خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

مروری بر خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت را به نقل از ایسنا می‌خوانید:

در این هفته شاهد بودیم که خبرهای مهمی در حوزه‌های مختلف حقوقی قضایی منتشر شد که از جمله آنها خبرهای سکته بقایی در زندان، ختم رسیدگی به پرونده نجفی، توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده جاسوسان آمریکا و… بود.

به گزارش ایسنا، این خبر مروری است بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضائی از قول مسئولان و کارشناسان این حوزه در هفته‌ای که سپری شد.

بقایی ۲۰ روز قبل دچار سکته مغزی شده است

وکیل مدافع حمید بقایی در ۲۹ تیرماه به ایسنا، گفت: امروز دنبال کارهای پزشکی ایشان بودیم و مشخص شد که ۲۰ روز قبل دچار سکته مغزی شده است.

مهران عبدالله پور اظهار کرد: حدود بیست روز قبل موکلم در زندان دچار عارضه مغزی شدند و پزشکان تشخیص دادند که نیاز به پیگیری پزشکی و مرخصی دارند. این رویه ۱۵ الی ۲۰ روز طول کشید و نهایتا هفته قبل آقای بقایی به مرخصی درمانی آمدند.

جلسه محاکمه عاملان قتل علیرضا شیرمحمدعلی برگزار شد

جلسه رسیدگی به اتهامات عاملان قتل علیرضا شیرمحمدعلی هم در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی بابایی برگزار شد و در این جلسه پس از قرائت کیفرخواست از سوی قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی، متهمان و وکلا در فرصت جداگانه به دفاع از خود پرداختند.

بعد از حدود سه ساعت قاضی ختم رسیدگی را اعلام کرد و گفت که در مهلت مقرر قانونی رای صادر خواهد شد.

همچنین در این هفته سه جلسه دیگر از دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه هم برگزار شد.

بیستمین جلسه از دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه دقایقی پیش در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی مقام به صورت علنی برگزار شد.

در این جلسه نماینده دادستان ادامه کیفرخواست متهمین پرونده را قرائت کرد و زاهدی متهم ردیف اول و وکیل مدافع او و مانی رهبری متهم ردیف دوم پرونده دفاعیات خود را بیان کردند.

رونمایی نماینده دادستان از “مهره کلیدی در فساد شبکه‌ای و اقیانوسی بانک سرمایه”

بیست و یکمین جلسه از دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه به صورت علنی در شعبه سوم رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد و در این جلسه از دادگاه علیرضا کلهر، وکیل مدافع او، پویان مهر و وکیل مدافعش دفاعیات خود را مطرح کردند و وکیل مدافع مانی رهبری نیز از بیان دفاعیت خود خودداری کرد و گفت که لایحه خود را در دفاع پایانی تقدیم می کند.

بیست و دومین جلسه از دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه

بیست و دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه به صورت علنی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد و در این جلسه متهم اعلایی و وکیل مدافع‌اش دفاعیات خود را مطرح کردند و نماینده دادستان و نماینده بازرسی بانک سرمایه نیز توضیحاتی را در خصوص اظهارات متهم اعلایی و وکیل وی ارایه کردند.

در این هفته از سوی رئیس دستگاه قضا نیز خبرهایی در رسانه‌ها منتشر شد که مهمترین آنها عبارتند از:

رئیس قوه قضاییه رحلت حجت الاسلام علیرضا حائری را تسلیت گفت

رئیس قوه قضاییه در پیامی درگذشت حجت الاسلام سید علیرضا حائری را تسلیت گفت.

همچنین رئیسی در این هفته در جلسه شورای عالی قضایی مطالبی را مطرح کرد و از وزرا، نمایندگان و مسئولان خواست که اگر متوجه فسادی شدند آن را گزارش کنند.

وزرا، نمایندگان و مسئولان اگر متوجه فساد شدند گزارش کنند

رئیس قوه قضاییه گفت: وزرا، نمایندگان مجلس و مسئولان کشور اگر متوجه وقوع فسادی شدند، چه این فساد قبل از دوره مسئولیت آنها بوده و چه در زمان آنها شکل گرفته است، وظیفه دارند نسبت به آن واکنش نشان دهند و به مرجع قضایی گزارش کنند اما باید به این نکته توجه داشته باشند که اعلام فساد برای مردم امیدآفرین نیست بلکه آنچه مردم را امیدوار می کند، اقدام علیه فساد است.

ایرادات وکلای محمدعلی نجفی به پرونده رد شد

سرپرست دادسرای جنایی تهران با بیان اینکه پرونده قتل میترا استاداز لحاظ دادسرا فاقد نقص است، گفت: در جلسه مقدماتی که در دادگاه کیفری یک تشکیل شد، تمامی ایرادات سه وکیل متهم رد و دادگاه وارد جلسه رسیدگی شده است.

به نقل از قوه قضاییه، قاضی شهریاری در پاسخ به ادعای مطرح شده مبنی بر وجود نقص در مرحله تحقیقات پرونده قتل میترا استاد، اظهار کرد: پرونده از لحاظ دادسرا فاقد نقص است و طبق قانون اگر پرونده نقایصی داشته باشد، دادگاه می‌تواند رأسا آن را برطرف کند و یا به دادسرا اعاده نماید.

سرپرست دادسرای جنایی تاکید کرد: دادسرا با کمال بی طرفی نسبت به جمع آوری دلایل اقدام کرده است.

بازدید رییس سازمان بازرسی کل کشور از غرفه قوه قضاییه در الکامپ

رییس سازمان بازرسی کل کشور هم از غرفه قوه قضاییه در نمایشگاه الکامپ بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، ناصر سراج از غرفه قوه قضاییه در بیست و پنجمیننمایشگاه الکامپ بازدید کرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه بازدید از این نمایشگاه در خصوص موضوعاتی از جمله انتخابات شورایاری‌ها سخنانی را مطرح کرد.

انتخابات شورایاری‌ها صد در صد غیرقانونی است
پیگیری منع به کارگیری بازنشستگان

رییس سازمان بازرسی کل کشور بار دیگر تاکید کرد که انتخابات شورایاری‌ها صد در صد غیرقانونی است.

ناصر سراج در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت نامه معاون اول رییس جمهور درباره بازگشت شورای رقابت در بحث نرخ گذاری خودرو، گفت: ما نامه نوشتیم و هنوز جواب قانع کننده‌ای دریافت نکردیم؛ وزیر هم خیلی موافق نیست.

همچنین وی در این هفته از ورود سازمان بازرسی به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در تهران و قزوین خبر داد.

ورود سازمان بازرسی به ساخت‌وسازهای غیرقانونی در «باستی‌هیلز» و «هفت‌سنگان قزوین»

رییس سازمان بازرسی کل کشور از ورود این سازمان به ساخت‌وسازهای غیرقانونی و میلیاردی در باستی‌هیلز لواسان وهفت‌سنگان قزوین خبر داد.

ناصر سراج در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا سازمان بازرسی کل کشور به ساخت‌وسازهای غیرقانونی و میلیاردی در باستی‌هیلز لواسان و هفت‌سنگان قزوین ورود داشته است؟ اظهار کرد: ما به همه موضوعات ورود داریم اما متاسفانه به دلیل محرمانه بودن نمی‌توانیم تا قبل از دادگاه و قطعیت حکم آن را افشا کنیم.

سراج در این هفته مجددا در خصوص انتخابات شورایاری‌ها صحبت کرد و از ارسال پرونده این انتخابات به دیوان عدالت اداری خبر داد.

تصمیم دیوان عدالت درباره انتخابات شورایاری‌ها ملاک عمل است

رییس سازمان بازرسی کل کشور از ارسال پرونده انتخابات شورایاری‌ها به دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت: روز گذشته این پرونده را به دیوان عدالت اداری ارسال کردیم و هر تصمیمی در دیوان گرفته شود، ملاک عمل است.

ناصر سراج در رابطه با انتخابات شورایاری ها، اظهار کرد: انتخابات شورایاری‌ها چون در قانون نیامده، غیر قانونی است و نباید برگزار شود، اما چون برخی مسئولان استناد کردند که برگزاری این انتخابات مصوبه هیئت وزیران را دارد ما بررسی این موضوع را در قالب شکایتی به دیوان عدالت اداری ارسال کردیم.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه هم در رابطه با آخرین وضعیت سامانه ثبت اموال مسئولان صحبت‌هایی را مطرح کرد.

راه اندازی اولین شتاب دهنده مرکز کسب و کار قوه قضاییه
آخرین وضعیت سامانه ثبت اموال مسئولان

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه هم در این هفته از راه‌اندازی اولین شتاب دهنده مرکز کسب و کار قوه قضاییه با همکاری مرکز علم و فناوری ریاست جمهوری خبر داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسئولان هم گفت: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه مسئول ایجاد این سامانه است، در حال حاضر طراحی این سامانه تقریبا تکمیل شده است.

٣٥ هزار زندانی شاغل حقوق بگیر در زندان‌های کشور فعالیت می‌کنند

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور هم از فعالیت ٣٥ هزار زندانی شاغل حقوق بگیر در زندان‌های کشور خبر داد و گفت: این زندانیان بیش از ٣ هزار قلم کالا تولید می کنند که در بازار مصرف عرضه می‌شود.

رحیم مطهرنژاد در حاشیه بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ در جمع خبرنگاران، گفت: طی ٧ سال گذشته با کمک سازمان زندان‌ها و سازمان امور فنی و حرفه‌ای کشور، ٥٠٠ هزار زندانی آموزش فنی حرفه‌ای دیدند و گواهینامه دریافت کردند.

نمایش شبکه موقعیت‌یابی یکپارچه مالکیت (شمیم) در الکامپ

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این هفته گفت: شبکه موقعیت‌یابی یکپارچه مالکیت (شمیم) در بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ ارائه و به نمایش گذاشته شد.

ذبیح الله خداییان در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ در جمع خبرنگاران، گفت: شبکه موقعیت‌یابی یکپارچه مالکیت (شمیم) و نیز راهنمایی در زمینه چگونگی ثبت اسناد تنظیمی تطبیق اصالت اسناد و اوراق در دفاتر اسناد رسمی و ثبت وقایع ازدواج و طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق در بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ ارائه و به نمایش گذاشته شد.

اسناد به جا مانده از آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق هم طعمه حریق حسن آباد شد

سردفتر ۳۹ تهران هم با اشاره به حادثه آتش سوزی روز چهارشنبه میدان حسن‌آباد گفت: تعداد دفاتر جاری این دفترخانه که در این حادثه از بین رفته است، بیش از ۷۰۰ دفتر می‌باشد که اسناد ارزشمندی از جمله سندهای مربوط به آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدقنیز طعمه حریق شد.

علیرضا پناهی بدون اشاره به علت وقوع این آتش سوزی، اجرای طرح ثبت الکترونیک اسناد را گام بسیار مهمی برای حفاظت اسناد مردم دانست و از اینکه این طرح بطور کامل اجرایی نشده است، انتقاد کرد.

همچنین رئیس کانون سردفتران و دفتریاران نیز در مورد آتش سوزی میدان حسن آباد خبری را اعلام کرد.

مردم نگران اسناد تنظیمی خود در دفترخانه ۳۹ تهران نباشند

رییس کانون سردفتران و دفتریاران با ابراز تاسف از اینکه تعداد زیادی از اسناد تنظیمی مردم در دفترخانه شماره ۳۹ در آتش سوزی میدان حسن آباد طعمه حریق شد، گفت: با این حال جای هیچ نگرانی برای افرادی که اسناد قطعی غیرمنقول خود را از دست داده‌اند وجود ندارد چرا که نمونه این اسناد در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موجود است.

وزارت ارتباطات راجع به سالم سازی و اینترنت کودکان توضیح دهد

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی هم گفت: باید وزارت ارتباطات غیر از بحث محتوا راجع به بحث سالم سازی و اینترنت کودکان توضیح دهند و به جد دنبال آن باشند که چه اقدامی انجام شده است.

جواد جاویدنیا در بیست و ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با موضوع فضای مجازی حقوق کودک، گفت: بسیاری از کشورها که ارزش‌های ما را ندارند، خیلی  دقیق‌تر به موضوعات مربوط در این زمینه می‌پردازند و ما  ۲۵ میلیون کودک داریم و این کودکان از همان استانداردی استفاده می‌کنند که بزرگسالان برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنند.

جاویدنیا تصریح کرد: ۲۵۰ میلیون محتوای روزانه در اینستاگرام منتشر می شود و ۵ درصد آن مسایل غیراخلاقی است و روزانه ۱۲ و نیم میلیون محتوای خلاف ارزش‌ها منتشر می شود که باید ساماندهی شود.

تاکید وزیر دادگستری بر “آموزش” در زمینه حقوق کودک و فضای مجازی

وزیر دادگستری بر ضرورت آموزش در زمینه حقوق کودکان در فضای مجازی تاکید کرد.

سیدعلیرضا آوایی در بیست و ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با موضوع فضای مجازی حقوق کودک با طرح این سوال برای حل مشکلات مربوطه در این زمینه چه کنیم؟ گفت: باید از تجارب کشورهای پیشرفته در فضای مجازی کودکان استفاده کنیم البته دوستان ما در وزارت ارتباطات بخشی از آن را انجام داده‌اند ولی می‌توانیم آن را با توجه به فرهنگ و اعتقادات کشورمان تکمیل کنیم.

همچنین آوایی در نشست ستاد تنظیم بازار و گفت‌وگوی بخش دولتی و خصوصی شرکت کرد و بر نکاتی تاکید کرد.

نظارت‌ بر بازار باید با حفظ حیثیت فعالان اقتصادی باشد

وزیر دادگستری از طرح پیشنهادات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف استان ایلام در هیئت دولت خبر داد.

یدعلیرضا آوایی در نشست ستاد تنظیم بازار و گفتگوی بخش دولتی و خصوصی اظهار کرد: فعالان اقتصادی به شرایط فعلی حاکم بر دولت و کشور اشراف دارند و انتظار از این قشر تأثیرگذار و مهم این است که خواسته‌ها و انتظارات خود را متناسب با درک وضعیت دولت مطرح و پیگیری کنند .

آوایی طی این هفته از تدوین سند ملی حقوق کودک نیز خبر داد.

سند ملی حقوق کودک تدوین شده است

وزیر دادگستری از تدوین سند ملی حقوق کودک خبر داد و گفت: هر استان اقتضائات خاص خود در مقوله کودکان دارد و باید نسبت به این قتضائات برنامه‌ریزی کرد.

بخشنامه دادستان کل کشور درباره سایت‌های قمار و شرط بندی

دادستان کل کشور هم در این هفته، بخشنامه‌ای مبنی بر ایجاد وحدت رویه درباره سایت‌های قمار یا شرط‌بندی در فضای مجازی را خطاب به دادستان‌های سراسر کشور ابلاغ کرد و طی آن اعلام کرد: ارتکاب قمار با هر وسیله و ابزاری ولو در فضای مجازی و سایت‌های قمار حرام و جرم است و طراحی و راه‌اندازی سایت قمار همچون دایر کردن مکان برای قماربازی محسوب شده و مشمول ماده ۷۰۸ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) است.

انقلاب ما دستاوردهای عظیمی دارد

دادستان کل کشور گفت: اگر مدیران در هر عرصه و حوزه‌ای به قرآن مراجعه کنند قطعا وضعیت و شرایطمان وضعیت و شرایط فعلی نخواهد بود.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در نشست بررسی ابعاد حقوقی بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب که صبح روز دوشنبه از سویسازمان بسیج حقوقدانان برگزار شد، اظهار کرد: بحث جهاد در اسلام یکی از مسائل بسیار مهم و در ردیف نماز، روزه و حج قرار گرفته است. جهاد در قرآن به چند دسته تقسیم شده است مانند جهاد با مال و جان و خداوند به پیامبر خود سفارش می‌کند که با کفار مبارزه کبیر داشته باشد.

وی اظهار کرد: اکنون بخش عمده‌ای از آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد به عدم وجود تفکر بسیجی در بین مدیران ما بر می‌گردد.

وی همچنین در حاشیه این نشست اعلام کرد:

از فضای بی در و پیکر فضای مجازی آسیب‌های زیادی می‌بینیم

دادستان کل کشور گفت: در برخورد با جرایمی که بستر آن فضای مجازی است نیازمند نوعی همکاری و وحدت رویه هستیم.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در حاشیه نشست بررسی ابعاد حقوقی بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب که صبح روز دوشنبه از سوی سازمان بسیج حقوقدانان برگزار شد، در جمع خبرنگاران در رابطه با بخشنامه روز گذشته دادستان کل کشور در خصوص سایت‌های قمار، اظهار کرد: ما متاسفانه از فضای بی در و پیکر و بدون مدیریت فضای مجازی آسیب‌های زیادی را می‌بینیم و جامعه ما به لحاظ این رها بودن مورد آسیب جدی قرار گرفته و می‌گیرد، لذا در برخورد با جرایمی که بستر آن فضای مجازی است نیازمند نوعی همکاری و وحدت رویه هستیم.

در این هفته شاهد برگزاری سومین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی هم بودیم.

اعلام ختم رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی

همچنین در این هفته بعد از سه جلسه رسیدگی، ختم رسیدگی به پرونده نجفی نیز اعلام شد.

وکیل مدافع نجفی: مستقیم شلیک نشده، قتل شبه عمد است
قاضی: ایرادات وکیل قابل بررسی است

سومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم شهردار پیشین تهران صبح روز دوشنبه ۳۱ تیرماه به صورت علنی و به ریاست قاضی محمدی‌کشکولی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران برگزار شد.

در این جلسه دادگاه، نجفی و وکیل مدافع او و کارشناسان پزشکی قانونی و کارشناسان بررسی صحنه  جرم مطالب خود را بیان کردند.

در پایان جلسه دادگاه قاضی ختم رسیدگی را اعلام کرد و گفت: در مهلت قانونی حکم صادر می‌شود.

تاکید برادر میترا استاد بر قصاص قاتل

برادر میترا استاد بار دیگر بر قصاص متهم پرونده قتل خواهرش تاکید کرد.

وکیل مدافع محمدعلی نجفی: برای گرفتن رضایت تلاش کردیم

یکی از وکلای مدافع محمدعلی نجفی گفت: برای گرفتن رضایت تلاش کردیم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

قاضی محمدی کشکولی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

صدور عجولانه کیفرخواست نجفی، ادعای وکلا است

قاضی دادگاه محمدعلی نجفی در خصوص تناقضات مطرح شده و اینکه آیا کیفرخواست عجولانه نوشته شده است؟ گفت: این ادعای وکلا است اما همه مراحل قضایی در تحقیقات مقدماتی و در دادگاه طبق موازین قانونی بوده است.

مراسم تودیع و معارفه سرپرست زندان رجایی شهر برگزار شد

سید حشمت اله حیات الغیب، مدیر کل زندان‌های استان تهران طی حکمی عزیزی را به عنوان سرپرست زندان رجایی شهر منصوب کرد.

مراسم تحلیف ۶۰ نفر کارآموز قضایی برگزار شد

مراسم تحلیف و ادای سوگند ۶۰ نفر از کارآموزان قضایی صبح روز سه شنبه (اول مرداد) در محل معاونت منابع انسانی قوه قضاییه برگزار شد.

تاکید معاون منابع انسانی قوه قضاییه بر اهمیت استقلال دستگاه قضایی

معاون منابع انسانی قوه قضاییه بر اهمیت استقلال دستگاه قضایی تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی در مراسم تحلیف ۶۰ نفر از کارآموزان قضایی دوره‌های ۲۰۶ و ۲۰۷ تهران  که صبح امروز در محل این معاونت برگزار شد خطاب به کارآموزان، گفت: امیدوارم که پایان دوره کارآموزی را به معنای پایان کسب دانش و مهارت قضایی تلقی نکنید و بعد از این هم تلاش داشته باشید.

تخفیف مجازات سربازان فراری با اجرای طرح «بازگشت به سنگر»

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اجرای طرح بازگشت به سنگر برای سربازان فراری، گفت: اگر سربازان فراری، خود معرف باشند، از سوی نیروهای مسلح به آن‌ها مساعدت می‌شود.

به نقل از سازمان قضایی نیروهای مسلح، کمالی در رابطه با بازگرداندن سربازان فراری به خدمت اظهار کرد: سربازانی که برای نخستین بار ترک خدمت کنند و بیش از ۶۰ روز از فرار آنها نگذشته باشد، فراری محسوب نمی‌شوند و مقررات فرار برای آنها جاری نیست، بهتر است تا پیش از گذشت ۶۰ روز، خود را معرفی کرده و مجدداً به خدمت باز گردند.

در این هفته از قول سخنگوی قوه قضائیه نیز خبرهای مهمی منتشر شد.

حکم پرونده عاملان قتل علیرضا شیرمحمدعلی صادر شد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در راستای اجرای دستور رئیس قوه قضاییه علاوه بر برخورد اداری و انضباطی با برخی ماموران زندان، پرونده قتل علیرضا شیرمحمدعلی به صورت ویژه در دادگستری استان تهران رسیدگی و حکم عاملان قتل صادر شد.

غلامحسین اسماعیلی در این باره اظهار کرد: پس از سه روز از اعلام ختم رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده قتل علیرضا شیرمحمدعلی، امروز دادگاه رای  خود را صادر و بر این اساس دادگاه متهم ردیف اول را به اتهام مشارکت در قتل عمد به قصاص نفس و پرداخت دیه صدمات غیرموثر در قتل محکوم کرد.

وی افزود: در همین رابطه متهم ردیف دوم پرونده نیز به اتهام معاونت در قتل عمد به ۲۵ سال حبس و پرداخت دیه صدمات غیرموثر در قتل محکوم شد و حکم صادره غیرقطعی است و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده جاسوسان آمریکا

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده متهمان جاسوسی برای آمریکا هم توضیحاتی ارائه کرد.

غلامحسین اسماعیلی در این باره اظهار کرد: در ارتباط با پرونده‌های مربوط به دستگیری جاسوسان آمریکا در کشور ما، این پرونده دو بخش دارد و بخشی از این پرونده‌ها به لحاظ اینکه متهمان آن افراد عادی بودند، در دادسرای امنیت و دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار گرفت و رای اولیه صادر شده و در مورد پرونده کسانی که در دادگاه انقلاب رسیدگی شد، حبس های طویل المدت صادر شد و رای قطعی نیست و در فرایند تجدیدنظر است.

وی افزود: بخش دیگری از این متهمان به لحاظ اینکه هم حوزه ماموریت‌شان یگان‌های نظامی و نیروهای مسلح ما و نیز متهمان از وابستگان به نیروهای مسلح بودند، پرونده اتهامی آنها در سازمان قضایی نیروهای مسلح مورد رسیدگی قرار گرفت. این بخش از پرونده که مربوط به وابستگان نیروهای مسلح است در دادسرای نظامی منتهی به صدور کیفرخواست شده ولی هنوز دادگاه نظامی رای صادر نکرده است. ان‌شاءالله زمانی که دادگاه نظامی رای صادر کرد، جزییات آن را اعلام خواهیم کرد.

اسماعیلی افزود: در این دو بخش از پرونده متهمان جاسوسی برای آمریکا، تعدادی از متهمان محکومیت گرفته‌اند. پرونده تعدادی هم در سازمان قضایی نیروهای مسلح است و برخی از متهمان نیز تحت تعقیب قرار دارند و مجموع افراد شناسایی شده در این پرونده ۱۷ نفر هستند.

دیدار مردمی دادستان تهران برگزار شد

طی هفته‌ای که گذشت، دیدار مردمی دادستان عمومی و انقلاب تهران صبح روز چهارشنبه (دوم مردادماه) در سالن اجتماعات دادسرای کارکنان دولت (ناحیه ۲۸) برگزار شد.

در این دیدار علاوه بر علی القاصی مهر دادستان تهران، رضا نجفی معاون اول دادستان تهران و مصطفی محبی و  کیان منش معاونان دادستان تهران و… حضور داشتند.

همچنین القاصی مهر در این هفته از ارسال پرونده سکه ثامن به دادگاه تا ماه آینده خبر داد.

ارسال پرونده سکه ثامن به دادگاه تا ماه آینده
ساخت و سازهای غیرمجاز در لواسان در حال بررسی است

دادستان تهران گفت: تا یک ماه دیگر پرونده سکه ثامن با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود.

دادستان تهران در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سکه ثامن، گفت: این پرونده مدت طولانی است که در دادسرای ناحیه ویژه رسیدگی به جرایم اینترنتی ( ۳۱) در حال بررسی است و اقدامات قضایی و تحقیقی متنابهی صورت گرفته است‌ و در بخشی از این پرونده اموال مالباختگان از متهمان توقیف شده و متهمان نیز دستگیر شده‌اند. القاصی مهر در پایان درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در لواسان گفت که این موضوع در حال بررسی است.

واکنش آیت‌الله جنتی به توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه

دبیر شورای نگهبان گفت: اوضاع فعلی جمهوری اسلامی ایران از لحاظ عزت و قدرت در منطقه غرب آسیا سرآمد است و این اتفاقات اخیر نشان داد دشمنان چقدر در رویارویی با ایران ناتوان هستند.

به نقل از شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح روز چهارشنبه (۲ مرداد ۱۳۹۸) در جلسه این شورا با اشاره به ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا و توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: خداوند متعال اراده کرده که پس از خباثت و شرارت آمریکا در تروریست نامیدن سپاه، روزبه‌روز به آبروی این نهاد انقلابی افزوده شود.

جنتی تأکید کرد: امروز سپاه، خاری بر چشمان آمریکا شده است و با وقایع اخیر، اسرائیل، عربستان و دیگر دشمنان ملت ایران فهمیدند پاسخ ایران به هرگونه زورگویی آنها، قاطع، سریع و پشیمان‌کننده خواهد بود.

معاون اول قوه قضائیه نیز به کسانی که امنیت کشور را به مخاطره می‌اندازند هشدار داد.

با کسانی که امنیت کشور را به مخاطره ‌بیاندازند، برخورد می‌کنیم

معاون اول قوه قضائیه در آیین تکریم و معارفه رئیس کل‌ دادگستری استان آذربایجان شرقی، با تاکید بر این‌که قطعا با کسانی که امنیت کشور را به مخاطره ‌اندازند، برخورد خواهیم کرد، گفت: همه در این رابطه وظیفه داشته و باید با مردم مدارا کرده و با مخلان امنیت کشور برخورد کنیم.

رئیس دستگاه قضا در ششمین روز این هفته با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان خراسان رضوی دیدار کرد و در آن مسائلی را مطرح کرد.

رئیس دستگاه قضا: باید بازداشت به حداقل ممکن برسد

آیت الله سیدابراهیم رئیسی با تاکید بر ضرورت کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی تصریح کرد: همه بخش‌های قوه قضاییه باید در این زمینه تلاش کنند. موضوع کاهش ورودی پرونده ها محدود به یک راهکار واحد نیست بلکه نیازمند مجموعه ای از اقدامات توسط بخش های مختلف است که باید دنبال شود. در این زمینه نباید منتظر دستورالعملها و بخشنامه ها بود بلکه باید ابتکار عمل به خرج داد و این ابتکارات نیز باید در کل کشور تبادل شود.

رئیس دستگاه قضا در جمع قضات و کارکنان دادگستری استان خراسان رضوی با تاکید بر لزوم واقعی سازی آمارها، آمارگرایی صرف را امری ناصواب دانست و گفت: در کنار آمار و ارقام که شاخصهای بسیار مهمی هستند، باید به کیفیت و بهره وری نیز توجه شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا