خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایفلینگ:‌ اروپا توان اقدام بزرگی ندارد جز صدور بیانیه

در پی تصمیم ایران مبنی بر افزایش سطح غنی سازی اورانیوم تعیین شده در برجام ، خبرگزاری فرانس اینفو در مصاحبه با واینسانت ایفلینگ، محقق همکار در مرکز مطالعات بحران‌های بین المللی دانشگاه لووان به بررسی این موضوع پرداخته است [لینک] که متن آن را با ترجمه‌ی انصاف نیوز در زیر می‌خوانید:

– آیا تصمیم ایران مبنی بر افزایش سطح غنی سازی تعیین شده در توافق 2015 برای به چالش کشیدن یا تلافی کردن خروج آمریکا از این توافق در سال گذشته است؟

ایفلینگ: از نقطه‌نظر تهران این تصمیم، ناقض تعهدات این توافق نیست. ایران به بند 36 توافق اتکا می‌کند که به طور واضح در آن تبیین شده که ایران حق آن را دارد که به کل تعهداتش پایبند نماند در صورتی که تشخیص دهد که طرف‌های دیگر توافق همچنین اقدامی را انجام می‌دهند. از نقطه‌نظر تهران، اروپایی‌ها به تعهداتشان مبنی بر مزایای اقتصادی که به ایران بهره برساند، عمل نکرده‌اند. انگیزه‌ی تهران، افزایش فشار به اروپایی‌ها و در عین حال ثابت کردن این موضوع به ایالات متحده است که استراتژی‌اش دیگر تاثیرگذار نیست. به خاطر آنکه ایران در مقابل واشنگتن منفعل نمی‌ماند بلکه اقدام متقابل انجام می‌دهد.

– آیا تحریم‌های آمریکا به اقتصاد ایران آسیب رسانده؟

ایفلینگ: تحریم‌ها بسیار به اقتصاد ایران آسیب رسانده. اگر شرایط به گونه‌ای پیش برود که دونالد ترامپ مجددا به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شود، برای ایران حفظ شرایط فعلی بسیار مشکل خواهد شد.

– ایران از اروپایی‌ها شکایت دارد که به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند اما اگر شرکت‌های اروپایی با ایران وارد تجارت شوند با تحریم‌های ایالات متحده روبرو می‌شوند. اروپا چه انعطافی می‌تواند از خود نشان دهد؟

ایفلینگ: اروپایی‌ها در شرایط بسیار سختی هستند. آنها قدرت انعطاف بسیار کمی دارند. هیچ راه حل موثری پیش روی اروپا وجود ندارد. این موضوع هیچ گاه به صورت رسمی اعلام نمی‌شود اما در بسیاری از دولت‌های اروپایی، این امید وجود دارد که ترامپ مجددا به عنوان رییس جمهور انتخاب نشود تا بتوانند ایران را به حفظ تعهداتش تا عبور طوفان ترامپ متقاعد کنند. در حال حاضر اروپایی‌ها توان انجام هیچ اقدام بزرگی به جز بیانیه صادر کردن ندارند. تاکنون اروپایی‌ها سازوکارهایی راه اندازی کرده‌اند اما این ساز و کارها پوسته‌هایی توخالی هستند. شرکت‌های اروپایی را نمی‌توان به سرمایه گذاری در ایران مجبور کرد.

– آیا این تنش‌ها می‌تواند منجر به جنگ شود؟

ایفلینگ: همیشه این احتمال وجود دارد اما این به خاطر امکان وقوع جنگ (از پیش برنامه‌ریزی شده) که ما در آن مشارکت نخواهیم کرد یا امکان راه حل مذاکره نیست بلکه آنچه مرا بیشتر از همه نگران می‌کند، امکان حوادث غیر مترقبه بین نیروهای آمریکایی که به صورت سنگینی در منطقه خلیج فارس حضور دارند و نیروهای ایرانی به ویژه سپاه پاسداران است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا