خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل رای‌الیوم از «سخنان متفاوت» سیدحسن نصرالله

سردبیر رای الیوم با اشاره به اینکه گفتگوی روز جمعه شبکه المنار با سیدحسن نصرالله حال و هوایی دیگر داشت و با سخنرانی های قبلی وی متفاوت بود، نوشت: پاسخ های سید نصرالله پاسخ هایی بسیار قوی بود و ما را به یاد روزهای اول رهبری وی در حزب الله می اندازد زیرا این مواضع از وجود نوعی استراتژی مقابله تمام عیار پرده برمی دارد که برای دشمن اسرائیلی تدارک دیده شده و تنها به مرزهای لبنان محدود نمی شود بلکه تا احتمال نابودی اسرائیل از نقشه خارمیانه در صورت وقوع این جنگ امتداد می یابد.

به گزارش شفقنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته فلسطینی با اشاره به این موضوع در رای الیوم نوشت: برای اینکه غرق کلیات نشویم و به تحلیل آبکی متهم نگردیم، بر خود لازم می دانیم روی نکات اصلی مصاحبه سید حسن نصرالله و تغییر لهجه وی را که بازتاب دهنده این استراتژی است، زوم کنیم:

اولا : سید حسن نصرالله تاکید کرد که مقاومت اسلامی از هر زمان دیگری قویتر و قادر است اسرائیل را به طور کامل نابود کند و به عصر حجر بازگرداند(تاکنون از چنین تعبیری استفاده نکرده بود).

دوما: تاکید دوباره بر اینکه موشک های مقاومت دقیقتر شده اند و قادرند سراسر اسرائیل از دورترین نقظه در شمال(ناقوره) تا شهر ایلات (ام الرشراش) در دورترین نقطه در جنوب را هدف قرار دهند.

سوما: حمله به الجلیل و آزادسازی آن به عنوان یکی از اولویت های راهبردی به معنای آن است که مقاومت حزب الله در برابر رژیم صهیونیستی تنها منحصر به استفاده از موشک ها برای حمله به اهداف و شهرهای اسرائیل نمی شود بلکه نفوذ زمینی را نیز در برمی گیرد علی الخصوص اینکه یگان های مقاومت به برکت هفت سال جنگ در سوریه، در این زمینه به تجارب ارزنده و بزرگی دست یافته اند.

چهارما: سخن گفتن درباره ناکامی سران اسرائیل برای ترمیم اعتماد به نفس ارتش اسرائیل که در جنگ جولای ۲۰۰۶ شکست خورد و تضعیف نیروی زمینی این ارتش پس از ناکامی در زمینه پیشروی در داخل خاک لبنان در طول این جنگ، و نابودی اسطوره تانک «مرکاوا»، بازتاب دهنده حقایقی است که در نتیجه رصد دقیق پتانسیل های نظامی اسرائیل ثابت شده است و افزایش اعتماد به پیروزی در محافل مقاومت در هر دو جناح سیاسی و نظامی آن را نشان می دهد.

پنجم: این اولین بار پس از سالهاست که یک رهبر عربی اسلامی از قصد و اطمینان خود برای نماز گذاردن در مسجد الاقصی در قدس اشغالی پس از آزادسازی آن سخن به میان می آورد؛ سید حسن نصرالله آرزوی آزادی قدس و سراسر فلسطین را در سر دارد و قطعا این آرزو  تنها با درگیری نظامی تحقق می یابد نه از راه معامله قرن و یا مذاکرات بیهوده ای که غیر از خواری و تحقیر هیچ دستاورد دیگری برای امت اسلامی ندارد.

نصرالله به خوبی می داند که چه می گوید و چه زمانی می گوید و چیز جدیدی نیست که بگوییم این مرد دروغ نمی گوید یا گمراه نمی کند به همین دلیل است که از اعتبار بالایی نزد اسرائیلی هایی برخوردار است که سخنرانی ها و مصاحبه های وی را دنبال می کنند و هر چه می گوید را باور دارند و به هیچ وجه سیاست مداران اسرائیلی نظیر بنیامین نتیانیاهو را که در زمینه دروغ گویی و تهدیدهای توخالی دستی توانا دارند، باور نمی کنند.

سخنان سید حسن نصرالله از عزم قاطع وی برای ورود قدرتمندانه به میدان هر گونه جنگ آتی چه بسا قریب الوقوع حکایت دارد به این معنا که او این سخنان را تنها از رهگذر جنگ روانی علیه دشمن بر زبان نیاورده است بلکه از رهگذر اطلاعات دقیق و خوانش دقیق تحولات سیاسی و نظامی در سایه تنش روز افزون میان ایران و آمریکا نشأت می گیرد.

سید حسن نصرالله  پیش از این در دو جنگ پای گذاشته و در هر دو هم پیروز شده است؛ جنگ اول زمانی بود که مقاومت تحت رهبری حزب الله در سال ۲۰۰۰ میلادی، مناطق جنوبی لبنان را آزاد کرد و به اشغالگری های اسرائیل پس از تحقیر آن پایان داد و جنگ دوم هم زمانی بود که رژیم اشغالگر در سال ۲۰۰۶ به خود جرأت داد و به لبنان حمله کرد و بهای سختی را متحمل شد و باعث فروپاشی اعتماد به نفس ارتشش شد که از آن به ارتش شکست ناپذیر نام می بردند. گمان نمی کنیم پیروزی سوم هم دور باشد علی الخصوص اگر شعله جنگ در منطقه تحت تحرکات اسرائیل شعله ور گردد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام-آفرین برحزب الله لبنان ورهبر شجاع آن سید حسن نصرالله -اما سوالی که در ذهن متبادر می شود اینست که چرا سوریه وحزب الله لبنان و مقاومت غزه و …چرا در یک حمله غافلگیرانه ساختار این دولت جعلی را در هم نمی پیچند اسرائیل اشغالگر است لازم نیست به او اعلام جنگ شود خود این ر›یم جعلی بی محابا هرگاه خواسته به هرجا که دستش رسیده حمله کرده به نظر من اگر حمله غافلگیرانه علیه اسرائیل نشود و منتظر باشند ضربه اول را اسرائیل بزند معلوم نیست آنها کی وچه وقت وکجا توپهای خودرا بفرستند وچه بسا این آتش بس سالیان متمادی ادامه یابد و آنها حرکتی نکنند که به دست مقاومت بهانه بدهند وحیلتها بکنند باید مقاومت راه کاری تعریف کند که در آن توپ آماده شلیک در زمین خودش باشد

  2. به نظرمن سخنان آقای سید حسن نصر ا…بیشتر رجز خوانی های زمانهای قدیم را تداعی میکرد.
    هیچ زمان با سخنان قوی یا ضعیف که به روحیه سخنران بر می گردد ، نمی توان نتیجه یک درگیری را مشخص کرد خصوصا وقتی بدانیم قدرت هایی چون آمریکا، اروپا و حتی روسیه برادر در پشت سر اسرائیل قرار دارند.

  3. روسیه..روسیه ..چه درس های ناگرفته داریم از اینها……انانیکه با قصدپرواز جنگنده های اسراییلی براسمان سوریه دفاع ضدموشکی شان را خاموش میکنند تا انها براحتی ماموریت خودرا انجام دهند وبسلامت به کشورشان برگردند….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا