خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مصرف بی رویه باعث توسعه نامتوازن در کشور شده است»

یحیی کمالی پور، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: کشور دچار لجام گسیختگی در مصرف است و مصرف بی رویه موجب شده تا شاهد توسعه نامتوازنی در کشورمان باشیم. به عنوان مثال هنوز در کشور روستاهای زیادی هستند که آب آشامیدنی،برق و گاز ندارند، در صورتیکه اگر یک شب رقص نورهای تهران را خاموش کنند، می توان هزینه آن را صرف برق دار کردن روستاها کرد.

یحیی کمالی پور نماینده جیرفت و نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با اعتدال، با انتقاد از فرهنگ مصرف گرایی در کشور، گفت: یکی از چالش های اساسی فراروی کشورمان، در الگوی مصرف است. درحوزه های مختلف مصرف با مشکلاتی مواجه هستیم و از سرانه غذایی که مردم بیرون می ریزند، گرفته  تا مصرف بی رویه در حامل های انرژی و آب و برق. در تمامی این موارد شاهد هستم که معیار مشخص و منطبق بر واقعیت های موجود در کشور ما وجود ندارد.

او ادامه داد: اقدام جهت کاهش مصرف نمی تواند مبتنی بر اقدامات قانونی باشد و باید فرهنگ سازی در حوزه اجتماع و سایر حوزه ها انجام شود که جمع بندی داشته باشیم. نسبت به آنچه بدست می آوریم، آنچیزی که مصرف می کنیم و آنچه که سرانه تولید ما است، متاسفانه تناسبی میان این سه موضوع در کشور وجود ندارد.

این نماینده مجلس تاکیدکرد: کشور دچار لجام گسیختگی در مصرف است و مصرف بی رویه موجب شده تا شاهد توسعه نامتوازنی در کشورمان باشیم. به عنوان مثال هنوز در کشور روستاهای زیادی هستند که آب آشامیدنی،برق و گاز ندارند. در صورتیکه اگر یک شب رقص نورهای تهران را خاموش کنند، می توان هزینه آن را صرف برق دار کردن روستاها کرد.

کمالی پور گفت: با گذشت 40 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی شاید خوشایند نباشد که در کشور روستایی داشته باشیم که آب یا برق نداشته باشد. در حوزه انتخابیه بنده حدود 186 روستا فاقد آب آشامیدنی هستند. بد مصرف کردن و بی رویه مصرف کردن ها و نبود الگوی مصرف صحیح در جامعه باعث شده که تضاد طبقاتی میان مردم و مسئولین، مردم و مردم و مناطق مختلف کشور ایجاد شود.

او در خصوص راهکار کاهش مصرف در کشور، یادآور شد: راهکار این است که نظام مندی در نحوه الگوی مصرف ایجاد شود و بستر سازی و فرهنگ سازی شود که آن چارچوبی که برای مصرف تبیین کردیم در جامعه و خانواده ها پیاده شود.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی تاکید کرد: یکی از بحران های کشور ما آب است اما فرهنگ سازی صحیحی در خصوص جلوگیری از هدر رفت آب نداریم. هدر رفت انرژی به مراتب بیشتر از مصرف واقعی ما است و باید برای این موضوع در کشور فکری شود. اگر هم مسئولان فکری در این خصوص نکنند این موضوع همانگونه که تاکنون کشور را با مشکل روبرو کرده است، کشور را با بحران های بیشتری درگیر می کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا