خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره‌ی این عکس دختر خانوم کنار ماشین گرون‌قیمت!

علی اکبر محمدخانی در فیسبوک نوشت: یکی از مشکلات شیفتگان دوران پهلوی اینه که تصاویر بخش‌های برخوردار جامعه اون زمان رو منتشر می‌کنند و حسرت پشت حسرت که «ببینید چی بودیم و الان چی شدیم»، بدون اینکه عکس‌های دیگه‌ای از زندگی واقعی مردم اون زمان رو منتشر کنند.

حالا می‌خوام شما رو ببرم به چهل سال بعد -به زمان خیالی- زمانی که خدایی نکرده آمریکا و متحدین حمله کردن و ایران رو تبدیل به جایی شبیه به سوریه و افغانستان ویران از جنگ کردند، تصور کنید در اون زمان یک عده این عکس‌های بچه‌ بالاشهری‌های تهران امروز رو منتشر کنند و تو سرمون بزنند که «کجا بودیم به کجا رسیدیم؟».

اما واقعیت الان ما چیه؟ این عکس دختر خانوم کنار ماشین گرون‌قیمت نشون دهنده‌ی سطح رفاه و پیشرفت در جامعه امروز ماست، یا نشون دهنده شکاف طبقاتی …؟! شکاف و بی‌عدالتی که شاید قرن‌ها دچارش بودیم.

برای روشن‌تر شدن قضیه شما رو به تماشای دو فیلم مستند یکی فیلم «تهران امروز» خسرو سینایی و فیلم «قلعه» کامران شیردل دعوت می‌کنم، هر دو در زمان پهلوی دوم ساخته شدند، اما زاویه نگاه دو فیلمساز کاملا متفاوته. در فیلم اول قراره ما زیبایی‌های زمانه رو ببینیم و در دومی سیاهی‌ها رو. من که شخصا با دیدن این دو فیلم در یک روز دچار ترک روحی و ذهنی شدم، چگونه یک شهر در یک دوره زمانی می‌تونه انقدر درون خودش تصاویری چنین متضاد داشته باشه؟ ترک ذهنی که امروز هم با دیدن بخش‌های مختلف کشور و حتی درون تهران هم دچارش می‌شیم.

فقط خواستم بگم در نقد زمانه منصف باشیم، ما کشوری در حال توسعه هستیم که این توسعه هم به فراخور فراز و نشیب‌های زیادی داشته، که همین پیشرفت الکن هم به عقیده‌ی بخشی از علما به شدت مدیون نفت بوده و هست، البته من شخصا انقدر هم تیره نمی‌بینم و اعتقاد دارم جامعه‌ی ایرانی رو به پیشرفت بوده و هست، ولی فراموش نکنیم با یک عکس شیک از بخش‌هایی از تهران، کشور ما لوکس و مدرن نمی‌شه و با چندتا عکس و فیلم سیاه و چرک، کشور ما جهنم نمی‌شه، واقعیات رو ببینیم و نشون بدیم، نه اون عکس‌های شیک دوران پهلوی سطح رفاه عمومی جامعه رو نشون می‌دن، نه این عکس‌های لاکچری ایران امروز ماست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ما که اون موقع نبودیم. الان و این وضع افتضاح رو ولی متاسفانه هستیم و داریم می بینیم اونهم از زیر خط فقر

  2. ما کشوری در حال توسعه هستیم !!!!!!!;کدام توسعه ؟ شاید منظورتان توسعه فقر ،بدبختی ،بی فرهنگی،فساد و رانت خواری و…….است والا توسعه اقتصادی پایدار همواره وجود نداشته مطمئنا اگر پول نفت وگاز نبو د نیمی از گرسنگی می مردند

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا