خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آنچه از آخرین جلسه‌ی دادگاه نجفی دیده نشد

مرجان لقایی، روزنامه‌نگار در توییتر نوشت:

‏آنچه دیده نشد

آخرین جلسه رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی امروز در حالی برگزار شد که نجفی مانند جلسات قبل بسیار مرتب ظاهرشد. او لباس کاملا اتوشده، محاسن و موهای مرتب و صندل‌های مشکی داشت و جورابش هم تیره رنگ بود و با لباس و صندلهایش هم‌خوانی داشت. ‏(احتمالا سرمه‌ای)

او از در اصلی سالن وارد و از در مخصوص خارج شد.او به طور کامل نسبت به کنش‌های اطرافش مسلط بود و حتی کسانی که با کوچکترین حرکتی از میان ردیف‌های صندلی به او ادای احترام می‌کردند را نگاه می‌کرد و پاسخ می‌داد.

قبل تشکیل جلسه دادگاه وقتی گودرزی وکیل نجفی واردسالن شد ‏با وکلای اولیای‌دم سلام و احوالپرسی کرد و دست داد. رفتار برادر و فرزند میترا استاد قابل توجه بود هردوی آنها به پای گودرزی بلند شده و طرفین بهم ادای احترام کردند. نجفی جلسه قبل با عینک و یک پوشه که دفاعیاتش در آن بود وارد شد اما در جلسه امروز عینک به چشم نداشت و زمانی که ‏قرار شد آخرین دفاعیات را بیان کند عینکش را از میان وسایلش بیرون آورد.با اینکه قاضی بعد از سوالات از او خواست در صورتی که خسته شده می‌تواند بنشیند و به صحبت‌ها گوش کند نجفی گفت که خسته نیست و می‌خواهد پشت تریبون بایستد او نزدیک به دو ساعت ایستاده حرفها را گوش کرد.

‏وقتی از پرده پشت هیات قضایی فیلم بازسازی صحنه پخش می‌شد و هم‌زمان کارشناس اسلحه نیز صحبت می‌کرد. نجفی تمام مدت چشم به فیلم دوخته‌بود. اما بعد از پایان آن معلوم شد کاملا حرفهای کارشناس اسلحه را با دقت گوش کرده‌است. چراکه گفت حرفهای کارشناس اسلحه درباره اینکه  ‏مرحوم در حالت نیم خیز یا التماسی بوده درست نیست و انهاهردو ایستاده بودند. او تاکید کردکه از نظر او تیرکمانه کرده است چون همسرش به داخل وان پرت شده اگر تیر برخورد غیرمستقیم (ابتدا به دست و بعد سینه ) بود مقتول باید روی زمین می‌افتاد اما تیر کمانه کرده است و او را پرت کرده.

‏گودرزی وکیل نجفی هم گفت فرضیه مهمی که او دارد این است که تیری که به وان حمام برخورد کرده کمانه کرده و وارد دست و سینه شده است. او گفت که خمودگی گلوله و عدم خروجش ازبدن در قسمت بافت نرم همین موضوع را نشان می‌دهد. اما نکته مهم این بود که کارشناس، نجفی و وکیل ‏هرسه برغیرمستقیم بودن تیر تاکید داشتند. با اینکه کارشناس گفت که نظرش این است که تیر به مچ دست برخورد کرده و بعد وارد سینه شده وقتی قاضی از او پرسید که آیا نظرش این است که تیری که به دست برخورد کرده وارد سینه شده‌است مکث کرد او بعد از چند ثانیه مکث گفت نظر من این است، ‏امااین درست است که قدرت این سلاح(سلاحی که شلیک شده ) بالاست و گلوله اگر در فاصله کم شلیک می‌شد قاعدتا باید از بدن خارج می‌شد مگر اینکه بدن بسیار قوی باشد بنابراین بهتراست کمیسیون کارشناسان تشکیل شود.این درخواست وکیل و البته شخص نجفی هم بود.

مهیار هم مانند جلسات قبل ‏با لباس سیاه در دادگاه حاضرشده‌بود او گفت که زمانی که با جسد مادرش مواجه شده حالت تشنج به او دست داده و لباسش را پاره کرده او پیراهن مردانه چهارخانه سبز و سفید را نشان داد و گفت پیراهنم را پاره کردم و دکمه‌هایش کنده شد. قبول کرد که چاقو داشته اما گفت که چاقو را تحویل راننده ‏نجفی داده‌است. مسعود استادکه او هم با لباس سیاه در دادگاه بود گفت که درجریان اختلافات نجفی و میترا بوده است و گفت که این اختلافات به خاطر زهرا بوده است.

نکته مهم دیگری نحوه دفاعیات نجفی بود او یکبار دیگر در آخرین دفاع گفت که قصدی برای کشتن همسرش نداشته و اگر می‌خواست  ‏اینکار را بکند به سبک آنها که گفته‌اند چرا به کسی دیگری نسپرد عمل می‌کرد تا ردی از او به جای نماند.

او گفت که طلب بخشش از خداوند کرده‌است و می‌داند خداوند رحمان و رحیم است و مورد رحمت خداوند قرارمی‌گیرد و گفت که به خانواده استاد به خاطر این اتفاق تسلیت می‌گوید. ‏و برایشان از خداوند صبر می‌خواهد. نجفی و وکیلش از اینکه قاضی کشکولی با حوصله به پرونده رسیدگی کرده تشکر کردند و دوباره تاکیدکردند همانطور که کارشناس گفته شلیک مستقیم نبوده و تیرکمانه کرده باعث مرگ میترا شده‌است.قاضی کشکولی از طرفین خواست که اگر همچنان حرفی دارند بگویند ‏اما همگی گفتند که حرفی باقی نمانده واو هم از اینکه رسانه ها وارد کار قضایی نشده و نقش خود را ایفا کرده و باعث تنویر افکار عمومی شده‌اند تشکرکرد.

این از معدود دفعاتی بود که یک قاضی از رسانه‌ها تشکر می‌کرد. ‏ما خبرنگارانی که در این حوزه فعالیت داریم معمولا با چالش برای انتقال خبر روبه‌روهستیم و تشکر یک قاضی از رسانه‌ها از معدود قدردانی‌ها بود. هنگامی که برادر میترا به جایگاه دعوت شد قاضی کشکولی از او خواست خارج از سوال صحبت نکند این به خاطر واکنشهای مسعود در رسانه ها نسبت به نجفی بود ‏که بلافاصله بعد از پایان جواب سوال هم از او خواست که بنشیند دکتر محمدی کشکولی، ترابی و عباسی ظرف مهلت قانونی تصمیم گیری می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا