خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صدور وثیقه 50 میلیارد تومانی برای حمید بقایی

«علی اکبر جوانفکر» مشاور محمود احمدی نژاد در متن ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی بازداشت «حمید بقایی» که حاوی ادعاهایی است، نوشت:

جناب آقای حمید بقایی با شکایت دولت یازدهم بازداشت می‌شود و در حالی که با توجه به موضوع شکایت هیچ نیازی به بازداشت ایشان نبود، اما متاسفانه به مدت 225 روز آقای بقایی را در زندان در بازداشت نگه داشتند که بخش عمده‌ی آن در زندان انفرادی بوده است و سرانجام بدون کیفرخواست و بدون وثیقه و بر اساس دستور یک مقام عالی نظام، فقط با قید کفالت آزاد شدند.

اکنون قریب یک سال و نیم از آزادی آقای بقایی سپری شده است و امروز به دستور همان بازپرس، نامبرده را با همراهی ماموران اعزامی از سوی دستگاه قضایی، از مقابل منزل بازداشت و به دادسرا بردند. در آنجا به ایشان گفتند که شما را احضار کرده‌ایم ولی در بازپرسی حاضر نشده‌اید. آقای بقایی پاسخ داده‌اند که این احضاریه به دست بنده نرسیده است. بازپرس گفته است که آدرس شما را پیدا نکردیم. آقای بقایی پاسخ دادند که منزل من همانجایی بوده است که ماموران دستگاه قضایی قبلاً آنجا را بازرسی کردند و امروز هم بنده را از همان جا بازداشت کردند. ضمناً بنده دو وکیل و دو کفیل معرفی کرده‌ام. باید احضاریه را به آنها ابلاغ می‌کردید.

به هر تقدیر بازپرس پرونده با ادعای اینکه ممکن است ایشان را احضار کنند ولی در دادسرا حاضر نشوند، قرار کفالت را تغییر داده و برای نامبرده یک وثیقه 50 میلیارد تومانی صادر کرده است که تأمین چنین وثیقه‌ای برای آقای بقایی غیرممکن است و به همین دلیل بازپرس مربوطه بار دیگر حکم به بازداشت ایشان داده است.

این سوال همچنان باقی است که چرا مراحل تحقیقات قضایی در باره یک پرونده بیش از دو سال به طول انجامیده است؟ آیا آقای حمید بقایی باید بیگناهی خود را به دستگاه قضایی ثابت کند یا بازپرس پرونده باید مستند به ادله روشن تفهیم اتهام و به فوریت به این مساله رسیدگی نماید؟ روشن است که مفتوح بودن طولانی‌مدت یک پرونده، نقطه ضعف متهم محسوب نمی‌شود بلکه اگر قرار باشد ضعفی بر این مساله عنوان گردد، این ضعف به دستگاه قضایی مربوط می‌شود که به هر دلیلی نتوانسته است مانع از اطاله دادرسی شود.

به موجب قوانین جاری کشور، بازپرس موظف است ادله‌ی کافی برای تفهیم اتهام را گردآوری به سپس اقدام به احضار متهم نماید اما در مورد آقای بقایی قانون نقض شده و بازپرس در دوره بازداشت ایشان در صدد جمع آوری ادله بوده است.

بازداشت مجدد و غیرقابل توجیه آقای حمید بقایی در هفته‌ی بزرگداشت قوه قضاییه، بسیار عجیب و حیرت انگیز به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود با دخالت مقامات ارشد قضایی به این روند غیرقانونی خاتمه داده شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا