خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نشست شورای حکام، تلاش اروپا برای نجات برجام را نشان داد»

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: برگزاری نشست شورای حکام نشان داد که اروپا خواهان حفظ برجام است و با توجه به مواضع آمریکا هنوز معتقد به زنده نگه داشتن این توافق است.

ایلنا نوشت: کرک دورسِی، استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل دانشگاه نیوهمپشایر آمریکاست. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس ، مطالعه و بررسی کرده است.

کرک دورسِی در مورد کارایی اینستکس برای حل مشکلات اقتصادی ایران گفت: معتقدم که اینستکس نمی‌تواند تفاوت چندانی برای ایران ایجاد کند و اقتصاد ایران را نجات دهد. به اعتقاد من اروپا برای مقابله با آمریکا برای اجرای درست اینستکس و نجات اقتصاد ایران ضعیف است. تمایل شرکت‌ها برای حضور در این مکانیزم بالا نیست و از سوی دیگر اروپا  تمایل زیادی به برقراری روابط تجاری با ایران و حل تنش‌ها دارد.

استاد دانشگاه نیوهمپشایر تاکید کرد: اروپا در مقابله با آمریکا ضعیف است در واقع اگر سایر اعضای برجام هم به این ساز و کار ملحق شوند مانند روسیه و چین می‌توان امید داشت که اینستکس کمک‌کننده به اقتصاد ایران باشد و قوی‌تر شود. اینتستکس تنها نشان‌گر تمایل و علاقه اروپا برای نجات برجام و داشتن روابط اقتصادی با ایران است. چیزی که آمریکا با آن مخالف است و برای مقابله با آن تلاش می‌کند.

جنگ میان ایران و آمریکا می‌تواند جنگ مذهبی شود

وی در ادامه در مورد تنش‌های حاضر و احتمال جنگ میان ایران و آمریکا گفت: تنش‌های حاضر در صورتی که رنگ جنگ به خود بگیرد، بسیارخطرناک خواهد بود چراکه اسرائیل به این جنگ وارد خواهد شد و این جنگ بسیار خطرناک خواهد بود که تلفات بسیاری خواهد داشت و منطق بسیاری را درگیر خواهد کرد حتی احتمال جنگ میان مذاهب دور از ذهن نیست.

برگزاری نشست حکام، تلاش اروپا برای نجات برجام را نشان داد

این استاد دانشگاه در مورد نشست شورای حکام و دستاوردهای آن گفت: من برگزاری چنین نشستی را بد نمی‌دانم. با توجه به اینکه ایران و آمریکا در شرایط پر تنشی قرار دارند، برگزاری این نشست می‌تواند مواضع اروپایی‌ها را نشان دهد و باعث شود که آنها برای برجام تلاش کنند و شاید بتواند آتش تنش میان ایران و آمریکا را کمی خاموش کند.

وی تاکید کرد: در واقع برگزاری نشست حکام نشان داد که اروپا خواهان حفظ برجام است و با توجه به مواضع آمریکا هنوز معتقد به زنده نگه داشتن این توافق است

ترامپ، سیاست خود درباره ایران را بر اساس نفرت از اوباما طراحی کرده است

دورسِی با اشاره به اینکه من باید بگویم ترامپ بازهم به انتقاد از جان کری و اوباما در نشست‌های آینده می‌پردازد که بیانگر آن است که در واقع ترامپ مشکلی با دولت تهران ندارد، گفت: مشکل اصل او کماکان تنفر او از اوباما است. او کماکان با دستاوردهای اوباما مشکل دارد. اکنون هم هر زمانی که به سخنرانی در مورد ایران می‌پردازد باز هم از جان کری و اوباما یاد می‌کند. این بیانگر این است که سیاست خود در قبال ایران را بر اساس نفرت از دولت قبل بنا کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا