خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش بلومبرگ از «انزوای آمریکا» در شورای حکام

بلومبرگ با اشاره به برگزاری نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی به درخواست ایالات متحده گزارش داد که اگرچه واشنگتن سعی داشت فشارها را بر ایران افزایش دهد اما با مخالفت تند سایر طرف‌های برجام مواجه شد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، آمریکا تلاش کرد تا با نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشارها بر ایران را پس از آن‌که این شور اعلام کرد از برخی محدودیت‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فراتر رفته است، افزایش دهد.

اما آمریکا در ازا با واکنش تند روسیه، چین و اروپا مواجه شد که همگی دولت ترامپ را برای به وجود آمدن وضعیت کنونی پیرامون برجام مقصر می‌دانند و نگرانند که این بحران به وقوع جنگ بینجامد.

دیپلمات‌های آمریکایی پس از آن‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران از حد تعیین شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برای غنی‌سازی اورانیوم عبور کرده است خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکم با حضور ۳۵ کشور عضو آن شدند.

نماینده آمریکا در آژانس روز چهارشنبه در این نشست مدعی شد که هدف از تصمیمات هسته‌ای اخیر ایران دامن زدن به تنش‌ها به جای حل‌وفصل آن است و موجب تشدید چالش‌هایی می‌شود که ایران برای صلح و امنیت بین‌الملل ایجاد می‌کند.

اما در حالی‌که وزارت خارجه آمریکا برای جلب حمایت از کارزار فشار حداکثری‌اش علیه ایران سعی داشت، دیگر دیپلمات‌ها رئیس جمهور دونالد ترامپ را برای خروج از توافق در سال گذشته و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران سرزنش می‌کردند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین پیش از برگزاری نشست روز چهارشنبه اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم در ایران به ۴.۵ درصد رسیده است. این، غنای پایین محسوب می‌شود و هیچ ارتباطی با سلاح هسته‌ای ندارد. تمام اعضای آژانس این سطح از اورانیوم را بدون محدودیت ذخیره می‌کنند. همچنین با قرار داشتن تحت کنترل‌های سخت بین‌المللی هیچ تهدیدی برای عدم اشاعه به شمار نمی‌آید.

پس از آنکه نشست نتیجه‌ای در بر نداشت، دونالد ترامپ در یک توئیت مدعی شد که ایران به‌طور مخفیانه و برخلاف برجام اورانیوم غنی‌سازی کرده است و بدون ارائه جزئیات گفت که آمریکا به زودی تحریم‌های سخت‌تری را علیه جمهوری اسلامی وضع می‌کند.

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز نگرانی نسبت به اقدامات ایران برای عبور از برخی محدودیت‌های برجام تاکید کردند که این، وظیفه طرف‌های باقیمانده در توافق است که به اختلافات رسیدگی کنند.

اتحادیه اروپا نیز با ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام از تمام کشورها خواست تا از اقداماتی که اجرای این توافق را به خطر می‌اندازد، پرهیز کنند.

بلومبرگ در پایان با اشاره به سفر مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه به ایران برای دیدار با مقامات این کشور درباره برجام گزارش داد: اقدامات ایران فشار را بر کشورهای اروپایی که از ایران می‌خواهند به تعهداتش به‌طور کامل پایبند باشد، بیشتر کرده است. آنها در تلاشند تا با راه‌اندازی یک کانال ویژه مالی با ایران موسوم به اینستکس از تجارت با تهران باوجود تحریم‌های آمریکا محافظت کنند اما این ابزار تنها به تجارت غذا و دارو محدود خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا