خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحریم رهبری و ظریف توسط آمریکا چه تاثیر واقعی دارد؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به تحریم رهبر انقلاب، دفتر رهبری، ظریف و چند فرمانده نظامی، گفت: تحریم ها بیشتر بخشی از دیپلماسی عمومی آمریکا است و اثر عملی آنها نا چیز است.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت وگو با خبرنگار اعتدال با اشاره به سرنگون کردن پهپاد آمریکایی، گفت: پهپاد آمریکایی در داخل خاک ایران سقوط کرد و بقایای لاشه پهپاد هم در داخل آبهای ایران پیدا شد. جمهوری اسلامی ایران باید شکایت کند و مستندات این شکایت هم باید به سازمان ملل متحد داده شود.

او ادامه داد: تعلل در خصوص شکایت از آمریکا به صلاح نیست. چون می بینیم آمریکایی ها که تجاوز کردند و پهپاد آنها درون خاک ایران هم بود زمزمه هایی مبنی بر گرفتن خسارت از ایران را مطرح می کنند. در صورتیکه ایرانی ها می توانند به عنوان یک اقدام خصمانه اسنادشان را ثبت کنند و درخواست شکایت را زودتر از آمریکا مطرح کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین با اشاره به تحریم رهبر انقلاب، دفتر رهبری، ظریف و چند فرمانده نظامی، گفت: تحریم ها بیشتر بخشی از دیپلماسی عمومی آمریکا است و اثر عملی آنها نا چیز است.

وی اظهار کرد: در شرایط کنونی سه نوع دیپلماسی در موضوع ایران و آمریکا قابلیت شکل گیری دارد. یکی دیپلماسی رسمی است که مذاکرات رسمی دو کشور است که تنها یک بار در دولت اوباما میان ظریف و کری شاهد آن بودیم. اما در حال حاضر دیپلماسی رسمی میان دو کشور به کما رفته است.

فلاحت پیشه تاکیدکرد: یک قسمت دیگر دیپلماسی عمومی است که طرفین از ادعاهای خود دفاع و حقانیت خود را مطرح می کنند. در این زمینه افرادی مانند آقای ظریف بسیار فعال بودند و مواضع مقام معظم رهبری هم در قالب دیپلماسی عمومی مطرح می شد و زمانیکه رهبر انقلاب نامه آقای شینزو آبه را تحویل نگرفتند و گفتند که یکسری موارد را برای شما مطرح می کنیم یعنی اینکه ایشان وارد دیپلماسی رسمی نشدند و تنها در قالب دیپلماسی عمومی مواضع جمهوری اسلامی را مطرح کردند.

او گفت: تحریم های اخیر آمریکا بیشتر دیپلماسی عمومی کشور را بیشتر نشانه گرفته است و سعی می کند نوعی حریم شکنی را در این رابطه نشان بدهد و بویژه در تحریم آقای ظریف، آمریکایی ها نارضایتی از نقش ایشان در دیپلماسی عمومی دارد و نقشش را در افشای دو گانگی سیاست خارجی آمریکا به خوبی بازی کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: بخش سوم دیپلماسی وجود دارد که به نظر من دیپلماسی تنش است و این بخش به ضرر آمریکایی ها تمام می شود. چه در رجزخوانی فرماندهان نظامی و اقداماتی مانند سقوط پهپاد، اقداماتی است که به ضرر آمریکایی ها تمام شده است و متاسفانه سیاست آمریکا با تحریم های تازه موجب شده علاوه بر دیپلماسی رسمی که به کما رفته بود، دیپلماسی عمومی را عملا نشانه گرفتند و این بخش را بیشتر چالشی کردند.

فلاحت پیشه گفت: تنها قسمت سوم باقی مانده که دیپلماسی تنش است و تا زمانیکه آقای ترام از تحریم ها بازنگردد  و یا تحریم ها را به حالت تعلیق در نیاورد مجبور است که در تهران تنها با نظامیان صحبت کند. این واقعیتی است که در حال حاضر شکل گرفته و تنها ادبیات نظامی در مناسبات ایران و آمریکا شکل می گیرد.

تحریم پتروشیمی ها شکست می خورد

علی بختیار نماینده گلپایگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اعتدال، با اشاره به تحریم پتروشیمی از سوی آمریکا، گفت: تحریم پتروشیمی ها، تحریم جدیدی نیست و در دوران تحریم سابق هم چنین مسیری را برای پتروشیمی ها در نظر گرفتند اما به دلیل تنوع محصولات پتروشیمی ایران و پیچیدگی هایی که در حوزه رصد وجود دارد، نتوانستند موفق شوند و این بار هم شکست خواهند خورد.

او ادامه داد: امریکایی ها اقدامی به جهت تحریم در حوزه پتروشیمی ها نمی توانند انجام دهند. در حوزه نفت خام اسپک نفت ایران، اسپک مشخصی است اما با این وجود نفت ایران در بازارهای بین المللی معامله می شود.جمهوری اسلامی با روش هایی که برای دوران تحریم ها است آشنایی دارد و نسبت به فروش نفت خام اقدام می کند.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی حتما با استفاده از این روش ها می تواند محصولات پتروشیمی خود را در بازارها بین المللی بفروشد.

بختیار با اشاره به سیاست دوگانه آمریکا که از یک سو مذاکره بدون شرط و از سوی دیگر پتروشیمی را تحریم می کند، گفت: امریکایی ها هیچ وقت قابل اعتماد نبودند وهمواره حرف های دو گانه زده اند و در طی 40 سال بارها پیشنهاد مذاکره داده اند اما برای رفع سوء تفاهم ها و سوء نیت هایی که علیه ملت ایران داشتند، قدمی برنداشتند و همواره از ابتدای انقلاب حرف از مذاکره زده اند اما بجای حسن نیت سوء نیت نشان دادند.

او ادامه داد: در حال حاضر نیز آمریکایی ها می گویند می خواهیم مذاکره کنیم اما معنای خروج از برجام مذاکره نیست. حتما هوشیاری جمهوری اسلامی و هوشیاری ملت ما به سایر کشورها که آقای ترامپ پیشنهاد مذاکره داد بسیار متفاوت است. مردم جهان هم بر این باور هستند که ایران اهل مذاکره است اما در شرایطی که بر پایه واقعیت باشد.

این عضو کمیسیون انرژی به اقدامات امریکایی ها اشاره و اظهار کرد: آمریکایی ها از برجام خارج می شوند، تحریم های یک جانبه وضع می کنند، به تک تک پالایشگاههای جهان نفر می فرستند که نفت خام ما را خریداری نکنند و تحریم های پتروشیمی را وضع می کنند و رصد می کنند که ما چگونه محصولات پتروشیمی مان را می فروشیم و این موارد نشان از سوء نیت آنها دارد. البته شاید آنها حرکت ما برای فروش محصولاتمان را کند، کنند اما نمی توانند ما را متوقف کنند.

بختیار تاکید کرد: ما همواره تهدید ها را تبدیل به فرصت کرده ایم. در دوران تحریم سابق بنزین را تحریم کردند و امروز با افتتاح هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس بی نیاز از واردات بنزین شده ایم.

به دنبال صلح و آرامش در منطقه و جهان هستیم

اسدالله عباسی نماینده رودسر و سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اعتدال با اشاره به حادثه برای دو نفتکش متعلق به ژاپن همزمان با سفر آبه شینزو به تهران و دیدار او با رهبر انقلاب، گفت: آمریکایی ها و صهیونیست ها معامله قرن را به پیش می کشند و در کشور هایی مانند یمن و سودان دخالت کردند و داعش ها را برای اقامت در منطقه آورند بنابراین ظلم و تجاوز صهیونیست ها و امریکایی ها باعث شده که منطقه تاحدی نا امن شود و امکان افزایش این نا امنی ها وجود دارد.

او ادامه داد: نا امنی های منطقه ارتباطی با کشور ما ندارد و ما از نظر اقتدار و انسجام نظامی برای خودمان تعریف داریم و از خودمان دفاع می کنیم. ایران تاکنون به هیچ کشوری تجاوز نداشته ایم و تنها از خودمان دفاع کرده ایم. قدرت موشکی و نظامی که داریم برای دفاع از خودمان است و اگر بخواهند علیه کشور ما حرکتی انجام دهند یقینا ما دفاع خواهیم کرد.

این نماینده مجلس تاکیدکرد: آمریکایی ها، سعودی ها و صهیونیست ها اقداماتی در جهت نا امن کردن منطقه انجام می دهند اما ایران را متهم می کنند در صورتیکه هیچ مدرک مستندی ندارند. امید داریم آنها سر عقل بیایند و دست از این تحرکات شیطنت آمیز دست بردارند و اجازه دهند منطقه را کشورهای منطقه مدیریت کنند و آمریکایی ها دخالتی در این مسئله نداشته باشند.

به گفته عباسی هر جا که آمریکا دخالت کرده شکست خورده و این موضوع ثابت شده است و در منطقه هم آثار شکست آمریکایی ها وجود دارد.

عباسی به هدف آمریکایی ها از نا امن کردن منطقه اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها این اقدامات را انجام می دهند تا از کشورهایی مانند امارات و سعودی ها باج بگیرند. آنها می خواهد به منظور ایجاد امنیت برای نفت کش ها و فروش نفت امارات و سعودی ها بتوانند سهمی را برای خودشان قائل شوند؛ بنابراین دست به این حرکات زده اند و این حرکات نفعی برای کشور ما ندارد. ما به دنبال صلح و آرامش در منطقه و جهان هستیم. ایران به دنبال علت حوادثی است که برای نفت کش ها پیش آمده و پیگیری هایی در این زمینه خواهیم داشت.

اثر تحریم های پتروشیمی خود به خود کاهش پیدا می کند

سخنگوی کمیسیون انرژی تاکید کرد: به دلیل تنوع محصولات پتروشیمی اثر تحریم ها خود به خود کاهش پیدا می کند چون مشتریان متکثر هستند و کشورهای مختلفی از ایران محصولات پتروشیمی خریداری می کنند. ما باید ابتکار به خرج بدهیم و مشتریان خودمان را متنوع کنیم و آثاری که می تواند آمریکا به سبب اسناد به کشورهای مشتری دسترسی پیدا کند و آنها را تحت فشار قرار دهد را از بین ببریم.

اسدالله قره‌خانی نماینده علی‌آباد کتول و سخنگوی کمیسیون انرژی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اعتدال با اشاره به تحریم پتروشیمی ایران از سوی آمریکا، گفت: دنیا به طریقی تحت تاثیر سیاست های آمریکا قرار دارد و اهرم های بازدارنده ای هم در دست آمریکا هست. یکی از این اهرم های بازدارنده سوییفت است. قسمت دوم اقتصاد کلان آمریکا است. اکثریت قریب به اتفاق کشورها به خصوص کشورهای بزرگ تحت تاثیر تصمیمات آمریکا هستند که اقتصاد بزرگی را به گشترده جهان دارد و کشورها هم به طریقی وابسته هستند و یا مرعوب تهدیدات آمریکا قرار می گیرند. بنابراین تحریم پتروشیمی ایران از سوی آمریکا بی اثر نیست.

او در خصوص راهکار کاهش اثر تحریم های آمریکا در حوزه پتروشیمی، ادامه داد: به دلیل تنوع محصولات پتروشیمی اثر تحریم ها خود به خود کاهش پیدا می کند چون مشتریان متکثر هستند و کشورهای مختلفی از ایران محصولات پتروشیمی خریداری می کنند. ما باید ابتکار به خرج بدهیم و مشتریان خودمان را متنوع کنیم و آثاری که می تواند آمریکا به سبب اسناد به کشورهای مشتری دسترسی پیدا کند و آنها را تحت فشار قرار دهد را از بین ببریم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما در شرایط عادی نیستیم و لزومی ندارد که مانند شرایط عادی اقدام کنیم باید فرایند فروش را کوتاه کنیم که آن افراد و کشورها شناسایی نشوند. باید قدرت تصمیم گیری و اختیارات مدیران را برای فروش بیشتر کنیم.

قره خانی گفت: آمریکا نفت سبکی دارد و آن عناصری که بتوان با آن مواد پتروشیمی تولید کرد در نفت سبک آمریکا کمتر است. بنابراین کشورها ناگزیر هستند که به سمت کشورهای منطقه برای خرید محصولات پتروشیمی بیایند. بنابراین این مورد هم باعث می شود که اهرم فشار آمریکا چندان اثر گذار نباشد.

او ادامه داد: ای کاش پتروشیمی ها را به بخش های دولتی و یا شبه دولتی واگذار نمی کردیم که دشمن فکر کند پتروشیمی دولتی و تحت نظارت هستند و به این بهانه آنها را تحریم کنند. اگر چه آنها اگر این بهانه را نداشتند بهانه دیگری پیدا می کردند.

جلال میرزایی نماینده ایلام و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اعتدال با اشاره به تحریم های اخیر آمریکا، گفت: به نظر می رسد آمریکایی ها از روی عصبانیت  این تحریم را وضع کرده اند. به نوعی استفاده از ابزار تحریم برای رسیدن به اهداف سیاست خارجیشان را لوث می کنند.

او ادامه داد: ترامپ از یک سو مدعی است که من به دنبال مذاکره هستم و با اعتماد به نفس خاصی اعلام می کند که اگر ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نباشد حتما به یک توافق با ایران می رسم. اما از سوی دیگر شیوه هایی استفاده می کند که بستر را برای مذاکره آماده نمی کند و برای رسیدن به مذاکره نیست و به نوعی نفی کننده مواضعش است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: می توان گفت این تحریم ها فاصله گرفتن بیش از پیش از دیپلماسی و مذاکره و توافقی که ترامپ و دولتش مدعی هستند که می خواهند به آن برسند، می باشد. با این اقدام آمریکا شانس اندکی که برای مذاکره وجود داشت را کاملا از بین برده است و طیف موافق مذاکره در داخل ایران دیگر توجیهی برای مذاکره با آمریکا ندارد.

میرزایی گفت: تحریم ها باور منتقدان دولت روحانی مبنی بر اینکه  دولت آمریکا به دنبال مذاکره نیست را تقویت کرد. این تحریم ها منجر به تقویت گفتمان مقاومت و عدم مذاکره در ساختار قدرت ایران شده است و گفتمان دیپلماسی و مذاکره را به حاشیه برده است.

او به نتیجه اعمال این تحریم ها اشاره و تاکید کرد: دستاورد آن این است که زمانی که در دیپلماسی به بن بست برسیم زمینه برای بروز تنش افزایش می یابد. نمی دانم که این تنش ها به جنگ می رسد یا خیر؟ اما شاید قدرت های دیگری باشند که در تلاش برای جنگ میان ایران و آمریکا باشند و در این راستا اقداماتی انجام دهند که زمینه را برای بروز تنش و برخورد میان دو کشور بیشتر کنند.

رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید با بیان اینکه درگیری و تنش به نفع ایران و آمریکا نیست، ادامه داد: درگیری و تنش به نفع هیچ کدام از کشورها نیست اما گاهی امکان دارد که تنش ها به ما تحمیل شود. آمریکایی ها در حرف تمایزی میان ملت و حکومت قائل هستند اما در عمل بدین شکل نیست و اقداماتشان بیشتر ملت را مورد هدف قرار داده است.

میرزایی با اشاره به تحریم رهبر انقلاب از سوی آمریکا، تاکید کرد: تحریم رهبر انقلاب، دفتر رهبری  و فرماندهان به نظر می رسد که تاثیر عملی نداشته باشد چرا که این افراد مناسبات مالی بین المللی ندارند. اما با توجه به جایگاهی که رهبر انقلاب در کشورمان دارد زمانیکه رهبر ایران تحریم می شود دیگر زمینه ای برای مذاکره باقی نمی ماند.

او با اشاره به تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، گفت: تحریم دکتر ظریف اگرچه شدنی نیست اما هدف این است که هرگونه امکان واکنش موثر بین المللی را از ایران بگیرند. اگر ظریف را محدود کنند قدرت مانور ایران را کاهش می دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا