خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از وضعیت ساختمان آلومینیوم، خواهر خوانده‌ی پلاسکو

/سری گزارش ایمنی ساختمان‌های قدیمی تهران/

پریسا صالحی، خبرنگار انصاف نیوز: بعد از حادثه‌ی پلاسکود ر سال 95، نگرانی‌هایی در مورد ساختمان‌های ناایمن تهران مطرح شد. یکی از این ساختمان‌ها، ساختمان آلومینیوم است. آلومینیوم ساختمانی 13 طبقه است که از سال 1343 در خیابان جمهوری تهران مشغول به فعالیت است و دوسال از پلاسکو کوچکتر است. گفته می‌شود در این ساختمان نیز نکات ایمنی به قدر کافی رعایت نشده است. خبرنگار انصاف نیوز به محل ساختمان آلومینیوم رفت تا از نزدیک وضع ایمنی ساختمان را بررسی کند، چند نفر از کسبه‌ی این پاساژ نیز با خبرنگار انصاف نیوز به گفت‌وگو پرداختند. این اولین گزارش از سری گزارش‌های ساختمان‌های قدیمی است.

جلوی در ورودی پاساژ دو نفر از کسبه درحال دعوا کردن بودند، از پله‌ها بالا می‌روم تا به طبقه‌ی اول ساختمان برسم. پله‌ها لیز و کوتاه هستند و لبه‌ی فلزی بعضی پله‌ها که برای جلوگیری از زمین خوردن افراد روی پله‌ها نصب می‌شود کنده شده بود. در اولین پاگرد بخش زیادی از دیوار کنده شده و روی آن با گونی آبی رنگی  که به دیوار منگنه شده پوشیده شده است. سیم‌کشی‌های نامرتب که روی دیوار کشیده شده خودنمایی می‌کنند بخشی از سقف نیز فروریخته است.

دیوار کنده‌شده در راه‌پله‌ی طبقه‌ی اول

ساختمان پاگردهای کوتاه و کوچکی دارد که چند نفر باهم نمی‌توانند از آن عبور کنند سقف پاگرد نیز بسیار کوتاه است. طبقه‌ی اول ساختمان مرکز فروش ساعت است. پسر جوانی که در یکی از ساعت فروشی‌ها مشغول به کار است می‌گوید: « ایمنی افتضاح است، چه چیزی درست است که ایمنی درست باشد؟»

داخل راهروها هم سیم‌های شلخته و پراکنده و آویزان به چشم می‌خوردند در هر طبقه بین سه الی چهار کپسول آتش‌نشانی وجود دارد که تا تاریخ انقضای هرکدام یک سال مانده است، ساختمان پله‌ی خروج اضطراری ندارد و پله‌های عادی آن هم از ایمنی لازم برخوردار نیستند. داخل راه پله‌ها یک در کوچک وجود دارد که کسبه وسایلی در آن نگه می‌دارند با جای در تخته چوبی را به آن تکیه داده‌اند. به طوری که اگر حادثه‌ای مثل زلزله رخ دهد و این تخته چوب به زمین بیافتد کل راه‌پله را می‌گیرد و کسی نمی‌تواند از آن عبور کند.

سیم‌های آویزان و رها شده در راهروها

وارد طبقه‌ای می‌شوم که مغازه‌های تعمیر وسایل برقی در آن وجود دارند نزدیک پله‌ها که تنها راه خروجی در بحران هستند دو چرخ باربری گذاشته شده که به راحتی می‌توانند جلوی خروج افراد را بگیرند.

داخل مغازه می‌شوم تا با یکی از کسبه صحبت کنم می‌پرسم ایمنی ساختمان آلومینیوم چگونه است؟ پاسخ می‌دهد: «ساختمان آلومینیوم برای پنجاه سال دیگر هم تضمین شده است، ساخت این ساختمان قبل از انقلاب به دست کارفرماهای خارجی ساخته شده و ایمنی بسیار بالایی دارد، مگر اینکه مثل پلاسکو عوامل جانبی پشتش باشد و باعث از بین رفتن آن شود.

در کشور ما در بعضی جاها کسانی روی کار هستند که صلاحیت آن را ندارند، مشکل این ساختمان خود بنیاد مستضعفان است. این ساختمان برای بنیاد است که دل نمی‌سوزاند، این سیم‌ها نباید اینجا نصب می‌شده، هر طبقه‌ای کانالی دارد که این سیم‌ها باید داخل آن کانال‌ها باشد ولی بنیاد نخواسته، اینجا هم به صورت دیمی هرکاری خواستند کردند.

این ساختمان را همه می‌شناسند متاسفانه عده‌ای می‎آیند و در سرویس بهداشتی مواد مخدر استفاده می‌کنند سرنگشان را می‌اندازند که خیلی موقع‌ها باعث این می‌شود که چاه بگیرد و و در طبقاتی سرریز شود و نشت کند. این موضوع باعث می‌شود در جاهایی سقف یا دیوار ریزش کند اما به طور کلی این ساختمان بتون آرمه است. زمان جنگ ما در این ساختمان بودیم، همه جای تهران می‌لرزید اما این ساختمان تکان نمی‌خورد.»

این بخش به تازگی اصلاح شده است

یکی از مغازه‌داران در مورد دیوارهای کنده شده می‌گوید: «قرار بود درست کنند که انداخته‌اند گردن شورایی که اهالی ساختمان برای خودشان تشکیل داده‌اند، بنیاد هیچ کاری نمی‌کند درحالی که مالک است و وظیفه‌اش همین است، اگر بنیاد این ساختمان را نداشتن و دست خود کسبه بود، ما خیلی بهتر این چیزی که هست ایمنی آن را بالا می‌بردیم ولی متاسفانه پای بنیاد است که اجاره‌های مغازه‌ها را می‌گیرد و قیمت را هم بالا می‎برد.

در مورد پلاسکو حرف و حدیث زیاد بود، می‌گفتند اراده‌ای پشت آن بود. پشت ساختمان آلومینیوم مدرسه‌ای به نام کوشش مریم وجود داشت که بنیاد الان آن را گرفته و هفت هشت سالی می‌شود که خالی است. آن سمت ساختمان هم پارکینگ شرکت نفت است که خیلی بزرگ است، این سه تا ملک مکان بسیار مناسبی برای ساختمان تجاری در این خیابان است، بنیاد می‌تواند این ساختمان را تخریب کند، آن دوتا هم که تخریب شده هستند.

ساختمان‌ پلاسکو با آلومینیوم خواهرخوانده بودند هرجفت آنها برای آقای ایلقانیان بود. از لحاظ ایمنی بسیار محکم بودند. اینجا دفتر تجاری باید باشد، بنیاد می‌گوید مسکونی است با شهرداری هم درگیر هستند. اگر مسکونی است چرا هر واحد سرویس بهداشتی و اتاق خواب ندارد؟

من سی و پنج سال است اینجا کار می‌کنم، تنها مشکلی که هست این است که پله‌ی اضطراری نداریم. اگر بخواهند پله‌ی اضطراری درست کنند بنیاد باید هزینه کند که بنیاد نمی‌خواهد چنین کاری کند. در هر طبقه می‌تواند دو مغازه را بخرد و پله‌ی اضطراری درست کند که نمی‌خواهد چنین کاری کند.»

مجموعه سه آسانسور اصلی دارد که خیلی دیر به دیر می‌رسد اما سالم و نو به نظر می‌رسند یکی از مغازه‌داران که داخل آسانسور ایستاده بود توضیح داد: «دو سه سال پیش می‌خواستند این ساختمان را پلمپ کنند اما مهلت گرفتند. این چند سال هم خیلی خرج کردند. موتور آسانسورها را هم عوض کردند، اگر دقت می‌کردید می‌دیدید که یک باجه‌ی آتش نشانی اول ساختمان هست که همیشه کسی در آن است.

تابلو برق که طبقه‌ی اول است امکان آتش‌سوزی داشت که آن را تعمیر کردند. سیستم اطفای حریق را هم دارند درست می‌کنند که نفری پنج‌، شش میلیون از کسبه جمع کردند تا درستش کنند برای همه‌ی اینها یک مقداری از کسبه جمع شده یک مقداری هم خود بنیاد گذاشته است.»

کپسول‌های آتش‌نشانی که به دیوار نصب شده‌اند و بیش از یک سال اعتبار دارند

آتش نشانی: آلومینیوم در حال اجرای دستورالعمل‌ها است

جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی در مورد وضعیت ساختمان آلومینیوم به خبرنگار انصاف نیوز گفت: « ساختمان آلومینیوم تاییدیه‌ی آتش نشانی را نگرفته اما درحال اجرای دستورالعمل‌ها است.»

او در مورد روند رسیدگی به وضعیت ساختمان‌ها گفت: «کارشناسان آتش نشانی از یک ملک بازدید می‌کنند و بر اساس نواقصی که وجود دارد، یک دستورالعمل می‌دهند که طبق آن باید عمل شود.

خود مسوولان آن ساختمان  به صورت آزاد قراردادهایی با شرکت‌هایی می‎بندند تا تجهیزاتی که آتش نشانی تعیین کرده را نصب کنند. بعد از اینکه کارشان تمام شد به آتش نشانی اعلام می‌کنند و کارشناس آتش نشانی دوباره از ملک بازدید می‌کند. اگر کارها طبق دستورالعمل انجام شده باشد، تاییدیه داده می‌شود و اگر درست انجام نشده باشد دوباره مهلت داده می‌شود تا نواقص اصلاح شوند.

البته این تاییدیه‌ها یک سال اعتبار دارند، مشکلی که وجود دارد این است که عده‌ای فکر می‌کنند تاییدیه مادام العمر است. تاییدیه یک سال اعتبار دارد و بعد از یک سال دوباره باید مراجعه کنند. البته کار آسان‌تر می‌شود چون اصل کار انجام شده، ممکن است اشکالات ریزی وجود داشته باشد و با حل آن می‌توانند دوباره تاییدیه بگیرند. فقط سال اول هزینه‌ی بالایی دارد و زمان‌گیر است.»

او در مورد ساختمان آلومینیوم افزود: «ساختمان آلومینیوم دستورالعمل را دریافت کرده اما هنوز به مرحله‌ی بازدید برای تایید نرسیده است. همین که ساختمان‌های قدیمی پای کار می‌آیند اقدام مثبتی است.

انجام این کار هم زمان‌‎بر است چراکه اینها ساختمان‌های قدیمی و بزرگی هستند و چیزی نیست که طی یکی دو ماه تمام شود. طی این زمان فقط می‌توانند بین شرکت‌های موجود چند شرکت را برای انجام کار انتخاب کنند، بعد از آن هم در طی روز و درحالی که مغازه‌ها درحال کار هستند کارهای ایمنی هم انجام می‌شود، این باعث می‌شود روند کند باشد اما درحال انجام است و مسوولان این ساختمان نسبت به این مساله بی‌تفاوت نیستند. امیدوارم تا چند ماه آینده بتوانند تاییدیه بگیرند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا