خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست روحانی

جلسه صدوهشتادونهم شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رؤسای سه قوه کشور و به ریاست رییس‌جمهور روحانی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح دستور این جلسه اظهار داشت: دو گزارش در این جلسه مطرح شد که گزارش نخست، به نگاه راهبردی به فهم فرهنگی جدید و رویکردهایی که نسبت به فرهنگ جامعه باید داشت، اختصاص داشت.

وی با تشریح فرهنگ امروز حاکم بر جامعه، گفت: فرهنگ امروز علاوه بر برخورداری از ظرفیت‌ها و چالش‌های متفاوت، فرامحلی شده و دسترسی به سایر فرهنگ‌ها و جوامع همزمان شده است.

سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی باید متفاوت از قبل باشد

دکتر عاملی با بیان اینکه در جامعه امروز، مخاطب تبدیل به کاربر شده است و توانایی فردی و انسانی بیشتری در جامعه به وجود آمده است، گفت: دسترسی جامعه به تنوع دانش‌ها افزایش یافته و در نتیجه سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی متفاوت از قبل باید باشد.

همفکری در خصوص رویکردهای جدید شورا پیرامون تغییرات فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همچنین در این جلسه اعضای شورا به همفکری درخصوص تغییرات به وجود آمده در حوزه فرهنگ پرداختند و رویکردهای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد سیاست‌گذار کلان این حوزه را مورد توجه قرار دادند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جامعه، فرهنگ، صنایع ارتباطی، رسانه‌های اجتماعی، فرامحلی شدن فرهنگ و حضور منابع جدید در حوزه فرهنگ برخی از محورهای مورد اشاره در جلسه بود.

تاکید بر توجه به ظرفیت انسانی در جامعه ایران

دکتر عاملی با اشاره به توانایی‌هایی که در حوزه اجتماعی در جامعه ایران به صورت برجسته وجود دارد، گفت: ظرفیت انسانی یک ظرفیت بسیار ارزشمند در جامعه ایرانی است که باید در سیاستگذاری فرهنگی به آن توجه ویژه داشت.

بررسی ۸ سیاست جدید مبتنی بر توانایی‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران

وی اضافه کرد: در این جلسه توانایی‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران در قالب سیاست‌های جدید بررسی شد که ۸ سیاست کلان در این زمینه در جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد راهبردهای جدید سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی را از این مسیر دنبال کنیم.

اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و ۳ هدف اساسی آن

در این جلسه با تاکید بر محور سوم راهبردهای های هفت گانه گام دوم، بر اهمیت محوری اقتصاد و تقویت قدرت اقتصادی کشور بعنوانکانونی ترین موضوع تاکید شد و یکی از محورهای ۸ گانه سیاست گذاری‌های جدید در شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه فراگیر به تقویت ابعاد دانش مبنا و فرهنگ بنیان اقتصاد کشور بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید مقام معظم رهبری روی ۳ هدف اساسی آن گفت: هدف نخست در بیانیه گام دوم؛ خودسازی است که یکی از بروزهای آن تقویت تقوای فردی و اجتماعی است که آثار آن بر زبان، رفتار و تعاملات اجتماعی قابل مشاهده خواهد بود.

وی افزود: اگر این خودسازی و تقوای الهی در فرد و جامعه تقویت شود جامعه‌ای سالم‌تر، آرام تر، محترم تر، خواهیم داشت.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: نکته دوم مورد تاکید رهبر حکیم انقلاب در اهداف بیانیه گام دوم جامعه پردازی به معنای توجه به جامعه به عنوان بنیان اصلی است که در همه سیاستگذاری ها باید به آن توجه کنیم و تمام سیاستگذاری ها باید معطوف به آن باشد.

وی افزود: نکته سوم نیز رسیدن به تمدن نوین اسلامی است که باید شرایط جامعه و آمادگی لازم برای ظهور حضرت مهدی (عج) فراهم شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هر سه هدف موضوعیت جدی دارد، گفت: اگر هدف روشن و تاکید شده برای فضای اجتماعی نداشته باشیم در میان انبوهی از اطلاعات و داده‌ها گم می‌شویم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران، یادآور شد: در این نگاه، توانایی جامعه بسیار اهمیت دارد و جامعه یک جامعه انتخاب گر در میان تنوعی از انتخاب هاست.
وی افزود: بحث آگاهی و شناخت فرهنگی به ویژه شناخت در زمینه فرهنگ اسلامی و همچنین انگیزه مند بودن جامعه برای انتخاب‌هایش در این خصوص بسیار مهم است.

بحث و تبادل نظر درخصوص جایگاه فرهنگ نسبت آن با اقتصاد و سیاست

وی تاکید کرد: جامعه با انگیزه قوی و تشخیص صحیح، انتخاب‌های مناسب خواهد داشت در واقع بجای باید و نبایدهای توانمند سازی عقلانی را تشخیص حق و باطل را تقویت می‌کند که در این جلسه بحث چند متغیره و فرامتغیری بودن جایگاه فرهنگ در جامعه و نسبت فرهنگ با اقتصاد و سیاست نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت.
ارائه آمارها و پیمایش‌های حوزه حجاب و پوشش
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین از مرور آمارها و پیمایش‌های حوزه حجاب و پوشش در جامعه ایران و بررسی روند آن خبر داد.
وی افزود: در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی به شور دوم سیاست‌های کلان مرتبط با عفاف و حجاب اختصاص خواهد داشت.

دستور رئیس جمهور برای برگزاری جلسه ستاد راهبری مهندسی فرهنگی

دکتر عاملی در خاتمه از برگزاری جلسه ستاد راهبری مهندسی فرهنگی با دستور رئیس جمهور خبر داد. ریاست ستاد مهندسی فرهنگی را معاون اول رئیس جمهور بر عهده خواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا