خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگوی وزارت کشور: انتخابات شورایاری‌ها برگزار می‌شود

/در گفت‌وگو با انصاف نیوز/

رییس سازمان بازرسی کل کشور چندی پیش از نحوه‌ی انتخابات شورایاری‌ها انتقاد کرده بود، محمد جواد کولیوند، نماینده‌ی مجلس نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود این انتخابات سازوکار قانونی لازم را ندارد؛ سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور اما عصر سه‌شنبه به انصاف نیوز گفت مصوبه‌ی انتخابات شورایاری‌ها لازم الاجرا است و احرا خواهد شد.

سامانی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «وزارت کشور مجری قانون و مقررات لازم الاجرا و سیاست‌های دولت است. ما همواره بر رعایت اصل حاکمیت قانون در امور کشور تاکید داشتیم. بر همکاری وزارت کشور در برگزاری انتخابات شورایاری‌های تهران، در مصوبه‎ی هیات دولت تاکید شده است. معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم بر آن صحه گذاشته، ما انتظار داریم که نهادها یا افرادی که نسبت به غیرقانونی بودن یک مصوبه‌ی لازم الاجرای دولت، شبهه‌ای دارند؛ به جای اصرار به مجریان مبنی بر اجرا نکردن یک امر قانونی، در دیوان عدالت اداری طرح موضوع کنند، اگر دیوان عدالت اداری این مصوبه یا هر مصوبه‌ی دیگری را برخلاف قوانین تشخیص دهد، ابطال می‌شود. تا زمانی که مصوبه‌ای در دیوان عدالت اداری ابطال نشده، اصل بر صحت و لازم‌الاجرا بودن آن است، این مصوبه هم تا این لحظه برای ما لازم‌الاجرا است و باید اجرا شود. اگر دیوان عدالت اداری که مرجع صالح برای اعلام نظر در این موضوع است، نظر دیگری اجرا کند، رای قضایی لازم‌الاجرا است و قطعا همه امر قانونی را اجرا خواهند کرد.»

محمد سالاری، عضو شورای شهر در این مورد به انصاف نیوز گفت: «این صحبت‌ها که سازمان بازرسی به عنوان یک نهاد نظارتی انجام داده مبتنی بر این است که برای انتخابات شورایاری‌ها در قوانین پیشبینی لازم انجام نشده. صحبت این نیست تخلف یا کارهای غیر قانونی در این انتخابات انجام می‌شود. در دوره‎ی قبل هم که مدیریت شهری اصولگرا بوده و قبل آن مهم سازمان بازرسی کل کشور اعتقاد داشتند که انتخابات باید توسط وزارت کشور انجام شود و مثل بقیه‌ی انتخابات‌ها برای شورایاری هم پیشبینی قانونی شود.

ما اعتقاد داریم که به موجب ماده‌ی 73 قانون شوراها که مصوب مجلس شورای اسلامی است، شوراهای شهر می‌توانند برای ایفای نقش نظارتی خود و استفاده از نظر مردم در تصمیم‌گیری‌ها نسبت به ایجاد تشکل‌های مردم نهاد و سمن‌ها اقدام کنند، شورایاری‌ها هم جزو تشکل‌های مردم نهاد هستند. مصوبه‌‌ای که در جلسه‌ی علنی شورای شهر برای انتخابات شورایاری‌ها تصویب ش، به هیات تطبیق فرمانداری تهران که نماینده‌ی قوه‌ی قضاییه هم در آن عضو است، رفته و مورد تایید قرار گرفته است.

طبق پیگیری‌هایی که ریاست شورای شهر انجام داده موضوع در شورای شهر مطرح شده و هیات دولت مصوبه داده و این مصوبه را معاون اول رییس جمهور به وزارت کشور و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها ابلاغ کرده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا