خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی میدانی از عملیات پلیس برای پاکسازی شش پاتوق سوداگران مرگ

احسان گل‌محمدی در گزارشی برای خبرگزاری میزان نوشت: «احتمال تیراندازی وجود دارد، بعد از بررسی همه جوانب احتمالی نظر خود را اعلام کنید.» این جمله بخشی از تماس یک شماره ناشناس در روز گذشته است.

حدود عصر روز شنبه بود که فردی با یک شماره ناشناس تماس گرفت و گفت «امشب عملیاتی قرار است انجام شود و احتمال تیراندازی و شاید اتفاقات دیگر وجود دارد، دقایقی بعد دوباره با شما تماس گرفته می‌شود، لطفا با بررسی همه جوانب احتمالی، حضور یا عدم حضور خود را در کنار تیم عملیات اعلام فرمایید»

هماهنگی‌ها صورت گرفت؛ حدود ساعت ۷ شب، موقعیت مکانی از سوی پلیس برای خبرنگاران ارسال شد، به یکی از پایگاه‌های پلیس، مراجعه کردیم؛ با حضور در این پایگاه متوجه شدیم که قرار است، پلیس در یک عملیات ضربتی، به ۶ پاتوق موادفروشان سرشناس رفته و آن‌ها را دستگیر کند.

خبرنگاران در اکیپ‌های عملیات پلیس تقسیم شدند و به سمت منطقه‌ای در حوالی جاجرود حرکت کردند؛ نکته قابل توجه این بود که خودرو‌های متعددی در کنار خودروی ما قرار می‌گرفتند و درخواست‌هایی را از فرمانده عملیات داشتند، اما فرمانده اصلا به آن‌ها نمی‌گفت که باید به سرعت به منطقه عملیات برود و مشکلات آن‌ها را بررسی می‌کرد؛ به عنوان مثال در حین رسیدن به عملیات یک خودروی پژو با دو سرنشین ادعا کرد که خودرویی قصد آزار و اذیت آن‌ها را دارد که فرمانده عملیات این مورد را بررسی کرد و مشکل را مرتفع کرد.

کمی قبل‌تر از پاتوق‌ها توقف کردیم و بعد دستور عملیات صادر شد؛ تمامی تیم‌های عملیات شروع به کار کردند؛ جاده برای مدتی محدود بسته شد تا اگر در منطقه تیراندازی صورت گرفت آسیبی به مردم عادی وارد نشود.

بخشی از تیم عملیات را نیرو‌هایی با لباس پلیس و بخشی را نیرو‌های یگان ویژه و بخش دیگر را نیرو‌های پلیس با لباس شخصی تشکیل می‌دادند؛ نکته جالب این بود که اگر این نیرو‌های لباس شخصی را در خیابان می‌دیدم شاید اصلا فکر نمی‌کردم که از نیرو‌های پلیس و مبارزه با مواد مخدر باشند؛ نیرو‌های جوان و با تیپ‌های امروزی و بدن‌هایی بسیار ورزیده.

عملیات حساسی بود؛ آنطور که یکی از فرماندهان عملیات به خبرنگار میزان می‌گفت «در این عملیات‌ها معمولا چند نفر از نیرو‌های لباس شخصی در پوشش خریدار مواد مخدر وارد پاتوق‌ها می‌شوند و کافیست که سوداگران مرگ از عملیات یا پوششی بودن این افراد اطلاع پیدا کنند تا ماجرا به طور کلی تغییر کند و اتفاقات تلخی خلاف آنچه که پیش بینی می‌شد رقم بخورد.»

نیرو‌ها وارد عمل شدند، دستگیری‌های گسترده صورت گرفت؛ خبر خوب اینکه در این عملیات حساس و منسجم، ۱۵ سوداگر مرگ و فروشندگان اصلی موادمخدر دستگیر شدند، علاوه بر این حدود ۱۰۰ معتاد رسمی و تفننی و حدود ۷۰ معتاد متجاهر نیز بازداشت شدند و کار غربالگری و ساماندهی این افراد انجام می‌شود.

همچنین سرهنگ عبدالوهاب حسنوند سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری تهران بزرگ، بامداد امروز در جمع خبرنگاران اطمینان داد که کلیه محور‌ها و پاتوق‌های منتهی به جاجرود، به صورت کامل پاکسازی شده است، سرهنگ عبدالوهاب حسنوند البته این نکته را هم اضافه کرد که آنچه از شب گذشته تا بامداد امروز در این محور صورت گرفته پایان ماجرا نیست و عملیات پلیس تا امنیت کامل این محور‌ها ادامه دارد.

«فروش مواد مخدر در تپه‌های جاجرود به چه صورتی انجام می‌شد؟» شاید این سوال در ذهن شما هم نقش بسته باشد؛ یکی از روش‌های فروش در این تپه ها، با استفاده از چراغ قوه انجام می‌شده؛ یعنی اینکه یکی از افراد اکیپ فروش مواد با چراغ قوه به افرادی که معمولا توسط افراد دیگر، آدرس پاتوق آن‌ها را گرفته اند، علامت می‌دهد و آن فرد به تپه‌ها می‌رود و مواد مخدر را خریداری و در برخی از موارد در همان تپه‌ها استعمال می‌کند.

فروشندگان مواد مخدر البته معمولا بی گدار به آب نمی‌زنند و در مسیر چند نفری کمین می‌کنند و اوضاع را بررسی می‌کنند علاوه بر این بر بالای تپه‌ها افرادی را به عنوان دیده بان قرار می‌دهند تا اوضاع را رصد کنند و به اطلاع آن‌ها برسانند.

بعد از پاکسازی کامل محل، سگ‌های موادیاب وارد میدان شدند تا اگر مواد مخدری در بخشی پنهان شده بتوانند آن را کشف کنند.

یکی از مصرف کنندگان مواد مخدر که در عملیات دیروز دستگیر شد، در خصوص آنچه در تپه‌های جاجرود تا قبل از عملیات پلیس می‌گذشت می‌گوید: «دو نفر با حدود ۴۰ سال سن در این تپه‌ها مواد می‌فروختند و من هم برای ریخت هروئین به آن‌ها مراجعه کردم. هربار ۱۰ هزارتومان به آن‌ها می‌دادم و آن‌ها حدودا نیم گرم هروئین به من می‌دادند.»

این مصرف کننده مواد مخدر در پاسخ به این سوال که پاتوق آن‌ها به غیر از این تپه‌ها کجا بود، نیز گفت: «علی و مراد مکان دیگری را به من معرفی نکردند و گفتند از ساعت ۸ شب تا ۲ بامداد در این پاتوق حضور داریم.»

او در خصوص چگونگی آشنایی با این پاتوق نیز افزود: فردی در تهران، این دو نفر را معرفی کرد و گفت «آنجا که رفتی چراغ انداختند به سمت آن‌ها حرکت کن.»

مصرف کننده دیگری که در تپه‌های جاجرود دستگیر شده بود؛ اعتیاد خود را انکار می‌کرد و می‌گفت هیچ مواد مخدری مصرف نمی‌کند! خبرنگار میزان از او پرسید پس ساعت ۱ بامداد در این تپه‌ها به دنبال چه می‌گشتی؟ که او گفت برای دستچین کردن گیاه کنگر به تپه‌ها آمده ام!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا