خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یارانه ارشاد به شرکتی که 39 مجله دارد

کانال «باشگاه روزنامه نگاران ایران» نوشت: علی بزرگیان، دبیر اجرایی ماهنامه اندیشه پویا با انتشار تصویری از یارانه ها و کمک هایی که وزارت ارشاد به یک شرکت مطبوعاتی دارد، نوشته است:

شرکتی بنام دانش فرهنگ مینو ۳۹مجله دارد. هیچیک از مجلاتش آن را در دکه ندیده ام. گوگل کردم؛ نه جلدی و نه ردی از آنها نمی آید.

از سال گذشته این ۳۹مجله بیش از یک میلیارد و۷۰۰ ملیون تومان یارانه مستقیم گرفته است. ۳۱۱ تن کاغذ هم گرفته است.

در طرح خرید نشریات ارشاد سال۹۶ نیز ۶۳۲ میلیون تومان پول گرفته است.

۳۹ مجله (از هفته‌نامه و دو هفته‌نامه تا ماهنامه) با عناوینی چون: گل‌واژه‌ها، بازار برتر، بردیا، تیراژه، چشم‌انداز بازار، خانواده‌ی برنا، صنم، عسل، فروردین، مهرکده، همراهان، صبح خوشبخت، صبح بانوان، صبح جوان و… آیا شما تا حالا این مجلات را دیده اید؟ یا خریده اید؟

این هم جدولی است که نشستم و آماده کردم. جدول ارقام یارانه‌ها و کاغذی که وزارت ارشاد به این شرکت ۳۹ مجله‌ای داده است.

پاسخ محمد انصاری منش ‌مدیرعامل موسسه دانش فرهنگ به «باشگاه روزنامه نگاران ایران»

با سلام و عرض تشکر و قدردانی از مسئولین محترم کانال ارزشمند «باشگاه روزنامه نگاران ایران»

احتراما نظر به درج مطلبی درخصوص فعالیت موسسه مطبوعاتی «دانش فرهنگ مینو»، جوابیه مفصل زیر به حضور تقدیم می گردد:

1 – اینکه به فرض درست بودن این گزارش، نوشته اند که 632 میلیون تومان در سال 1396 موسسه «دانش فرهنگ مینو» از ارشاد بابت نشریات «برگشتی» (اهدایی ها) یارانه دریافت کرده، یعنی 632 هزار نسخه مجله چاپ و طی یک سال این موسسه به ارشاد تحویل داده است. پس فعالیت در این حجم و تیراژ وجود دارد.
در حال حاضر هم تعدادی از نشریات این موسسه که نام شان برده شده، هر ماه در تیراژ مشخصی (بین 1000 تا 2000 نسخه) تحویل سامانه «اهدایی ها» می شود.

2 – در کشور بیشتر از 4000 هزار نشریه چاپ می شوند، چندتا از این نشریات رو ایشان بر روی کیوسک دیده اند! اصلا کدام کیوسک در دنیا وجود دارد که گنجایش این تعداد نشریه را داشته باشد! حداکثر نشریاتی که روی کیوسک های کشور دیده می شوند 30 تا 50 عنوان است. طبیعتا در فضایی که طی یک دهه اخیر به وجود آمده، فعالیت های نشریات مانند دیگر صنف ها تغییرات و سمت و سوهای دیگری پیدا کرده است.

3 – بیشتر نشریات این موسسه از نوع «سرگرمی» هستند که معمولا در بسته های چندتایی با عنوان «برگشتی» در مراکزی مانند ترمینال ها، مکان های و مناطق و شهرهای حاشیه ای و فقیرنشین عرضه می شود و ناشر از این حضور به خود می بالد.
علاوه بر اینکه، بخشی از این نشریات تولیدی در سامانه «اهدایی ها» (وابسته به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در مراکز خاصی که در نظر گرفته اند، توزیع می شوند.

۴- و اما درمورد یارانه اختصاص یافته به نشریات این موسسه، ناگزیر به مقایسه با دیگر نشریاتی هستیم که «یارانه» دریافت کرده اند.

به عنوان مثال ماهنامه وزین «چاپ و تبلیغات» متعلق به یکی از همکاران خوب مان می باشد که با نظم در انتشار 100 درصد منتشر شده است.

این ماهنامه طی سال 97 و 3 ماهه اول سال (همان تاریخی که جدول آمده)، مجموعا حداکثر 15 شماره منتشر کرده اند و بر اساس لیست منتشره طی این مدت مبالغ زیر را به عنوان یارانه دریافت کرده اند:
6 ماهه اول سال 97 = 12 میلیون تومان
نوبت چهارم 97 = 5 میلیون و 600 هزار تومان
نوبت پنجم 97 = 8 میلیون تومان
نوبت اول 98 = 16 میلیون و 346 میلیون تومان

جمع کل دریافتی 15 ماهه = 41.946.000 تومان
که اگر تقسیم بر هر شماره دریافتی ایشان گردد، عدد تقریبی 2.790.000 برای هر شماره ایشان محاسبه کرده اند.

۵- موسسه «دانش فرهنگ مینو»، 15 هفته نامه، 9 دو هفته نامه و 15 ماهنامه دارد که همگی با نظم در انتشار 100 درصد منتشر می شوند. یعنی هفته نامه ها سالیانه 52 شماره، دوهفته نامه ها 24 شماره و ماهنامه ها 12 شماره.

هر هفته نامه طی 15 ماه در 68 شماره منتشر گردیده که ضرب در 15 (تعداد هفته نامه های موسسه) می شود طی 12 ماه = 1020 شماره
هر دوهفته نامه طی 15 ماه در 30 شماره منتشر شده که ضرب در 9 (تعداد دوهفته نامه های موسسه) می شود طی 12 ماه = 270 شماره
هر ماهنامه طی 15 ماه، 15 شماره منتشر می شود که ضرب در 15 (تعداد ماهنامه های موسسه) می شود طی 12 ماه = 135 شماره

۶- در مجموع 15 ماه اخیر موسسه «دانش فرهنگ مینو» 1.425 شماره نشریه منتشر کرده است.

لازم به توضیح است که تعداد صفحات مجله ای موسسه، حداقل 48 صفحه و قطع روزنامه ای هم حداقل 16 صفحه بوده است.

اگر مجموع اعداد یارانه ها را درست و دقیق محاسبه کرده باشند (که ان شاء الله اینگونه باشد)، طی این مدت موسسه بابت هر شماره منتشر شده مبلغ 1 میلیون و 190 هزار تومان بوده است:
1.783.000 تومان (جمع یارانه دریافتی) تقسیم بر 1.425 (شماره منتشر شده) = 1 میلیون و 250 هزار تومان برای هر شماره

۷- با این توصیف اگر این مقدار یارانه را با نشریه دیگر همکارمان که در ابتدا آمد، مقایسه شود، مشاهده می شود که نشریات موسسه در حدود 40 درصد یارانه ای که به دیگر نشریات تعلق گرفته، دریافت کرده است.
علاوه بر این طبیعتا هزینه های جاری برای آماده سازی 1425 عنوان نشریه (در 15 ماه) تقریبا 100 برابر یک ماهنامه (15 شماره) است.

بخش سوم و پایانی

مسأله بعدی سهمیه «کاغذ» دریافتی ست که باز هم ناگزیر به مقایسه با نشریه وزین «چاپ و تبلیغات» (به عنوان نمونه) می باشم. این نشریه بابت انتشار 15 شماره (کل سال 1397 و 3 ماهه اول سال جاری)، مقدار 4800 کیلو (حدودا) کاغذ دریافت کرده اند.
یعنی برای هر شماره 320 کیلو
اما موسسه «دانش فرهنگ مینو» بابت انتشار 1425 شماره مجموعا 300.000 کیلو کاغذ دریافت کرده است. یعنی 210 کیلو کاغذ برای هر شماره.
حدود یک سوم کمتر از نشریه ارزشمندی که همکارمون سرکار خانم «مویدی» منتشر می کنند.
بهرحال شرایط فوق برای همه نشریات در حال انتشار، به شرط در نظر گرفتن درصد نظم در انتشار و تعداد صفحات منتشره، قابل محاسبه است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا