خرید تور تابستان ایران بوم گردی

الگوی مصرف انرژی در ادارات دولتی چگونه است؟

/گزارش میدانی انصاف نیوز/

الگوی مصرف انرژی در ادارات دولتی یکی از مسایلی است که در سالهای گذشته به نوعی مشکل برای مدیریت انرژی در کشور تبدیل شده است.  این موضوع مورد توجه دولت و شرکت توزیع برق نیز بوده است به طوری که ادارات موظف به رعایت دمای 25 درجه و کاهش ده درصدی مصرف برق خود نسبت به سال گذشته شده‌اند. خبرنگار انصاف نیوز برای مبررسی این موضوع به چند اداری دولتی مراجعه کرده تا نوع مصرف انرژی و مدیرست آن را در این ادارات بررسی کند.

طبق مصوبه‌ی هیات دولت ادارات موظف شدند که مصرف برق خود را ده درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش دهند و دمای ادارات نیز باید روی 25 درجه تنظیم شود، در ساعت‌های غیراداری نیز باید وسایل سرمایشی خود را خاموش کنند. همینطور باید از ژنراتورهای برق در ساعات اوج مصرف استفاده کنند.

کامبیز ناظریان در این مورد به خبرگزاری صداوسیما گفت: «ما بیش هشتاد درصد مشارکت را در مورد موضوع کنترل مصرف و حتی به کارگیری مولدهای تامین برق اضطراری در زمان او مصرف. نسبت به صدوراخطار کتبی قطع برق برای آن دسته از مشترکینی که رعایت نکردند، اقدام شده و در برنامه‎ی بازدید مجدد هم قرار گرفتند. برق تعدادی از آنها هم قطع شده است.»

گرمای هوا در تهران به حدی بالا است که بیشتر عابران کلافه و عصبی هستند. وارد یکی از شعبه‌های تامین اجتماعی در جنوب تهران می‎شوم. هوای تقریبا سرد داخل ساختمان توجه بیشتر کسانی که وارد آن می‎شوند را به خود جلب می‌کند به طوری که بعضی از آنها واکنشی هم نسبت به هوای سرد داخل ساختمان دارند. یکی از آنها می‎گوید: «بیرون گرم بود ،عرق کردیم؛ کولر رو هم که تا آخر زیاد کردن، سرما نخوریم خوبه.» همه‎ی چراغ‌های این شعبه نیز روشن است.

چند پنکه‌ی گوشه و کنار سالن دیده می‎شوند، کولرهای آبی هم کار می‎کنند، فن کویل‎های قدیمی هم داخل اتاق‎ها به چشم می‎خورند. سعی می‎کنم با یکی از کارکنان اداره درمورد استفاده‌ی بی‌رویه از انرژی صحبت کنم اما هیچ یک از آنها حاضر به مصاحبه نشدند.

سازمان امور عشایر کشور، یکی دیگر از نهادهایی بود که برای بررسی نوع مصرف انرژی در آنها به آن مراجعه کردم. ساختمان، قدیمی‌ و ساده‌ای بود. برای بررسی دقیقتر وارد اتاق یکی از مسوولان اداره شدم. یک پنکه که روی درجه‎ی متوسط تنظیم شده بود تنها وسیله‎ی سرمایشی اتاق بود. پنجره‌ی اتاق بسته بود و مسوولی که به اتاقش مراجعه کرده بودم لباس مناسب فصل پوشیده بود. در هر یک از دیگر اتاق‌ها هم یک پنکه وجود داشت. به نظر می‌آمد این نوعی وضعیت موقتی باشد.

جواد یکی از دانشجویان دانشگاه گیلان در مورد مصرف انرژی در این دانشگاه می‌گوید: «در فضای بیرون که بودیم از گرما حالمان بد می‌شد، پایمان را که داخل ساختمان اداری می‌گذاشتیم یخ می‎کردیم. پول پدرشان که نیست تا آخر زیاد می‎کنند و مصرف می‎کنند. طرف در خانه‌ی خودش کولر روشن نمی‎کند، به محل کارش که می‎رسد کولر گازی را روشن می‎کند و روی درجه‎ی آخر هم می‎گذارد.

هرجایی الگوی مصرفی دارد، معلوم است که یک دانشگاه، فروشگاه یا دفترخانه یا هرجای دیگری به چقدر برق نیاز دارد اما اینجا چیزی حساب و کتاب ندارد.»

معاونت بهداشت دانشگاه تهران یکی از مراکزی است که رفت و آمد زیادی در آن انجام می‎شود. در یک سالن کوچک دو کولر آبی مشغول به کار هستن و پنجره‎ها نیز باز هستند اما هوا بازهم گرم است. یکی از کارکنان این مرکز می‎گوید: «این کولرها که همیشه کار می‎کند اما جوابگو نیست و همیشه گرم است.

در مورد مصرف انرژی زیاد کولرهای آبی و درست نبودن الگوی مصرف انرژی در ادارات با یکی از کسانی که به این مرکز مراجعه کرده صحبت می‎کنم می‌گوید: «تا وقتی که ادارات دولتی این مساله را رعایت نکنند، از مردم هم نمی‎شود توقع داشت که الگوی مصرف را رعایت کنند. نمی‌شود که فقط به مردم گفت شما رعایت کنید البته گرانی تا حدی مردم را وادار به صرفه جویی می‎کند، در اداره‌های دولتی چون هم پول بیت‌المال است راحت خرج می‎کنند.»

روزهای پایانی سال گذشته، در یکی از روزهایی که تهران هوای متعادلی داشت، وارد یکی از ساختمان‌های زیرمجموعه‌ی قوه‌ی قضاییه شدیم تا با یکی از مسوولان مصاحبه‌ای داشته باشیم. با وجود اینکه سرمای هوا کم شده بود و هوا حالت متعادلی داشت، هنوز دستگاه‌های گرمایشی ساختمان کار می‎کردند و هوا بسیار گرم بود به طوری که تحمل دمای هوا سخت شده بود.یکی از کارکنان لباس نازک آستین کوتاهی پوشیده بود.

نظر یکی از کسانی که به این مرکز مراجعه کردند را درمورد روشن بودن دستگاه‌های گرمایشی و لباس‌های نازک کارکنان می‎پرسم می‎گوید: « ما چون لباس مناسب فصل پوشیدیم گرممان است، اینها لباس تابستانی پوشیده‌اند برای همین هم این دستگاه‌ها را تا آخر زیاد کرده‌اند، گرمشان هم نیست و دما برایشان مناسب است.»

بعضی نیز با قطع برق در مراکزی که مردم در آن رفت و آمد دارند مخالف هستند، فرید یکی از کارکنان باغ کتاب است، می‎گوید: «جایی که مردم می‎آیند و می‎روند که نباید برق را قطع کنند. در باغ کتاب چند سالن سینما هست. مردم در سالن نشسته‌اند و فیلم می‎بینند یک دفعه برق قطع می‎شود، باید بنشینند و منتظر باشند تا برق اضطراری وصل شود.

برای کنترل دمای فضای بزرگی مثل باغ کتاب یک چیلر به اندازه‎ی یک اتاق مصرف می‌شود، بخواهند یا نخواهد برق زیادی مصرف می‎شود.»

به نظر می‌رسد حل مشکل نبود صرفه جویی در ادارات دولتی در تنگنای نبود قانون فرهنگسازی مناسب در مورد استفاده‎ی مناسب از منابع دولتی به خصوص در حوزه‎ی انرژی قرار گرفته است. به نوعی به علت نبود فشار مالی، فرهنگ اسراف انرژِی در استفاده از منابع دولتی نمود بیشتری پیدا می‎کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا