خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش ترامپ، روسیه و انگلیس به توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به توقیف کشتی انگلیسی در خلیج فارس واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور آمریکا در اولین واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی گفت که با دولت انگلیس درباره این موضوع گفت‌وگو خواهد کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم با خطرناک خواندن این اقدام گفت: این دومین اقدام بی‌ثبات کننده ایران در کمی بیش از یک هفته گذشته است که منافع انگلیس را هدف گرفته است.

وی ادامه داد: با همپیمانان خود برای دفاع از امنیت خود و منطقه به همکاری ادامه خواهیم داد.

واکنش روسیه

نماینده روسیه در سازمان ملل از نگرانی این کشور از توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز از سوی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «دیمیتری پولیانسکی» نماینده روسیه در سازمان ملل گفت روسیه در خصوص اخباری که از توقیف یک نفتکش ایرانی در تنگه هرمز منتشر شده نگران است.

وی که با خبرنگاران سخن می گفت تاکید کرد تا زمان دریافت اطلاعات دقیق از جزئیات این اقدام ایران، از اظهار نظر بیشتر در این خصوص خودداری می کند.

اولین واکنش انگلیس

وزیر خارجه انگلیس به توقیف نفتکش این کشور از سوی ایران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز، «جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس در واکنش به توقیف نفتکش این کشور اعلام کرده که از این موضوع به شدت نگران است.

وزیرخارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با توقیف نفتکش این کشور با محکوم نمودن این موضوع اعلام کرده که در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر است.

در این بیانیه جرمی هانت به توقیف دو نفتکش انگلیس اشاره کرده و گفته است که جلسه اضطراری کابینه موسوم به «کبری» در حال برگزاری و در آن با دیگر مقامات انگلیس درباره توقیف نفتکش‌های این کشور در تنگه هرمز رایزنی خواهد کرد.

وزیرخارجه انگلیس در بیانیه خود همچنین کارکنان و خدمه نفتکش‌ها را اتباع کشورهای مختلف و غیربریتانیایی عنوان کرده و گفته است در هیچکدام از این دو نفتکش اتباع کشورش حضور نداشته‌اند.

جرمی هانت همچنین افزوده است که سفیر کشورش در تهران در حال رایزنی با وزارت خارجه ایران و دیگر مقامات ایرانی برای اقدامات لازم جهت حفاظت از جان کارکنان کشتی و آزادی فوری آن‌هاست.

وزیرخارجه انگلیس که کشورش کمتر از دو هفته پیش یک نفتکش ایرانی را جبل الطارقتوقیف کرد، در انتهای بیانیه خود با غیرقابل قبول خواندن توقیف نفتکش‌های انگلیسی، خواستار اطمینان خاطر از تأمین آزادی عبور و مرور و حمل و نقل دریایی در خلیج فارس شده است.

بیانیه وزیرخارجه انگلیس پس از آن منتشر شده است که روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد یک فروند نفتکش انگلیسی با نام” “stena impero” هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللیدریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.

در اطلاعیه سپاه پاسداران همچنین اعلام شده است که نفت‌کش مذکور برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی ایران شده است.
همچنین منابع غربی ساعتی پیش اعلام کردند که نفتکش دیگری با پرچم لیبریا با نام مصداربا ۱۶۰ هزار تن بار در آب‌های خلیج فارس توقیف شد. گفته شده نفت این کشتی نیز متعلق به انگلیس بوده است.

توقیف نفتکش دوم در خلیج فارس تنها ساعاتی پس از آن اعلام شد که یک نفتکش دیگر انگلیسی نیز در خلیج فارس توقیف شده بود. در عین حال مقصد هر دو نفتکش توقیف شده در خلیج فارس به بنادر عربستان سعودی عنوان شده، هرچند نفت این کشتی‌ها متعلق به انگلیس بوده است.

با این حال وزیرخارجه انگلیس در حالی در بیانیه خود به توقیف دو نفتکش این کشور اشاره کرده که بر اساس گزارش منابع خبری، تنها کشتی توقیف شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، نفت کش انگلیسی “استینا ایمپرو” می‌باشد و کشتی مصدر توقیف نشده است.

منابع مطلع اعلام کرده‌اند که کشتی مصدر (با پرچم لیبریا و تحت مالکیت انگلیس) در چارچوب مأموریت جاری گشتیهای نیروهای مسلح در منطقه خلیج فارس صرفاً نسبت به ضرورت دریا نوردی بی ضرر و رعایت مقررارت زیست محیطی توجیه شده و ادامه مسیر داده است.

سپاه از توقیف یک نفتکش انگلیسی خبر داد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا