خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرمقاله سیدمحمد خاتمی در گاردین: گفت و گو یا فاجعه؟

سرمقاله‌ی سیدمحمد خاتمی در گاردین را به نقل از «خاتمی مدیا» می‌خوانید:

خروج شایسته‌ی سرزنشِ دولت ترامپ از برجام در ماه مه ۲۰۱۸ و جنگ اقتصادی شدیدش علیه نظام و مردم ایران وضعیت منطقه را به نقطه‌ی جوش نزدیک کرده است. خروج از برجام صرفاً یک کنش بد سیاسی نبود، بلکه هجومی بی‌پروا به باور ملت‌ها نسبت به ارزش و امکان گفت‌وگو، تعامل و ائتلاف جهانی برای تحقق صلح بود.

برای این‌که منطقه {خاورمیانه} دوباره اسیر یک طوفان ویرانگر نشود، باید خردمندان رشته‌ی امور را در دست بگیرند و این چرخه‌ی یک‌جانبه‌گرایی متکبرانه و نشاندنِ حمله‌ی نظامی به جای راه حل سیاسی متوقف شود.

دولت آمریکا باید به برجام احترام بگذارد و به جای تهدید به جنگ و فقر و ویرانی و محاصره و تحریم، به مسیر گفت‌وگو بازگردد.

از همه‌ی آنان که در آمریکا، کشورهای منطقه و سراسر جهان حسن نیت دارند و «گفت‌وگوی تمدن‌ها» و «صلح» را جایگزین «برخورد تمدن‌ها» و «جنگ» می‌خواهند، دعوت می‌کنم در برابر نابخردی‌ای که شاهدش هستیم، بسیج شوند و با تشکیل «ائتلاف برای صلح» مانع فاجعه‌ای شوند که با توجه به سطح بالای تنش کنونی هر لحظه می‌تواند، حتی به شکل ناخواسته و اتفاقی، رخ دهد.

این گزینه هنوز پیش روی ترامپ است که تنش‌هایی که خودش بی‌دلیل افزوده را بکاهد. او باید بداند که ایرانی‌ها به قلدری، توهین و بی‌احترامی روی خوش نشان نمی‌دهند. هم‌وطنان من بیش از صد سال است که از انقلاب مشروطه برای حفظ کرامت و استقلال‌شان مبارزه کرده‌اند و باور دارند آن‌چه احترام می‌آورد احترام است و نه تهدید

گفت‌وگو، همدلی و آمادگی برای شنیدنِ دیگری تنها راه کاهش مخاطره‌ها و گشودن افق‌های امیدبخش است.

متن کامل این خبر را در وب‌سایت گاردین بخوانید:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jul/22/trump-punishing-iran-risks-full-scale-war

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خاتمی عرضه نوشتن چنین مقالاتی را نداره! بنابراین براش نوشتن! در ثانی مردم ایران فقط نقش سپر و گوشت دم توپ را دارند که باید تو سرسون زد و نه نقش آفرین در سیاست داخلی و خارجی! پس دروغ نگو خاتمی که فقط هدفت حفظ حکومت است نه کشور و ملت!

    2
    3
  2. خاتمی قاعدتا باید بداند که طرفین نزاع مد نظر او دولتمردان دو طرف حداقل در وهله نخست اند و او در شرایطی می تواند رفتارهای یک طرف را در مقابل طرف دیگر مخدوش معرفی کند که خود او و شرایط ایجاد شده برای او از سوی یک طرف، نشان دهنده مخدوش بودن رفتار آن طرف نباشد.

    2
    1
      1. شایان عزیز ؛ خودسانسوری های سایتها (که کاملا قابل درکه) گاهی سبب میشه تصریح در پیام کمتر بشه. شما رو نمی دونم ، اما برای اینکه مطمئن بشی من فهمیدم چی گفتم کمی واضحتر تکرار می کنم :
        آقای خاتمی بین دو طرف دولتمردای آمریکا و ایران ، یک طرف رو خیلی مخالف حقوق انسانی و صلح و گفتگو معرفی می کنه و به طرف دیگه اشاره ای نمی کنه.
        این فرقی که بین دو طرف مسئولان ایران و آمریکا میخواد نشون بده ، چطور بین مسئولان دو طرف هست وقتی مسئولان ایران خود او رو ممنوع التصویر کردند اگه مسئولان ما اهل گفتگو و صلح و مدارا هستند ؟؟؟
        به عنوان مثال عینی : مبارزه مردم ایران بعد از مشروطه طبق صحبتهای قبلی خود ایشون در مقابل استبداد داخلی بوده اما ایشون در این مقاله که به ترسیم چهره آمریکا یا ترامپ نظر داره ، به هدف استقلال (و نه آزادی) در مبارزات مشروطه و …. تکیه می کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا