خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از فرهمند تا شیخ‌اکبری _ ۱۹ سال، ۹ مدیر

مدیران شبکه قرآن و معارف سیما

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ شبکه قرآن و معارف سیمای جمهوری اسلامی ایران، امسال نوزدهمین سال تأسیس خود را سپری می‌کند، در حالی که در این مدت ۹ فرد هدایت این شبکه را برعهده داشته‌اند.

امسال نوزدهمین سال تأسیس شبکه قرآن و معارف سیماست. این شبکه جمهوری اسلامی ایران، ۲۱ آذرماه ۱۳۷۹ همزمان با ماه مبارک رمضان به صورت رسمی آغاز به کار کرد. پیش از افتتاح رسمی نیز شبکه قرآن سیما از سال ۱۳۷۸(با شروع ماه مبارک رمضان) برنامه‌های خود را آغاز کرده بود. شبکه قرآن سیما در ابتدا ۱۲ ساعت پخش می‌شد و در حال حاضر نیز این شبکه به صورت ۲۴ ساعته از کانال هشت پخش می‌شود.

جالب است که بدانید اولین مجری این شبکه شهریار ضیاءآذری بود و اولین سریال این شبکه نیز به نام «شهر باران» در سال ۱۳۸۲ به تهیه‌کنندگی مجید عباسی و کارگردانی سیدجواد هاشمی، تولید و در ماه رمضان همان سال پخش شد. در ادامه ایکنا به معرفی و ارائه کارنامه مختصری از فعالیت مدیران شبکه قرآن و معارف سیما پرداخته است که مشروح آن را می‌خوانید.

شنبه//نگاهی اجمالی بر 19 سال مدیریت شبکه قرآن و معارف سیما/ از «فرهمند» تا «شیخ‌اکبری»
سلمان فرهمند
اولین مدیری که بر کرسی مدیریت شبکه قرآن و معارف سیما نشست، سلمان فرهمند بود. فرهمند در بین سال‌های ۷۸ تا ۸۱ و به مدت چهار سال عهده‌دار این سمت بود. وی هم‌اکنون دانشجوی دوره دکترای رسانه بوده و در دانشگاه نیز تدریس می‌کند.

فرهمند بدون در اختیار داشتن امکانات چندانی توانست شبکه قرآن و معارف سیما را، که ابتدا با نام سیمای قرآن خوانده می‌شد، پایه‌گذاری کند. برنامه‌های این شبکه ابتدا تنها یک ساعت در شب بعد از خبر ۲۲:۳۰ شبکه دو از ساعت حدود ۲۳ تا ۲۴ به روی آنتن می‌رفت. پس از یک سال از پخش برنامه‌های این شبکه که در وقت اذانگاهی ظهر پخش می‌شد، به پس از اذان ظهر انتقال یافت و مدت دو سال با عنوان سیمای نور با همین نحو ادامه داشت. سپس، به مدت دو سال صبح‌ها از شبکه چهارم سیما حدود پنج ساعت از ساعت ۶ تا ۱۱ برنامه‌های شبکه قرآن پخش می‌شد.

سیدمصطفی صدرزاده
دومین مدیر شبکه قرآن سیما سیدمصطفی صدرزاده بود. وی در سال ۱۳۳۲ در مشهد متولد شد و هم‌اکنون نیز مدرک تحصیلی دکترای مدیریت دارد. صدرزاده از مدیران قدیمی و باسابقه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که روز اول اسفندماه سال ۵۷ همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به این سازمان راه یافت.

وی را می‌توان از اولین مدیران قرآنی صدا و سیما خواند، بین سال‌های ۸۱ تا ۸۴ به مدت سه سال در شبکه قرآن و معارف سیما حضور داشت. پخش اولین سریال این شبکه به نام «شهر باران» در سال ۱۳۸۲، ۲۴ ساعته شدن برنامه‌های شبکه قرآن و تولید برنامه‌های متنوع قرآنی از ویژگی‌های مهم دوره مدیریت وی در این شبکه است.

حسین ساری
طولانی‌ترین دوره مدیریت بر شبکه قرآن و معارف سیما، در دوره مدیریت حسین ساری رقم خورد. ساری در بین سال‌های ۸۴ تا ۹۰ به مدت شش سال مدیر شبکه قرآن سیما بود. وی در سال ۱۳۴۷ در تهران متولد و همزمان با دوره تحصيلات متوسطه و دانشجويی به عنوان معلم دينی در آموزش و پرورش به تدريس مشغول ‌شد.

ساری، مدرك کارشناسی خود را در رشته مهندسی صنايع از دانشگاه صنعتی شريف و کارشناسی ارشد را نيز در همين رشته از دانشگاه تربيت مدرس دريافت‌ كرد. وی همچنین، مدرك دكترای مديريت استراتژيك را از دانشگاه عالی دفاع ملی اخذ ‌كرد. وی مدیر کلی پخش و نظارت صدا، عضویت در هیئت امنای جهاد دانشگاهی، عضو شورای سیاست‌گذاری مسابقات بین‌المللی دانشجویان، رییس مرکز پویانمایی سازمان صدا و سیما و مدیر شبکه آموزش سیما را در کارنامه کاری خود دارد.

وی به مدت شش سال نیز به عنوان مدير شبكه راديويی قرآن ايفای نقش كرد و علاوه بر مديريت گروه اجتماعی راديو و مدير كلی پخش و نظارت، سردبيری و برنامه‌سازی را نيز از سال ۱۳۶۹ تجربه‌ كرده ‌است. ساری تلاش‌های زيادی در رساندن امواج این شبکه به دیگر استان‌ها انجام داد.

سیدباقر پیش‌نمازی
چهارمین مدیر شبکه قرآن و معارف سیما که مدت کوتاه یک‌ساله‌ای در بین سال‌های ۹۰ تا ۹۱ مدیریت شبکه را برعهده داشت، سیدباقر پیشنمازی است. وی تیرماه سال ۱۳۳۸در خانواده‌ای علمی و روحانی در ساری متولد شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حالی که در کسوت معلمی در دبیرستان‌های ساری خدمت می‌کرد، با شرکت در کنکور سراسری در دانشگاه علامه طباطبایی تهران پذیرفته شد و در حالی که مسئولیت مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران و سمنان را برعهده داشت، همزمان در دانشگاه هم مشغول به تحصیل بود.

پس از پایان جنگ، دور دیگری از مسئولیت‌های اجرایی در کارنامه زندگی پیش‌نمازی رقم خورد. از مسئولیت‌های اجرایی وی می‌توان به معاون وزیر ورزش و جوانان، معاون وزیر آموزش و پرورش، مدیر شبکه قرآن و معارف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مدیرکل صداو سیمای خراسان رضوی، مدیرکل صدا و سیمای فارس و … اشاره کرد. وی هم‌اکنون رئیس ستاد اقامه نماز جمعه تهران است.

حسن گروسی

پنجمین مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، حسن گروسی بود. کارشناسی ارشد در رشته‌های حقوق بین‌الملل و نیز مدیریت رسانه از جمله سوابق تحصیلی بوده و اکنون دانشجوی دکتری تخصصی حقوق عمومی(در حال نگارش رساله امکان‌سنجی ایجاد نظام‌ دومجلسی با تأکید بر ظرفیت‌های حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران) است. وی مدت چهار سال از سال ۹۰ تا ۹۳ مدیریت شبکه قرآن و معارف سیما را برعهده داشت. این شبکه در زمان مدیریت گروسی طبق نظرسنجی و نیازسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما از مردم تهران در تاریخ ۱۶ خرداد ۹۳ میزان رضایت‌مندی شبکه قرآن و معارف سیما با ۴۳ درصد بیننده بیشتر از میزان شنوندگان شبکه‌های مذهبی صدا بوده است
برندسازی در ساخت برنامه‌های تلویزیونی با محوریت قرآن و معارف اسلامی یکی از اهداف گروسی در دوره تصدی وی بر شبکه قرآن بود. وی برنامه‌های تلویزیونی «شب آسمانی»(پاسخگویی به شبهات دینی با محوریت افزایش سطح اطلاعات دینی و نوجوانان و جوانان) و «اسرا»(استعدادیابی قاریان نوجوان) را با جذب مخاطبان حداکثری به صورت روتین به روی آنتن برد.
گروسی به عنوان یکی از مدیران با سابقه صداوسیما در امور مجلس حضور داشته است. او همچنین، در حال حاضر معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی، ریاست ستاد حج و زیارت و مدیر شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک است و عضو شوراهای راهبردی شبکه‌های سه و شما نیز بوده است. مدیرکلی امور فرهنگی صداوسیما، مشاوره رسانه‌ای دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، ریاست شورای فضای مجازی سیما و دبیری شورای معارف سیما از دیگر مسئولیت‌های گروسی بوده است.

بهرام محمدی‌نیا
دیگر مدیر شبکه قرآن و معارف سیما که از سال ۹۳ تا ۹۴ سکان هدایت مدیریت این شبکه را در دست داشت، بهرام محمدی‌نیاست. محمدی‌نیا متولد ۱۳۳۵، دارای تحصیلات حوزوی و فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع در دانشگاه علم و صنعت است.

محمدی‌نیا در دوره مدیریت خود تولید برنامه‌های جدید، مختلف و متنوع قرآنی برای شبکه را در کارنامه خود دارد. قائم‌مقامی گروه اجتماعی رادیو، قائم‌مقامی گروه معارف رادیو، مدیریت گروه اجتماعی رادیو، مدیریت سیمای خانواده، مدیریت گروه اجتماعی شبکه یک و مدیرکل صدا و سیمای قم(۱۰ سال) از سوابق اجرایی محمدی‌‌نیاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی
سیدجواد موسوی سال ۱۳۴۲ در کرمان به دنیا آمده است. وی هفتمین مدیر شبکه قرآن و معارف سیما بود که از سال ۹۴ تا ۹۵ مدیریت این شبکه را برعهده داشت. موسوی مدرک حوزوی را در سطح دو دارد و هم‌اکنون نیز به عنوان مشاور قائم‌مقام سازمان صدا و سیما فعالیت می‌کند.

علاوه بر این، برنامه‌ریزی جهت تولید و پخش برنامه‌های جدید قرآنی و نیز تقویت برنامه‌های جاری شبکه قرآن از جمله فعالیت‌های موسوی در دوره یک ساله مدیریت وی بر این شبکه بود. موسوی پیش از مدیریت شبکه قرآن نیز به مدت ۱۰ سال مدیرکل صدا و سیمای کرمان و بعد از آن رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما در قم بود.

محمدحسین محمدزاده
محمدحسین محمدزاده از دیگر مدیران شبکه قرآن و معارف سیماست که بین سال‌های ۹۵ تا ۹۷ سکان هدایت این شبکه را عهده‌دار بود. وی متولد سال ۱۳۴۷ و دارای مدرک حوزوی در رشته خارج فقه است. همچنین، مقطع دکتری را در رشته مدیریت رسانه پشت سر گذاشته است. در زمینه قرآنی نیز دوره «اقراء» را نزد شیخ محمد عصفور از مصر گذرانده است.

سابقه مدیریت و فعالیت محمدزاده در صدا و سیما به سال ۸۵ بازمی‌گردد که وی مدیریت رادیو معارف را تا سال ۸۷ عهده‌دار بود. علاوه بر این، مدیریت رادیو قرآن بین سال‌های ۸۷ تا ۹۵، تأسیس رادیو معارف انگلیسی در سال ۸۶، راه‌اندازی رادیو تلاوت در سال ۹۱ و مدیریت شبکه قرآن و معارف سیما بین سال‌های ۹۵ تا ۹۷ از دیگر سوابق مدیریتی وی در صدا و سیماست.

تبدیل شدن شبکه قرآن به عنوان یک نهاد مؤثر قرآنی در جامعه قرآنی کشور(شورای توسعه فرهنگ قرآنی)، اطلاع‌رسانی جهت مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری و مردم از مسئولان قرآنی، ایجاد تغییرات گرافیکی در شبکه به ویژه آرم شبکه و منطبق کردن تمام فعالیت‌های شبکه با اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی جهت ترویج فرهنگ و سبک زندگی قرآنی از جمله ویژگی‌های دوره مدیریت وی بر شبکه قرآن و معارف سیماست. وی هم‌اکنون عضو کارگروه قرآنی ستاد نشر و تبلیغ نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی در دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای است.

جواد شیخ‌اکبری
مدیریت فعلی شبکه قرآن و معارف سیما با جواد شیخ‌اکبری است. شیخ‌اکبری متولد ۱۳۵۷ و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معارف اسلامی و الهیات از دانشگاه امام صادق(ع) است. وی سال ۱۳۸۰ وارد سازمان صدا و سیما شد و به عنوان محقق و پژوهشگر با مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما فعالیت خود را آغاز کرد. او سردبیری برنامه‌های زنده و بخش‌های مختلف خبری، دبیر شورای راهبردی، مدیریت گروه اقتصاد و سیاسی شبکه خبر و جانشینی رئیس این شبکه در امور تولید و مدیرکلی تولید و تأمین برنامه‌های خبری شبکه خبر را در کارنامه کاری خود دارد.

وی همچنین، عضو شورای طرح و برنامه شبکه سه و پنج سیما، عضو شورای راهبردی شبکه شما، مشاور تولید مدیر شبکه پنج سیما، عضو شورای نظارت اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و مدیر گروه مستند شبکه ایران کالا بوده است. مدیریت و نظارت بر تولید مستند‌های شاخص و ارزشی همچون «راز آرماگدون»، «خط امام»، «پایانی بر پایان»، «اشغال»، «نهم دی انقلاب سوم»، «بحران در سوریه»، «هم‌زبانی و بی‌زبانی» و … از دیگر سوابق حرفه‌ای مدیر جدید شبکه قرآن و معارف سیما است.

پیش از وی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی، حدود شش‌ماه سرپرستی این شبکه قرآنی را برعهده داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا