خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دستگیری ۱۷ جاسوس سیا با تابعیت ایرانی

مدیرکل ضدجاسوسی واجا خبر داد

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات (واجا) در نشستی خبری درباره‌ی دستگیری ۱۷ جاسوس سیا گفت: تعداد کل جاسوس‌های شناسایی شده در سال گذشته ۱۷ نفر است که به صورت سلولی در ایران فعالیت می‌کرده و هیچکدام از افراد با دیگری ارتباط نداشته است. این جاسوس‌ها همه تابعیت ایرانی دارند و در مراکز حساس و حیاتی و همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور فعالیت می‌کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی انصاف نیوز، او در این نشست که در ساختمان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد، گفت: برخی از این شهروندان در ازای اعطای ویزا، به آن‌ها پیشنهاد جاسوسی شده و برخی نیز به‌واسطه‌ی حفظ یا تمدید انواع ویزای آمریکا از طرف سیا جذب شده‌اند. این در حالی است که این اقدام مغایر با قوانین ایالات متحده است و بعضی از آن‌ها با کمک وکلای خود موفق به عبور از این دام شده‌اند.

او ادامه داد: مراجعات مستقیم افسران سیا تحت عناوین  دیپلماتیک به شهروندان ایرانی در حاشیه  کنفرانس‌های علمی در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی یکی دیگر از  روش‌های تعرض اطلاعاتی بوده است و بعضاً مشاهده شده افسران سیا با معرفی خود به عنوان یک مأمور اطلاعاتی آمریکایی، همچنین با ارسال ایمیل و یا پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی، از اعضای این شبکه دعوت به همکاری اطلاعاتی کرده‌اند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات گفت: متهمین در حین گذراندن دوران محکومیت خود در زندان  به وعده‌های افسران سیا از جمله مهاجرت به آمریکا،  شغل مناسب، پول  از برعهدی طرف آمریکائی یاد شمی‌کنند. حتی وعده‌های درمانی در خارج از کشور هم به آن‌ها داده شد که هیچکدام عملی نشد.

او اضافه کرد: وعده‌ی تأمین امنیت جاسوس‌ها در ایران و خارج از کشور و اطمینان کامل مبنی بر عدم شناسایی توسط ضد جاسوسی جمهوری اسلامی ایران در مورد تمای اعضای این شبکه به چشم می‌خورد.

او در ادامه درباره‌ی مأموریت این جاسوس‌ها گفت: جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده از مراکز مهم، همچنین انجام عملیات فنی _اطلاعاتی  از ماموریت‌های محول شده به این شبکه بوده است.

سیا جهت انتقال اطلاعات از ناقل استفاده می‌کرد

مدیرکل ضد جاسوسی واجا تشریح کرد: سیا جهت انتقال ابزار ارتباط امن و تجهیزات فوق پیشرفته جاسوسی برای شبکه خود در ایران از ناقل اطلاعاتی استفاده نموده است. این ناقل‌ها عمدتاً به شکل سنگ بوده که وسایل مورد اشاره در آن جاسازی شده و جاسوس‌ها با روش‌های پیجیده  مأموریت برداشتن آن‌ها از نقاط مختلف شهری از جمله پارک‌ها و نواحی کوهستانی بردارند.

او افزود: یکی دیگر از اقدامات سیا ارسال مدارک هویتی جعلی برای جاسوسان از طریق ناقل‌ها بود که البته بررسی‌های وزارت اطلاعات حاکی از آن است که مدارک هویتی جعلی بسیار ناشیانه توسط سازمان اطلاعاتی دولتی آمریکا جعل شده و بعد از کشف این موضوع توسط این سازمان اطلاعاتی به سایر افراد خود دستور امحای مدارک را داده است. این جعل اسناد جعل دولتی محسوب می‌شوند.

او گفت: به رغم وعده تأمین امنیت، سیا با پیش‌بینی احتمال شناسایی این شبکه جاسوسی، مانند ضربه جاسوسی که در سال ۹۲ خورده بود اقدام به طراحی خطوط خروج اضطراری برای مواقع خطر و بحرانی جاسوس‌های خودش کرده بود.

او ادامه داد: بر این اساس جاسوس‌ها آموزش دیده بودند با احساس خطر طی هماهنگی با افسران سازمان اطلاعاتی آمریکا خودشان را به نقطه‌ای که از قبل در شهرهای مرزی تعیین شده بود برسانند و منتظر حضور رابط اطلاعاتی سیا در آن نقطه برای خروج از کشور باشند.

وی افزود: جاسوس‌هایی که قصد فرار اضطراری از کشور را داشتند به جای ملاقات با رابط سازمان اطلاعاتی آمریکا در مرز با رابط ضدجاسوسی ایران ملاقات کرده و نهایتاً دستگیر شدند.

یکی دیگر از اقدامات و آموزش‌هایی که به این جاسوسان داده شده بود تدابیر اتخاذی آنها برای مواقع دستگیری توسط سازمان ضدجاسوسی بود به آنها گفته بودند اگر گرفتار واجا شدید از چه تکنیک‌هایی در بازجویی استفاده کنید که اطلاعات به ماموران ضداطلاعات داده نشود اما جاسوسان دستگیر شده وقتی اشراف ماموران واجا را دیدند در نهایت به اقدامات خود اعتراف کردند.

او در ادامه با بیان اینکه افرادی‌که آگاهانه به کشور خیانت کرده و حاضر به جبران مافات نشدند تحویل دستگاه قضایی داده شدند، گفت: اما آن‌هایی که با صداقت کامل با دستگاه قضایی همکاری کردند بر علیه آمریکایی‌ها به کار گرفته شدند.

مدیرکل ضد جاسوسی سازمان اطلاعات تاکید کرد: تجربه موفق تبادل اطلاعاتی در سال 92 باعث شد تا سرنخ‌های اطلاعاتی کیس اعم از افسران سیا، سرنخ و روش‌های مورد استفاده  در این شبکه در اختیار سایر سرویس‌های اطلاعاتی قرار گیرد. و طبق بررسی‌ها حتی سیا از برخی کشورهای اروپایی و آسیایی استفاده کرده و در آنجا با اطلاع میزبان با منابع خود دیدارهایی داشته‌اند که به دلایلی اسمی از آن کشورها نمی‌توان آورد. و طبیعی است که سا زمین گیرش شده اسن زیرا سیستم اطلاعاتی کشور بیدار و هشیار است.

به گزارش انصاف نیوز، مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا فعالیت‌های این شبکه جاسوسی به نتیجه‌ای رسیده و خرابکاری از سوی آنها در مراکز مهم کشور انجام شده است، گفت: زمان شروع همکاری این جاسوس‌ها با سیا متفاوت بوده است، به دلیل اقدام عاجل سربازان گمنام امام زمان، این شبکه جاسوسی موفق به انجام خرابکاری یا اختلال در فعالیت‌های کشور نشد.

او  همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون پیشنهادی از سوی ایالات متحده آمریکا برای تبادل این جاسوس‌ها انجام شده است، گفت: افراد دستگیر شده همه از اتباع ایرانی هستند و به هیچ وجه موضوع تبادل برای آنها مطرح نیست.

از سوی دیگر مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در پاسخ به این پرسش که آیا در میان ۱۷ جاسوس دستگیر شده از مقامات و مسوولان بلندپایه کشور نیز حضور دارند، تاکید کرد: این افراد از متخصصان و کارشناسان کشور هستند و از مقامات محسوب نمی‌شوند.

او  همچنین در پاسخ به این پرسش که این شبکه جاسوسی ارتباطی با شبکه جاسوسی دستگیر شده در سال ۹۲ دارد، گفت: بررسی این پرونده مربوط به سال ۹۷ بوده و کاملا با پرونده سال ۹۲ بی‌ارتباط است.

و در پایان در پاسخ به این پرسش که جنسیت این جاسوس‌ها چیست، گفت: تا زمان انتشار مستند از صدا و سیما صبر کنید، همه چیز مشخص می‌شود.

در این نشست یک سی‌دی حاوی عکس‌‌هایی از افسران اطلاعاتی آمریکایی مرتبط با آنها، چند فایل صوتی و فیلمی کوتاه در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا