خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیلی که در شبکه های اجتماعی اصولگرا می چرخد

به گزارش انصاف نیوز، یکی از تحلیل هایی که ساعتی پس از توافق بر سر راه حل در لوزان، در شبکه های اجتماعی توسط اصولگرایان دست به دست می شود در پی می آید:
پیرامون مفاد توافق صورت گرفته در لوزان، 3 متن منتشر شده است:
متن اول- متنی که توسط ظریف و موگرینی قرائت شد.
متن دوم- متنی که توسط تیم مذاکره کننده ایرانی در اختیار رسانه های داخلی گذاشته شد.
متن سوم- متنی که توسط کاخ سفید به طور رسمی منتشر شد.
که متن دوم با دو متن دیگر تفاوت های بسیار زیاد و بنیادین دارد.
پنجشنبه شب، دقایقی قبل از کنفرانس خبری ظریف و موگرینی برای قرائت بیانیه ی توافق، توسط تیم مذاکره کننده ایران متنی به رسانه های داخلی داده شد به عنوان توافقی که صورت گرفته است.
مثلاً خبر آنلاین نوشت:
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرآنلاین به لوزان، وزارت امورخارجه متن فارسی بیانیه مشترک را در اختیار رسانه ها گذاشت که در ادامه می آید…
​این متن با تیترهای بسیار مثبتی در رسانه های کشور منتشر شد. ​به عنوان مثال:
خبر آن​ لاین:
​متن بیانیه مشترک ایران و 1+5: همه تحریم ها برداشته خواهد شد
​فارس: ​
ایران و 1+5 بر سر چه به راه‌حل رسیدند؟​
راکتور اراک آب سنگین می‌ماند/ تبدیل فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته/همه تحریم‌ها بعد از حصول توافق جامع فورا لغو می‌شوند
مطابق این متن، توافق صورت گرفته راجع به تحریم ها چنین است:
همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه امریکا از جمله تحریم های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودروسازی فورا لغو خواهند شد… همزمان با شروع به اجرای اقدامات هسته ای از سوی ایران در یک روز تعیین شده لغو تمامی تحریم ها به طور خودکار به اجراء در خواهد آمد.
همچنین این متن توافق صورت گرفته راجع به صنعت هسته ای کشور را چنین توصیف می کند:
در چارچوب راه حل های موجود، هیچ یک از تاسیسات و فعالیت های مرتبط هسته ای متوقف، تعطیل و یا تعلیق نمی شود و فعالیت های هسته ای ایران در تمامی تاسیسات هسته ای از جمله نظنز، فردو، اصفهان و اراک ادامه خواهد یافت.
ظریف هم در کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از قرائت بیانیه، در موضعی مشابه با این متن، گفت: «کلیه تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا لغو می شود».
اما این سخنان با آنچه در بیانیه ظریف و موگرینی درباره تحریم ها گفته شده بود، تفاوت اساسی داشت. بند مرتبط به لغو تحریم ها در این بیانیه رسمی که توسط آ.ظریف قرائت شد، چنین بود:
اتحادیه اروپایی، اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.
جمله دقیق موگرینی هم در زمینه توافق صورت گرفته راجع به لغو تحریم ها این بود:
“The European Union will terminate the implementation of all nuclear-related economic and financial sanctions and the United States will cease the application of all nuclear-related economic and financial sanctions simultaneously with the IAEA-verified implementation by Iran of its key nuclear commitments”.
یعنی مطابق آنچه ظریف و موگرینی اعلام داشتند، حتی در صورت انجام کامل تعهدات ایران در این توافق،​ نه تنها «کلیه تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا» لغو نمی شوند، بلکه​ هیچ تغییر​ قابل توجهی​ هم​ در ساختار تحریم های اصلی بانکی و نفتی ایران (که تحریم های کنگره آمریکا هستند) ایجاد نخواهد شد.
چرا که:
​​اولاً تأکید شده است که فقط تحریم های مرتبط با هسته ای موضوع بحث اند؛ اما دو طرف مذاکره خوب می دانند که تحریم های اصلی ایران​ (مانند قوانین CISADA و NDAA ​کنگره آمریکا) چندمنظوره اند (هسته ای، حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، و…)، و توقف تحریم هایی که صرفاً مرتبط با هسته ای اند، تغییری در ساختار تحریم های کشور ایجاد نمی کند.
​​ثانیاً مطابق این بند، همین تحریم های مرتبط با هسته ای هم لغو نمی شوند، بلکه آمریکا فقط اجرای آنها را متوقف خواهد کرد.
​​ثالثاً همین هم نه در ابتدای توافق، بلکه موقعی صورت خواهد گرفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام کامل تعهدات هسته ای توسط ایران را تأیید کند که خود آن هم با توجه به سابقه ی آژانس، ماجرایی است برای خودش.
و بالاخره در بیانیه رسمی کاخ سفید که با عنوان «پارامترهای برنامه جامع اقدام مشترک» (و به عنوان متن اصلی) منتشر شده، راجع به تحریم های اصلی ایران (تحریم های آمریکا) چنین آمده است:
– ایران در صورتی که به صورتی قابل راستی‌آزمایی به تعهدات خود پایبند باشد، تخفیف تحریمی دریافت خواهد کرد.
– آمریکا و اتحادیه اروپا زمانیکه آژانس تائید کند ایران تمام گام‌های کلیدی مرتبط با هسته‌ای را برداشته، تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را تعلیق خواهند کرد. در هر زمان که ایران به تعهدات خود عمل نکند، این تحریم‌ها فورا به جای خود باز می‌گردند.
– معماری تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایالات متحده در بخش اعظم دوره توافق حفظ شده و امکان بازگشت فوری آن‌ها درصورت بروز مورد جدی عدم-کارایی را فراهم می‌کند.
– ذیل توافق، تحریم‌های ایالات متحده مرتبط با مسئله تروریسم، نقض حقوق بشر و موشک‌های بالستیک پابرجا خواهند بود.
 که این موارد همراستا با همان توافق اعلام شده در بیانیه ظریف و موگرینی، و در واقع تفصیل آن هستند​ [مطابق آنچه در ادامه خواهد آمد، به نظر می رسد که تیم مذاکره کننده دولت اصرار داشته که در بیانیه ای که قرائت می شود، توافقات انجام گرفته، به این صراحت و تفصیل گفته نشود].
​از آنجا که تیم سیاست خارجی دولت در داخل و در سخنان تبلیغاتی -و غیررسمی- خود مدعی می شود که این متون رسمی دولت آمریکا تفسیربافی و غیرمهم است، لازم به ذکر است که:
اولاً آمریکا این متون رسمی را نه به عنوان نظر خودش، بلکه به عنوان توافق رسمی صورت گرفته منتشر می کند. و تا کنون هم مفاد هیچ کدام از این متون رسمی منتشر شده توسط کاخ سفید درباره مذاکرات هسته ای، خلاف واقع نبوده. و به طور کلی در آمریکا -بر خلاف ایران- اگر دولتمردان در اظهارات یا متون رسمی خود چنین دروغ های بزرگی بگویند، با توجه به نظارت جدی اندیشکده ها و کنگره و… ساقط می شوند.
ثانیاً تجربه توافق ژنو نشان داد که فکت شیت آمریکا -که مسئولین سیاست خارجی ما آن را تفسیر آمریکا از توافق ژنو و بی اهمیت و برای مصارف داخلی دولت آمریکا می خواندند- در عمل مو به مو اجرایی شد و همین مسئولین دولتی ما هیچ موردی از آن را نگفتند خلاف توافقات شان در ژنو بوده و در عمل ذره ای از آن تخطی نکردند.
ثالثاً از آنجا که برداشتن تحریم ها باید توسط آمریکا صورت بگیرد، در صورتی که این موضوع تفسیرپذیر هم باشد، تفسیر آمریکاست که اهمیت دارد و اجرایی خواهد شد!
در اینجا فقط به مقایسه این 3 متن در ​موضوعی که هدف ایران از مذاکرات است، یعنی لغو تحریم ها​ی اصلی اقتصادی​ پرداختیم.
موارد تفصیلی توا​فقات​ خجالت آور​ صورت گرفته در حوزه های دیگر را هم می توانید مطالعه کنید​ و با متن ارائه شده توسط وزارت خارجه​ مقایسه کنید. 
گفتنی است رسانه های خارجی قبل از اعلام نهایی شدن توافق، خبر داده بودند که اختلاف اصلی تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا، نه بر سر مفاد توافق، بلکه بر سر اعلام یا مخفی کردن آن است.
مثلاً دویچه وله به نقل از اسوشیتدپرس زده بود:
اینک بحث آنها بر سر این است که موارد توافقی تا چه حد علنی شود. دولت آمریکا که تحت فشار کنگره قرار دارد خواستار اعلام علنی بخش عمده همه موارد به توافق ‌رسیده است، ولی ایران می‌خواهد که بخش کوچکی از این موارد علنی شود.
بدین ترتیب به نظر می رسد تیم مذاکره کننده که در یک سال و نیم گذشته در موارد متعددی پیرامون توافقات صورت گرفته و نحوه اجرای آن، حرف های خلاف واقع بیان کرده بود، و به طور آگاهانه واقعیات توافق ژنو را در داخل کشور جور دیگر جلوه داده بود، این بار برای فریب مسئولین و افکار عمومی داخلی، رسماً متنی شامل مفاد دروغین​ (و حتی متناقض با بیانیه مشترک قرائت شده توسط آ.ظریف در لوزان)​ را به عنوان متن توافقات صورت گرفته منتشر کرده، که چنین اقدامی در نوع خود بی نظیر است و رکوردی جدید محسوب می شود.
همچنین با توجه به مفاد توافق صورت گرفته، این سوال مطرح است که با توجه به:
– مورد توافق واقع شدن مو به موی خواسته های آمریکایی ها در ​این ​توافق​ (به تعبیر آقا: قبول کردن آنچه آمریکایی ها در مذاکرات دیکته می کنند)​
– زیر پا گذاشتن همه خط قرمزهای ایران در مذاکرات (​تحقیقاتی نشدن سایت فردو، آب سنگین ماندن قلب رآکتور اراک، تأمین ظرفیت غنی سازی 190 هزار سو، متوقف نشدن روند رشد تحقیق و توسعه، قبول نکردن تعهدات فراتر از NPT، عدم ورود مذاکرات به حوزه موشکی، لغو یکجای همه تحریم ها در ابتدای توافق، دو مرحله ای نبودن توافق، برگشت پذیر بودن تعهدات، و…) در این توافق
– دست نخوردن ساختار تحریم های اصلی ایران در توافق صورت گرفته
پس این مدت تیم مذاکره کننده راجع به چه چیزی در حال مذاکره بوده است؟!
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا