خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صداوسیما و حاشیه‌های بی پایان

ایرنا نوشت: رویکردهای سیاسی صداوسیما سال ها است با انتقاداتی جدی روبرو است. دولتی ها هم این روزها بارها ناخرسندی خود از یک سریال پرحاشیه را آشکار ساخته اند. در این اوضاع، وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال حضور در صدا و سیما است.

حاشیه های پیرامون صدا و سیما باز هم اوج گرفته و این پرسش را مطرح ساخته که حاشیه این رسانه را رها نمی کند یا اینکه صدا و سیما حاضر نیست دست از جنجال بشوید؟

شرایط به گونه ای است که رخدادی چون بررسی دوباره شکایت «محمدرضا شجریان» از صدا و سیما بخاطر پخش بی اجازه آثارش، زیر سایه پیامدهای سریال جنجالی «گاندو» قرار گرفته و شایعات و گمانه هایی هم در مورد تصمیم دولت جهت بازنگری در بودجه صدا و سیما مطرح شده است.

برخی رسانه ها از دستور «حسن روحانی» به «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبارات صدا و سیما پس از تایید دو نماینده رئیس جمهوری در شورای نظارت بر این سازمان خبر داده اند. خبری که برخی از آن با عنوان قطع بودجه صدا و سیما یاد کردند.

در واکنش به این اخبار و شایعاتی که پراکنده شده، «سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی» نماینده و عضو مجلسی شورای نظارت در گفت وگویی رسانه ای بیان داشت: مطلع شدم دولت به دلیل پخش سریال گاندو کل بودجه سه ماهه دوم صدا و سیما را صفر کرده است. من این موضوع را به طور جد در شورای نظارت بر صدا و سیما تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنم و در این رابطه از حقوق رسانه ملی به طور جد دفاع خواهم کرد.

در همین پیوند، خبرگزاری «فارس» به شکلی هشدارگونه نوشت: بر اساس شنیده‌ها در جلسه هیات دولت، اعتراض شدیدی به سریال «گاندو» می‌شود که پس از آن رئیس‌جمهور اعلام می‌کند که باید محدودیت‌های جدیدی در بودجه صداوسیما اعمال شود تا زمانی که دولت بتواند نظارت خود را بر این سازمان بیشتر کند. اگر این شنیده فارس درست باشد، این احتمال وجود دارد که صدا و سیما با وابستگی کمتر به بودجه دولتی، به منابع مالی که منتقد دولت هستند نزدیک تر شود.

احتمال نزدیکی به کانون ها و جریانات مخالف دولت در حالی مطرح شده که هم اکنون بسیاری منابع مالی طیفی از برنامه های صدا و سیما را به خارج این سازمان متصل می دانند.

پس از پخش قسمت هایی از سریال گاندو که از نظر سیاسی و امنیتی، عملکرد دستگاه های مختلف اجرایی همچون وزارت اطلاعات و امور خارجه را زیر سوال می برد، واکنش های گوناگونی به پخش این ساخته پرحاشیه صدا و سیما صورت گرفت. از جمله «حسام الدین آشنا» مشاور رئیس جمهوری و نماینده وی در شورای نظارت که در توییتی آورد: ١-دولت نه اجازه و نه پول دارد که سریال بسازد.٢-صدا و سیما هم که پول ندارد سریال بسازد.٣-ولی گویا جای دیگری هست که برای تضعیف نهاد دولت هم پول فراوان دارد، هم مجوزها و مشوق‌های لازم را دریافت کرده است و هم می‌تواند صدا و سیما را الزام به پخش کند .۴- با گاندو، گنده نمی‌شوید.

به رغم این انتقادها، سازندگان این سریال همچنان بر رویکردی تقابلی خود اصرار دارند. پس از اظهارات «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران که سریال یادشده را تخیلی و دربردارنده دروغ و تهمت خوانده و از حق دولت برای شکایت و روشنگری سخن به میان آورده بود، تهیه‌کننده «گاندو» دیروز به تندی واکنش نشان داد و در جوابیه ای که منتشر ساخت، این سریال را «صدای در گلو مانده مردم ایران» خواند.

در این میان، برخی چهره های سیاسی هم به انتقاد از رویکردهای جناحی صدا و سیما پرداخته اند. دیروز «محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید مجلس در توییتر خود نوشت: اگر برای صدا و سیما خارج از این سازمان تصمیم‌گیری می‌شود و برنامه‌ها جای دیگر تهیه می‌شود، مدیران آن اعلام کنند اختیاری عملاً ندارند. ادامه روندی که صدا و سیما در پیش گرفته است، مطمئناً به ضرر این رسانه تمام خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: صدا و سیما که باید به مفهوم واقعی رسانه ملی باشد، عملاً در قامت رقیب جریان اصلاحات عمل می‌کند و به جای آنکه در شرایط سخت فعلی با دولت همراهی کند با برنامه‌های سفارشی به دنبال تضعیف دولت است.

نکته قابل تامل اینکه رقبای اصلاح طلبان نیز گاه انتقادی مشابه آنان را البته با رویکردی ۱۸۰ درجه متفاوت مطرح می سازند. چند روز پیش بود که «محمدصادق کوشکی» از چهره های شاخص دلواپسان هسته ای در گفت وگویی بیان داشت: اصلاح طلبان، مظلوم نمایی می‌کنند و این تلویزیون است که فضای این مظلوم نمایی را فراهم می‌کند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تهران، صدا و سیما با محروم کردن اصلاح طلب‌ها در قاب تلویزیون، طرح هوشمندانه‌ای برای برتری آن‌ها در حوزه انتخابات فراهم می‌آورد، به ویژه اینکه نحوه مطرح کردن چهره‌های جناح راست در معاونت سیاسی به صورتی است که حامیانشان هم رغبتی به رای دادن به آن‌ها ندارند.

در این شرایط که انتقادات گوناگونی متوجه صدا و سیما شده و البته حامیانش نیز کمر به دفاع جانانه از آن بسته اند، گفت وگوهای «محمدجواد ظریف» با رسانه های غربی در نیویورک بهانه ای شده تا همتای آمریکایی وی نیز برای اقدامی مشابه، اظهار تمایل به حضور در برنامه های صدا و سیما کند.

در واکنش به اظهارات تازه «مایک پمپئو» بود که «علی مطهری» نماینده تهران به یکی از رسانه ها گفت: پیشنهاد پمپئو برای گفتگو با تلویزیون ایران یک فرصت است اما باید مصاحبه کننده کسی باشد که او را به چالش بشکد.

این چالش اکنون بیشتر متوجه صدا و سیما است؛ رسانه ای فراگیر و بی رقیب که البته بسیاری می گویند چندان هم از جنجال های اینچنین گریزان نیست و به گفته رئیس دفتر رئیس جمهوری مخاطبانش را به رفتار پرحاشیه اش عادت داده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. واقعا این بلاهت های امیخته به خباثت را حدیقفی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟باورکنیداگر پمپئو را به مصاحبه دعوت کند کاری خواهدکرد که دولت روحانی متهم شود….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا