خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وضعیت فوق‌العاده در اروپا

همزمان با سفر دیرهنگام وزیر امور خارجه آمریکا به فرانسه و در وحشت تکرار حملات پاریس نیروهای امنیتی کشورهای مختلف اروپا دست به ده ها عملیات همزمان زدند تا شاید بتوانند از حملات تروریستی جدید جلوگیری کنند.
به گزارش همشهری، سحرگاه دیروز در ساعاتی که شهرهای اروپا در خواب بودند صدای تیراندازی و شکسته شدن درهای خانه ها توسط نیروهای پلیس آرامش برخی شهرهای اروپا را به هم ریخت؛ حملاتی که طی آنها ده ها نفر بازداشت و حداقل ۲ نفر کشته شدند.در عملیات های مرگبار بلژیک در چند منطقه این کشور مظنونان به فعالیت تروریستی در تاریکی شب هدف حمله قرار گرفتند که در جریان آن حداقل ۲ نفر کشته شده و ۱۳ نفر بازداشت شدند.
مقام های امنیتی بلژیک اعلام کرده اند که اعضای این گروه قصد داشتند مأموران پلیس این کشور را در خیابان ها هدف حمله قرار دهند و به قتل برسانند. ده ها عملیات جست وجو و بازداشت به صورت همزمان در مناطق مختلف بلژیک صورت گرفت. 2 مظنون در عملیات شهر کوچک و صنعتی ورویرز کشته شدند تا مشخص شود که اعضای گروه های افراطی تنها در شهرهای بزرگ اروپا مستقر نیستند. عملیات های دیگری هم در بروکسل و مناطق حومه ای آن توسط نیروهای امنیتی انجام شد. مقا م های پلیس اعلام کرده اند که در جریان عملیات های خود چندین قبضه کلاشینکف، مواد منفجره و یونیفرم های پلیس را کشف کرده اند که احتمالاً برای عملیاتی «بزرگ» آماده شده بوده است. درجه هشدار امنیتی در بلژیک به دنبال حملات فرانسه بالا برده شده است.
مقام های بلژیک اعلام کرده اند که هدف از این حملات بازداشت مظنونان به فعالیت تروریستی و متلاشی کردن حلقه حامیان لجستیکی آنها بوده است. سخنگوی دادستانی بلژیک روز گذشته در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ارتباط این اقدام ها با حملات پاریس آن را رد کرد و گفت که تحقیقات آنها پیش از این حادثه شروع شده بوده است. نخست وزیر فرانسه هم روز گذشته اعلام کرد که هیچ «ارتباط مستقیمی» میان عملیات بلژیک و حملات هفته گذشته پاریس وجود ندارد.
    گروگانگیری در حومه پاریس
روز گذشته همچنین خبر یک گروگانگیری در شمال غربی پاریس بار دیگر جنجالی شد. گفته می شود در این حادثه یک مرد مسلح به کلاشینکف حداقل 2 نفر را در یک دفتر پستی به گروگان گرفت. برخی منابع گفته اند عامل این حمله به خاطر مشکلات احساسی و عاطفی دست به گروگانگیری زده و ارتباط تروریستی ندارد. در داخل فرانسه اما نیروهای امنیتی این کشور دست به زنجیره ای از عملیات های جدید در شهرهای مختلف زدند که در جریان آن ۱۲ نفر مظنون به فعالیت تروریستی بازداشت شدند. گفته می شود این افراد درباره حمایت لجستیکی از عاملان حملات پاریس تحت بازجویی قرار گرفته اند. مقام های امنیتی فرانسه عقیده دارند که برخی از افراد بازداشت شده برای عاملان حملات پاریس تسلیحات و خودرو تأمین کرده اند.
روز گذشته نیروهای امنیتی همچنین مجبور شدند یک ایستگاه قطار در پاریس را به دنبال تهدید بمبگذاری تخلیه کنند. ۱۲۰هزار نیروی نظامی و پلیس فرانسه اکنون با آماده باش کامل در نقاط مختلف این کشور مستقر شده اند. همچنین گزارش ها از هک شدن ۱۹ هزار وب سایت فرانسوی خبر می دهد. به دنبال این هک شدن بسیاری از وب سایت های رسانه های فرانسوی برای چندین ساعت در دسترس نبودند.
    ۱۱ حمله در آلمان، تحقیقات در اسپانیا
پلیس آلمان هم اعلام کرده است که در نخستین ساعات بامداد روز گذشته دست به عملیات هایی در برلین و شهرهای دیگر برای بازداشت مظنونان به فعالیت تروریستی زده است. حداقل ۲۵۰ مأمور پلیس در حمله به ۱۱ خانه در شهرهای مختلف حضور داشتند. گفته می شود در عملیات حومه پایتخت حداقل ۲ مظنون بازداشت شده اند. به گفته پلیس یکی از این دو نفر احتمالا رهبری یک گروه افراطی را که اعضای آن از کشورهای ترکیه و روسیه بودند، برعهده داشته است. مقام های پلیس آلمان همچنین اعلام کرده اند که افراد تحت بازجویی احتمالا در تدارک عملیا
تی جدی در سوریه بوده اند اما هنوز شواهدی به دست نیامده که نشان دهد آنها قصد انجام حمله در داخل خاک آلمان را داشته اند.
دیلی تلگراف گزارش داده که مقام های امنیتی آلمان اکنون در حال بازجویی از گروهی ۵۰ نفره هستند که گفته می شود هسته داعش در این کشور بوده اند. براساس این گزارش بیشتر افراد این گروه تبار تونسی دارند و در شهر ولفسبورگ بازداشت شده اند. یک مقام امنیتی آلمان اعلام کرده که این افراد احتمالاً پول و تسلیحات برای نیروهای داعش در سوریه تأمین می کرده اند.اسپانیا هم تحقیقاتی را در مورد حملات اخیر در پاریس شروع کرده است. این تحقیقات به دنبال مشخص شدن سفر امدی کولیبالی، عامل حمله به فروشگاه یهودیان در پاریس، به مادرید چند روز قبل از حملات پاریس آغاز شد.
    عذرخواهی کری از فرانسه
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر خود به پاریس از مقام های این کشور به خاطر اینکه با تأخیر برای ابراز همدردی به این کشور رفته است، عذرخواهی کرد. کری در جریان سفر به پاریس با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه دیدار و دو طرف درباره مسائل مختلف ازجمله امنیت اروپا، مقابله با تروریسم و اوکراین مذاکره کردند. دولت آمریکا به خاطر شرکت نکردن مقامی ارشد از این کشور در مراسم راهپیمایی اتحاد پاریس به شدت تحت انتقاد قرار گرفته بود. با وجود این اولاند از جان کری روز گذشته خواست تا از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای حمایت های واشنگتن به دنبال حملات تروریستی فرانسه قدردانی کند.
    حمله به فروشگاه های مسلمانان با اسلحه و پتک
حملات به مسلمانان طی روزهای گذشته در کشورهای مختلف اروپا به شدت افزایش پیدا کرده است. در آخرین مورد چندین فروشگاه متعلق به مسلمانان در شهر بیرمنگام انگلیس هدف حمله افراد ناشناس با استفاده از اسلحه و پتک قرار گرفته است. شاهدان عینی اعلام کرده اند که ۸ فروشگاه در این حملات هدف تیراندازی قرار گرفتند. همچنین افراد نقاب دار با پتک اقدام به خرد کردن شیشه های فروشگاه های متعلق به مسلمانان کردند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا