خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علل اصلی کاهش قیمت طلا و سکه در یک هفته اخیر چه بود؟

یک استاد دانشگاه با بیان این که عامل اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا، کاهش قیمت ارز و کاهش تقاضاست، گفت: از دیگر دلایل این کاهش می‌توان به ورود سکه‌های پیش‌فروش شده به بازار و عرضه مناسب آن‌ها اشاره کرد.

فرشاد فصاحت استاد دانشگاه پیام‌نور استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: همان‌طور که شاهدیم قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در دو سه هفته اخیر روند کاهشی داشته که عامل اصلی این کاهش قیمت‌ها، کاهش قیمت ارز و کاهش تقاضاست.

وی ادامه داد: یکی از دلایل کاهش میل خرید طلا و سکه در بازار هم‌زمان با کاهش قیمت ارز و قیمت سکه وارد بازار شدن سکه‌هایی است که از سال گذشته به مردم پیش‌فروش شده بوده است؛ عرضه مناسب سکه‌ها در بازار موجب شده تا سکه‌های پیش‌فروشی وارد چرخه بازار شوند و تقاضا برای خرید طلا و سکه کم شود.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه ریزش قیمت‌ها موجب افزایش میزان عرضه در بازار شده است، خاطرنشان کرد: جمع زیادی از مردمی که به دارندگان دلارهای خانگی شهرت دارند، امروز وارد بازار شده و نسبت به فروش ارزهای خانگی اقدام کرده‌اند؛ در این شرایط هجوم مردمی که قصد فروش سریع دلارهای خود را دارند به بازار باعث سوءاستفاده برخی صراف‌ها و خرید دلارها با نرخ‌های پایین‌تری شده است که کاهش سطح قیمت دلار را رقم می‌زند.

اختلاف ارز نیمایی و آزاد به کمتر از 10 درصد رسیده است

فصاحت عنوان کرد: البته افزایش نظارت بر فعالیت صرافی‌ها و رصد دلالان در بازار ارز نیز موجب خروج تقاضای سفته‌بازی از این بازار و برقراری ثبات نسبی شده است؛ با ثبات نسبی دلار در بازار آزاد و افزایش نرخ این ارز در سامانه نیما شکاف موجود بین این دو نرخ کاهش‌یافته و به زیر 10 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: این کاهش فاصله قیمتی بین بازار آزاد و بازار نیمایی نیز ازجمله عوامل تأثیرگذار در ادامه روند ریزشی قیمت دلار بوده است؛ ثبات نسبی و تقویت بازارهای مالی نیز تقاضا برای طلا را که در اوضاع آشفته اقتصادی، به سرپناهی مطمئن برای سرمایه تبدیل شده بود، کاهش داده است.

حباب سکه روند نزولی به خود گرفته است

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با کاهش کم‌سابقه تقاضا در بازار، حباب سکه نیز روند نزولی به خود گرفته است. در شرایط کنونی شاهد حباب منفی بهای طلا در بازار داخلی هستیم، به‌گونه‌ای که قیمت طلای آب‌شده در ایران، نسبت به قیمت جهانی طلا، ارزان‌تر است.

وی تحلیل کرد: از سویی دیگر مدیریت به‌موقع بانک مرکزی و بازارساز ارزی در زمینه عرضه و تقاضا، همچنین اعلام برنامه‌های دولت برای دریافت مالیات از سکه و ارز و شناسایی تراکنش‌های بانکی توانسته با تأثیرگذاری سریع در کنار استفاده از سایر ابزارهای بازارساز، سهم فعالیت‌های سوداگرانه در بازار و التهابات قیمتی را بسیار کمرنگ کند که درنتیجه باعث کاهش بهای ارز به‌ویژه دلار و یورو شده است و امروز شاهد ورود دلار به کانال 11 هزار تومان هستیم که این مورد نیز از مهم‌ترین دلایل افت قیمت طلا و سکه در بازار داخلی است و این در حالی است که دیگر مؤلفه اثرگذار بر روی قیمت طلا و سکه، یعنی اونس جهانی طلا، بدون تغییر است.

ورود نقدینگی به بازار بورس از عوامل کاهش قیمت ارز در دو ماه گذشته

فصاحت عنوان کرد: بررسی بازارهای موازی نیز نشان می‌دهد که ورود نقدینگی به سایر بازارهای مالی ازجمله بازار سرمایه و بورس و روند افزایشی شاخص‌ها و افزایش تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در این بازارها از عوامل کاهش قیمت ارز طی دو ماه گذشته به شمار می‌رود که توانسته از شدت اثرات ناشی از ورود نقدینگی سرگردان به بازارهای طلا و ارز بکاهد.

انتظار ثبات نسبی پایدار از بازار سکه و طلا می‌رود

این اقتصاددان تأکید کرد: با توجه به تأثیر مستقیم نرخ ارز بر روی قیمت طلا در داخل کشور و بررسی وضعیت سایر بازارها انتظار می‌رود که این روند به یک ثبات نسبی پایدار برسد. اما با توجه به کنترل‌های دولتی صورت گرفته برای رسیدن بازار به این وضعیت، درصورتی‌که دولت سیاست خود را تغییر داده و یا فعالیت‌های نظارتی خود بر بازار طلا، سکه و ارز را کاهش دهد، بازار مانند فنری که فشرده‌شده است رها خواهد شد و شاهد نرخ‌های بالاتری از نرخ‌های گذشته در بازارهای طلا و ارز خواهیم بود.

فصاحت در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه این بازارها همواره بازارهای جذاب و کم ریسک در حوزه سفته‌بازی خُرد و کلان در کشور به‌شمار می‌آیند کاهش نظارت و عدم کنترل بازار توسط دولت، باعث افزایش تقاضای سفته‌بازی در بازار شده و حباب قیمتی شدیدی را رقم خواهد زد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا