موتور محرکه ما در ایجاد اشتغال و تولید ثروت باشد.لذا ما باید ببینیم چه افراد یا چه تشکیلاتی آنچه که قرار بود طبق طرح جامع مسکن سالانه حداقل یک میلیون مسکن تولید شود را متوقف کرده‌اند؟ چرا دولت که وظیفه داشت از این بخش حمایت کند دیگر توجه نمیکند؟

نیکزاد در ادامه بیان کرد: اگر ما جامعه را به 10 دهک درآمدی تقسیم کنیم بدانید که دهک ۸ تا 10 فقط میتوانند مسکن تهیه کنند و هفت دهک پایین را باید حتماً دولت حمایت کند و این حمایت از طریق ساماندهی و حمایت از تولید مسکن صورت گیرد

وزیر اسبق راه و شهرسازی در همین راستا عنوان کرد: قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن هنوز منسوخ نشده است؛ این قانون تکلیف دولت را در بخش روستایی و شهری و همچنین تامین زمین تسهیلات ارزان قیمت، تخفیفاتی که از طریق دستگاه های مرتبط دولتی برای پایین تمام شدن مسکن صورت میگیرد را روشن میکند.

وی ادامه داد: موارد مزبور عواملی است که دست به دست هم داده و سبب شده که ما با آشفته بازاری مواجه شویم. در کالنشهرها و به ویژه در اطراف تهران جای بسی تاسف دارد که مدارس سه شیفته شده است، وقتی علت را جویا شدم گفتند کسانی که در تهران بودند اکنون نمی توانند در آنجا خانه اجاره کنند – خرید که به رویا پیوسته است- لذا سبب شده که به اینجا بیایند و این مدارس به سه شیفته تبدیل شود

وی تصریح کرد: این ها در محدودههایی که در اطراف تهران وجود دارد، رفتند و چون نمی توانند در مناطق۲۲ گانه تهران خانه اجاره کنند و در آنجا هم قیمت ها به اعداد نجومی رسیده است. مثلا 700 میلیون تومان یک واحد 80 متری در شهرهای جدید اطراف تهران خرید و فروش میشود. مگر این زمین‌ها رایگان نبود؟ بالا رفتن قیمت مصالح و دستمزد مگر به چه عددی رسیده است.

نیکزاد در ادامه خاطرنشان کرد: باید دولت به وظیفه خود در حوزه مسکن عمل کند، مجلس نیز از طریق مصوبات قانونی که در دنیا تجربه آن وجود دارد به وظیفه نظارتی خود عمل کند، این مشکل سبب نشود که رهبری در دیدار رمضانی خود بگویند مسکن ۵ سال است که متوقف شده؛ آثاری که بخش مسکن بر صنعت و رشته‌های صنعتی مرتبط دارد را نباید نادیده گرفت.

نیکزاد همچنین یادآور شد: به هر حال وقتی مسکنی ساخته میشود علاوه بر اینکه کارخانه‌های فولاد سیمان، کاشی و حمل و نقل -که مولفه ساخت مسکن است- فعال می شود، نیروی انسانی نیز به کار گرفته میشود لذا در این بین مهندسین، شهرداریها و ثبت اسناد و کسانی که لازم است تفکیک، طراحی و.نظارت کنند نیز فعال می شوند.

وی ادامه داد: یک خانه وقتی ساخته می شود ازدواج صورت میگیرد و در این صورت از قبل این خانه کارخانه‌های مرتبط با مسکن در بخش صنعت مانند پتو و فرش و تلویزیون و لوازم لازم برای شروع یک چرخه نیز ایجاد می شود.

نیکزاد عنوان کرد: بهبود بازار مسکن علاوه بر بخش مسکن، صنعتهای دیگر را هم مرتبط با بخش مسکن راه می اندازد؛ در کنار این هر صد متر مربع ساخت مسکن 2.5 شغل ثابت به صورت مستقیم و غیر مستقیم فعال میکند که اگر نگوییم بخش مسکن سبب ایجاد شغل میشود اما قطعاً باعث تثبیت شغل میشود. در این صورت 100 میلیون متر مربع در سال مسکن ایجاد میشود که این رکورد طبق آمار در سال ۸۵ و 90 زده شده و بیش از یک میلیون شغل ایجاد شد.

وی اظهار داشت: وقتی ۶ سال پیش میگفتند الزم نیست مسکن تولید شود و صدور پروانههای ساختمانی به زیر 300 هزار واحد رسید، مشخص بود که امروز این چنین اتفاقی برای مسکن خواهد افتاد. هر چند اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم در اقتصاد کلان وقتی ارزش پول ملی هم جابجا شد این روی دارایی و ثروت مردم هم اثر گذاشت اما اگر آن زمان مسکن تولید میشد و عرضه و تقاضا بالانس می شد ما چنین اتفاقی نداشتیم.

وزیر اسبق راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: یک کارخانه لبنیات اگر امروز تعطیل شود فردا صبح مشخص میشود که آن کارخانه تولید ندارد اما مسکن اینچنین نیست. در حوزه مسکن اگر امروز بخواهیم کاری انجام دهیم دو سال بعد جواب میدهد و اگر هم بخواهیم کاری را متوقف کنیم نیز سالها بعد نتیجه زیان آن را خواهیم دید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌های فعلی بازار مسکن دارای حباب هست یا خیر گفت: سوال‌اینجاست چه نظارتی بر روی بازار مسکن داریم؟ هر کس هر چقدر میخواهد مسکن را می‌فروشد، می‌خرد و یا اجاره می‌دهد.

نیکزاد با بیان اینکه حتما میشود قیمت‌ها را کنترل کرد، افزود: نظارت آنچنانی در حال حاضر در این بخش وجود ندارد؛ البته منظور بنده وزارت راه و شهرسازی نیست، آقای اسلامی وزیر فعلی راه تالش خود را میکند و کارهایی که متوقف بود را نیز فعال کرده است اما صحبت من این است که یک نظارت جدی باید بر این موضوع شکل بگیرد.

وی با انتقاد از اینکه چرا قیمت یک واحد آپارتمانی در تهران باید 35 میلیون تومان باشد، عنوان کرد: مگر چه اتفاق خاصی افتاده است؟ چرا اجاره هیچ حساب و کتابی ندارد و چرا قانون گذاری که باید توجه داشته باشند کاری نمیکند؟ دغدغه نمایندگان باید در این حوزه دوفوریت باشد و از این طریق بحث مالیات بر خانه‌های خالی، معاملات مکرر و مالیات و کسانی که زمین را می خرند و بدون هیچ حسابی آنچنان به ثروت می رسند را فعال کنند. بنابراین هیچ نظارتی از طریق مجلس شورای اسالمی که مصوب شده باشد و به.عنوان قانون در اختیار دولت قرار بگیرد، وجود ندارد

نیکزاد در ادامه برنامه جهان آرا خاطرنشان کرد: در دنیا اگر بخواهید مسکن را بخرید،اگر مازاد بر نیاز شما باشد حتما باید مالیات بدهید؛ شما اگر بخواهید زمینی بخرید و بیش از یک سال نگهدارید باید مالیات بدهید. در گذشته در مجلس شورای اسالمی چنین کاری آماده شده بود و اما نه مجلس و نه مسئول بخش فعلی بلکه مسئول وقت این را نپذیرفت و از دستور مجلس خارج شد.

وزیر اسبق راه و شهرسازی ادامه داد: قانونی که در سال 1387 با عنوان قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب شده، هنوز هم منسوخ نشده است این قانون دست دولت را در باب تولید انبوه مسکن، واگذاری زمینه‌ای دولتی، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و اعطای تخفیفات لازم برای افراد واجد شرایط باز می‌کند که متاسفانه این موضوع اجرا نمی شود.

وی ادامه داد: در ماده 11 این قانون گفته شده است سالانه باید حداقل 200 هزار واحد مسکونی در روستاها تولید شود؛ همچنین گفته شده که تسهیلات باید ارائه شود و دولت را تکلیف کرده که یارانه تسهیلات بدهد و برای بافت فرسوده هم همفکری شود؛ لذا اگر بخواهیم بخش مسکن فعال شود و به معنای واقعی کلمه اقتصاد مقاومتی که مدنظر مقام معظم رهبری است، اجرا شود باید مواردی را مورد توجه قرار دهیم.

نیکزاد بر همین اساس اضافه کرد: در بخش مسکن باید برونگرا باشیم یعنی اگر در بخش مسکن، ساخت و ساز در کشور انجام دهیم میتوانیم خدمات فنی و مهندسی را به دنیا صادر کنیم، همچنین این کار باید با عدالت و نوآوری همراه باشد. شما وقتی بخواهید مسکن انبوه تولید کنید -که در مسکن مهر هم همین موضوع رعایت شد- باید به سمت سبک سازی و تکنولوژی جدید و کاهش قیمت برویم بنابراین دولت باید وارد میشد و این زمان را از دست نمی داد.

وزیر راه و شهرسازی دولت دهم در ادامه سخنانش تصریح کرد: دولت باید طبق طرح جامع مسکن عمل کند، البته مجلس باید قوانین الزام را در اختیار دولت قرار میداد و اعمال نظارت میکرد. اگر این کارها، باور به اینکه اگر مسکن فعال شود در زمان تحریم این لوکوموتیو واگنهای دیگر را با خود میکشد و اشتغال به وجود می آورد، در کاهش بزهکاری اجتماعی و افزایش نشاط و امید جوانان فعال میشود، مسکن رونق می‌یابد؛ متاسفانه در این قسمت حق بخش مسکن خورده شده است.

وی بیان کرد: اگر حداقل ۲۵ درصد از تسهیلاتی که اکنون به بخش کشاورزی صنعت ارائه میشود ارائه می شد باز وضع اینچنین نبود. وقتی شما تسهیلات را ارائه نکنید و مسکن تولید نشود و در نتیجه عرضه و تقاضا بالانس نشود مشکل ایجاد می شود.

وی افزود: در یک مقطع زمانی در کشور نهضتی به راه افتاده بود و آن این بود که افرادی که نمی‌توانستند خود مسکن تهیه کنند به هر حال دولت از آنان حمایت میکرد، این همان چیزی است که رهبری تاکید کردند.

وی عنوان کرد: عقل سلیم ایجاب میکند ما مسکن را برای مردم و جوانان از الان تا ده سال بعد به تعداد هر سال یک میلیون تولید کنیم چرا که نیاز داریم؛ اگر جلوتر هم برویم در این جماعت 600 میلیونی در منطقه نیز حتما به دنبال صدور خدمات فنی مهندسی خواهیم رفت.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید وارد تولید شود و بخش مسکن را فعال کند،گفت: در حال حاضر در کشور ما 2 میلیون و 600 هزار واحد خالی وجود دارد. هر چند عمده اینها خانههای لوکس هستند اما بانکها و موسسات مالی روی بخش مسکن سرمایه گذاری میکنند.

وی با اشاره به اینکه رونق زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت مسکن بالا نرود و تولید آن هم سرجای خود باشد،گفت: چرا در کشور سامانه ای نباید داشته باشیم که بر اساس آن بیش از یک ماشین و یک خانه ثبت شود؟ مگر ما یک ماشین و خانه بیشتر نیاز داریم؟

وی با اشاره به اینکه مسکن باید قوانین مصوب مجلس در باب مالیات، معافیت مالیاتی و موارد اینچنینی داشته باشد، بیان کرد: دولت در حد توان خود از زمینها و تسهیلات ارزان قیمت خود میتواند به ساماندهی مسکن کمک کند.

نیکزاد افزود: اگر مالیات بر خانه‌های خالی اخذ شود و کسانی که دوسال قرارداد می بندند از معافیتی درباره اجاره خانه معاف شوند همچنین مشوق و تشویق برای ارائه خانه به جای یک سال اجاره دو یا سه سال قرار دهیم حتما قیمت پایین می‌آید.

وزیر اسبق راه و شهرسازی ادامه داد: دولت باید وارد تولید مسکن شود، همچنین باید از لشکر انبوه سازان و پیمانکاران باید استفاده و راهبری کند. اگر مالیات بر خانه های خالی گرفته شود و مشوقات در این حوزه صورت گیرد وضعیت مسکن ساماندهی میشود.

وی ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه هیچ حساب و کتاب و نظارتی بر موضوع اجاره و قیمت مسکن در کشور وجود ندارد. مردم که قرار نیست در حوزه مسکن خود عمل کنند به هر حال دولت و مجلس را انتخاب کردند تا مشکلاتشان حل شود.

نیکزاد با بیان اینکه دولت باید وارد عرصه تکمیل طرحهای نیمه تمام مسکن مهر برود، گفت: مسکن شاید از اقتصاد کلان تأثیر می‌پذیرد اما وقتی ارزش و قیمت پول ملی پایین می آید فرد با این مقایسه می کند و قیمت دارایی خود را بالا می برد اما اگر هدف این باشد که مسکن در کشور کالای سرمایه ای نباشد بلکه به عنوان کالای مصرفی استفاده شود وضع ما بهتر از این خواهد شد.

وی در همین رابطه اضافه کرد: نظر دولت این است که 400 هزار واحد به عنوان طرح ملی را پیش ببرد لذا باید وظیفه خود را انجام دهد. در کنار مجلس و وظیفه نظارتی آن قوه قضاییه هم -در عین حال که میدانیم کارهایی انجام میدهد- نیز باید کمک کند و قطعا با این کمک وضعیت مسکن بهبود می یابد.

نیکزاد با بیان اینکه خانه دار شدن برای جوان ایرانی یک رویا شده است، اظهار داشت: قبل از حضور آقای اسلامی در وزارت راه اجازه دادند مسکن مهرها خرید و فروش شود؛ اکنون دارند این مسکنها را تکمیل میکنند اما این مسکنها از دست صاحب خانه ها خارج شده و دست دلال‌ها است که این خلاف قانون است.

وی تاکید کرد: برای مسکن دهک اول و دوم باید کمیته امداد و بهزیستی کمک کنند اما دولت باید دهک درآمدی 3 و 4 را مورد توجه قرار دهد در غیر این صورت محال ممکن است وضعیت مسکن بهبود یابد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت مسکن در این چند سال چند برابر شده است، افزود: این تورمی که اکنون هست چون مسکن مهری در کار نیست، نقدینگی در زمان هاشمی رفسنجانی1880 میلیارد بوده وقتی تحویل خاتمی میدهد 13500 بود، اما اکنون 2 تریلیون تومان است. پس پایین ترین نرخ نقدینگی در زمان آقای احمدی نژاد بوده است. این 1500 میلیارد تومان نقدینگی به کجا رفته است؟

وی اشاره کرد که در دولت یازده و دوازدهم نقدینگی بالا رفت و تورم هم بالا رفت این نقض غرض است. اگر مسکن مهر بد بود آن را اکنون تکمیل نمی‌کردند.
وی ادامه داد: به آقای رئیس جمهور در این رابطه اطلاعات غلط دادند. در یک کشوری وقتی چهار دولت را کنار هم می‌گذاریم بالاترین رشد نقدینگی در زمان هاشمی رفسنجانی و کمترین آن در زمان احمدی نژاد بوده است.

وزیر راه و شهرسازی دولت دهم بیان کرد: ما زمانی که مسکن مهر را می‌ساختیم در برخی استانها کارگر پیدا نمی‌کردیم؛ یعنی فرد شغل میخواست اما میخواست کارمند باشد، آن زمان چرخه اقتصاد میچرخید.همان موقع قرار بود آمریکا ما را تحریم فلج کننده کند اما کشورهای همسایه با ما مبادله داشتند.

وی با اشاره به اینکه اکنون بانک ها دیگر نمیتوانند کمتر از 18 درصد وام مسکن بدهند، تصریح کرد: مرور زمان ثابت کرد مسکن مهر آثار تورمی نداشت و نقدینگی در دولت نهم و دهم کمتر بوده است. نقدینگی موجود در دولت کنونی هم که در هیچ بخشی نرفته است.

وی ادامه داد: زمانی که در سال 1395 سرشماری صورت گرفت 24.5خانوار در کشور وجود داشت که حدود ۲۵ میلیون مسکن وجود داشته است، پروژه مسکن مهر به قدری عظیم و بزرگ بود که ۴ میلیون و 300 هزار واحد در عرض ۸ سال به بهره برداری رسید.

وی افزود:در برخی استانها 370 هزار کل خانه‌های شهری روستایی آن است که 62 هزار مسکن روستایی و شهری در زمان دولت نهم و دهم ساخته شده است یعنی میخواهم بگویم بُعد قضیه و تاسیسات زیربنایی نقدینگی یا مکان یابی چگونه است. مکان یابی زمان ما نبوده است در زمان ما یک مکان یابی صورت گرفت و آن هم شهرک پردیس بود.

نیکزاد بیان کرد: برای پرند، هشتگرد، علوی، فوالد شهر، بهارستان و موارد این گونه قبل از اینکه دولتی به نام دولت نهم به وجود بیاید قبالً مکان یابی وجود داشت، اما برای این که حق مطلب ادا شود شاید آنها بگویند ما این را برای طویل المدت دیده بودیم؛ بله، ما در تکمیل ظرفیتها شهرهای جدید تسریع کرده بودیم به هرحال باید ساخته می شد اما موضوع مکان یابی شهر جدید سهند تبریز را ببینید؛ مردم آذربایجان و تبریز می دانند اکنون در این زمینه در تبریز هیچ مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: مسئله تاسیسات، زیربنایی، نظام مهندسی، پیمانکاران، انبوه سازان، مکانیابی، ساخت پروژه، سرما، گرما تحویل مسکن و ثبت نام مردم، رسیدگی به واجدین شرایط کار بسیار عظیمی بود که در آن زمان انجام دادیم اما ارزش داشت.
وی بیان کرد: پروژه مسکن مهر را در پردیس و پرند اجرا کردیم که در پی آن قالب تونلی به این کشور آمد اینها کارهایی بود که از انبوه ساختن ایجاد شد.

نیکزاد با تاکید بر اینکه بانکها نباید بنگاه داری کنند، بیان کرد: بانکها مسکن می خرند و نگه می دارند و ساختمانهای لوکس میسازند. اکنون بانک مرکزی به شدت روی این موضوع تأکید کرده که بانک ها وارد این کارها نشوند و هلدینگ هایی که بانک ها دارند را باید جمع کنند. متاسفانه دولت های گذشته نیز زورشان نرسید و همچنان هلدینگهای بانک ها جاری و ساری است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر بخشنامه صریح و محکم بانک مرکزی به بانکهای خصوصی وجود دارد وارد بنگاه داری و ساخت و ساز نشوند اما اکثر بانک ها خود زمین میخرند و ملک فروشند. نباید این اتفاق بیفتد، اگر این کارها انجام نشود شاید بانکهای سودده و ضررده خیلی زود ترمشخص شوند.

وی ادامه داد: تجربه ما در دولت فقط این بود که دوستان بانکها هر کاری کردند که تسهیلات در اختیار مسکن های روستایی مسکن های شهری در آن زمان قرار دهند این کار را نکردند. علیرغم اینکه 15 روز یکبار جلسه شورای عالی مسکن تشکیل میشد ( بنده در دولت نهم نماینده استانداران در شورای عالی مسکن بودم) این جلسه با ریاست شخص رئیس جمهور هر 15 روز یکبار تشکیل می شد که وقتی از جایگاه نمایندگان استان ها می‌رفتم می‌دیدم که تسهیلات نمی‌دادند و به این صورت کار روی زمین مانده بود.
بنابراین دولت تصمیم گرفت بانک مرکزی را مکلف به ارائه تسهیلات در این بخش کند و این برای بانک مسکن هم بسیار خوب شد چون عددی را بانک در اختیار قرار داد و گفت شما این را به مردم بدهید و ۵ درصد سود بگیرید، بنابراین بانکها اگر میخواهند بانکداری کنند نباید سراغ این کارها برود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ضد و نقیض مسئولان در خصوص مسکن مهر بیان کرد: من زیاد با اشخاص کار ندارم اما میخواهم بگویم ما آنقدر کار کردیم که یادمان رفته است خود و کارمان را پرزنت کنیم. جالب است که برخی دانشگاهها فکر میکنند که ما نه نظام مهندسی را وارد بازی کردیم و نه انبوه سازان و شهرداریها را.

نیکزاد در ادامه عنوان کرد: ما یک سانتی متر مربع بدون پروانه آجر روی آجر نگذاشتیم و یک متر مربع ساختمان را بدون نظارت نظام مهندسی نساختیم.

وی تصریح کرد: برخی میگویند مسکن مهر اَخ است، چرا بد است؟ بتن، اسکلت، نما، چه چیزی از آن مشکل داشت؟ در زلزله سر پل ذهاب پروژه ای اسکلت آن ماند و دیواره آن تخریب شد؛ ما برای مسکن مهر ساختمان مسکونی را طراحی میکنیم که در زلزله جان افراد حفظ شود و همینگونه هم بود.

وی بیان کرد: ما در پروژه مسکن مهر تاسیسات سرما و گرما، رادیاتور، پکیج، سرامیک و کاشی و همه چیز داشتیم. شش سال است هر بار که موضوع مسکن مهر مطرح می شود تلویزیون برجهایی که در پرند و پردیس ساخته می شود را نشان میدهد مگر اینها چه ایرادی دارد؟

وی افزود: بنده ادعا ندارم که ۴ میلیون و 300 هزار مسکن مهر که بزرگترین پروژه عمرانی کشور است اشکال ندارد، بلکه میگویم این همه بر سر این پروژه نزنیم. چون با 300 هزار تومان ساخته می‌شد اشکال داشت؟ بنده میگویم ما با 300 هزار تومان نساختیم و 800 هزار تومان ساختیم اما از شهرداری، نظام مهندسی، بیمه و بسیاری از موارد تخفیف گرفتیم. این برای افرادی بود که هیچ خانه و ملکی ندارند.

وزیر راه و شهرسازی دولت دهم افزود: آن زمان ۲ میلیون و 120 هزار مسکن در روستا ساخته شد که یک میلیون و 600 هزار تعداد از آن افتتاح شد؛ 520 هزار واحد آن با 30 درصد پیشرفت تحویل دولت بعدی و بنیاد مسکن شد. همچنین از تعداد ۲ میلیون و 180 هزار واحد مسکونی شهری، تعداد 200 هزار واحد بافت فرسوده بود، در بافت فرسوده ما نه زمین داشتیم و نه کاری به این موارد داشتیم.

وی اظهار داشت: آن زمان در بافت فرسوده میخواست خانه بسازند اما ما تسهیلات میدادیم. 380 هزار واحد را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر می ساخت. از یک میلیون و 180 هزار بود. یعنی فرد خود، زمین، آب، برق و توجیه اقتصادی «خودمالک» واحد، بالای ۲۵ هزار نفر 933 واحد آن داشت اما از دولت تسهیلات ارزان قیمت گرفته بود و به ازای هر واحد «فرم ج» به دولت میداد.

نیکزاد در ادامه این مطلب بیان کرد: در این صورت یک خانوار ایرانی را از صف خانه دارشدن جدا میکرد اما دعوا سر این است که کلاً 420 هزار واحد در 17 شهر جدید مسکن ساخته میشود که از این تعداد ۲۲۷ هزار واحد در چهار شهر پردیس، 92 هزار واحد در پردیس، ۸۲ هزار پرند ۴۵ هزار واحد در هشتگرد، پنج هزار واحد در اندیشه ساخته شده است. مثال آیا تاکنون گزارشی منفی درباره مسکن مهر از سهند، پردیسان قم، علوی استان هرمزگان، بهارستان اصفهان و امثالهم دیده اید؟

وی با بیان اینکه اطلاعات غلطی به مسئولان ارشد دولت در مورد مسکن مهر دادند،گفت: این تعداد واحدها را تکمیل نکرده‌اند و کل دعوا بر سر این موضوع است. البته اکنون می گوییم شرایط خوب است به خاطر اینکه در حال حاضر عزم و اراده برای تکمیل واحدهای نیمه تمام پردیس، پرند، هشتگرد و اندیشه وجود دارد و مردم نیز راضی هستند.

وی یادآور شد: سوال اینجاست آیا مسکن‌های مهر از خانه‌هایی که خلاف ساخته میشود و یا حاشیه نشینی -که 13 میلیون نفر در حاشیه شهرها در حال حاضر زندگی میکنند- بدتر است؟

وی در خصوص ساخت خانه و مسکن مهر در ونزوئال به تشریح روند ساخت این پروژه و علل آن اشاره کرد و گفت: آقای چاوز در سال 89 به ایران سفر کرد که در جریان این سفر به بازدید از پروژه مسکن مهر پرند رفتیم؛ ایشان وقتی این پروژه را دید خیلی تعجب کرد. لذا از کمیسیون مشترک به همراه آقای عبدالرضا مصری درخواست کرد که برای ما در ونزوئال مسکن بسازید چرا که ما در مسکن بسیار مشکل داریم. در همان جا یکی از شرکت هایی که امتحان پس داده و در کارهای عمرانی سدسازی و مسکن سازی سابقه بسیار خوبی داشت به آنها وصل شد.

وی در ادامه این مطلب افزود: در پی آن بخش خصوصی با وزیر مسکن آنجا صحبت کرد و قرار شد 35 هزار واحد مسکونی ساخته شود، اما چون آبروی جمهوری اسالمی ایران در وسط بود ما موظف شده بودیم و افراد مان را برای بازدید در آنجا بفرستیم و 35 هزار واحد مسکن را بسیار خوب و در زمان مقرر ساختیم؛ آنها هم در آن مقطع زمانی پول خوبی را به بخش خصوصی ما دادند که در نتیجه ارزآوری برای کشور داشت.

نیکزاد ادامه داد: در مرحله دوم تقاضای ساخت ۲0 هزار واحد مسکونی در ونزوئال کردند که ما آن را نپذیرفتیم شرکتهای دیگری را برای ساخت معرفی کردیم.در سوریه نیز آقای بشار اسد اصرار داشت تا مدل مسکن مهر را در آنجا پیاده کنیم لذا این یک کار خوب با درخواست صدور پروانه فنی مهندسی بود که بنده پیگیری میکردم. در نتیجه آن رضایت مندی مردم و دولت ونزوئال را در ساخت این واحدها دیدیم. دیگر بعد از دولت یازدهم خبر ندارم که آیا ما صدور خدمات فنی و مهندسی در این ابعاد که که می توانست در سوریه و عراق که مورد نیاز است استفاده شود، داشتیم یا خیر که برای کشور ارزآوری داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی دولت دهم در بخش پایانی این برنامه خاطرنشان کرد: این ظرفیت در کشورهای همسایه وجود دارد که ما علاوه بر داخل کشور بتوانیم ساخت و سازها را در بر اساس موارد فنی موجود در کشورهای همسایه هم انجام دهیم. با توجه به برابری پول ما ارزی که از آنها می‌گیریم حتما این پروژهها میصرفد. بنابراین دولت میتواند بخش خصوصی را در کشورهای همسایه برای ساخت چنین پروژههایی وصل کند.

وی عنوان کرد: اگر آن زمان پروژه مسکن مهر برای هر واحد در داخل کشور 300 تومان ساخته می شد.در ونزوئال یک میلیون و 200 هزار تومان برای ما تمام شد.
وی در پاسخ به این سوال که اگر از سال 9۲ انبوه سازی ادامه پیدا می کرد وضعیت چقدر می تواند متفاوت باشد،گفت: در سال 1393 رهبری در اولین دیدار هیأت دولت فرمودند که اگر کسی نسبت به اصل مسکن مهر و تسهیلات آن اعتقاد نداشته یا مشکلی دارد اما میلیونها خانوار منتظر خانه دار شدن هستند که این پروژه باید پیگیری و به افتتاح برسد. اگر این کار انجام می پذیرفت وضع مسکن بهبود می‌یافت.

نیکزاد همچنین تصریح کرد: امروز جوانان که هیچ امیدی برای خانه دار شدن ندارند؛ اگر ساخت و سازها ادامه پیدا میکرد سالانه به جای 300 هزار واحد مسکونی با کمک دولت و بخش خصوصی و انبوهسازان (به نام بخش مسکن) سالانه یک میلیون مسکن تولید میکردند حتما وضعیت ما این چنین نبود. در کنار آن حضور جدی که اکنون مشاهده می شود مجلس هم کمک می کرد و همچنین مباحث نظارتی و تقنینی را هم داشتیم اوضاع خوب میشد، اما در حال حاضر متاسفانه هیچ نظارتی بر بخش مسکن وجود ندارد.

وی در پایان با ابراز تاسف از اینکه در اجاره بهای مسکن و ساخت و ساز هیچ نظارتی وجود ندارد، اظهارداشت: به هر حال آیا دولت و نظام در مقابل مردم طبق قانون اساسی و بنا به فرمایشات بزرگان وظیفه دارند یا خیر؟ برای مردم خانه مهم است و از همه مهمتر در زمانی که استکبار کمر بر نابودی ما بسته است ما میتوانیم تحریمها را با فعال کردن این لوکوموتیو بخش مسکن بشکنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا