خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند نکته درباره انتخابات شورایاری

علیرضا خوشبخت، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در یادداشتی برای “راهبرد” نوشت:

«با روشن شدن نتایج اولیه انتخابات شورایاری ها می‌توان تحلیل بهتری پیرامون این انتخابات ارایه کرد.

نخست آنکه این نتایج برای مدیریت شهری اصلاح‌طلبان و به‌خصوص حوزه اجتماعی و فرهنگی آن یک شکست است. آنها از تشویق و ترغیب گروه‌های اجتماعی جدید برای ورود به عرصه شورایاری‌ها بازمانده و نتوانسته‌اند تحولی قابل توجه در این حوزه ایجاد کنند.

درحالیکه به نظر می‌رسید حوزه اجتماعی و فرهنگی در خط مقدم تغییرات اصلاح‌طلبان در شهر تهران باشد و مجرایی برای ارتباط این گروه سیاسی با بدنه اجتماعی خود بگشاید، تقریبا هیچ خبری از چنین تحولاتی نیست و مدیریت اصلاح‌طلبانه که زمانی قرار بود محور “تغییر” باشد، اینک مفتخر به “تداوم” است.

مخالفان مشارکت در انتخابات و گروه‌هایی که در اصطلاح “برانداز” نامیده می‌شوند هم در این انتخابات شکست خوردند. علی‌رغم تبلیغات مداوم ماهواره‌ای و کار شبانه‌روزی توپخانه توئیتری براندازی در طول دو سال گذشته، شبکه‌های منافع محلی و آشنایی‌های فردی و چهره به چهره تقریبا به اندازه دور قبل انتخابات در کشاندن رای‌دهندگان به پای صندوق رای موثر بودند و کار مداوم رسانه‌ای براندازان حداقل در این انتخابات تاثیری معنادار نداشته است.

مساله مهم دیگر، “وحشت متقابل” جناح‌های سیاسی کشور از یکدیگر است. درحالیکه در محافل اصلاح‌طلبان از سازماندهی گسترده جناح مقابل برای این انتخابات گفته می‌شد؛ روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان خواهان برگزار نشدن انتخابات به دلیل سازماندهی وسیع اصلاح‌طلبان بودند.

در پس این وحشت متقابل، باز هم همان شبکه منافع محلی و آشنایی‌هایی چهره به چهره و فردی، بی‌اعتنا به جدال‌های سیاسی در حال عمل بود.

در نهایت، چهارمین نکته برگزاری موفق انتخابات آن‌هم به صورت ماشینی بود. تجربه‌ای خوشایند که در مجموع با نظم و ترتیب برگزار شد و می‌تواند یک نکته روشن برای کارنامه اصلاح‌طلبان در شهرداری تهران و یک الگو برای برگزاری ماشین انتخابات باشد که نزدیک به دو دهه است در پشت سد اختلافات سیاسی متوقف مانده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا