خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیشنهاد برکناری مدیران نالایق در بازار گوشت

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق درباره‌ی وضعیت این روزهای بازار گوشت گفت: هفته‌ای ۵۰ هزار گوسفند وارد کشور می‌شود که برای هزینه هر گوسفند برای ترانزیت هوایی ۸۰ دلار (حدود یک میلیون تومان) است. این در حالی است که ترانزیت زمینی از کشور‌های منطقه در حدود ۲ تا ۴ دلار است و نمی‌دانم چرا پشتیبانی امور دام در حالی که دام زنده در کشور‌های آسیای میانه مانند قزاقستان کیلویی ۲ دلار است، از رومانی و هوایی وارد می‌کنیم.

سید حمید حسینی در گفت و گو با «جوان» بابیان اینکه گرانی در گوشت بیشتر از گرانی در بازار ارز است، خاطر نشان کرد: بازار گوشت ۱۲۰ هزار تومانی در کشور افتضاح مدیریتی است، زیرا با وجود تخصیص ۶۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان ما دچار مشکل هستیم.

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه اگر مسئولی در انجام وظایف خود ناتوان است، باید برکنار شود، افزود: اگر می‌خواهیم قیمت‌ها در داخل به تعادل برسد، باید راه ترانزیت دام زنده را برای عراقی‌ها از کشور‌های همسایه شرقی فراهم کنیم و در این باره مانع اصلی سازمان دامپزشکی است که در این باره کوتاهی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی گرانی گوشت تقاضای شدید عراقی‌ها به گوسفند تازه است، گفت: هم اکنون گوشت تازه در عراق حدود ۱۴‌دلار (۱۸۰‌هزار تومان) است و این قیمت‌ها مانند یک مکنده قوی دام‌های زنده ایران را به آنجا می‌کشاند.

وی دلیل کاهش گوشت گوسفند در عراق را ممنوعیت استرالیایی‌ها و نیوزلندی‌ها دانست و گفت: آن‌ها صادرات دام زنده را به بهانه آنچه آن‌ها «بدرفتاری با گوسفند» می‌دانند، ممنوع کرده‌اند و اختلاف قیمت گوشت دام زنده در ایران و عراق زیاد است، قاچاق گوسفند از محدوده کرمانشاه به شدت زیاد شده‌است.

سید حمید حسینی با تأکید بر اینکه قاچاق گوسفند صرفاً با بگیر و ببند و برخورد نیروی انتظامی قابل‌حل نیست، افزود: عراقی‌ها واردات گوشت گرم را مجاز نمی‌دانند، بنابراین بستن ترانزیت دام زنده به سمت عراق به معنی تشدید قاچاق دام زنده و فشار به ذخایر ژنیکی ایران است. وی خاطر نشان کرد تنها راه کنترل فشار اجازه ترانزیت و امضای تفاهمنامه بین مبدأ و مقصد و همکاری سریع سازمان دامپزشکی با عراقی‌هاست که در این صورت هم بازار ایران و هم بازار عراق آرام می‌گیرد به علاوه درآمد مناسبی هم نصیب صنعت حمل و نقل و تجار ما می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا