خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کار در برابر غذا از نوعی دیگر! | غلامرضا بنی اسدی

غلامرضا بنی اسدی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

تلخ‌شنیده‌ها تلخ در ذهن آدم می‌ماند. هزار شیرینی بعد هم نمی‌تواند آن تلخی را پاک کند. از این شمار است ماجرایی که میانسال مردی ازدوران‌های سختِ گذشته می‌گفت. از آنچه بر پدرش رفته بود. می‌گفت من و پدرم برای کار به مشهد آمدیم. من در یک کارگاه به کار گرفته شدم و پدرم به یکی از شهرهای شمالی خراسان رفت. چندی بعد که آمد، دیدم دستش خالی است. او هم سر به زیر انداخت و جمله‌ای گفت که بعد از ده‌ها سال هنوز مرا می‌سوزاند؛ با من دعوا نکنی پسرم. من مجبور شدم به ازای خورد و خوراکم کار کنم. یعنی همین که امروزه می‌گوییم: “کار در برابر غذا”. مرد بغض در گلو و اشک در چشم داشت.

حالی که برای من هم ایجاد شد با این که پدرش را نه دیده بودم و نه می‌شناختم. این که یک مرد فقط در برابر غذای خود به کارگرفته شود را ناعادلانه می‌دانستم. ماجرا اگر چه قدیمی است اما همچنان مرا می‌آزارد. این خاطره تلخ زمانی تجدید شد که از زبانِ محسنِ باقری، نماینده کارگران در شورایعالی کار، ماجرای “سبدِ غذایی” را خواندم که توسطِ وزارت بهداشت برای محاسبه در سبد معیشت در موضوع تعیین دستمزدها طراحی شده است.

به گفته این مقام کارگری، “در سبدِ جدید ۳۰ گرم از مصرفِ روزانه‌ نانِ مورد نیاز هر فرد کم شده است. همچنین حدود ۱۰ گرم از مصرفِ گوشت کم شده؛ یعنی درحالیکه در سبدِ قبلی، میزان مصرفِ گوشتِ روزانه ۴۸گرم تعریف شده بود، در سبد جدید این میزان به ۳۸گرم رسیده است. و یا ۲۸۰ گرم میوه به ۲۰۰گرم کاهش پیدا کرده است” این در حالی است که یک کارگرِ معمولی روزانه به ۲ هزار و ۸۰۰ کالری نیاز دارد، این میزان در مشاغلِ سخت‌تر به حداقل ۵هزار کالریِ روزانه می‌رسد، که این میزان به شدت در این سبد تقلیل یافته و این کاهش خود را در سبد معیشت هم نشان خواهد داد.

نمی‌دانم چه باید گفت با این حساب و کتاب کردن حضرات انگار کالری مورد نیاز کارگر هم به نامِ رئیس‌جمهور بستگی دارد. اگر الف بود کالری سوزی چند برابر می شود و اگر ب بود، به شدت پایین می‌آید و می‌شود این سبد غذایی که تعریف‌اش گذشت. اگر قدیم شرایط بر کارگران چنان سخت بود که به ازای وعده غذایی کار می کردند، امروز هم باید به نوعی دیگر، رسمی چنان را تازه کنیم؟

به تورمِ روز افزون توجه دارید که فردا همین میزان هم ناممکن خواهد شد؟ جالب است که خود حضرات آمار تورم چهل و چند درصدی می‌دهند اما برای حقوق بگیران و مستمری بگیران با هزار منت، از 20 درصد افزایش سخن می‌گویند. با همین تورم امروزی، 25 درصد سفره‌ها کوچکتر می‌شود.

تورم سال آینده که همان سفره کوچک شده را خالی خواهد کرد و به باد خواهد داد. خدا عاقبتِ ما را بخیر کند با این گونه تدبیرها و برنامه‌های مسئولان و تورمی که چون دیو دهان گشوده است برای بلعیدنِ توان‌مان. خدا با متصدیان امور -ان‌شاءالله- همان گونه رفتار کند که آنان در حق ما روا می‌دارند. ما که اهل نفرین و بدخواهی نیستیم. به دنبالِ عدالتیم. این هم عین عدالت است که با هرکس چنان رفتار شود که او در حق دیگران روا می‌دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. امیدی به هیچ کدام از شماها نیست نفرین خدا به تمام کسانی که مسبب این روزگارند چه مسولان چه طرفداراشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا