خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزارت بهداشت و خلق «چالشی جدید » فراروی جامعه پرستاری

اکرم عاشق حسینی، کارشناس پرستاری،کارشناس حقوق، فعال صنفی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

در خبرها آمده است اخیرا معاون آموزشی وزارت بهداشت از آغاز طرحی در مدلی جدید برای تربیت پرستار سخن به میان آورده است.

در گیر و دار انبوهی از چالش های بی پاسخ جامعه پرستاری کشور که بیکاری تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته پرستاری یکی از آنها میباشد،طرح تربیت فله ای پرستار به شیوه تراریخته ای!آیا باعث ظهور و‌بروز چالشی مضاعف در جامعه پرستاری نخواهد شد؟

ساختار پرستاری کشور را چنانچه بسان بیمار دیابتی بدانیم،احساس تحلیل،ضعف و گرسنگی مستولی بر جسم و روان این بیمار بدلیل کمبود انسولین میباشد نه کمبود قند.! پاتوفیزیولوژی بیماری را باید در کمبود انسولین و علل آن پیگیری و درمان کرد.

در چنین حالتی تجویز گلوکز نه تنها بهبودی در وضعیت بیمار ایجاد نخواهد کرد بلکه موجب تشدید بیماری و‌شاید ایجاد عوارض جبران ناپذیری در او‌خواهدشد.بدترین تصمیم پزشک در این مورد تجویز فری گلوکز بدون اطلاع از میزان قند خون این بیمار بخت برگشته خواهدبود!!!.

معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت در عین اذعان به بی اطلاعی از میزان پرستاران بیکار کشور ،خبر از طرحی جدید برای افزایش چرخه تولید پرستار داده است(تجویز فری گلوکز بدون علم به قند خون بیمار)!!!.

در حالی که نظام سلامت کشور از کمبود شدید پرستار رنج میبرد و بار این کاستی مزمن را پرستاران شاغل بر دوش میکشند ،با وجود انبوهی از پرستاران بیکار جویای کار نظام سلامت کشور درمانده از توان جبران کاستی ها با جذب پرستاران بیکار و طرحی ،در اندیشه افزودن حجم پرستاران بیکار با طرح های عجیب و غریب و غیر کارشناسانه میباشد!!

جامعه پرستاری در کنار جامعه پزشکی کشور ستون فقرات نظام سلامت کشور را تشکیل میدهد و‌قطعا هر گونه ضعف بنیه علمی و ناکارآمدی در آن ،پیکره نظام سلامت کشور را به مخاطره جدی خواهد انداخت و در این صورت این بیماران هستند که بیشترین آسیب را تجربه خواهند کرد.

در دنیای امروز این مولفه های کیفی هستند که شاخص های رشد و‌توسعه در سطوح مختلف حرفه ای را تشکیل میدهند نه مولفه های سرگردان کمی .اهمیت این موضوع در اموری که به نحوی با جان انسانها در ارتباط باشد حتم به یقین صد چندان خواهد بود.

آیا ارائه طرح های مدل جدید تربیت پرستار با میان بور مسیرها و‌کوروکولوم های آموزشی مدون استاندارد جهانی با هدف انبوه سازی!!!و توجیهات غیر قابل قبول اقتصادی!!!باعث‌ افت کیفی خدمات در نظام سلامت کشور نخواهد شد؟!

بیماران به چه گناهی باید تاوان کج سلیقگی سیاستگذرانی که حل مساله را فقط در پاک کردن صورت مساله میدانند بپردازند؟؟!

آیا سیاستگذاران نظام سلامت کشور به آسیب انگیزشی و تخریب جایگاه و‌منزلت اجتماعی و‌علمی بیش از دویست هزار پرستاری که هم اکنون با کوهی از مشکلات ،بی عدالتی ها و کاستی های ساختار نچندان کارآمد وزارت بهداشت با دل و‌جان پا به پای درد و رنج بیماران ،صادقانه می سوزند و‌ذره ای از وجدان کاری خود فروگذاری نمیکنند ،اندیشیده اند؟!

چگونه در نقشه چالشی جدی تر و‌بحرانی بزرگتر برای این سربازان خط مقدم نظام سلامت کشور هستند!!!؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا