خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ حجاریان اصرار سلیمی نمین

«دو عقده در لسان» | پاسخ  سعید حجاریان به پیشنهاد مناظره عباس سلیمی نمین | روزنامه سازندگی 17 تیر 1398

✅ جناب آقای سلیمی نمین

✅ مرقومه شریفه منتشره در روزنامه سازندگی [لینک] واصل شد؛ از حسن‌نظر شما سپاسگزارم. در یادداشت مزبور پیشنهاد مناظره با اینجانب را مطرح فرموده بودید البته مستحضرید مناظره آدابی دارد! اولین آنها تناظر میان مناظرین است. این را خدای ناکرده از این باب نمی‌گویم که خود را اجل از انجام مناظره‌ با شما می‌‌دانم؛ حضرتعالی واجد کمالات و سجایای فراوان هستید و این ناچیز خود را اخس از آن می‌داند که با چون شمایی هم‌آوردی کنم.

✅ مشکل جای دیگری‌ست. همانگونه که اطلاع دارید من دو عقده در لسان دارم که با دعای حضرت موسی نیز قابل رفع نیست. اول آنکه اختلال تکلم مانع از انجام هر نوع مناظره‌ می‌شود. دیگر آنکه در بسیاری از امور ناگزیر از خودسانسوری هستم تا مبادا خفیه‌نویسان دامن‌‌ام را بگیرند و کار به جای باریک بکشد! خوشبختانه شما از این دو مشکل بری هستید. اولا بحمدالله طلیق‌اللسان هستید و ثانیا محدویتی برای ابراز عقایدتان ندارید. لذا با کمال تأسف باید بگویم قادر نیستم دعوت شما را اجابت کنم.


پاسخ عباس سلیمی نمین به یادداشت سعید حجاریان

✅ جناب آقاى سعيد حجاريان

✅ با سلام و تشكر از اظهار لطف و بزرگوارى شما نسبت به اين كمترين حوزه قلم، از همين ميزان عنايت و بيان ملاحظات قدردانم.

✅ راستش دعوت به مناظره‌ قلمى متاثر از پيامى بود كه در اوایل روى كار آمدن آقاى ترامپ از سوى شما به واسطه يكى از خويشاوندانتان -كه در جبهه اصولگرايان داراى وزانتى است- دريافت شد. دعوت به همگرايى و گفت‌وگو در برابر تشديد خصومت‌هاى دشمن موجب اميدوارى بود. افسوس كه اين مسرت دوام چندانى نداشت و در فاصله كوتاهى رويكردتان به طور اساسى تغيير كرد.

✅ اما در مورد «دو عقده در لسان» كه كم سعادتى مرا موجب شده است بايد معروض دارم که همواره براى شما دستيابى به سلامت كامل آرزو نموده‌ام و اكنون نيز شفاى عاجل برايتان از خداوند متعال مسئلت دارم. البته اجازه دهيد از تجاهل‌العارف نمودنتان گله‌مند باشم. درخواست بنده ارتباطى با لكنت در كلامتان نداشت، بلكه به روانى قلمتان و پر كارى آن مرتبط است.

✅ اما در مورد مشكل دوم تنها مى‌توانم آرزو كنم خفيه‌نويسى از دست‌آموزانتان را به امر شما بگمارند كه از سعه صدر و وسعت نظر استاد بهره كافى و وافى برده باشد. ضمن اينكه ظاهرا خفيه‌نويسان به امور پنهان سياست‌پيشگان مشغولند و نه به آنچه مكتوب مى‌شود و همگان از آن آگاه‌اند و بعضا چو منى به نقد آن مى‌پردازند.

✅ جناب آقاى حجاريان! شما از جمله كارآزمودگان برجسته عمليات روانى هستید -كه مظلوم‌نمايى بخش ناچيزى از آن است- از اين رو خواهشمندم از اين توانمندى در مورد درخواستى كه از سر دلسوزى و علاقمندى به خودتان و آحاد ملت بيان شده، بهره نبريد.

✅ فلذا مجددا درخواست خود را تكرار مى‌كنم، زيرا معتقدم اگر بتوانيم از طريق بحث‌هاى مكتوب انديشه‌محور به تعاريف واحدى در مورد موضوعات اساسى نایل آیيم به نحو شايسته‌ترى از مصالح ملت پشتيبانى خواهيم كرد.

✅ ما هنوز فهم مشتركى از مقاومت آن هم در اين شرايط نداريم. آيا اين راهبردى كه ملت ايران از ابتدای دهه چهل تاكنون در پيش گرفته اجتماعى است يا سياسى؟ اگر اجتماعى است كشاندن آن به عرصه سياست، آن هم سياست‌ورزى معيوب به چه ميزان زيان‌بار خواهد بود؟

✅ طرح مسائلى از اين قبيل مى‌تواند تقويت توان ملى را در پى داشته باشد. لذا اميدوارم ما نيز در اين وادى نقشى -هر چند اندك- ايفا كنيم.

✅ با تشكر | عباس سليمى نمين | مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران

نامه‌ی سلیمی نمین به حجاریان

خط امام، اصلاحات و جنبش‌ سبز | سعید حجاریان

همه‌ی آنها که مقابل تجزیه‌ی ایران خواهند ایستاد؛ گفت‌وگو با حجاریان

چند نقد دیگر به تحلیل حجاریان درباره‌ی سناریوی تجزیه

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به ادبیات قبلی وبعدی این دونفر توجه کنید اصالت اندیشه ونیکواندیشی را بین هردومقایسه کنید…….نه حجاریان مانند سلیمی نمین میتواند بگوید ونه سلیمی نمین مانند حجاریان بین انان شکافی ژرف از نیک نگری تا………وجوددارد…

  2. ظاهرا آقای سلیمی نمین، فرصت خوبی برای نیش و کنایه زدن به حجاریان پیدا کرده، و نیشتر میزند بر زخمش.

  3. سلیمی نمین ! دروغ در روز روشن؟ مصاحبه رضا خاتمی با آپارات از زوایای پنهان بود یا بیانات آشکار که بر خلاف آزادی بیان موجب حکم دو سال حبس شد ؟ خفیه نویسان مربوطه هیچ ! جناب حجاریان بزرگواری کردند که به شلیک کنندگان اشاره نکردند

  4. تکرار درخواست مناظره علی رغم تاکید طرف مقابل به نبود امنیت لازم پس از بیان نظرات، نشون می ده مورد محمدرضا خاتمی خوب به دهن دوستان مزه کرده که با گرفتن یه نظر در مورد تقلب 88 تونستند دو سال بفرستنش زندان. سعید جان، آماده باش : یه نظری چیزی بده، بقیه اش با عزیزان !

  5. جناب سلیمی ، صدرالمحبوبین طیف شما اقای رئیسی در صدر قضا است. خب بهانه را از حجاریان ! با تضمین ایشان در خصوص تامین آزادی بیان و قبل و بعد بیان ، در این مناظره صرفا ، کتبا به ایشان ارائه دهید ؛ تا سیه روی شود هر که در او غش باشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا