خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا ایران با آمریکا مذاکره خواهد کرد؟

عبدالله شهبازی تاریخ پژوه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «آیا ایران با آمریکا مذاکره خواهد کرد؟» نوشت:

اگر این پرسش بطور عام مطرح شود پاسخ مثبت است: مذاکره با آمریکا «تابو» نیست و ایران با آمریکا مذاکره خواهد کرد همانگونه که در چهل ساله پس از انقلاب در مواقعی که ضرورت داشته مذاکره کرده است. مسئله نفس مذاکره نیست بلکه زمان و نحوه مذاکره است.

در فضای کنونی، در قبال رفتار تهاجمی و ارعاب‌آمیز و حتی تهدیدهای نظامی دولت ترامپ برای تحمیل مذاکره بر ایران، رفتاری شکل گرفته که گویا مذاکره به مشکلات ایران پایان خواهد داد.

هواداران این دیدگاه از تاریخ و سیاست شناختی نه چندان عمیق دارند. در روابط بین‌المللی معاصر،‌ که از دوره استعماری در سده نوزدهم میلادی شکل گرفته و بقایای آن هنوز در رفتار برخی دولت‌های غربی پایدار است، نوع رابطه دولت را «قدرت» تعیین می‌کند. در این چارچوب هرگونه رابطه دولت ضعیف با دولت قدرتمند رابطه‌ای نابرابر و تحقیرآمیز خواهد بود آنگونه که در تاریخ معاصر ایران و جهان شاهد بوده‌ایم.

تمکین به این رابطه نابرابر دستاوردی برای ایران نخواهد داشت و افول تدریجی و سقوط آن را به جایگاهی همچون کشورهایی سعودی و امارات و مصر و سایر کشورهای مشابه به ارمغان خواهد آورد.

آنچه من از تلاش ایران می‌فهمم عدم تمکین به رابطه نابرابر و یافتن جایگاهی در روابط بین‌المللی از موضع اقتدار و عزت است. آنگاه که این اقتدار و جایگاه برابر ایران در رفتار دولت آمریکا واقعاً پذیرفته شود قطعاً مذاکره «تابو» نخواهد بود.

کسانی که این تلاش را نمی‌فهمند، و از شعار «مذاکره» بدون ملحوظ داشتن زمان و مکان بعنوان ابزار تبلیغات سیاسی خود بهره می‌برند، «روح» دیپلماسی در جهان امروز و انگیزه تلاش و تکاپوی ایران را برای یافتن جایگاهی شایسته در جهان کنونی نمی‌فهمند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا