خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش: امروز حجاب در تهران چگونه است؟

/ گزارش آماری و تصویری انصاف نیوز/

پریسا صالحی، انصاف نیوز: زن میانسال که مانتویی بلند پوشیده و با روسری تمام سرش را پوشانده آرام طوری که بقیه صدایش را نشنوند می‌گوید: «حجاب خیلی شل شده، از اول انقلاب تا الان حجاب تو شل‌ترین حالت خودش است. گشت ارشاد و اینا هم خیلی کم شده، فقط برای حفظ ظاهر است.»

منیژه یکی از کسانی بود که در مورد وضعیت کنونی حجاب با آنها صحبت کردم بیشتر  زنان از وضعیت کنونی حجاب ناراحت بودند، بعضی از آنها معتقد بودند که حجاب به قدر کافی درجامعه رعایت نمی‌شود و بعضی دیگر فکر می‌کردند اینکه مجبور به رعایت حجاب هستند نقض آزادی آنها در پوشش است. پخش شدن خبر زنی که در یکی از پارک‌های تهران با دختری درگیر شده بود و موهای او را کشیده بود و اتفاقاتی از این دست، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که حجاب عرفی در ایران چگونه است و بیشتر مردم چگونه لباس می‎پوشند؟

برای بررسی وضعیت حجاب در تهران در ساعات مختلف روز در شمال، جنوب، مرکز، غرب و شرق تهران نوع حجاب 500 نفر را بررسی کردم، از این بین 104 نفر چادر به سر داشتند که البته بیشتر آنها مربوط به جنوب تهران بودند. 44 نفر چادر به سر داشتند اما آرایش زیادی داشتند و به نوعی می‌توان آنها را نسل جدیدتر زنان با چادر دانست. یک نفر هم روبند بسته بود.

85 نفر مانتو پوشیده بودند و حجاب کامل را رعایت کرده بودند، 85 نفر هم مانتو پوشیده بودند و قسمتی از موهایشان یا دستانشان پیدا بود، 116 نفر مانتوی جلوباز پوشیده بودند و 48 نفر نوع پوششان به نوعی خاص از پوشش که به نام هنری شناخته می‌شوند و در نهایت 17 نفر حجابی کمتر از این میزان داشتند.

به طور خلاصه نتیجه‌ی بررسی حجاب در مناطق مختلف تهران از بین 500 نفر به صورت زیر بود:

نوع پوشش روبند چادری عادی چادری متفاوت مانتویی محجبه مانتویی باحجاب متوسط مانتو جلوباز حجاب کمتر هنری
تعداد 1 104 44 85 85 116 17 48
درصد 2 20.8 8 17 17 23.2 3.4 9.6

روبند

در غرب تهران درحالی که مشغول بررسی نوع حجاب عابران پیاده بودم زنی با روبند از خیابان رد شد، بیشتر حاضران در خیابان نسبت به پوشش او واکنش داشتند، بیشترشان با تعجب نگاهش کردند و زنی زیر لب ناسزایی به او گفت. جلو رفتم تا با او صحبت کنم اما گفت عجله دارد و حاضر به گفت و گو در مورد نوع پوشش خود نشد.

حجاب چادر

در ایستگاه متروی تجریش کنار زنی که چادر به سر دارد می‌نشینم و بحث حجاب را باز می‌کنم. زن زیر چادر مقنعه‌ی مشکی سر کرده و مانتوی تیره‌ رنگی هم به تن دارد به نظر زنی پنجاه ساله می‌آید، می‌گوید: «وضع خیلی بد شده، یک زمانی خیلی سخت گرفتند و حالا که فضا کمی باز شده، دیگر نمی‌شود فضا را کنترل کرد.» می‌پرسم چادری‌ها زیاد شدند یا نه می‌گوید: «نه جوان‌ها دیگر کمتر از چادر خوششان می‌آید، بی‌بند و باری طرفدار پیدا کرده».

زن جوانی که موهای بلند روشنش را از جلوی شال سبز تابستانی بیرون ریخته معترض می‌شود و می‌گوید: «بی‌بند و باری یعنی چی خانم؟ هرکی شبیه شما نبود بی‌بندوبار است؟» زن چادری رو به دختر جوان می‌گوید که منظورش او نبوده و ادامه می‌دهد: «بعضی دخترها دیگر خیلی ناجور بیرون می‌آیند، هرجور باشد ما مسلمانیم» زن جوان که هنوز عصبانی است ادامه می‌دهد: «مسلمانی به این چیزها نیست خانم، هرکسی حق دارد هرطور می‌خواهد لباس بپوشد، اینهمه سال است ما را با همین حرف‌ها بدبخت کردید».

چند زن با پوشش‌های مختلف این مکالمه را گوش می‌دهند اما واکنش خاصی ندارند، اینطور به نظر می‌آید که اینگونه مشاجره‌ها برایشان به رفتاری عادی تبدیل شده است.

چادری با ظاهر متفاوت

زن جوانی با چادری که جلوی آن را باز گذاشته و روسری رنگی که گره‌ای خاص روی آن زده در یکی از خیابان‌های شرق تهران وارد مغازه‌ای می‌شود منتظر می‌مانم تا بیرون بیاید، بعد از تمام شدن خریدش دعوتش می‌کنم تا کمی در مورد نوع پوشش زنان و وضعیت حجاب با هم صحبت کنیم با کمی مکث می‌پذیرد. چشم‌های آرایش شده و مژه‌ی مصنوعی دارد و رژ قرمز رنگی به لب زده و کفش پاشنه بلندی هم به پا دارد و مدام اصرار دارد کسی او را مجبور به انتخاب حجاب نکرده و همسرش انتخاب را به خود او سپرده است.

می‌پرسم فکر می‌کند وضعیت حجاب در ایران چگونه است؟ می‌گوید: «والا هرکسی خودش می‌داند چطور بپوشد، من خودم سعی می‌کنم آراسته باشم و حجابم را هم رعایت کنم اما شاید کسی نمی‌خواهد حجاب داشته باشد نباید که زورش کرد. خانم هرچقدر سخت بگیرند بدتر می‌شود اصلا آدمیزاد از هرچه منع شود به آن گرایش دارد. به خاطر همین هم الان مردم کمتر از قبل حجاب رو می‌پذیرند» می‌پرسم از بین دوستانش کسانی که نوع پوشش متفاوت‌تری دارند هم دارد؟ می‌گوید: «همه جور آدمی بین دوستانم دارم.»

مانتویی محجبه

بیشتر کسانی که در این طیف قرار دارند، کارمندان و کارکنانی هستند که مانتو و شلوار پارچه‌ای یکدستی پوشیده‌اند زنانی هم بودند که می‌گفتند قبل از این چادر به سر داشتند اما تصمیم گرفته‌اند مانتو را جایگزین چادر کنند. یکی از آنها می‌گوید: «حجاب که فقط چادر نیست، ما هرروز اینهمه راه می‌رویم و می‌آییم واقعا با چادر سخت است.»

در این بین زنان جوانی هم دیده می‌شوند که لباس‌های بلند و حجاب کامل دارند اما در رنگ لباس و طرح آن بیشتر شبیه پوشش دانشجویان هنر لباس می‌پوشند، لباس‌هایی با طرح گل و کوله‌پشتی‌هایی با رنگ‌های فانتزی از مشخصه‌های لباس این طیف از زنان جوان است.

مانتویی با حجاب متوسط

زن میانسالی که مانتوی کوتاهی پوشیده و آستین آن را بالا زده و کمی از موهایش پیدا است از خیابان کریمخان می‌گذرد و در ایستگاه اتوبوس می‌ایستد. کنارش می‌ایستم و نظرش را در مورد حجاب در ایران می‌پرسم با حالتی ناراحت می‌گوید: «چه کار حجاب داری خانم؟ حالا همه‌ی مسایل‌مان تمام شده و مانده همین حجاب؟» کمی از وضعیت موافقان و مخالفان حجاب برایش توضیح می‌دهم می‌گوید: «اینها را می‌دانم دخترجان. هر روز بین همین آدم‌ها دارم زندگی می‌کنم. اگر از من می‌پرسی می‌گویم آزاد بگذارند مردم با دامن بیرون بیایند اما خب همه که با من موافق نیستند، الان هم خیلی کاری به کار حجاب ندارند فقط اسمش است که می‌گویند ممنوع است.»

دختر جوان دیگری که مانتوی بلندی دارد و شال سفید رنگی به سر دارد و گوشواره‌های فلزی‌ بلندش از گوشه‌ی شال بیرون زده در ایستگاه متروی صادقیه منتظر مترو است می‌گوید: « یک عده‌ای حجاب را می‌پذیرند و عده‌ای نمی‌پذیرند. نمی‌دانم کسانی که می‌پذیرند واقعا به آن معتقد هستند یا نه. اگر اینطور باشد من درکشان می‎کنم اما کسانی که از روی اجبار خانواده محجبه می‌شوند را نمی‌فهمم.»

‌می‌پرسم اگر حجاب را به صورت یک روند ببینیم الان این روند چگونه است؟ جواب می‌دهد: «خیلی فرق کرده، من خودم را با خواهرم یا مادرم که مقایسه می‌کنم می‌بینم حجاب کمتر شده، اجبار هم کمتر شده، حتی نسبت به همین چندسال پیش دیگر کمتر گشت ارشاد می‌بینم.»

مانتوی جلوباز

بیشترین تعداد افراد جامعه‌ی آماری پانصد نفره‌ی من مربوط به همین گروه است. این افراد بیشتر مانتوی بلندی می‌پوشند و جلوی آن را باز می‌گذارند و از زیر بلوز یا تی‌شرت طرح‌داری هم می‌پوشند. بیشتر لباس‌های مانتوفروشی‌ها هم از همین دست مانتوها هستند. زنی که حدود چهل سال دارد و مانتوی جلوباز سرمه‌ای رنگی به تن دارد در این مورد می‌گوید: «خب بعضی‌ها نمی‌خواهند حجاب داشته باشند اینطور لباس می‌پوشند، اصلا همین که جلوی مانتوها باز شده نشان می‌دهد حجاب کم شده، شما یادتان نمی‌آید ولی قبلا اینطور نبود. اگر کسی مثل الان لباس می‌پوشید در همین جامعه رفتار بدی با او می‌شد.»

پوشش «هنری»

شاید این گروه خاص‌ترین نوع پوشش را در میان زنان تهرانی دارند. نوع لباس پوشیدن آنها تابع هیچگونه قانونی نیست و بیشتر در پوشش خود خلاقیت به خرج می‌دهند، این افراد در محل‌های خاصی از تهران مثل خیابان انقلاب و تئاتر شهر متمرکز هستند. بعضی از آنها موهای کوتاه با رنگ‌های فانتزی مثل آبی یا بنفش دارند، بعضی موهای بلندی که از دو طرف می‌بافند را از شال بیرون می‌گذارند.

لباسهایشان رنگ‌های خاصی دارد و حجابشان از معمول جامعه کمتر است، یکی از آنها می‌گوید: «اینجا حتی دخترهایی هستند که موهایشان را کوتاه می‌کنند، لباس مردانه می‌پوشند و بدون حجاب بیرون می‌آیند.»

حجاب کمتر از این میزان

زنی که حدود سی سال دارد، کفش پاشنه‌بلندی پوشیده شلوار کوتاه، تنگ و پاره‌ای به تن دارد و مانتوی جلوباز کوتاهی هم پوشیده، موهای بلندش را از دو طرف شانه کرده و جلوی شالش را هم باز گذاشته، زنی چادری از او می‌خواهد به حراست مترو برود و دست او را می‌گیرد و می‌کشد. زن داد می‌زند و می‌گوید: «چه کارم داری؟ من کاری نکردم.» دستش را از زن دیگر می‌کشد و افراد حاضر هم سعی می‌کنند جدایشان کنند. زن درحالی که هنوز عصبانی است از پله‌های مترو پایین می‌رود.

به نظر می‌آید سیر حجاب در ایران روند کاهشی طی می‌کند و سختگیری‌ها نسبت به رعایت پوششی خاص کمتر شده، با این حال نارضایتی‌ها از وضعیت حجاب در ایران همچنان بالا است. عده‌ای این وضع را ناقض قوانین شرعی می‌دانند و عده‌ای فکر می‌کنند باید بیشتر به آزادی پوشش احترام گذاشت.

 

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ای کاش چهره ی خانم هایی که حجابشون میتونه با برخورد گشت ارشاد مواجه بشه رو تار تر میکردید، میتونه براشون دردسرساز بشه

    62
    39
  2. حکومت این موضوع را با مسامحه دنبال نمیکنه و ظاهرا هم قصد نداره از تجارب پلیسی شکست خورده در مقولات اجتماعی دست بر داره. تنها تغییر در نوع برخوردها توسط پلیس را شاهد هستیم که فکر میکنه اگر تا الان برخوردهای پلیسی پاسخگو نبوده ایراد از تاکتیک ها بوده و اگر برخوردها مدرن تر و زیرپوستی تر بشه موفقیت آمیز هم خواهد بود!

    22
    25
  3. سلام-من یادم هست در دوره پهلوی با همه تلاشی که کردند فقط در شهرهای بزرگ آنهم در قسمتهائی از بالای شهر ومرکز شهر ومراکز تفریح سالم وناسالم بی حجابی بود اقشار متوسط شهری هم چادری بودند مثلا در محله ما در تبریز که مشابه آن زیاد بود فرد کراواتی وبی حجاب جرات نمی کرد بیاید و لی اکنون در بعد انقلاب در همین آذربایجان ما به روستاهای دور دست محروم هم که می رویم از گروه سنی حدود میانسال به پائین همین مشابه همین عکسهایی که شما منتشر کردید خیلی قابل مشاهده است وقتی میگم خیلی یعنی خیلی من گاها در اطراف وفامیل دور ونزدیک علاقه دارم ببینم مثلا شامل چه گروهای هستند می بینم پوششهای تازه به همه خانواده ها یا نفوذ کرده یا با سرعت در حال نفوذ هست گاهی با خودم فکر می کنم فرزندان این دختران چگونه خواهند پوشید به نظرم من یک راه مقابله اینست که به فرهنگ اصیل مناطق برگردند و از یکسان سازی ساخت وساز و زبانی و ….بکاهند ترویج لباسهای سنتی در هرمنطقه بکنند در بلوچستان و برخی اقوام مانند قسمتهائی از بختیاری و قشقائی و…لباس سنتی رواج دارد اینگونه نهضت تغییر لباس دیده نمی شود باید به دهه های آِنده بیشتر اندیشه کنند

    33
    40
  4. ظاهرا بقول خیلی ها نوع حجاب به سلیقه افراد هست در حالیکه باید برای حفظ شان و حریم زن مسلمان اخلاقا و عرفا و شرعا و قانونا رعایت شود آنهم در ایران که این همه خون شهید داده شده که صد البته و قطعا خواسته یا ناخواسته در مسیر توطئه های دشمنان اسلام و ایران و نظام میباشد که با حجابب عتلای جامعه میباشد مصونیت زن و خانواده و جامعه هست و نه محدودیت که متاسفانه حداقل ضرر خیانت و تجاوز و از هم پاشیدن نظام خانواده و جامعه سالم هست .

    60
    80
  5. متاسفانه جهان به سمت عریانی و برهنگی پیش می رود و کار چندانی نمی شود کرد چرا که ما هم بخشی از جهانیم . چطور می توان از زن و دختری که از ساعت 7و8 صبح تا 7و8 شب بیرون از خانه و در منظر دید مردان متعدد است توقع حجاب داشت ؟! زن میل به خودنمایی دارد و وقتی آنقدر در معرض دید باشد طبیعتا خودش را ول می کند . به نظرم در وضعیت فعلی جامعه ، بی حجاب بودن تعجبی نیست بلکه باید از باحجابانی که در جامعه هم حضور دارند ، تعجب کرد . زن مدرن امروز دیگر کدبانوگری را عیب و عار و کاربانویی را افتخار می داند بنابراین همه این شل حجابی ها طبیعی است . مدرنیته از همه چیز پرده دری کرد و از دنیا تا توانسته راز زدایی کرده و طبیعتا از زنان نیز راز زدایی و پرده برداری کرده است . انسان مدرن دغدغه و شعار ضمنی اش ” پیشرفت و لذت ” است بر خلاف انسان سنتی که دغدغه و شعار تلویحی اش ” قناعت و عبادت ” بود . بنابراین دختران و زنان دیگر تقیدی به حجاب ندارند و می خواهند همپای مردان پیشرفت کنند و تا می توانند لذت ببرند . جامعه ما در حال پوست انداختن است . به نظرم داریم تلاش بیهوده می کنیم و دیر یا زود به این نتیجه می رسیم راهی که غرب رفته تنها راه پیش روی بشر است و راه دیگری وجود ندارد .

    77
    90
    1. من نه یه انسان عادی ام و صد در صد شعارم لذت و پیشرفته
      یه بار فرصت زندگی دارم معلومه که ازش به بهترین نحو استفاده میکنم و حتی سختی های توشم زمینه ساز لذت های ایندم میبینم
      قناعت و عبادت شعار ادمای ضعیف و بدون هیچ خلاقیت و استعداد هستش

      27
      116
      1. با جمله آخرت فهمیدم یک انسان پلید هستی که اگر به قدرت برسی هرکی رو دلت بخواد می کشی. تو هم مثل بقیه احمقی بیش نیستی.

        56
        19
        1. شما یه سر فردیس کرج بیا،تا ببینی طرز لباس پوشیدن یعنی چی…شاید از ۵۰۰ تا یه نفر چادر بر سر دارد.۲‌نفر مانتو درست و حسابی.۴ نفر مانتو.جلو باز.بقیه نه مانتویی نه شالی.صد رحمت به تایلند.

          15
          5
      2. باهات موافقم و به نظرم عبادت همون انسانیت و شکرگزاریه که هر کس میتونه اونطور که راحته انجامش بده ولی ما 400 ساله گیر کردیم روی 17 رکت نماز و تار مویی که قراره تو جهنم ازش آویزون بشیم . زمان همه چیز رو تغییر میده اصن باید بده 400 سال پیش همه چیز فرق داشت از ارزش ها گرفته تا سبک زندگی و … قبلا خوشبختی شامل داشتن فرزند صالح میشد و تمام ولی الان تعریفش فرق کرده و شده رسیدن به آرزو ها و پیشرفت کردن و من تعجبم از اینه که چطور احکام دین ما از 400 سال پیش تغییر نکردن!

        18
        43
        1. احکام دین تغییر نمیکند چون آن احکام براساس فطرت انسان است.انسان امروز هم مانند انسان ۱۰۰۰سال قبل برای ماندگاری جامعه نیاز به عفت وایمان وایثار دارد.ولی عده ای آنقدر دنیازده شده اند که فکر میکنند آخرتی وجود نداره.

          13
          5
      3. قناعت و عبادت شعار انسان هایی هست که با واقعیت زندگی میکنن و به آخرت ایمان دارند. آدم هایی مثل تو با جذابیت های دروغین زندگی میکنند.

        41
        12
        1. همه این بدبختی های ما روی اینه که غربی ها با دزدیدن و غارت علم و ثروت کشورهای دیگه از جمله مسلمانان تونستن قدرت بگیرن و این فرهنگ بیمار ۱۰۰ساله (قبلش خودشون هم با حجاب بودن) جدید خودشون رو با قدرتشون تو دنیا پخش کنن. مردم بقیه دنیا هم که قدرت تفکیک درستی ندارن قدرت و پیشرفت و زیبایی های اونا رو میبینن و دوست دارن مثل اونا باشن و این باعث میشه که مردم از فرهنگ غربی که وارد میشه استقبال کنن. البته تو کشورهایی مثل ایران که بعضی مردم هنوز اعتقادات خیلی قوی دارن با این فرهنگ بیمار مقابله میکنن ولی خیلی ها همین جور که میبینیم میپزیرند. تنها راه مقابله با این موضوع قدرت گرفتن و پیشرفت بقیه دنیا و تضعیف غرب هست که خداروشکر این اتفاق در حال انجام هست و بزودی همه چیز تغییر میکنه.

          11
          8
      4. نظرتو روی یه کاغذ بذار
        باهاش موشک درست کن
        بفرست کره مریخ اونجا برا اون عده که دینی ندارن وبا فرمول انسانیت روز مرگی دارند به درد بخوره

        12
        14
      5. خیلی احمقی که فکر میکنی فقط یکبار زندگی میکنی . انسان پس از مرگ زندگی ابدی اخرت را خواهد داشت و عمرش فقط به این دنیا نیست و مطمئن باش خداوند به همین ادمای ضعیف و بدون هیچ خلاقیت و استعداد بهشت اعطا میکند و تو که حتی لایق دفن شدن نیستی به جهنم میروی . حیف زمین خداوند که امثال لجنی مثل تو در آن دفن بشن . به حق پنج تن با ظهور امام زمان وجود کثیف تان از زمین پاک شود .

        30
        16
    2. حرف شما تا حدی درست هست اما خیلی زنان مسلمان محجبه در دنیا که رسانه سعی بر سانسور این افراد داره تمام حرف های شما رو رد کردن خیلی زنان غربی دارن به اسلام و حجاب رو میارن تحقیق راجب این مورد کار سختی نیست…حجاب اگر درست فرهنگ سازی بشه یک دختر جوان چرانباید حجاب بگیره علت بی حجابی ها بیشتر بیشتر شبهات وارد شده است که جوان پاسخی نسبت بهش دریافت نکرده

      26
      10
      1. آیا زنان و مردان مسلمان خواهان زندگی در کشورهای غربی هستند یا زنان و مردان غربی میخواهند در کشورهای مسلمان نشین زندگی کنند. در ۴۳ سال اخیر، حدود پنج میلیون ایرانی تحصیلکرده و کار آفرین به کشورهای غربی مهاجرت کرده اند و حدود پنج میلیون از مردم بیسواد افغانستان به ایران مهاجرت کرده اند. فکر نکنید که خانم‌های غربی طرفدار «حجاب» شده اند. افراد با حجاب در کشورهای غربی، همان آوارگان کشورهای مسلمان مثل سوریه، عراق، افغانستان و بعضا” ایرانی‌ها هستند که به دلیل فقر مطلق، به هر قیمتی و تحت هر شرایطی به کشورهای غربی پناهنده شده اند. در چهل سال اخیر چند نفر از کشورهای پیشرفته به ایران مهجرت کرده‌اند.

        14
        18
        1. عزیزم اولا شما میگی مردمی که از افغانستان به ایران اومدن بی سواد و فقیرن خیر جانم خیلی از این افراد نخبه های کشوری هستند که اهریمن زمانه بال و پرشون رو چیده و بسیاری از این افراد نیز آدمهای ثروتمندی هستند که امروزه در ایران سرمایه گذاری های بزرگی را انجام می دهند. بعد از این جانم یعنی زنان مشهوری هم که محجبه و مسلمان می شن هم دروغه نه گلم ما با این حرف ها خودمون رو محروم نشون می دیم تا دیگران برای ما دل بسوزونن اما درست گفتن قدیمی ها که سلام هیچ گرگی بی طمع نیست بحث حجاب یه مساله اعتقادی ما اگه توی لاس وگاس هم باشیم موظف به حفظ حجاب هستیم چون مسلمانیم یا شاید هم نه

          9
          6
        2. این موضوع هیچ ربطی به حجاب نداره. کلا حیا و حجاب رو مقابل پیشرفت قرار دادن یه اشتباه محضه. مهاجرت کردن چون ما اقتصادمون داغونه و این هیچ ربطی به حجاب نداره. اونا پیشرفت کردن بازم هیچ ربطی به بی حجابیشون نداره. زمانی که اونا توی قرون وسطاشون به سر میبردن و کشورهای اسلامی با حجاب و حیا به بالاترین سطوح علمی و اقتصادی و فرهنگی و… رسیدن. لطفا مسائلو درست تفکیک کنید قاطی نکنید

          12
          2
        3. خب شما که اسمت رو زدی آزاد مشخصه از افراد بی بند و باری تا حالا به امار تجاوز و کارای غیر انسانی کشور های خارجی توجه کردی?
          شما که اینقدر سنگ اون پنچ میلیون رو به سینه میزنی و مایل به آزادی هستی چرا از ایران نمیری که شما هم ازاد باشی و گند نزنی توی دین و اسلام بقیه

          5
          3
      2. درست ترین نظری بود که تو عمرم خوندم بی نشان.
        همه ی اینا از قبر ماهواره هست.
        الان جوانان ما فکر میکنن که در خارج همه با بی ژامه و شرت میان بیرون اما اینطور نیست.
        حتی شما برید و تحقیق کنید میبینید در دانشگاه ها و مدارس آنها قوانینی سخت گیرانه تر از ایران برای پوشیدگی وجود دارد.
        بعدشم هر کشوری قوانین و هنجار هایی داره که همه موظفن به اون پایبند باشند.
        مگر میشه که هر فرزند و نسلی که به دنیا اومد قوانین کشور رو اونجور که دلش میخواد تغییر بده مگه ماسته؟
        و در آخر این بحثا باید گفت ناراضی ایی میتونی از کشور گمشی بیرون کشور هم آباد تر میشه.

        18
        9
        1. همه این بدبختی های ما روی اینه که غربی ها با دزدیدن و غارت علم و ثروت کشورهای دیگه از جمله مسلمانان تونستن قدرت بگیرن و این فرهنگ بیمار ۱۰۰ساله (قبلش خودشون هم با حجاب بودن) جدید خودشون رو با قدرتشون تو دنیا پخش کنن. مردم بقیه دنیا هم که قدرت تفکیک درستی ندارن قدرت و پیشرفت و زیبایی های اونا رو میبینن و دوست دارن مثل اونا باشن و این باعث میشه که مردم از فرهنگ غربی که وارد میشه استقبال کنن. البته تو کشورهایی مثل ایران که بعضی مردم هنوز اعتقادات خیلی قوی دارن با این فرهنگ بیمار مقابله میکنن ولی خیلی ها همین جور که میبینیم میپزیرند. تنها راه مقابله با این موضوع قدرت گرفتن و پیشرفت بقیه دنیا و تضعیف غرب هست که خداروشکر این اتفاق در حال انجام هست و بزودی همه چیز تغییر میکنه.

          3
          2
    3. هر کی دلش خواست حجاب را رعایت می‌کنه هر کی هم نخاست نمیکنه
      هیچکی نه شما نه دولت نمی تونین به زنان حجاب اجباری بیارید
      به آمید #آزادی

      زن_زندگی_آزادی

      12
      14
      1. دولت نمیتونه حجاب اجباری بیاره ؟ دولت ؟ بیاره ؟
        برو عمو جون سراغ تکالیفت بدددددو

        4
        4
      2. در سطح جامعه باید به فرهنگ عمومی احترام گذاشته بشه.مردم ایران مسلمانند وبه شدت با برهنگی وبی حجابی مخالفند.البته به قوانین جامعه هم باید احترام بگذاریم.ولی عده ای از روی لجبازی میخواهند جامعه را به لجن بکشند.خداوند آنها را به راه راست هدایت کند.

        8
        4
  6. نظر شخصی فرد خیلی مهمه ، شاید یه آدم مذهبی دوس داره چادر سر کنه ولی هیچوقت ، هیچوقت حق نداره به کسی مثل خودش پوشش نداره توهین یا تذکر بده چون شاید یه فردی که مذهبی نباشه دوس نداره روسری سر کنه که واقعا اجبار کردن چیز بیهوده ای هستش . آیا این همه دختر خانمایی که گشت ارشاد به زور کتک سوار ماشین میکردن هیچ تغییری در حجاب داشت ؟؟؟ مردم با دیدن این صحنه ها بیشتر از حجاب متنفر میشن ، پس بیاید حجابو اختیاری کنیم و براش سطح تعیین کنیم برای مثال خانم ها خودشون اختیار دارن شال بزارن یا نه ، مانتوشون باز باشه یا یا بسته ، کوتاه یا بلند ، ولی تعریف کنیم که از پیراهن یقه بسته استفاده شود و گلو مشخص نباشد ، شلوار های بلند بپوشن ولی استفاده از شال و روسری رو اختیاری کنید به خدا تو جامعه امروزی کسی نمیخواد موی زنان رو انکار کنه و کسی هم تحریک نمیشه چون همه مو دارن ، اگه خدا میخواست که مو پوشونده بشه اصلا چرا مورو آفرید ؟؟؟! جامعه داره از اون طرز فکر قدیمی و سنتی تغییر میکنه سلایق و عقاید فرق داره نمیشه به زور گفت تو باید موهاتو بکنی اون زیر .!

    49
    50
    1. حجاب اختیاری مثل این میمونه که بگیم قاچاق آزاد بشه

      این فقط اوضاع رو بدتر میکنه
      چرا نمیگید کارفرهنگی بیشتر در این زمینه انجام بدیم؟
      تذکر وظیفه همه ما هست اما به روش درست
      الان سخت‌گیری درمورد حجاب کمتر شده، اوضاع بهتره بنظرتون؟

      55
      39
    2. حجاب یک مسئله ی شخصی نیست، یک امر اجتماعی است، زن بد حجاب، باعث از هم پاشیدن خانواده ها و خیلی مسائل دیگه میشه.حجاب که رعایت نشه، فساد اخلاقی در
      جامعه زیاد میشه، بیشتر زنان و دخترانی که مورد تعرض جنسی قرار می گیرند، زنان و دخترانی هستند، که حجاب را رعایت نمی کنند. حجاب به زن امنیت می دهد.

      46
      27
      1. اونا خودشون مشکل دارن ک به دیگران تعرض می کنن برات و برای همچین کسانی مثل تو متاسفم مایه ننگ جامعه هستین یک روان شناس گفت کسانی ک تقصیر کار خود دختره می دونن خودشون تجاوز گرم اون ها تعرض کردن وقتی مثل یک آلت جنسی همیشه در حال تحریک هستن هرجا میرم زنشونو ببرن و نمیتونم خودشونو کنترل کنن اصن نیان بیرون چرا ما نیایم ؟؟؟!!اونا نیان و واقعا واقعا …

        16
        33
      1. بدرک ک تحریک میشین خودتون تو خونه زندانی کنین وقتی رو خودتون کنترل ندارین

        27
        41
    3. تذکر دادن برای رعایت حریم الهی وظیفه هر مسلمان است امر به معروف ونهی از منکرجزء فروع دین میباشد.اگر مسلمانی به کسی تذکری داد نباید با او بد رفتاری کرد.امر به معروف نشان دهنده ی زنده بودن اجتماع وبی تفاوت نبودن مردم نسبت به احکام الهی است.

      6
      2
  7. امید وارم که همین روز هاست امام زمان می آید و این انقلاب پرچم رو به صاحب الامر می دهد

    70
    41
  8. قطعا فرهنگ سازی راه موثرتری برای چنین مسائلی است هرچند برخوردهای قانونی هم
    لازم است اگر برای بانوان محترم روشن شود که حجاب نه یک محدودیت بلکه وسیله ای
    برای حفظ شآن و کرامت آنها در برابر اشخاص هوسران است با رضای خاطر و بدون
    اجبار این دستور الهی را می پذیرند

    46
    25
    1. عزیز تو کاری به شان و کرامت بقیه نداشته باش
      نسلتون به زودی منقرض میشه از دستتون راحت میشیم
      خیلی مننظر اون روزم و مطمعنم نزدیکه

      22
      52
      1. بسم الله القاصم الجبارین
        -وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ سوره مبارکه القصص آیه ۵
        -وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا الإسراء۸۱
        -وَمَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسولَهُ وَالَّذينَ آمَنوا فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ سوره مبارکه المائدة آیه ۵۶

        19
        11
      2. هنگامی که امام زمان ظهور کند نسل تو و امثال خودت منقرض میشود و ظلم و بی عدالتی از بین میرود کسانی مثل همین افضلی خواهند ماند

        14
        7
    2. خانمهافعلا افتادن سر لج خدا عاقبتمان را بااین زنها به خیر کنه.به نظرم اگه خانمها طوری که دوست دارند طبق غریزه شون باهر آرایشی وبدون حجاب و…میان بیرون.مردها هم آزادند طبق غریزه خود رفتار کنند.تا ببینند در جامعه چه بلایی سرشون میاد.چرا مردها فقط باید خودشان را کنترل کنند وزنها هر کاری خواستند بکنند؟

      8
      3
  9. حجاب يه مسله شخصي كه به خود بانوان مربوطه برادر من حجاب يك چيز شخصيه امروزه تنها كشور مسلمان كه حجاب اجباريه ايرانه در قران هم ميگن هيچ اجباري در دين نيس چرا ما اجبار كنيم تو جامعه مردسالار اين البته چيز عجيبي نيس رفتي نويسنده چرا به فقر ٩٠دريدي مردم توجه نميشه چرا به كولبر توجه نميشه چرا به كودك كار. نخبه هاي كه فرار كردن قيمت عجيب خانه و خودرو چرا به قيمت ١٠٠مليوني پرايد كه خودش ماشين كشتاره توجه نميشه برادر مسلمون خواهر مسلمان كشور لبه پرتگاه اول بايد كشور و ٩٠مليون ادمشو كه توش زندگي ميكن نجات داد واقعا ما ايرانيان مردمان عجيبي هستيم
    ياعلي مدد

    45
    29
    1. حجاب یه مسئله عمومیه چون ذوی زندگی همه تاثیر منفی داره.. اگر حجاب هیچ اهمیت نداره، شما میتونید قبول کنید خانمتون با چادر توی خونه بگردن؟

      فقر و.. سرجای خودش یکی از مشکلات جدی کشور هم همین حجاب هست، نباید حل بشه بنظرتون؟

      33
      26
    2. هم به حجاب باید رسیدگی بشه هم به سایر موارد
      در ضمن برای چی فکر میکنید شخصی؟ حجاب یه مسیله عمومه و به همه ربط داره زیان بی حجاب که فقط به خود شخص نمیرسه.

      36
      11
      1. هر قدر مذهب را به حجاب گره بزنید توجه مردم به مذهب کاهش خواهد یافت. جامعه مدرن حضور اختیاری زن را پذیرفته است و مردم شیفته و نیازمند مدرنیته هستند

    3. سلام مثل اینه که توجایی که بحث در مورد درگیری مدافعان حرم با داعش هست، یا درگیری بچه های اطلاعات با تروریست ها است، بیای مسئله بیکاری جوانان را مطرح کنی؟ هر چیزی جایگاه خودش را دارد!
      الان در دولت آقای روحانی که به حجاب اهمیت نمی دادند، مشکلات نخبگان، کولبران و ….. حل شد؟

      17
      11
  10. جهان اخر زمان و کتاب جاهلیت مدرن رو اگر مطالعه کنید ،،خواهید دید که ما در آخر بشریت هستیم و تمام علائم که نوشته شده و نقل شده انجام شده آخرین موردی که باید اجرا بشه و در سال 1400هم خواهد شد ،،یا بهتر بگم شروع خواهد شد فقط عریان شدن است که کم کم آن هم اجرا میشه و باید بشه مانند قوم لوط ،،،ودر این حین گلچین و رفتن افراد پاک دامن و بعد عذاب برای زمینیان،،،روزی زنا و نامحرم ترس داشت ،نامش را عوض کردن شد دوست دختر و دوست پسر،روزی گناهکار را میشد از پاکدامن تشخیص داد ولی الان دیگه نمیشود،،،روزی چادری قابل ستایش بود نماد دین بود ولی الان قابل اعتماد نیست،،،محجبه است ولی با دوست پسرش میرود قطعه شهدا و رنگ رفته نوشته شهدای گمنام رو رنگ میزنه،،،ریشه یابی میکنی میبینی دیندارمان دین دار نیست،،،بی دینمان هم انسان نیست،،،

    43
    7
  11. به نظر من همه چی از خانواده شروع میشود واگر بخواهیم چیزی در جامعه فرهنگ سازی کنیم باید از این نهاد کوچک غافل نشویم ضمنا خواهر و برادر کوچک تر از خودتون رو امر به معروف ونهی ازمنکر کنید غیرتی بشید دختر پسر هم نداره اگه خواهر تون بدحجاب ه احادیث و معنویات رو بهشون گوشزد کنید از عواقب بی حجابی بهشون بگید خدا آخر عاقبتمون رو به خیر کنه

    20
    14
  12. انشالاه امام زمان ظهور می کند و همه اینا درست می شود . ولی حجاب یک مسئله عمومی می باشد . چنان که رعایت نشود مطمئن باشید اون دنیا تک تک کسانی که به دلیل حجاب شما سر به پایین انداختند یا گناه کردند در همه ان ها شرکید روز قیامت باید جواب اون همه ادم رو بدید اون دنیا طبق قران : خانواده از هم فرار می کنند و طبق قران باید حجاب رعایت بشه

    23
    10
  13. بنظرم در جامعه ایران چادر برای خانمها پوشش بسیار ارزشمندی هست دلایلش هم بسیاره ولی نظر من فقط نظره شخصی من است البته فرد نباید به فکر و نظر دیگران اهمیت دهد که چی در مورد لباسش میگن باید پوششی که خودش دوستداره و میدونه درسته رو بپوشه نباید طوری باشه که بخاطر لباس حالت ناراحتی ذهنی برایش بوجود. بیاد یکی دوستداره چادری بشه اعتقاد دار ه و یکی نه چون اگر استرسی رفتار کنه در بلند مدت آسیب روانی برایش ایجاد میشه این آسیب خطرناکتره پس در مورد لباس تحقیق کن و آنچه که میدونی درسته رو بپوش اینطوری عرف جامعه هم ایجاد میشه همینطوری چشم بسته لباسی رو نپوشیم مد یا قیمت کم دلیل بر استفاده از اون لباس نیست هر لباسی میتونه نشون دهنده شخصیت و نگرش فرد باشه حتی لباسهایی ممکنه ربطی به فرهنگ ما نداشته باشن ندونسته اونها رو بپوشیم که اصلا جالب نیست باید به لباسی که میپوشیم خیلی اهمیت بدهیم

    10
    3
  14. اول باید بگم درصد بندی که شما انجام دادین با یک نگاه میشه گفت غلطه چون همین جوری شما به دور و بر خودت نگاه کنید متوجه میشین که اکثریت دوست دارند حجاب آزاد و انتخابی باشد. من به شخصه در طی ده سال اخیر کسانی را که از چادر به انتخاب بی حجابی رسیدند از نزدیک دیدم چه در محل کار، درس، فامیل و… دوم اینکه چرا رکن اصلی کشور ما باید حجاب زنان باشد و هر وقت اعتراضی هم بشه بگن شهید دادیم، عزیزان جنگ بین عراق و ایران سر حجاب بود آیا؟؟ یا در ارتباط با مدافعین حرم آیا داعش سر زنان بی حجاب را نمی برید ؟؟؟ شهید شدن در مبارزه با این گروه‌های تروریستی چه ربطی به حجاب دارد؟؟ اینا که تو این زمینه از ما سخت گیر ترن!!! من فکر میکنم حجاب یک ابزار برای سرگرم کردن و درگیر کردن احساسات مردم و احساس گناه دادن به مردم برای جلوگیری از اعتراض در برابر بی عدالتی و…

    13
    10
  15. بدرک ک تحریک میشین خودتون تو خونه زندانی کنین وقتی رو خودتون کنترل ندارین

    10
    23
    1. حجاب دستور الهی هست اصلا ول کنید روسری از سر در بیاورید و در آتش جهنم بسوزید هر کس منفی زد قرآن نخوانده،اسلام را نمی شناسد و اصلا اطلاعات نداره

      8
      10
  16. به نظر من قضیه حجاب رو اگر بخواهیم از مسیر سیاست ، و اینکه دشمنان اینطور می‌خواهند وضعیت رو راه به جایی نمی برد از این مسیر ، گر چه می‌تواند برخی رو قانع کند که این برنامه دشمنان است و غیر وذلک ، اما همه کس نمی توانند پذیرای این باشند ، به خصوص که اقتصاد بیمار فعلی هم نتیجه همین سیاست است ، پس با این ابزار نمی‌شود به جنگ این موضوع رفت ،
    با علم روانشناسی ، تا حدود زیادی میشه موفق به ایجاد حجاب کرد ، اینکه جلب توجه کردن ریشه در کمبود داره ، اینکه اثبات کردن خود حتما نباید با نوعی خاصی لباس نوعی خاصی آرایش صورت بگیره ، اینکه اگر حتی کسی جذب من شود ، آیا نباید سوال کنم از خودم که این فرد جذب ظاهر ، اندام و نوع لباس من شده ، یا اون اون ویژگی های شخصیتی و درونی ام ، و خیلی مثال های دیگه ، اینها باید فرهنگ سازی بشه ، که به نظر من نقش خانواده ، آموزش وپرورش ، و خود فرد شامل میشه بعضی از این متعصب های دیندار فقط خود فرد را می‌بینند،
    ابزار سوم ، که به نظر من قوی تر از اولی است جهت ایجاد حجاب ، ولی خب تفهیم برای عمومیت یه ذره سخت میشه ، اما غیر ممکن نیست ، که اگر جا بیفته ریشه می دواند در باور های فرد ، که دیگر هدفش را از حجاب یا بی حجابی می‌داند، نه صرفا تقلید کند ، از فلان هنرمند یا فلان شخصیت خارجی ، که این ابزار بیشتر اموزش وپرورش ، و خانواده سهیم هستند .
    و اون ابزار ، فلسفه حجاب ، فلسفه پوشش به لحاظ تعقلی ومنطقی ،
    مثال ، شرع و عرف اصلا به من نوعی ا جازه داد با هر پوششی بگردم ، اینکه طبیعت غریزه جنسی به خصوص آقایان هم که با مشاهده و دید هم که تحریک میشن هم که اثبات شده وغیر قابل رد است ، از طرفی هم ، طبع خانم ها نسبت به رابطه همه می‌دانند که احساس وعاطفه است . یعنی هستی بر این سوار شده که خانم ها عاطفه قوی و آقایان ایده پردازی جنسی قوی ، این دو جزء بدیهیات هستند همه قبول دارند .
    خب حالا نتیجه ، خانمی که با پوشش آقایی رو تحریک میکنه ، اون آقا وچه بسا آقایان بسیار که تحریک شده یک پوشش هستند . مجبورن برن به خانم هایی که به شدت نیاز عاطفی و احساس شدید دارن دروغ بگویند جهت فقط ارزایی جنسی ، بعد سلسه مراتب نتیجه های بعدی هم دوباره دنبال میشه ، دیگه اون آقا به یه خانم جهت زندگی مشترک راضی نمیشه ، تنوع طلبی میخواد ، از طرفی اون خانم ها یا دخترانی هم که احساسات وعواطفشون زیر پای دروغ گو های آقای تحریک شده لحه شده ، اعتماد شون رو از دست میدن ، به راحتی با همه کس ازدواج نمی‌کنند، چون مخالف طبع شون رفتار شده . بعد یواش یواش می بینی این به همه جا صرایت کرد. فساد کل جامعه رو برداشته ، و بی هویتی پشت بی هویتی ، علت اینکه میگن ایجاد حجاب ریشه در عقل ومنطق داره ، منطقی که طبع انسان ها رو میشناسه ، نه حرف وسیاست و تقلید . به خدا اگه دختر بدونه لحضه ایی که یه پسر با نگاه کردن برهنگی اون چقدر تحریک وازیت میشه ، و هیچ جا هم نیست خودش رو ارضا کنه ، اون دختر به خاطر انسانیت خودش رو می پوشاند . یا حتی دو طرف متاهل که قهه قهه کنان تو خیابون دست همو گرفته و و با ناز وعشو میرن . یه لحضه فکر کنن جوانی به سن ازدواج ، قوه شهوانی بالا ، که شغل وخونه هم نداره یا درست حسابی نداره اینها رو ببینه وخودش نتیجه‌ بگیره ، دیگه قضاوت با خودتون …. همچنین آقایان هم همینطور
    یا علی .

    10
    2
  17. شما این عکس ها رو چطور بی اجازه گرفتین ها
    قوانین یک روزنامه نگار این نیست
    واقعا که
    به نظر من کار اون خانم های محترم صد شرف داره به کار شما
    عیبه واقعا تاسف برا باسوادان بی سواد

    12
    8
    1. عکسا رو که ایشون نگرفتن همینا تو گوگل هست و از قبل پخش شده اصلاً به حرفهاشون دقت کنی خانم هایی که باهاشون حرف زدن با خانم هایی که از پوششون عکس گزاشتن رنگ و مدل لباسشون متفاوت هست

      1
      1
  18. دقیقا در جامعه های غیر دینی ، شعایر دینی هم ممنوعه .
    در جامعه دینی هم طبیعتاً شعائر مثل حجاب ضرورت داره
    ما که نمی‌خواهیم کشکی زندگی کنیم و هرکس هرچی دوست داشت رو معیار بدونیم ، چه بسا یکی هم دوست داره بزنه تو گوش یکی دیگه . نه باید قانونی باشه ، اونم قانون خالق
    اون جاهایی که مطلق گذاشته شده و ممنوعیت حجاب هست رو کسی نمی‌بینه ولی اینجا شده محور عقب ماندگی و…

    10
    3
  19. خاص در شهر مورد توجه قرار می‌گیرد، خود نشان‌دهنده‌ی این است که یک پدیده‌ی نادر است. اگر قرار بود بی‌حجابی، یک پدیده‌ی حاکم باشد دیگر مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

    بخش زیادی از زنان جامعه‌ی ما محجبه هستند و در تبرج خیابانی، خودشان را ظاهر نمی‌کنند، لذا در محیط‌های خیابانی حضور آنان چشم‌گیر نیست؛ مگر در محیط‌هایی که فضای معنوی و مذهبی حاکم است؛ مثل مراسم‌ها و محیط‌های خاص معنوی که چهره‌ا‌ی متفاوت از جامعه‌ی ایرانی را می‌بینیم. لذا قضاوت در مورد جامعه خیلی سخت است، که مثلاً بگوییم چند درصد از زنان پوشش کامل اسلامی دارند و چند درصد پوشش ناقص اسلامی دارند.

    10
    1
  20. حجاب مسئله اجتماعی است در محیط خانه کسی به حجاب شما اهمیتی نمی دهد به خودتان ربط دارد. در محیط اجتماع هم یکسری قوانین و مقررات و عرف و فرهنگ حاکم است که هر کس به دلخواه خود نباید از آن بگریزد. معنی نداره هر کس طبق میل و خواسته خود در اجتماع ظاهر بشود. آن خانم هم که می گوید شما نگاه نکنید و یا خودتان زندانی کنید شعورش همان است خب خودش مثل آدم زندگی کند نه مثل حیوان و برای خودش کرامت و شان انسان قائل شود. در ايران به کدام الاغ یا سگ و یا گربه گفته می شود حجاب را رعایت کنند!!! اگر کسی این موضوع را نمی فهمد بپذیرد که مشکلی هم دارد که زیبایی ها و ویژگی های انسان را به عنوان اشرف مخلوقات نمی داند و یا نفعی در نداستن و نخواستن دارد. مسئولیت پذیر نیست و باری به هر جهت و سرانجام به ناکجاآباد می رود و گرفتاری‌های بعد را به اجتماع تحمیل می کند. حتی در کشورهای دیگر که قوانین اسلامی و شرعی را هم در حاکمیت دخیل نمی دانند، تا حد زیادی پوشش رعایت می شود و برهنگی و عریان بودن کامل خانم ها و یا آقایان دیده نمی‌شود! فکر می کنید چرا؟ چون پوشش مسئله اجتماعی است و نشانگر شان و شخصیت انسان است و آثار اجتماعی و فرهنگی بدنبال دارد. اما پوشش برای حیوانات برای پوشاندن اندام وجود ندارد!!!

    16
    1
  21. سلام
    پیشرفت این نیست که زن خودشو تو معرض دید صدها مرد غریبه و نا محرم بذاره این باعث این میشه که اولا
    بنیان خانواده ها از هم می پاشه به طوری که طلاق زیاد میشه که الان خودتون میبینید. دوما زن مثل یه گنجینه است که اگر وسط خیابون بگذاریش همه ازش میدزدن
    و کدوم عاقلی گنجینه های خودشو میگذاره وسط اجتماع تا مردم ازش بدزدن الان توی کشور های غربی که بعضی از آقایون ازشون تعریف می کنن افسردگی، طلاق، زنا و… ده ها برابر کشور ماست پس لطفا در مورد چیزی که نمیدونید نظر ندید.
    همونطوری که قرآن میگه: لو کانو یعقلون : اگر می دانستند
    پس خودمون رو به اون راه نزنیم وقتی نمیدانیم!!!

    15
    5
  22. سلام
    من واقعاً در عجین مگه مسئله بستن کمربند و یا سرعت غیر مجاز یک مسئله فرهنگی نیست؟
    پس چرا هیچکس به آزادی و انتخاب در مورد این مسائل حرف نمیزنه؟
    چرا وقتی محدودیت تعیین میکنند و یا توسط نیروی انتظامی اعمال قانون صورت می‌گیرد اعتراضی نمیکنن؟
    مسئله ی حجاب خیلی پایه ای تر از این حرفاست به جای حرف دل به حرف عقل گوش کنیم بد نیست.

    10
  23. حجاب هیجوخت به معنی خانه نشین کردن زن نیست بااینک خیلی لفظ قلم صحبت کردی ولی خیلی حرفای جاهلانه و قدیمی میزنید هیچ کجای قران نگفته زن باید در خانه باشه و هیچوخت در جامعه حضور پیدا نکنه کجا خاندی که زن عشق به خودنمایی داره الله و اعلم ولی اینک زن برا خونس و فق مرد باید همه چیزو داشته باشه حرفای مذخرفیه و ربط دادنش به حجاب و قران مذخرف تر و اشتتباه تر

    6
    1
  24. در بیشتر موارد مردان هوسران عامل بی حجابی زنان هستند
    خیلی از خانمهای شاغل به دستور کارفرمایان مردشان مجبورند خود را آرایش و خود را در معرض دید نامحرمان قرار دهند و جذب مشتری کنند و الا اخراج می‌شوند
    در بعضی از بانک‌های خصوصی برای جذب مشتری زنان آرایش کرده و موهای رنگ کرده به همراه طنازی در شیوه سخن گفتن تماما وسیله جلب مشتری است
    در واقع اینها برده جنسی هستند وخودشان نمی دانند
    از جنسیت زن برای جلب توجه مشتری استفاده کردن
    نه اینکه علم و دانش و توانایی ها را توجه کردن
    البته در غرب دهها سال است که زن ابزار دست شرکت‌های تبلیغاتی است
    متاسفانه بعضی خانمها به این مسئله توجه ندارند
    و برخی دیگر که توجه دارند می گویند اگر قبول نکنیم بیکار می‌شویم. ما به پولش نیاز داریم. این نهایت فاجعه است
    خانمهای ایرانی ذاتا پاک و عفیف هستند ولی متاسفانه تبلیغات غربی ها و فساد برخی مردان نامرد این بلا را سر دختران و زنان پاک کشورمان آورده است
    خداوند شر شیاطین را از سر ما کم کند

    11
  25. خیلی از خانم ها وقتی بهشون در مورد حجاب میگی میگن اول برید اختلاس و دزدی ها رو جمع کنید ولی هر مسئله ای سر جای خودش اهمیت داره بدن خودتون هست ولی ما اجتماع هستیم بی حجابی شما تاثیر بدی روی جوانان جامعه و باعث فساد میشه چیزی رو که خداوند برای بنده هاش صلاح دونسته جای بحث نداره فقط عمل کنید

    11
    3
  26. من یه سوال دارم
    آیا دانشجویان هنرهای زیبا دانشگاه تهران ، تافته جدا بافته هستند ؟؟ چه فرقی با دانشجویان هنر دیگر دانشگاه ها دارند؟؟!
    چرا میتونن بدون مقعنه و با هر لباسی که دوست دارند ، وارد دانشگاه بشوند؟؟
    اگر قانونه باید تو همه دانشگاه ها اجرا بشه
    این واقعاا عادلانه نیست /:

    13
    1
    1. به نظر میرسه فعلا دولت همه چیز را رها کرده.این از وضع هنرپیشه ها و ورزشکارها که به طور غیر قابل باوری در مقابل حکومت و منافع ملی ایستاده اند وراحت به اپوزیسیون تبدیل شده اند و عکس العمل قاطعی از سمت دولت نمی بینیم.با پر رو کردن معدود افراد که دنبال آزادیهای جنسی و ویران کردن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در کشورمان هستند .ملت دچار سرخوردگی خواهد شد.تا دیر نشده باید اقدامی کرد.این اقدام هم باید از طرف مردان وزنان مومن ومعتقد انجام شود.

      2
      1
  27. حجاب دستور خدا در قرآنه نه دستور آخوندها که بخاطر مسایل سیاسی لج کنین حجاب باعث تحکیم بنیاد خانواده میشه حجاب در قرآن امده پس دستور خدا و دین ماست ضمن اینکه قانون اجتماع و اساسی ما است الان قانون بستن کمربند یا قانون راهنمایی و رانندگی ایستادن پشت چراغ وووو همه قانون است وهمه رعایت می کنند اگه نکنند جریمه میشوند یا خدا نکرده طبیعی دچار حادثه میشوند و تقریبا به غیر از افراد هنجار شکن مست یا شیرین عقل یا نادان همه رعایت می کنن ولی چطور برای حجاب که باعث پاک ماندن زن و دور از دسترس بودن زنان از نگاه مردان هرزه میشه قانون را رعایت نمی کنند من زنان عفیف بسیاری می شناسم که با چادر حتی در بالاترین دانشگاههای داخلی تهران در رشته نانو و مهندسی ووو دکترا دارند و حتی خارج رفته ولیاصالت عفیف بودن خود را حفظ کرده اند و زنانی که دو روز رفتند تهران یادشان رفته اولا تهرانی های اصیل عفیف و محجوب هستند اینا دو روز رفتن تهرا فکر کردن لاس وگاس دختره با چادر دو روز رفته تهران درس خونده اونجا کلا کشف حجاب کرده و عکسهای سر لخت و نیمه برهنه اش را استوری میزاره اینقدر بی اصالت و بی هویت .که مثلا چی نگن تو شهرستانی هستی یا املی ؟ نود درصد بیحجابهای تهران شهرستانیهایی هستند که ترسیدن از قافله تمدن برهنگی جا بمونند رفتن تهران برهنه شدن البته دلیلش عدم تربیت درسته خانوادگی و مدرسه ای است و دیگر اینکه قوانین گزینش در ادارات دولتی و شرکتهای خصوصی هیچ نظارتی روش نمیشه مخصوصا بخش خصوصی که تو تبلیغات کار میزنن به یک بانوی آراسته خوش پوش خوش سیما ترجیحاً مجرددددددد!!!!! جهت کار در رستوران/ دفتر کار/بنگاه /بوتیک و.. نیازمندیم و هیچ نظارتی بر این بخش نیست و کار فرمایان نه به دنبال نیروی کار که به دنبال برده جنسی هستند تا هم براشون کار کند هم… / به کجا میرویم وقتی مردهایمان آنقدر بی غیرت شدند که درکنار خود زنشان را با وضعی زننده ارایش و نیمه برهنه بیرون میایند و می بینند نگاههای مسموم را ولی نه تنها حس غیرت نمی کنند که افتخار میکنند !!! امروزه زنان دنیای غرب دارند به حجاب روی می آورند ولی برخی زنان خودباخته بی هویت ایرانی به سمت برهنگی به گفته دکتر شریعتی اگر برهنگی تمدن است حیوانات از همه متمدن ترند .

  28. این تحقیق زائیده ذهن نویسنده داستان این مقاله داستان بود
    نخست جمعیت تهران فقط یک دهم ایران شاید هم کمتر باشد
    دوم وضعیت فرهنگی ومعیشتی در شهر آلوده تهران با نرخ بالای حاشیه نشینی و انواع آلودگی زیستی ملاک درستی براس سنجش وضعیت حجاب و فرهنگ شهرهای مختلف از جمله تبریز و مشهد و اصفهان و یزدو کرج و….نیست
    سوم نویسنده داستان خود را به طور درستی در مناطق تهران تقسیم کرده اما غافل از اینکه عمده جمعیت تهران در جنوب و غرب تهران واقع هستند
    چهارم جمعیت تهران مطابق دومین حالت اکثرا مهاجر هستند و شرایط اجتماعی یک شهروند مهاجر با فردی که خانواده و فامیل او متولد یک شهرهستند متفاوت هست
    پنجم وضعیت رضایت از زندگی در شهر تهران به خاطر آلودگی هوا و صوتی و…کمبود فضا در حمل و نقل و گرانی ملک و….نسبت شهرستان های ایران یکی نیست و ورود انواع مخدرها و بساط بی فرهنگی بعد از مرزهای جنوب غربی ابتدا از تهران آغاز میشود
    ششم تغییر مدل سال در ایران با اختلاف زمانی شش ماه از تهران شروع و به بقیه شهرها به نسبت شرایط فرهنگی شهر سرایت میکند

  29. بدون حجاب آدم امنیت نداره حجاب مانندیه دژمستحکم دربرابرافرادهوسرانه ولی بایددرامرحجاب اعتدال رعایت شودنه افراط نه تفریط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا