خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نهادهایی وجود دارند که بدون هیچ فعالیتی بودجه دریافت می‌کند»

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: نهادهایی در کشور وجود دارند که هیچ فعالیتی نداشته ولی بودجه دریافت می‌کند یا دستگاه‌هایی بودجه را در محل خود هزینه نمی‌کنند. این در حالی است  که دولت با سختی و بعضا استقراض حقوق کارمندان و بازنشستگان را پرداخت می‌کند. بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید این جرئت را داشته باشد که بر این دستگاه‌ها نظارت بیشتری کند.

عبدالله ناصری در گفت و گو با ایسنا،  با اشاره به این که فلسفه تاسیس سازمان برنامه  و بودجه این است که نظام توسعه کشور براساس برنامه ریزی و نظارت حرکت کند اظهار کرد: همواره مسئولیت این سازمان را افراد نخبه بر عهده داشتند تا اهداف آن محقق شود.  البته احمدی نژاد بر انحلال این سازمان تاکید داشت برای این که در اجرای برنامه‌های خود نیازی به سازمان نظارتی نمی‌دید. با این وجود یکی از اهداف مهم ایجاد سازمان برنامه و بودجه نظارت بر  حسن اجرای بودجه است.

این فعال سیاسی ادامه داد: در دوره اصلاحات افراد تحصیل کرده و تکنوکرات مدیریت این سازمان را برعهده داشتند و کاملا بر روند هزینه کرد دستگاه‌ها نظارت جدی داشتند، من خودم شاهد بودم که چگونه کارشناسان بر عملکرد دستگاه‌ها نظارت جدی داشتند.

وی همچنین بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه مهمترین دستگاه دولت است که بر هزینه کرد دستگاه‌ها می‌تواند نظارت داشته باشد و براساس همین عملکرد به دستگاه‌ها بودجه اختصاص دهد. البته در حال حاضر من معتقدم این جنبه نظارتی تضعیف شده است و سازمان‌های نظارتی بیرون از دولت مثل بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات براساس اقتضائات مدیریتی و سیاسی خود این نظارت را دنبال می‌کند. اگر سازمان برنامه و بودجه نظارت دقیق خود را انجام دهد، می‌تواند حتی از مفاسد اقتصادی هم پیشگیری کند و نیاز است که این سازمان نظارت دقیق‌تری داشته باشد.

ناصری در پایان با اشاره به شرایط تحریمی کشور خاطر نشان کرد: در این شرایط لزوم نظارت بر هزینه کرد بودجه بیشتر می‌شود. به هر حال نهادهای در کشور وجود دارند که هیچ فعالیتی نداشته ولی بودجه دریافت می‌کند یا دستگاه‌هایی بودجه را در محل خود هزینه نمی‌کنند. این در حالی است  که دولت با سختی و بعضا استقراض حقوق کارمندان و بازنشستگان را پرداخت می‌کند. بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید این جرئت را داشته باشد که بر این دستگاه‌ها نظارت بیشتری کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا