خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دستور اشرف غنی برای تشکیل شورای توافق صلح با طالبان

اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان اعضای شورای آشتی ملی را منصوب کرد تا موضع نهایی را درباره اینکه آیا دولت کابل بعد از مذاکرات با طالبان توافق صلحی با این شبه نظامیان امضا می کند یا خیر اعلام کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مذاکرات بین افغان ها در توافق صلح طالبان – آمریکا که فوریه به امضا رسید، گنجانده شد تا آینده این کشور جنگ زده مشخص شود. با این حال، آغاز آن با تاخیرهایی همراه شد که اعتراض واشنگتن را در پی داشت. برخی انتظار داشتند که این گفت وگوها اوایل امسال آغاز شود.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان شامگاه شنبه با صدور حکمی یک شورای ۴۶ عضوی تشکیل داد که رهبری آن در دست عبدالله عبدالله است که رقیب سابق او در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته محسوب می شود و اکنون در دولت حضور دارد.

این شورا از تیم مذاکره ۲۱ عضوی که اشرف غنی در ماه مارس تشکیل داد، جداست و انتظار می رود برای گفت و گو با طالبان راهی دفتر سیاسی این گروه در قطر شود. این شورا حرف نهایی را خواهد زد و در نهایت مشخص می کند که چه مواردی از سوی تیم مذاکره با طالبان مطرح شود.

شورای عالی آشتی ملی با حضور شماری از چهره های سیاسی افغان شامل مقام های کنونی و سابق و حضور ۹ سیاستمدار زن تشکیل شده است. اشرف غنی همچنین حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان را وارد این شورا کرد اما کرزای با صدور بیانیه ای نخواست که بخشی از ساختار دولت باشد.

در این شورا همچنین رهبرانی حضور دارند که در دهه ۸۰ میلادی مقابل شوروی جنگیدند و از جمله آنها می توان به گلبدین حکمتیار که در سال ۲۰۱۶ با اشرف غنی توافق صلح امضا کرد، اشاره کرد. در این شورا همچنین عبدالرسول سیاف حضور دارد که گروه شبه نظامی ابوسیاف در فیلیپین از او الهام گرفته است.

با این حال، تشکیل این شورا به مذاق طالبان که تنها یک تیم ۲۰ عضوی برای مذاکرات دارد و تصمیمات نهایی را هم اتخاذ می کند، خوش نمی آید. این تیم طالبان تنها به ملا هیبت الله آخوندزاده، رهبر این گروه پاسخگو است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا