خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزئیات دستگیری ۱۷ جاسوس مرتبط با CIA در ایران

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات جزییاتی از خبر دستگیری هفده جاسوس دستگیر شده از سوی این وزارت خانه را تشریح کرد.

به گزارش میزان، مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات صبح امروز دوشنبه ۳۱ تیر در نشست خبری که در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد اظهار کرد: ۱۷ جاسوس دستگیر شده اخیر که خبر آن در روز ۲۸ خرداد ۹۸ اعلام شد، شاغلین مراکز حساس و حیاتی و همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بودند. این مراکز شامل حوزه‌های اقتصادی هسته‌های زیرساختی نظامی و سایبری کشور است.

وی افزود: تعداد کل جاسوس‌های شناسایی شده ۱۷ نفر است که به صورت سلولی در ایران فعالیت می کردند و هیچ کدام از این افراد با دیگری ارتباطی ندارند.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات گفت: تمامی این ۱۷ نفر تبعه ایران هستند.

وی در خصوص سرنوشت این جاسوس‌ها گفت: افرادی که آگاهانه و عامدانه به کشور خیانت کرده و حاضر به جبران مافات نشدند تحویل دستگاه قضایی شدند و آن دسته از کسانی که با صداقت کامل با دستگاه امنیتی کشور تعامل کردند و ندامت شان ثابت شد علیه آمریکایی ها مورد مدیریت اطلاعاتی قرار گرفتند.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در خصوص بستر جذب این جاسوس‌ها توسط سیا گفت: برخی از شهروندان به واسطه سوء استفاده سیا از تقاضای ویزای آمریکا در دام ویزا گرفتار شده و در ازای اعطای ویزا به ایشان پیشنهاد جاسوسی ارائه شده است. برخی دیگر به واسطه حفظ یا تمدید انواع ویزای آمریکا از طرف سیا مورد شانتاژ واقع شدند و این در حالیست که اقدام فوق مغایر با قوانین آمریکا بوده و بعضی از طعمه‌های سیا با کمک به وکلای خود موفق به عبور از این دام شده‌اند.

وی افزود: سیا با تأسیس شرکت‌های جعلی و به بهانه استخدام متخصصین ایرانی در این شرکت‌ها و یا تامین تجهیزات از خارج از کشور مبادرت به مراجعه اطلاعاتی به اتباع ایرانی کرده است.

وی ادامه داد: مراجعات مستقیم افسران سیا تحت عناوین دیپلماتیک به شهروندان ایرانی در حاشیه کنفرانس‌های علمی در کشور‌های اروپایی آفریقایی و آسیایی یکی دیگر از روش‌های تعرض اطلاعاتی بوده است. بعضا نیز مشاهده شده است افسران سیا با معرفی خود به عنوان یک مامور اطلاعاتی آمریکا هچنین با ارسال ایمیل و یا پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی از اعضای این شبکه دعوت به همکاری کرده اند.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ادامه داد: متهمین حین گذراندن دوران محکومیت در زندان با اشاره به وعده‌های وسوسه انگیز افسران سیا از جمله مهاجرت به آمریکا، شغل مناسب در آمریکا و پول فراوان، از بد عهدی طرف آمریکایی یاد می‌کنند. حتی وعده مساعدت‌های درمانی در خارج از کشور نیز به برخی از جاسوس‌ها ارائه شده بود که هیچ عملی نشد.

وی خاطر نشان کرد: آموزش ویژه ضد بازجویی به جاسوس‌ها از تدابیر اتخاذ شده از سوی سیا برای مواقع دستگیری جاسوس‌ها بود که با مشاهده اشراف اطلاعاتی وزارت اطلاعات توسط جواسیس، این موضوع کارساز نشد و تمامی اعضای این شبکه جاسوسی اعتراف کردند.

وی با اشاره به پرونده شناسایی و دستگیری جاسوسان سازمان سیا در سال ۹۲ توسط وزارت اطلاعات اظهارداشت: تجربه موفق تبادل اطلاعات با متحدین اطلاعاتی در سال ۹۲ باعث شد تا سرنخ‌های اطلاعاتی و کیس‌ها اعم از افسران سیا، سرنخ ها و روش های مورد استفاده در این شبکه های جاسوسی در اختیار سایر سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دوست نیز قرار گیرد تا شکست جهانی مجددی برای سیا رقم بخورد.

این مقام امنیتی در وزارت اطلاعات گفت: با توجه به استفاده سیا از برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی برای برقراری ارتباط با منابع خود و با توجه به اطلاع قبلی سرویس های اطلاعاتی این کشورها از موضوع، قطعاً مسئولیت بر عهده این کشورها نیز خواهد بود. البته با توجه به زمین‌گیر شدن سیا در اثر این شکست، طبیعی است این سرویس جاسوسی مبادرت به ترمیم و بازسازی خود کند. که البته جامعه اطلاعاتی کشور بیدار و هوشیار است.

وی در پایان اظهار داشت: هیچکدام از این ۱۷ نفر دستگیر شده از اتباع کشورهای خارجی نبودند و تلاش داشتند اطلاعاتی از مراکز حساس و هسته ای به دست آورده و در اختیار آمریکا قرار داده و یا اقدام خرابکارانه ای انجام دهند که خوشبختانه با اقدام به موقع وزارت اطلاعات موفق نشدند. باید گفت بعد از روی کار آمدن دولت ترامپ شاهد تشدید اقدامات اطلاعاتی و جاسوسی روی ایران بوده ایم که با هوشیاری و همکاری بسیار خوب و مثبت جامعه اطلاعاتی کشور، این اقدامات با شکست روبرو شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا