خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگو‌ی سازمان غذا و دارو: تحریم، خرید دارو را با مشکلاتی مواجه کرد

سخنگوی سازمان غذا و دارو  گفت: تحریم علاوه بر بعد اقتصادی دارای ابعاد گسترده دیگری نیز هست که علیرغم مستثنی شدن دارو و تجهیزات پزشکی، عملا به صورت مستقیم و غیرمستقیم خرید و ارسال دارو و اقلام حیاتی برای بیماران را با مشکلاتی مواجه کرده است.

دکتر شهرام شعیبی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: تحریم‌ها، شرکت‌های داروسازی خارجی را نیز در این مسیر هدایت می‌کند؛ به‌طوری‌که انتقال منابع ارزی از طریق تحریم بانک‌ها و حمل‌ونقل از طریق اعمال محدودیت کشتیرانی‌ها و خطوط هوایی ،انتقال دارو و مواد اولیه را پیچیده کرده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در عین حال با بیان اینکه وزارت بهداشت و به‌تبع آن سازمان غذا و دارو از آغاز تحریم‌ها تمهیدات لازم برای تامین دارو، مواد اولیه و مواد جانبی را اندیشیده است، گفت: ذخیره اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی ضروری پیش‌بینی‌ شده است تا در روند درمان بیماران خدشه‌ای وارد نشود و نگرانی از این بابت نیست.

وی ادامه داد: با برگزاری جلسات متعدد با نهادهای ذی‌ربط و بخش خصوصی، برنامه‌ریزی و هماهنگی بین بخشی به‌ منظور خرید و ذخیره مواد اولیه و تدارک داروهای مورد نیاز صورت گرفته و در حال حاضر کمبود حادی وجود ندارد. البته کمبودهای مقطعی در تامین برخی داروها غیرقابل‌اجتناب است و این موضوع نیز ناشی از مشکلات نقل‌ و انتقال ارزی بین‌بانکی و ترابری کالاهای خریداری‌ شده است.

شعیبی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان کمبودهای دارویی به ۲۰ قلم می‌رسد، توضیح داد: در مورد تامین داروهای بیماران صعب‌العلاج نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است و مشکل حادی در این حوزه وجود ندارند و در صورت بروز کمبود حاد، داروی مورد نیاز به صورت “فوریتی” توسط شرکت‌ها تامین می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت تامین شیرخشک های ویژه، رژیمی و متابولیک نیز عنوان کرد: در حوزه شیرخشک‌های رژیمی یارانه‌ای و متابولیک، نیاز کشور تا پایان مهرماه تامین شده است و شیرخشک‌های رژیمی غیر یارانه نیز تا اواخر پاییز دپو و در انبارها موجود بوده و جای هیچ نگرانی برای تامین آن‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد حجم داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، عنوان کرد: سازمان غذا و دارو تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا کرده است تا در راستای تولید داروهای وارداتی قدم برداشته و میزان وابستگی به واردات دارو کاهش یابد.

شعیبی همچنین با بیان اینکه حمایت از تولیدکنندگان داخلی به‌منظور خودکفایی بیشتر در تولید داروهای مورد نیاز کشور، جزو برنامه‌های ویژه و اولویت سازمان غذا و دارو است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون ۱۰شرکت تولید دارو عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران شده‌اند که برخی از آن‌ها شرکت‌های تازه تاسیس و برخی دیگر توسعه‌ای بوده‌اند و این نشان از افزایش انگیزه‌ بخش خصوصی به تولید دارو دارد.

وی با بیان اینکه سهم ریالی داروهای تولید داخل از بازار دارویی کشور ۶۰ درصد و داروهای وارداتی حدود ۴۰ درصد است، گفت: سازمان غذا و دارو در راستای حمایت از تولید داخل اقدام به تسهیل روند صدور مجوز، تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان و تعدیل قیمت دارو کرده است؛ به طوری که در یک سال گذشته ۱۱۶ داروی جدید برای اولین بار توسط تولیدکنندگان داخلی وارد چرخه تولید شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا