خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دبیر شورایعالی فضای مجازی: استفاده از گوگل درست نیست

دبیر شورایعالی فضای مجازی می‌گوید: الان برای پیداکردن اطلاعات از گوگل استفاده می‌کنیم که این درست نیست. اطلاعات ما از طریق آمریکا بیاید.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی، در گفت‌وگو با روزنامه خراسان گفت:

🔹 متأسفانه شورایعالی فضای مجازی نظارت کامل و بودجه مناسبی برای اجرای مصوباتش ندارد تا مصوبات ضمانت اجرایی داشته باشند.

🔹 شاهد یک عقب‌ماندگی ساختاری و نهادی هستیم. در بسیاری از حوزه‌ها به جای سازمان‌های متولی، ما در مرکز بحث را آغاز می‌کنیم و مصوبه می‌گیریم و آن مصوبه، چون از درون ساختار بیرون نیامده، ساختار احساس مسئولیت ندارد یا دچار اجتهاد‌های آن سازمان می‌شود.

🔹 به‌رغم اینکه معمولا مصوبات با تایید ذی‌ربطان تهیه و در شورایعالی پیشنهاد می‌شود مثلا درخصوص مصوبه پیام‌رسان با برخی اجتهادات در اجرا مواجه هستیم که مجموع اینها باعث می‌شود مصوبات شورایعالی فضای مجازی به استحکام مصوبات قانونی کشور نباشد.

🔹 درباره شبکه ملی اطلاعات، ما مصوبات را داریم، ولی انسجام اجرایی یا زنجیره اجرایی ما کامل نیست. ما روی کاغذ، ناظر شبکه ملی اطلاعات هستیم و وزارت ارتباطات مجری است.

🔹 ناظر شرایطی دارد، بودجه و ساختار می‌خواهد که بودجه، ساختار تعریف شده و حوزه مداخله نظارتی ما مشخص نیست. مجری هم تعریفی که از شبکه ملی اطلاعات دارد، برداشت‌های خودش است.

🔹 حتی در خود شورایعالی فضای مجازی هم برداشت‌های متفاوتی دارند. یعنی یک مصوبه داریم و یک فرامصوبه که برآمده از مصوبه در ذهن‌هاست.

🔹 دوستان وزارت ارتباطات حداقلی فکر می‌کنند و علاقه دارند شبکه ارتباطات و اطلاعات را به‌صورت کلاسیک در کشور توسعه دهند. البته نکات مصوبه را هم مورد توجه قرار می‌دهند و دیگرانی که حداکثری فکر می‌کنند، خیلی عمیق‌تر این را می‌بینند.

🔹 شبکه ملی اطلاعاتی در الزامات باید استقلال داشته باشد؛ برای همین الزام کردیم که خدمات پایه، ملی باشند.

🔹 مثلا الان برای پیداکردن اطلاعات از گوگل استفاده می‌کنیم که این درست نیست. اطلاعات ما از طریق آمریکا بیاید، این نقطه اختلاف ماست.

🔹 یا در حوزه پیام‌رسان بدون اغراق بالای ۹۰درصد محتوای پیام‌رسان‌ها در کشور روی پلت‌فرم‌های خارجی است.

🔹 تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی از ۱۰درصد بیشتر است، اما از لحاظ حجم کارکرد بیش از ۹۰درصد روی پیام‌رسان‌های خارجی هستیم که دلیلی ندارد.

🔹 این، یعنی ما استقلال در فضای مجازی نداریم و نمی‌توانیم اعمال حاکمیت کنیم.

🔹 وقتی من یک داروخانه را جست‌وجو می‌کنم؛ گوگل داروخانه‌ای را به من نشان می‌دهد که پول آگهی گرفته است. امنیت هم نداریم، چون ممکن است ما را به جا‌های بدی ببرد که به صلاح کشور نیست.

🔹 این نکات مورد اختلاف ماست که متأسفانه در پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات دوستان وزارت به‌صورت شکلی زحمات زیاد و خوبی را کشیدند؛ به همین دلیل هم آمار‌های عجیب و غریب می‌دهند، ولی در عمل مردم به‌طور عام به ارسال پیام، خبرخوانی یا جست‌وجو نیاز دارند که این کار‌ها در شبکه‌ها و مسیر‌های خارجی است و الزاماتی مثل استقلال، حاکمیت، امنیت و صیانت رعایت نشده و تا رسیدن به الزامات راه درازی باقی مانده و بیش از ۲۰درصدی است که آقایان می‌گویند.

🔹 ما اعتقاد داریم همان‌طور که وزارت ارتباطات خود را موظف می‌داند که مدیریت ارتباطات زیرساختی را داشته باشد و موظف می‌داند اینترنت جهانی را به کشور بیاورد و توزیع کند، همانطور باید خودش را موظف بداند که پیام‌رسان و موتور جست‌وجو ایرانی باشد و مردم از نامه‌رسان‌هایی که آمریکایی هستند، خارج شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا