خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارزیابی مثبت یک فعال اصلاح طلب کرد از کنگره‌ی مشاهیر

هفته‌ی گذشته کنگره مشاهیر کرد در سنندج برگزار شد؛ این اقدامی با حضور جمعی قابل توجه از مشاهیر کرد توسط ناظران کم سابقه ارزیابی شده است به ویژه اینکه برگزاری این کنگره همزمان شده است با ادعاهای رسانه‌ای مبنی بر مذاکره با برخی نیروهای کرد.

جلال جلالی زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب، دبیر شورای اصلاح طلبان کرد و نماینده سابق سنندج در گفت‌وگویی با انصاف نیوز، برگزاری این کنگر‌ه‌ را مثبت ارزیابی می‌کند و آن را هم به نفع کردها و هم جمهوری اسلامی دانست و معتقد است موجب تقویت و تثبیت نظام و همبستگی بیشتر است؛ و باعث تغییر نگاه کردها به جمهوری اسلامی می‌شود.

بی‌بی‌سی فارسی در روزهای اخیر ادعا کرده است: «در هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی درباره مذاکرات محرمانه چهار حزب کردستان ایران و جمهوری اسلامی منتشر شده است. گفته می‌شود حزب کومله زحمتکشان کردستان، حزب دموکرات کردستان ایران، حزب کومله انقلابی زحمتکشان و همچنین حزب دموکرات کردستان از جمله گروه‌هایی هستند که در این مذاکرات حضور داشتند. با شماری از رهبران این احزاب از جمله عبدالله مهتدى، دبیر کل حزب کومله کردستان ایران و مصطفی هجری، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران تماس گرفته است. آنها این گزارش‌ها را تأیید نکردند و اما در عین حال آن را رد هم نکرده‌اند».

ایسنا درباره‌ی این کنگره نوشته بود: شهر سنندج و تالار مولوی دانشگاه کردستان شامگاه چهارشنبه (۱۲ تیرماه) میزبان مشاهیری بود که کُردها سال‌ها انتظار داشتند آن‌ها را از نزدیک ببینند. این برنامه ساعت شش بعدازظهر و با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد و در دو بخش تا ساعت ۱۲ شب ادامه داشت.

افرادی که در این کنگره مورد تجلیل قرار گرفتند به این شرح بودند: «میکائیل اصلان» هنرمند و موزیسین، «نزند بگیخانی» شاعر و نویسنده، «کلیم‌الله توحدی» پژوهشگر و نویسنده، «مظهر خالقی» خواننده و هنرمند، «هادی ضیاءالدینی» مجسمه‌ساز و نقاش، «بیژن ذوالفقارنسب» مربی فوتبال، «کیانوش رستمی» وزنه‌بردار، «قطب‌الدین صادقی»، استاد دانشگاه، نویسنده، فیلمنامه‌نویس، کارگردان، «محمدعلی سلطانی» کردپژوه، «اسعد شیخ‌الاسلامی» فعال حوزه علوم دینی، «بختیار علی» نویسنده، «انور قره‌داغی» خواننده و موسیقی‌دان، «محمدعلی قره‌داغی» پژوهشگر، «کیهان کلهر» نوازنده و موزیسین، «علی‌اکبر مرادی» موزیسین، «نصرت‌الله معین وزیری» نویسنده، «کردستان موکریانی» شاعر و نویسنده، «عزالدین مصطفی‌رسول» سیاستمدار، «معصوم علی معصوم» جراح و متخصص قلب، «شهرام ناظری» خواننده و موزیسین، «لطیف هلمت» شاعر و نویسنده، «عثمان هورامی» خواننده، «میشل لیزنبرگ» کُردشناس و «ملاحیدر مصطفوی» عالم دینی.

جلال جلالی زاده نماینده‌ی اسبق مردم سنندج در مجلس، با بیان اینکه فعالیت‌ها و تلاش‌های فرهنگی می‌تواند افراد صاحب نظر را با دیدگاه‌های مختلف در یک مکان یا یک همایش دور هم‌جمع کند، گفت: و این‌ها تاثیرات فراوانی دارد، این کنگره هم به همت استاندار و مسوولین استان کردستان برگزار شد. هرچند مدت زمان آن هم کم بود اما به نسبت توانست اندیشمندان، صاحب‌نظران و هنرمندان کرد را از اکثر مناظق کرد و خارج از کشور به سنندج بیاورد.

دکتر جلالی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: و آن‌ها را در پنل‌های مختلف شرکت دهد و این باعث می‌شود نگاه کردها به نظام و جمهوری اسلامی تغییر کند؛ به هر حال کار مثبت بود و اینگونه همایش‌ها می‌توانند این فاصله را کاهش دهند و کردها احساس کنند در ایران از آزادی‌های سیاسی، مدنی و اجتماعی برخورددار هستند و حساسیت نطام هم نسبت به کردها کمتر خواهد شد.

او ادامه داد: آزادی دادن به کردها در کارهای فرهنگی و سیاسی به نفع نظام است و می‌تواند می‌تواند باعث فراموشی خصومت‌های گذشته شود؛ و ادامه‌ی این چنین همایش‌ها می‌تواند در راستای تثبیت، تقویت نظام، همبستگی و امنیت ملی موثر باشد. هرچند این کنگره هم مورد انتقاد کردها و کردهای خارج نشین واقع شد، اما باید به بازتاب آن در داخل نگاه کرد البته در داخل هم مخالفانی داشت که یاس و ناامیدی و ترس ایجاد می‌کردند اما مسوولین در هر صورت این کنگره را برگزار کردند و بازتاب و آثار مثبتی هم در بین مردم و هم قشر تحصیل کرده و فرهیخته دیدند.

جلالی زاده افزود: افرادی با دیدگاه‎های مختلف کنار هم نشستند و حتی کسانی که نسبت به نظام سمت و سویی داشتند‌ با یکدیگر صحبت کردند و بدون هیچ ترس و مسائل امنیتی این‌کار را کردند این فعالیت‌ها می‌تواند یخ‌های بدبینی را ذوب کند.

او گفت: اصلا چراب باید نسبت به هموطنان و شهروندان این مرز و بوم بدبین و نگران باشیم؟ آثار مثبت این همایش‌ها در داخل کشور هم قابل مشاهده است. خود استاندار کردستان اصلاح طلبانه اینکار را کرد و همچنین کردها هم که با این قضیه موافقت کردند و همه‌ی این موارد باعث شد این کنگره برگزار شود. هرچند ممکن است در پشت پرده خیلی‌ها با این قضیه مخالف بوده باشند که چرا هنرمندانی مثل خالقی و یا کردهای سوریه و عراق باید به این کنگره دعوت شوند؟ و اصلا چرا باید مظاهر کردی در این کنگره نمود پیدا کند؟ البته این‌ها حدس من است. به هر حال با هر هدفی این کنگره برگزار شده باشد هم به نفع کردها و هم جمهوری اسلامی است.

چرا نام آوران کرد در کنگره‌ای «حکومتی» شرکت کردند

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا