خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخی درباره‌ی نقش انجمن حامی در طرح ساماندهی کودکان کار

روابط عمومی انجمن حامی (حمایت از زنان و کودکان پناهنده) در اطلاعیه‌ای با عنوان تکذیبیه درباره‌ی نقش خود در طرح ساماندهی کودکان کار نوشت:

امروز، 26 تیرماه، متنی از فاطمه فردوس، روزنامه نگار و خبرنگار مبنی بر اظهارات انتقادی نسبت به طرح ساماندهی کودکان کار، در فضای مجازی منتشر شد. انجمن حامی بلافاصله پس از رویت متن، اقدام به تهیه این نوشته برای شفاف سازی و مقابله با نشر اکاذیب این نوشته را برای دغدغه مندان حوزه اجتماعی نمود.

🔻فاطمه فردوس، که عنوان حضور در پایگاه اجتماعی “روزنامه نگار” را دارد، بدون رعایت اصول حرفه ای این عرصه، و بدون اطلاع از ابعاد و جوانب مساله، اقدام به انتشار متنی با پیشداوری های شخصی و ادعاهای بی پایه و اساس یکطرفه نموده است که در پی آن، با محکوم کردن انجمن حامی، قصد بر تضعیف فعالیت های این انجمن در طرح ساماندهی کودکان کار را دارد.

🔻اين طرح براساس وظايف دولت در راستای پيشبرد اهداف پيمان نامه حقوق كودك مصوب ١٣٧٢، كنوانسيون منع و اقدام فوري براي براي محو بدترين اشكال كار كودك مصوب ١٣٨٠ و نيز آئين نامه ساماندهي كودكان خياباني مصوب ١٣٨٤ هيات وزيران و حضور دستگاههاي اجرايي ذيربط همچون سازمان بهزيستي كشور، وزارت بهداشت، كميته امداد، اداره كل اتباع و امور مهاجرين خارجي، وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادها در حال اجراست و براي اولين بار يک سازمان غير دولتي تخصصي در حوزه كودكان، در كنار ساير دستگاههاي اجرايي دولتی قرار گرفته است كه اتفاقا از نظر سهم مشاركتي نهادهاي مدني در فرايند تصميم گيري ها، سياست گذاري های دولتی و اجرا، يک گام مترقی محسوب مي شود.

🔻بر این اساس انجمن حامی جزیی از فرآیند، و مسوول قسمت پایش و ارزیابی کودکان کار در این طرح است. پایش و ارزیابی به معنای دستیابی به وضعیت اجتماعی، اقتصادی و معیشتی این کودکان و خانواده هایشان برای طرح ریزی مداخلات حمایتی بلندمدت است و به هیچ وجه با معنای مجعولی که در نوشته ی این روزنامه نگار به آن اشاره شده است منطبق نیست.

🔻انجمن حامي از ابتداي دعوت به همكاري، اساسنامه، مرامنامه و پروتكل هاي اجرايي و حمايتي خود را در ٣ فاز اقدامات كوتاه مدت، ميان مدت و دراز مدت در اختيار دولت گذاشته است و حضورش را مشروط به ايفاي نقش ديده باني و حفاظت از حقوق كودكان و تبيين چشم انداز بلند مدت حمايتي از اين قربانيان كوچک نموده است؛ كما اينكه حداقل تا اين لحظه با وجود تحمل هزينه هاي فراوان توانسته است نقش و ماموريت ذاتي خود را به خوبي ايفا نمايد.

🔻نكته ناشيانه نوشته، تاكيد نویسنده بر رد مرز كودكان، عليرغم دريافت تكذيبه از مراجع ذيربط، و در شرايطي است كه اولا مرجع تصميم گير در اين بخش وزارت كشور است و نه سازمان بهزيستي و اظهار نظر غير كارشناسي و غير مسئولانه يک مدير مياني غير مرتبط نمی تواند به‌عنوان ملاكي براي خبر رساني و تشويش اذهان عمومي قرار گیرد و ثانيا اين كودكان تحت مراقبت و پروتكل هاي بين المللي هستند و هر گونه تصميم گيري براي آنها با هماهنگي مراجع بين المللي ذيربط و نمايندگي كشورهاي متبوع در ايران است.

🔻در بخشی از اظهارات، ایشان حامی را ادعاکننده ی حمایت از مهاجرین دانسته است و همکاری انجمن حامی را با طرحی که از نظر ایشان “سراسر اشکال است”، محکوم نموده‌اند؛ حال آنکه این سخن بدون آشنایی با فرایند کاری حامی در این طرح و بدون اطلاع از پیشینه ی فعالیت های انجمن است.

🔻در دهه هفتاد شمسی و در زمانی که انجمن حامی آغاز به فعالیت در حوزه کودکان پناهنده و مهاجر کرد، این مفهوم در سیاسی‌ترین شکل ممکن در اذهان جامعه وجود داشت و حق کودکان پناهنده توسط نهادها به رسمیت شناخته نمی شد و سازمان‌های مردم نهادی که امروزه، داعیه‌دار حمایت از حقوق این کودکان هستند، شعارشان این بود که حمایت‌های مالی و اجتماعی باید به کودکان ایرانی برسد و کودکان پناهنده به‌عنوان طردشده ترین قشر کودکان بودند.

🔻اما انجمن حامی با حمایت‌های خود از این کودکان و خانواده‌هایشان و در سالهای بعدی با تلاش جهت اصلاح قوانین آموزشی این کودکان، همواره در پی آن بوده است که عرصه را برای زندگی این کودکان و خانواده‌هایشان هموارتر کند.

🔻حامي در چارجوب قوانين و مقررات جاري كشور و براساس وظيفه اخلاقی، انسانی و اجتماعی خود و اتفاقا در مسير دسترسي حداكثري به حقوق كودكان تصمیم بر مشارکت در این طرح را گرفته است ..

🔻انجمن حامي پيگيري‌هاي حقوقي خود را در قبال نشر اكاذيب هدفمند و ايراد اتهامات كورکورانه، كه اين روزها برخي آن را سمبل مدنيت و روشنفكري مي‌دانند، مصرانه دنبال مي‌نمايد.

روابط عمومی انجمن حامی؛ حمایت از زنان و کودکان پناهنده

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا