خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«هر زمان عربستان آماده باشد، ایران آماده گفت‌وگو است»

سفیر ایران در کویت می‌گوید: ما از همان ابتدا بر ضرورت حل مشکلات از طریق گفت‌وگو نه تنها با عربستان بلکه با تمام کشورها تاکید داشته‌ایم. ما همچنان به این مساله معتقد هستیم و تمام تلاشمان این است که گفت‌وگوها حتی از طریق میانجی‌گرها انجام شود. هرگاه عربستان اعلام آمادگی کند ایران نیز از گفت‌وگو استقبال خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، محمد ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در گفت‌وگو با روزنامه الرای در رابطه با روابط دوجانبه ایران و کویت گفت: روابط ما با کویت تاریخی است و شرایط کنونی فرصتی را فراهم کرده است تا آن را تقویت و گشترش دهیم. ما هیچگونه مشکل اساسی در روابط ایران و کویت نمی بینیم و نقاط قوت زیادی در روابط دو کشور وجود دارد. اگر اختلاف نظری هم وجود دارد حاشیه‌ای است و تا زمانی که اراده قوی از سوی رهبران دو کشور وجود دارد تمام تلاش های ما در راستای تقویت و تحکیم روابط ریشه دار و تاریخی فی‌مابین است.

وی با اشاره به اینکه ملت و مسئولان ایرانی از “تلاش حکیمانه” امیر کویت در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه تقدیر و تشکر می کنند افزود: امیدواریم روابط میان دو کشور به بالاترین سطح خود برسد، ما شاهد ویژگی‌های مشترک و زمینه مناسب برای تقویت روابط دوجانبه ایران و کویت هستیم اما این مساله نیازمند زمان است.

وی در رابطه با موضع کویت نسبت به تنش های منطقه گفت: مواضع کویت نشان می دهد که این کشور دائما برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تلاش می کند و این مساله از نظر ما بسیار مثبت است و تمام طرف های منطقه باید این روش را به کار گیرند و از رهبری حکیمانه کویت الگو بگیرند. ما نیازمند این هستیم که تمام مسائل منطقه را با شفافیت حل‌وفصل کنیم. تنش های موجود در منطقه نیازمند تلاش فراوان از سوی کویت است تا منطقه به بهترین شکل از بحران خارج شود.

سفیر کشورمان در پاسخ به این سوال که چه چالش‌هایی در مقابل گسترش روابط تهران و کویت وجود دارد گفت: طی سال های گذشته ما شاهد برخی سوتفاهم ها و اختلافات دو طرفه بودیم و این مساله باعث شد که تقویت روابط میان دو کشور به تاخیر بیفتد، جمهوری اسلامی ایران با آغوشی باز از گسترش روابط با کویت استقبال می کند. در وهله اول ما خواهان گسترش روابط دوجانبه هستیم زیرا معتقدیم که دو کشور نیازمند گسترش و تقویت روابط هستند. دوما ما خواهان گسترش روابط در رابطه با مسائل منطقه هستیم زیرا این اختلافات باید از بین برود و در یک صف واحد قرار گیریم تا ثبات و آرامش فراگیر شود و نیروهای بیگانه دلیلی برای حضور در منطقه نداشته باشند زیرا حضور بیگانگان تنها منجر به تشدید تنش و بی ثباتی و ناامنی می شود.

محمد ایرانی در پاسخ به این سوال که ایران اخیرا پیشنهاد امضای معاهده عدم تعرض به همسایگان از جمله کویت را مطرح کرده آیا پاسخ های مثبت در این رابطه دریافت کرده است، گفت: طرحی که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران آنرا مطرح کرد تنها مختص کویت نیست بلکه تمام منطقه را شامل می شود، ما تا این لحظه پاسخ های مثبتی از برخی کشورها دریافت کردیم و منتظر پاسخ دیگر کشورها هستیم. دوست دارم تاکید کنم که این طرح از جمله طرح های مهم بین المللی است و می تواند سکوی حل بیشتر اختلافات و مشکلات موجود در منطقه باشد. ایران از همکاری میان کشورهای اسلامی استقبال می کند و همچنین تقویت روابط عراق و کویت به سود تمام ملت های منطقه خواهد بود.
سفیر کشورمان در کویت در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه میانجیگری هایی برای حل اختلافات تهران و واشنگتن وجود دارد و آیا وساطت جدی از سوی فرانسه یا عمان وجود دارد گفت: نمی دانم که برخی تلاش ها را می توانم وساطتت نام گذاری کنم یا خیر اما تبادل آراء به طور گسترده و مداوم وجود دارد و این تلاش ها و تبادل آراء به منظور کاهش تنش امری طبیعی است. مشکلات ما با آمریکا بعد از خروج آنها از برجام بوجود آمد و اختلافات و مشکلات ما با انگلیس به دلیل مساله نفتکش ها است، شرایط فعلی طبیعی نیست بنابراین طبیعی است که کشورهایی مانند عمان، فرانسه، آلمان و یا کشورهای دورتر برای بازگشت ثبات و امنیت در منطقه تلاش کنند و جمهوری اسلامی ایران از تمامی این تلاش‌ها استقبال می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اروپا میانجیگر تنش ایران-آمریکا باشد یا اینکه ایران اروپا را نزدیک به آمریکا می داند، گفت: باید اختلافات موجود را بررسی کرد و باید دید که اروپایی ها در چه مسائلی می توانند ورود کنند، مشکل ما با واشنگتن زمانی شروع شد که دونالد ترامپ به ریاست جمهوری رسید و از برجام خارج شد و سپس تحریم ها علیه ایران را بازگرداند. ما از همان ابتدا اعلام کردیم که آمریکا باید به برجام بازگردد و تحریم ها را لغو کند که در آن صورت برگزاری مذاکرات با آنها امکان پذیر می شد. ما این مساله را نیز با اروپایی ها مطرح کردیم اما به نظر می رسد که قدرت اروپا در مجاب کردن آمریکا محدود است. ما دیدارهای متعددی با نمایندگان اروپا داشتیم و در رابطه با دو مساله با آنها گفت وگو کردیم؛ اول در رابطه با تلاش اروپایی ها برای قانع کردن آمریکا برای بازگشت به برجام و رفع تحریم ها و دیگر در رابطه با چگونگی تعامل اروپایی ها با یک مساله غیرقانونی و آن خروج واشنگتن از برجام است. ما و اروپایی ها بر این باوریم که خروج آمریکا از برجام در تضاد با قوانین بین المللی است اما همزمان بر این باورییم که توانایی اروپایی ها در مقابله با این مساله محدود است زیرا آنها باید تلاش بیشتری برای رفع تحریم های آمریکا علیه ملت ایران انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر انگلیس خوشحال نشده اید، گفت: آقای جانسون اخیرا به عنوان نخست وزیر انتخاب شد و چیزی که ما می خواهیم این است که آنچه در بندهای توافق هسته ای درج شده است رعایت شود نه بیشتر، برای ما فرقی نمی کند که نخست وزیر کیست زیرا این یک مساله قانونی و عادلانه است، اروپایی ها خودشان اعتراف کرده اند که مسائل مطرح شده از سوی ما همگی در توافق هسته‌ای آمده است. ما انتظار داریم که آقای جانسون به جای حرکت در مسیر ترامپ در تقویت قواعد بین المللی مشارکت کند.

محمد ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی منجر به کاهش حمایت های اروپا، چین و روسیه از برجام نمی شود گفت: ما بر این باور نیستیم، ما گزینه دیگری جز این نداشتیم و این مساله بدین معنا نیست که این بهترین گزینه است و آن را بر گزینه های دیگر ترجیح دهیم بلکه شرایط موجود ما را مجبور کرد تا این اقدامات را اتخاذ کنیم و هر اقدامی که انجام دادیم در بندهای 26 و 36 برجام درج شده است. برخی هاد معتقدند که اقدامات فعلی ما به معنای خروج از توافق هسته ای است که این مساله کاملا اشتباه است زیرا جمهوری اسلامی ایران به دنبال حفظ منافع ملت خود و ایجاد امنیت و ثبات است بنابراین تصمیم گرفت براساس بندهای 26 و 36 برجام تعهدات خود را کاهش دهد، اقدامات ایران قانونی و در واکنش به شرایط موجود است و گزینه دیگری نداشتیم. بند 26 برجام به صراحت اعلام می کند که اگر تحریم ها علیه ایران بازگردانده شود ایران حق دارد بطور کلی و یا جزئی از تعهدات خود بازگردد بنابرین مساله خروج ایران از برجام به هیچ وجه مطرح نیست و اقدامات ما خروج از توافق نیست. ما مهلت یک ساله به اروپایی ها دادیم سپس به مدت 60 روز تمدید کردیم و بار دیگر نیز به مدت 60 روز تمدید کردیم و این فرصتی برای اروپایی ها بود تا همه چیز را به حالت قبلی خود بازگردانند.

سفیر کشورمان در کویت در پاسخ به این سوال که ایران تا چه اندازه می تواند برابر فشارهای شدید اقتصادی مقاومت کند گفت: این بار اول نیست که ایران با تحریم روبه رو می شود و شما می دانید که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و طی 8 سال تجاوز عراق ما با تحریم های متعددی مواجه شدیم، ملت ما به این اقدامات عادت کرده اند اما باید به این مساله اشاره کنم که شرایط بسیار سخت شده است و هر چقدر فشارهای آمریکا بیشتر شود نیاز ما بر ای رسیدن به گزینه های جدید و عبور از تحریم ها بیشتر می شود. نه آمریکا و نه هیچ طرف دیگری نمی تواند به طور کامل علیه ایران تحریم وضع کند این حق ما و حق ملت ما است تا از هر فرصتی برای دور زدن تحریم ها بهره ببریم. بسیاری از کشورهای دنیا مخالف این تحریم ها هستند؛ کشورهایی مانند چین، روسیه و اتحادیه اروپا و کشورهای دوست و همسایه مانند ترکیه و عراق و حتی کشورهای آسیای میانه مخالف این تحریم ها هستند.

وی افزود: حتی در زمینه صادرات نفت نیز آمریکایی‌ها حق ندارند میزان صادرات نفت ما را تعیین کنند. علیرغم شرایط سخت اقتصادی دولت ایران در کنترل اوضاع موفق شد و ریال ایران از ثبات برخوردار شد.

محمد ایرانی در پاسخ به این سوال که تحریم های آمریکا تهدید دیگر کشورهای جهان در صورت تعامل با ایران را نیز به همراه داشت و برخی ها می گویند که اگر میزان تولید نفت ایران به کم تر از 200 هزار بشکه برسد این کشور حتی نمی تواند حقوق کارمندان خود را تامین کند، گفت: بی شک این اطلاعات دقیق نیستند، ملت ایران با تحریم روبه رو است و دولت سیاست ریاضتی در پیش گرفته است اما مطمئن باشید که تلاش های دو بخش خصوصی و عمومی در ایران برای چند برابر کردن تولید و افزایش نسبت صادرات، بسیاری از مشکلات را حل کرد. ما تلاش می کنیم که اقتصاد یک جانبه و مبتنی بر فروش نفت را به اقتصاد متنوع و تولید محصولات کشاورزی تبدیل کنیم. بر اساس آمارهای رسمی کمتر از 50 درصد دخل دولت متکی بر فروش نفت است.

وی در پاسخ به این سوال که ایران دائما متهم به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه است و این یکی از مهم ترین دلایل اختلافات موجود است، گفت: باید بگویم که حضور و نفوذ ایران در برخی کشورها دخالت به شمار نمی رود، آیا حضور ما در عراق و یا در سوریه دخالت در امور داخلی دو کشور به شمار می رود؟ آیا ایران بدون موافقت دولت آنها وارد این دو کشور شد؟ آیا این دخالت نیروهای بیگانه و آمریکایی را نیز شامل می شود؟ چرا هیچکس به دخالت آمریکا در این کشورها اشاره نمی کند در حالی که آنها بدون موافقت دولت قانونی آن کشورها وارد شدند؟ آیا مقابله ایران با تروریست ها النصره و القاعده در عراق و سوریه بر کسی پنهان است؟ آیا شهدایی که ایران در راه مبارزه با تروریست ها داد دخالت به شمار می رود؟ به جای اینکه از ایران تشکر شود اتهاماتی علیه آن مطرح می کنند، کدام یک از کشورهای منطقه با داعش مقابله کرد و ده ها شهید تقدیم کرد؟ آمریکا می گوید که برای مقابله با داعش به منطقه آمده است اما ما شاهد این مساله نیستیم و وجود آنها در منطقه تنها به منظور سلطه گری است، ای کاش به ما بگویند که چند نفر آمریکایی در راه مبارزه با تروریست ها کشته شدند.
وی در رابطه با آخرین تحولات روابط ایران و آمریکا گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که از هیچ مذاکراتی نمی ترسیم اما این مذاکرات باید بطور رسمی باشد و آمریکا و دیگر طرف های برجام به میز مذاکره بازگردند و تمام تحریم ها رفع شوند، در این صورت مذاکرات آغاز خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به روابط دو کشور ایران و کویت گفت که در حال حاضر کمتر از 40 هزار ایرانی در کویت حضور دارند و در سال گذشته 55 هزار کویتی به ایران سفر کردند.

محمد ایرانی در پایان درباره حج و روابط با عربستان هم گفت: اعزام حجاج ایرانی همچنان ادامه دارد و امسال 85 هزار ایرانی عازم سرزمین وحی شدند. این مساله به روابط سیاسی میان ایران و عربستان مربوط نمی شود، ما از همان ابتدا بر ضرورت حل مشکلات از طریق گفت‌وگو نه تنها با عربستان بلکه با تمام کشورها تاکید داشته‌ایم. ما همچنان به این مساله معتقد هستیم و تمام تلاشمان این است که گفت‌وگوها حتی از طریق میانجی‌گرها انجام شود. هرگاه عربستان اعلام آمادگی کند ایران نیز از گفت‌وگو استقبال خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا