خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگرانی از سلامت مردم با ربات توییتری

محمد صابریان عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی موج توییتری مخالفت با طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی نوشت:

هفنه‌ی پیش بود که با اعلام وصول طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی جرقه‌ی اولیه‌ی مخالفت‌ها با این طرح زده شد. بخش عمده‌ی مخالفان علت اصلی مطرح شدن این طرح را انگیزهای پوپولیستی مجلس در پاسخ به امثال مجید حسینی و طرفدارانش می‌دانستند که به دلیل کمبود امکانات موجب افت سطح علمی پزشکان و تهدید سلامت عمومی می‌شود.

مخالفت‌ها به صورت پراکنده در حال گسترش بود ولی با فراخوان طوفان توییتری با هشتگ #افزایشظرفیتتهدید_سلامت برای عصر روز شنبه 5 مرداد این مخالفت‌ها به اوج خود رسید.

و اما در طرف مقابل بسیاری از کاربران با عدم همراهی در موج توییتری و مخالفت با این کمپین این نکته‌ی اصلی را نسبت به این کمپین مطرح کردند که این کمپین در اولین قدم با مخاطب صادق نبوده و مساله‌ی اصلی بسیاری از کاربران توسعه دهنده‌ی این هشتگ حفظ انحصار بازارکار و کاهش امنیت شغلی در صورت رای آوری طرح افزایش ظرفیت است ولی با بهانه کردن سلامت عمومی قصد کمرنگ کردن موضع ذی نفع بودن خود را دارند.

نکته‌ی جالب دیگر که توجه مخاطبان را جلب می‌کرد استفاده از ربات‌های توییتری برای ریتوییت کردن هشتگ‌های مرتبط بود به صورتی که بسیاری از توییت‌های اعتراضی نسبت به پزشکان و این کمپین به صورت زیادی ریتویت می‌شد. یکی از کاربران توییتر این نکته را متذکر شد که سلامت مردم آنقدر برای پزشکان مهم است که حتی به خرج افتاده و ربات ساخته‌اند برای این کار.

شاید حرف اعضای این کمپین به صورت مستقل و خارج از پس زمینه‌ی خود حرف معقول و درستی باشد که در زمان نبود امکانات آموزشی افزایش ظرفیت سلامت عمومی را تهدید می‌کند. اما وقتی به پس زمینه و واقعیت نظام سلامت نگاه می‌کنیم به این صورت نیست. چرا که در واقعیت سالهاست که طرح تحول سلامت نظام سلامت ما را به لبه‌ی نابودی کشانده و از هر چیزی برای سلامت عمومی خطرناک‌تر است ولی در طی این سالها یک طوفان توییتری که هیچ حتی یک دهم مخالفتی که با افزایش ظرفیت شد با این طرح نشد چرا که بسیاری پزشکان از افزایش درآمدها در این طرح منتفع می‌شدند.

معلوم است زمانی که جامعه می‌بیند طبق گفته‌ی خود وزارت بهداشت 60 درصد صندلی‌های رشته‌های پزشکی با سهمیه پر می‌شوند ولی باز هم بسیاری از همین مخالفین ساکت هستند قطعا در صداقت این مدعا که اعضای کمپین دغدغه‌ی سلامت مردم را دارند شک می‌کنند چرا که اگر قرار بر افت آموزش باشد سهمیه‌ها تاثیر بیشتری بر افت سطح علمی دارند و یا اگر مشکل کمبود امکانات است خب چرا تاکنون کسی به امکانات معترض نشده بود؟

در نهایت تمام این ماجرا یک درس بزرگ برای تمام فعالین سیاسی و اجتماعی داشت و آن هم اینکه در عصر جدید رسانه‌ها به سختی می‌شود نیات واقعی پشت هر حرکت را پنهان کرد و مردم تنها زمانی حرفی را از یک عده قبول می‌کنند که سابقه‌ی آنها هم در همان راستا باشد. شاید اگر این کمپین از ابتدا صادقانه مساله‌ی خودش را بر سر حفاظت از منافع صنفی بنا می‌کرد مانند بسیاری از کمپین‌ها در مورد دانشجویان، معلمان و … بازخورد منفی کمتری از جامعه می‌گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا