خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صرفه‌جویی بیش از ۴۰۰ میلیون دلاری در راه‌اندازی نخستین سکوی فاز 11 پارس جنوبی

نبض بازار گزارش داد: «علی ندیران در گفتگوی اختصاصی با شانا شرح کار شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار و بهره‌بردار پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبی را تشریح کرد و گفت: این طرح در بخش اول توسعه، احداث و راه‌اندازی ۲ سکوی سرچاهی هر یک به ظرفیت برداشت روزانه ۱ میلیارد فوت مکعب گاز ترش، حفاری ۲۴ حلقه چاه در دو موقعیت دریایی A و B، لوله‌گذاری دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی به طول تقریبی ۱۴۰ کیلومتر به همراه خطوط لوله ۴.۵ اینچ تزریق منواتیلن گلایکول و تأسیسات اتصال به پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی واقع در منطقه پارس دو (کنگان) را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش اول توسعه این طرح در دو مرحله تعریف شده است، اظهار کرد: مرحله اول از بخش اول توسعه این طرح با حفاری و تکمیل ۴ حلقه چاه، لوله‌گذاری دریایی خط لوله ۳۲ و ۴.۵ اینچ به طول ۱۵ کیلومتر از موقعیت ۱۱B تا نقطه اتصال به خط لوله موجود ۱۲C، برچیدن سکوی ۳۲۰۰ تنی ۱۲C از فاز ۱۲ پارس جنوبی، جابه‌جایی، نصب، عملیات هوک‌آپ، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی این سکو در موقعیت ۱۱B فاز ۱۱ پارس جنوبی به اتمام رسیده است.

ندیران ذکر این نکته را حائز اهمیت دانست که توسعه این بخش از فاز ۱۱ پارس جنوبی دربر دارنده ابتکاراتی از جنس اولین تجربه در کشور مانند اتصال خط لوله جدید به خط لوله موجود ۱۲C در بستر دریا و نیز برچیدن و جابجایی سکوی سنگین‌وزن ۱۲C بوده که جملگی با موفقیت به پایان رسیده‌اند.

مدیر طرح فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: بر اساس تعهد شرکت پتروپارس به شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت، مقرر بود تا انتهای مردادماه تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شود، اما با تمهیدات و تلاش‌های انجام شده، بیستم مردادماه جاری عملیات استارت‌آپ آغاز شد و به فاصله دو روز چاه‌های این موقعیت در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند.

علی ندیران با بیان اینکه در حال حاضر گاز غنی و میعانات گازی تولیدی از سکوی ۱۱B به پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: با حفاری و تکمیل باقی چاه‌های این موقعیت، به مرور سکوی ۱۱B به ظرفیت کامل تولید خواهد رسید.

وی هزینه ساخت سکوی مشابه با سکوی نصب شده در موقعیت فراساحلی فاز ۱۱ پارس جنوبی را بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: با اتخاذ تدابیر مناسب و جابه‌جایی و نصب سکوی موقعیت ۱۲C به ۱۱B علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و پر کردن خلاء ناشی از عدم ساخت سکوی جدید که حدود سه سال به طول می‌انجامد، هزینه‌های این بخش از توسعه را به میزان ۲۲۲ میلیون دلار کاهش داده و با هزینه‌ای در حدود ۳۰ میلیون دلار اجرایی شد.

مدیر طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در شرکت پتروپارس افزود: علاوه بر این با درنظر داشتن بهره‌گیری از بخشی از خط لوله موجود ۱۲C در این طرح، هزینه پیش‌بینی شده احداث خط لوله ۱۳۵ کیلومتری مشابه بالغ بر ۲۴۰ میلیون دلار در این بخش با هزینه واقعی ۳۰ میلیون دلار اجرا شده است، لذا صرفه‌جویی ارزی ناشی از اقدامات فوق تا این مرحله از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

این مقام مسئول، برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی را جبران‌کننده بخشی از بحران ناترازی گاز در فصول سرد سال عنوان کرد و گفت: همزمان با تکمیل فعالیت‌های باقی‌مانده، برنامه‌ریزی شده تا حفاری دو حلقه چاه نیز تا پایان سال جاری در موقعیت ۱۱B انجام شده و به ترتیب در مدار بهره‌برداری قرار گیرند.

وی همچنین درباره مرحله دوم از بخش اول توسعه این طرح گفت: مرحله دوم از توسعه فاز نخست این طرح به صورت همزمان پیگیری می‌شود و در این راستا مراحل طراحی، ساخت و نصب جکت ۱۱A توسط شرکت صدرا و طراحی، ساخت و نصب سکوی فراساحلی موقعیت ۱۱A توسط شرکت ایزوایکو آغاز شده است.

مدیر طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در شرکت پتروپارس همچنین از نهایی‌سازی قرارداد تأمین خطوط لوله دریایی موقعیت ۱۱A این طرح خبر داد و گفت: قرارداد پیمانکاران تأمین اقلام عمده مانند لوله‌های ۳۲ و ۴.۵ اینچ ابلاغ شده و حتی تولید لوله‌های ۴.۵ اینچ به پایان رسیده و آماده حمل به انبار شرکت پتروپارس است و قرارداد‌های کالا‌های فرعی مورد نیاز در این بخش نیز به زودی واگذار می‌شوند.

ندیران در تشریح بخش دوم طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، به موضوع افت طبیعی فشار مخزن پس از دو دهه از آغاز تولید از این میدان اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه فشارافزایی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در میدان مشترک پارس جنوبی به شمار می‌رود که طراحی، ساخت و نصب این تأسیسات اولین تجربه در کشور به شمار می‌رود که با افتخار در بخش دوم طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست متخصصان صنعت نفت و برای نخستین بار در کشور عزیزمان اجرا خواهد شد.

وی شرح کار این مرحله را شامل طراحی، ساخت و نصب سکوی فشارافزایی برای حفظ و نگهداشت تولید گاز، سکوی مسکونی، خط لوله دریایی و کابل‌گذاری عنوان کرد و افزود: مناقصه انتخاب پیمانکار مهندسی پایه این بخش توسط شرکت پتروپارس در حال انجام است تا به زودی و با انتخاب مشاور مهندسی، وارد مرحله اجرایی شود»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا