خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌ها به اظهارات ترامپ درباره‌ی افغانستان

دولت افغانستان به اظهارات اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا که مدعی شده می‌تواند در جهت تحقق برنامه‌هایش برای پیروزی جنگ افغانستان، این کشور را از صحنه زمین محو کرد، واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری خامه پرس، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت: دولت کابل با قدرت و شکوه همچنان در عرصه سیاست‌های جهانی باقی می‌ماند.

وی همچنین با اشاره به روابط جامع دوجانبه بین دو کشور افزود: دولت افغانستان به دنبال توضیحی از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست.

ریاست‌جمهوری افغانستان ادامه داد: شراکت و همکاری ما با جهان به خصوص آمریکا براساس منافع و احترام متقابل بوده و ما از تلاش‌های آمریکا برای برقراری صلح حمایت می‌کنیم اما سرنوشت کشور از طریق نشست‌های روسای کشورهای بیگانه و بدون حضور رهبران افغان ممکن نیست مشخص شود.

در این بیانیه آمده است: افغانستان در بین تمدن‌ها و ملت‌های کهن در جهان متحد بوده و از بسیاری از بحران‌ها عبور کرده و هرگز اجازه نخواهد داد که هیچ قدرت خارجی سرنوشتش را تعیین کند.

سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال افغانستان را محکوم کرد و از او خواست به شیوه‌ای معقولانه در مسیر یافتن راهکار این درگیری حرکت کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان شامگاه سه‌شنبه در بیانیه‌ای که به زبان پشتو منتشر شد، اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را “غیر مسوولانه” توصیف کرد.

مجاهد تاکید کرد: معتقدیم ترامپ باید به جای بیان اظهارات غیر مسوولانه، توجه بسیاری به علت واقعی این مشکل اختصاص دهد و گام‌هایی عملی در راستای یافتن یک راهکار بردارد، نه اینکه سیاست‌های شکست‌خورده و غرور ناکارآمد داشته باشد.

حامد کرزای، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان هم در مصاحبه‌ای با محکوم کردن اظهارات ترامپ گفت، این سخنان برگرفته از “ذهنی مجرم” و “نشان‌دهنده تحقیر آنها علیه افغانستان و مردم افغان” است.  کرزای درباره احتمال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: اول اینکه آمریکایی‌ها نباید می‌آمدند. آنها باید بروند. همین الان هم  باید بروند.

بنا بر این گزارش ترامپ گفته بود: من برنامه‌هایی برای افغانستان دارم که اگر بخواهم در این جنگ پیروز شوم، این کشور باید از صحنه جهانی محو شود. باید از بین برود. باید ظرف ۱۰ روز از بین برود. من نمی‌خواهم این کار را انجام دهم. من نمی‌خواهم این راه را بروم.

وی گفت: ما با پاکستان و سایر کشورها برای خلاص شدن خودمان همکاری داریم. ما نمی‌خواهیم پلیس باشیم چون الان هم دقیقا همین هستیم. قصد نداریم پلیس باشیم. ما ۱۹ سال است که در افغانستان هستیم. این مضحک است. فکر می‌کنم پاکستان به ما کمک می‌کند چون نمی‌خواهیم به عنوان پلیس در افغانستان بمانیم. اما اگر بخواهیم، می‌توانیم این جنگ را ببریم. برنامه‌ای دارم که در مدتی خیلی کوتاه به پیروزی در این جنگ می‌انجامد. من این را بهتر از هر شخص دیگری می‌دانم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا