خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نسبت جمهوری اسلامی و حجاب در گفت‌و‌گو با کبری آسوپار: می‌شود مانند یک خانواده فعلا از حجاب و اختلافات حرفی نزد

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: کبری آسوپار روزنامه‌نگار و یادداشت‌نویس روزنامه‌ی جوان (وابسته به سپاه) و فعال توئیتری اصولگراست که به دلیل نگاه متفاوت از تندروهای هم‌طیفش مطرح شده. او در این گفت‌وگو با انصاف نیوز از حجاب و حجاب‌بان و نسبت جمهوری اسلامی و حجاب گفته است.

خانم آسوپار بر این باور است که از دلایل اصلی انقلاب 57 همین مسئله‌ی پوشش بوده است و گذر یا عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از آن و قوانینی نظیر آن برای این نظام ممکن نیست. او در ضمن اینکه بر کار فرهنگی تاکید داشت، قانون ماندن حجاب و برخورد با بی‌قانونی در این موضوع را نیز ناگزیر می‌دانست.

برخوردها با امر «حجاب» بسیار سلیقه‌ای بوده

انصاف نیوز: در توئیتی اشاره کرده بودید که جمهوری اسلامی مدت‌هاست از حجاب اسلامی گذر کرده و تنها از گشت ارشاد است که عبور نکرده و بر سر آن است که هزینه می‌دهد. الآن دیگر گشت ارشادی در خیابان نمی‌بینیم اما حجاب‌بان‌ها هستند. به حضور حجاب‌بان‌ها انتقادی ندارید؟ چه سیاست جایگزینی را درست می‌دانید؟ آیا حجاب در ایران هم مانند سایر کشورهای اسلامی می‌تواند اختیاری باشد؟

برای توضیح آن توئیت باید به قبل از وقایع سال گذشته برگشت و حتی برگردیم به دهه 60 و 70 و سیاست‌هایی که در آن دهه در مورد حجاب اعمال می‌شده. آنچه در قانون جمهوری اسلامی وجود دارد و بر آن تاکید شده پوشش است و نه حجاب اسلامی یعنی حتی ممکن است کسی پوشش داشته باشد که در مغایرت با حجاب اسلامی باشد. 

تذکری که داده می‌شود منجر به حجاب اسلامی نمی‌شود. حجاب اسلامی تعریف مشخص و ساده‌ای دارد و برخورد ما بسیار سلیقه‌ای بوده است. این منظور من از آن توئیت بود.

اما در مورد داشتن یا نداشتن قانون حجاب من فکر می‌کنم چیزی‌ست که اسلام می‌خواهد و ما نمی‌توانیم بگوییم مثلا چرا در کشور قانون چراغ قرمز اجباری داریم؟! با رد شدن من از چراغ قرمز حقوق بقیه تضییع می‌شود یعنی اگر حکومت بگوید شما هر بلایی دوست داری سر خودت بیاور باز هم باید در جایی که ممکن است رفتار من به دیگران آسیب بزند ورود کند.

در مورد حجاب معمولا افراد می‌گویند می‌خواهیم آزاد باشیم و یا اینکه این تذکرات برای تغییر اعتقاد افراد بی‌فایده‌ست درحالیکه اساسا قرار نیست عقیده‌ی افراد تغییر کند و حتی ممکن است خود آن فرد هم مهم نباشد این امر به معروف برای سلامت کل جامعه‌ای‌ست که با او در ارتباط است. نمی‌خواهیم افراد را به اجبار به بهشت ببریم، خود فرد در درجه دوم مطرح است.

اصلاح‌طلبان، مقصران سیاست‌گذاری تمام امور و دوران‌ها

انصاف نیوز: خب بلاخره چه سیاستی را باید جایگزین کرد؟

سیاستگذاری‌های فرهنگی ما طی سال‌ها اشتباه بوده است. دولت‌هایی داشته‌ایم که جریان سیاسی حامی آن‌ها و یا پیام‌های پنهانی آن دولت‌ها در تضاد با روح اسلامی و حجاب بوده است…

قانونا مخیر به انتخاب پوششتان در جامعه نیستید

انصاف نیوز: دوران آن دولت‌ها گذشته است. به نظرتان پیام‌های پنهان و آشکار و سیاست‌های دولت فعلی پاسخگو خواهد بود؟

در سینما یا سریال‌ها یا در مدارسمان ما نتوانستیم درست حجاب را برای بچه‌ها جا بیاندازیم با این توضیح که شما در محافل شخصی آزادید که هر طور لباس بپوشید اما در فضای جامعه باید قانون را رعایت کنید. اینها را جا نینداخته‌ایم.

در ضمن حاکمیت قانون هم به طور کلی در ایران بسیار ضعیف است مثال عینی آن هم قوانین راهنمایی و رانندگی‌ست. در مورد استخدام در بانک یا در آژانس‌های هواپیمایی چطور پوشیدن لباس فرم را پوشش اجباری نمی‌دانیم اما در مورد حجاب چنین اصطلاحی را به کار می‌بریم.

اقتضای جامعه‌ی اسلامی که قوانین آن هم بر مبنای اسلام است همین است. بسیاری کشورهای اسلامی هستند که مبنای قوانینشان اسلام نیست و الزامی ندارند. 

طبعا نیرویی که می‌خواهد با یک خانم مکشفه برخورد کند باید با نیرویی که قرار است با دزد برخورد کند متفاوت باشد اما این اتفاق نیفتاد. 

دولت کاری در حمایت از حجاب نکرده است

انصاف نیوز: یک مقدار مشخص‌تر و واضح‌تر بفرمایید. الآن دوران دولت‌های پیام‎های نهانی گذشته؛ در دولت فعلی حجاب‌بان‌ها در خیابان هستند و در مردم هم حتی نسب به امر به معروف هم مقاومت ایجاد شده است. شما چه راهکاری دارید؟

من ترجیح می‌دهم ابتدا فضای آموزشی‌مان را به یک سمت و سوی مناسبی ببریم و آموزش درستی به بچه‌ها بدهیم. در آموزش و پرورش فرصت کافی برای آموزش بچه‌ها وجود دارد. 

البته الآن هم من سیاست خاصی در حمایت از حجاب نمی‌بینم؛ رئیس دولت صحبت از آزادی حجاب و امثالهم نمی‌کند اما کار خاصی هم نمی‌بینم. الآن صرفا تعدادی حجاب‌بان و آمرین به معروف در خیابان هستند…

اجازه دهید فضای جامعه آرام‌تر شود

انصاف نیوز: خب نظرتان در مورد حضور همین مامورها چیست؟

من ترجیحم بر این است که فضای جامعه آرام‌تر شود و بیشتر انرژی را در بخش آموزش و فرهنگسازی بگذاریم و بعد به تذکر و حضور در کف خیابان برسیم.

چرا با وجود این‌همه مسئله، حجاب برای محجبه و غیرمحجبه اولویت شده؟!

انصاف نیوز: این بسیار زمانبر است. تعدادی از مردم هم می‌گویند اگر شرایط را رها کنند دیگر قابل کنترل نخواهد بود. 

واقعیتش این است که من اساسا مخالف این شرایطم که حجاب چه برای محجبه‌ها و چه برای مخالفین حجاب اولویت شده است. بسیاری مسائل مهم‌تر در جامعه ما هستند که به حاشیه می‌روند.

ما دشمن یکدیگر نیستیم

انصاف نیوز: پس آمرین به معروف نباشند حجاب‌بان‌ها هم نباشند. تا این فرهنگ‌سازی صورت بگیرد زمانبر است و نگران‌کننده برای آن قشر خاص.

من نمی‌گویم این نیروهای میدانی را حذف کنیم می‌توان این‌ها را همزمان پیش برد. اتفاقا باگ قضیه اینجاست که ما میدان را داشته باشیم و فرهنگسازی را رها کنیم.

ضمن اینکه مشکل دیگری که داریم خیلی از ما یکدیگر را دشمن خودمان تلقی می‌کنیم. این تذکرها حتی اگر با لحن ملایمی باشند هم با این تصور شرایط را بد می‌کند.

ایجاد فضای امنیتی برای تذکر حجاب منطقی‌ست!

انصاف نیوز: لحن حجاب‌بان‌ها شاید حداقل در 50درصد موارد ملایم است البته شاید عزیزم «همشهری» را نداشته باشد اما در حد یک تذکر معمولی‌ست. مشکل فضایی‌ست که در مترو ایجاد می‌شود و اصلا نمی‌تواند تداعی‌کننده‌ی دوستی باشد و فقط دشمنی‌ست. اینکه عده‌ای اطراف این حجاب‌بان‌ها می‌ایستند و فضا امنیتی‌ست و اگر به این تذکر گوش ندهید سر و کارت با آن مامور امنیتی‌ست نمی‌تواند تداعی‌کننده‌ی دوستی باشد.

ما بالای 80 کشته از نیروهای حافظ امنیت در آشوب‌های حجاب داشتیم. به نظرتان این فضا را امنیتی نمی‌کند؟! به نظرتان خود من الآن اگر به خیابان بروم و بخواهم به خانمی تذکر بدهم به نظر شما امنیت دارم؟! حتما مورد بداخلاقی قرار خواهم گرفت. بنابراین من به عنوان یک نیروی حاکمیتی یا چنین اقدامی نمی‌کنم یا حتما با یک مامور امنیتی در آن فضا حاضر می‌شوم.

قدری عقب‌تر برگردیم به زمانی که نهادهای فرهنگی ایران خواب بوده‌اند اما یک خبرنگار ضدانقلاب مثل مسیح علینژاد در حال کار کردن روی پروژه‌ای مثل دوربین ما، اسلحه ما بود و بر دوقطبی و کینه‌ی بین افراد دامن می‌زد که آن خانم چادری دشمن من بی‌حجاب است و حتما اگر تذکری صورت می‌گیر قرار بر تعرض هم هست پس من گوشی خودم را بردارم و فیلم بگیرم. امنیتی شدن پیشینه‌ای دارد.

البته تمام تقصیرها گردن یک سمت ماجرا نیست. آن فیلمی که سال گذشته منتشر شد و خانمی را نشان می‌داد که جلوی ماشین گشت ارشاد ایستاده و می‌خواهد جلوی بردن دخترش را بگیرد من بارها گفتم که ای کاش می‌گذاشتید دختر آن خانم پیاده شود. 

از اصلاح‌طلبان هم عقب‌تر، دلیل چادر برداشتن رضا خان است

انصاف نیوز: این حرف شما در مورد فضای فعلی مترو هم مصداق دارد؛ می‌توانند اجازه بدهند این خانم‌هایی که به تذکرات اهمیت نمی‌دهند عبور کنند. اینکه مامور امنیتی کنار حجاب‌بان می‌ایستد و اگر کسی اعتنایی به تذکر نکرد حاضر می‌شود و اجبار می‌کند دیگر فرهنگ‌سازی نیست اجبار و دستور است.

پیش از این بحث‌ها من سال 86 در روزنامه کیهان یادداشت کوتاهی نوشتم با این مضمون که به وسیله‌ی نهادهای دیگر باید ابتدا برای حجاب کار می‌کردیم و اگر همه‌ی این‌ها وظایفشان را انجام دادند بعد باید می‌رسیدیم به پلیس در خیابان و تذکر او. اصلا قرار نبوده کار پلیسی شود. این مربوط به اوایل کار گشت ارشاد بود.

علاوه بر این شما می‌گویید دولت‌های قبل گذشته من می‌خواهم بگویم به عقب‌تر حتی برگردیم و به زمانی که کشف حجاب اجباری اتفاق افتاد. تاثیر این اتفاق را نمی‌توان نادیده گرفت.

تذکر حجاب هم طبقاتی شده؟

انصاف نیوز: اشکالات بسیاری به این نوع حضور وجود دارد مثلا اینکه چنین برخوردهایی طبقاتی شده است یعنی خانمی که سوار ماشین است اصلا با حجاب‌بان مترو و لحن تحکم‌آمیز او برخورد نمی‌کند. 

ما همیشه در این مورد حرف زده‌ایم که امر به معروف و آمر به معروف باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد هیچوقت از این نگفته‌ایم که کسی که تذکر می‌گیرد چطور باید برخورد کند.

اگر اینطور نبینیم که توصیه‌ی مثلا فاصله گرفتن از قطار تحکم‌آمیز است و از یک موضع بالاست و برخورد با یک توصیه‌ی اجتماعی را بدانیم درست می‌شود.

می‌شود مانند یک خانواده فعلا از حجاب و اختلافات حرفی نزد

انصاف نیوز: شما گفتگویی با کسانی که کشف حجاب می‌کنند داشته‌اید؟ حرفشان چه بوده؟

من با افراد در مورد حجاب حرف نزده‌ام چون بسیار حرف زده‌ایم و مثل یک خانواده که بر سر یک موضوع اختلاف شدید دارند و فعلا از آن گذر می‌کنند بنظرم فعلا می‌شود از آن حرف نزد و فعلا در مورد اشتراکات حرف زد که قطعا بسیار زیادتر هم هست.

«برخی رسانه‌های داخلی دلیل تغییر دیدگاه زن ایرانی هستند»

انصاف نیوز: مثال‌هایی که شما برای قیاس با حجاب می‌آورید منطقی نیستتد چرا که مورد توافق مردم هستند و عموم مردم آن‌ها را می‌پذیرند. اما در مورد عده‌ای که در مقابل توصیه‌ی حجاب مقاومت می‌کنند و موضوع شده‌اند و مسئله‌شان یعنی حجاب، حتما یک فکر و تجربه‌ای پشت این اعتراض آن‌هاست و نمی‌توان اینطور گفت که همه‌ی این‌ها هرج و مرج می‌خواهند و خواسته‌شان قانون‌شکنی‌ست. قانون باید میان مردم مقبولیتی داشته باشد تا پذیرفته شود و این مقبولیت نداشتن عده‌اش زیاد شده که حالا تبدیل به مسئله شده است.

ببینید ما وقتی می‌گوییم امر به معروف و نهی از منکر، بله آن کار باید در جامعه معروف باشد و آنچه نهی می‌کنید باید از نگاه مردم منکر باشد. چیزی جز این باشد کار شما بی‌ثمر خواهد بود. دلایل متفاوتی در این تغییر دیدگاه زنان ایرانی موثر بوده از جمله رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی.

انصاف نیوز: فکر نمی‌کنید بعضی رفتارهای ما در داخل هم‌جهت با همان رسانه‌های خارجی‌ست؟

یعنی می‌گویید بهانه دست آن‌ها می‌دهیم؟! تا حدودی موافقم. اما به این فکر کنید همین رسانه‌ها بیایند این را تبلیغ کنند که رد شدن از چراغ قرمز کار خوبی‌ست. البته این مثال بسیار گل‌درشت است. اگر چنین شود ما باید انرِژی مضاعفی صرف کنیم برای اینکه به جامعه توضیح دهیم خیر او در چیست و دچار مشکل می‌شویم.

تبلیغات منفی علیه یک قانون گاها باعث می‌شود حتی افراد بترسند از اینکه بگویند آن قانون مزایایی هم دارد. مخالفین این موضوع را نمی‌بینند و فقط آمرین به معروف و حجاب‌بان‌ها را می‌بینند و این‌ها را مقصر می‌بینند. وزنی که رسانه‌های اصلاح‌طلب و خارجی علیه حجاب دارند و یا همراه جریان ضدحجاب بوده‌اند نادیده گرفته می‌شود. 

تاثیر قدرت تعقل مکشفه‌ها در انتخابشان نادیده گرفته می‌شود؟

 انصاف نیوز: یک وزنی هم که به نظر من شما در نظر نمی‌گیرید تعقل افراد و قدرت استنتاج آن‌هاست. این افراد حتما یک سیر تحولاتی را طی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که حجاب را کنار بگذارند.

اتفاقا من چون وزن برای تعقل افراد قائلم این را می‌گویم؛ من اول از بحث فرهنگسازی و آموزش شروع کردم قبل از اشاره به رسانه‌های داخلی یا خارجی. شما اگر پیامبر خدا هم باشید باید اول به مردم آموزش بدهید بعد از آن‌ها انتظار داشته باشید.

انصاف نیوز: اگر بر قوه‌ی تعقل آدم‌ها حساب کنیم و فرض کنیم این درصد از جامعه با کتاب خواندن و بحث و بررسی در مورد حجاب و سایر موارد در زندگی‌شان به این نتایج رسیده‌اند، به هر حال بین این‌ها و گروه دیگری از جامعه اختلاف وجود دارد. به نظرتان برای این اختلاف چه باید کرد؟ ادامه‌ی این رفتارها و قانون‌ها در حوزه‌هایی مثل حجاب یا روابط خصوصی آدم‌ها موثر خواهد بود؟

من فکر می‌کنم تا زمانی که جمهوری اسلامی هست این قوانین خواهند بود و باید هم باشد مگر اینکه شما بگویید اکثریت مردم دیگر حاکمیت اسلام را نمی‌خواهند. در این صورت وضعیت به اتفاقی که در سال 57 افتاد می‌رسد و دیگر جمهوری اسلامی نباید در این کشور سر پا باشد.

تجربه‌ی اتفاقات سال گذشته نیز موید همین امر است. آن‌ها تصمیم گرفته بودند که جمهوری اسلامی نباشد به نظر من بقای جمهوری اسلامی بعد از آن اتفاقات دقیقا به معنی این است که اکثریت مردم موافق رفتن جمهوری اسلامی و کنار گذاشتن حاکمیت اسلام نیستند.

انصاف نیوز: البته الآن جمهوری اسلامی هست ولی حجاب نیست.

من این حرفتان را قبول ندارم. 

«یکی از ده دلیل اصلی انقلاب ۵۷ حجاب اسلامی بوده»

انصاف نیوز: شاید بشود حیات جمهوری اسلامی حفظ شود ولی در مواردی مثل حجاب که محل تعارض بین مردم است قدری عقب‌نشینی کرد مثل کشور ترکیه، مالزی، لبنان و…

البته جوامع بسیار با یکدیگر متفاوتند و لبنان در این میان متفاوت‌تر هم هست. قوانین کشور‌ها را به نظرم نمی‌شود با یکدیگر قیاس کرد. ضمن اینکه یکی از دلایلی که مردم ایران به سمت انقلاب اسلامی رفتند موضوع پوشش بوده. ممکن است در مورد مختصات آن اختلاف نظر داشته باشیم. 

انقلاب یک انقلاب دینی بوده است وگرنه که این کلمه‌ی اسلامی در ادامه‌ آن نمی‌آمد. حاکمیت اسلام مدنظر مردم ایران بوده است. سایر قوانین مثل ارث یا ازدواج و دیگر موارد در زمان پهلوی هم بوده و این اتفاق بخاطر تفاوت‌هایی نظیر همین حجاب بوده است که کار به قیام کشیده است. در وصیت‌نامه‌ی شهدای جنگ تحمیلی هم بسیار توصیه به حجاب دیده می‌شود. من فکر می‌کنم حجاب جز موارد اصلی‌ای بوده که مردم خواستار آن بوده‌اند.

انصاف نیوز: این تقلیل دادن حاکمیت اسلام است. زمان ولایت حضرت علی(ع) یا زمان پیامبر(ص) اجبار حجاب به این شکل وجود نداشت. در مورد اینکه یکی از موارد اصلی انقلاب اسلامی هم پوشش اسلامی بوده جای تردید وجود دارد.

من نمی‌خواهم بگویم دلیل اصلی بوده من می‌گویم یکی از دلایل اصلی بوده است. چیزی که من خوانده‌ام اینطور است. مدلی که زن‌ها در جامعه رفت‌وآمد داشته‌اند برایشان مهم و مسئله بوده است. 

انصاف نیوز: در مورد گروهی از مردم حتما این دلیل شما صادق است اما همراهی گروه بزرگی از مردم حتما دلایل فراگیرتری داشته است.

من به همین دلیل می‌گویم یکی از مثلا ده دلیل اصلی بوده است.

حجاب برای جمهوری اسلامی امری سیاسی‌ست یا سطحی؟

انصاف نیوز: در یکی از توئیت‌هایتان به برخورد مبالغه‌آمیز صدا و سیما در ایام خاصی مثل 22 بهمن اشاره کرده بودید و اینکه این رسانه در چنین ایامی طوری عمل می‌کند که گویی اصلا خانم‌های چادری یا کم آرایش راهپیمایی 22 بهمن را تحریم کرده‌اند یعنی به نوعی از آن سر بوم می‌افتند. به نظرتان برخوردها با موضوع حجاب خیلی سطحی یا سیاسی نشده است؟ هرجا که حس می‌کنند ممکن است به مجموعه‌ی جمهوری اسلامی آسیبی وارد شود پیچ سختگیری راجع به حجاب را قدری شل‌تر می‌کنند و بعد دوباره برخوردها تندتر می‌شود. احساس می‌شود بحث، بحث سیاست است نه دین و اسلام.

بحث دین و اسلام حتما هست و بحث دفاع از جمهوری اسلامی هم به دلیل همان پسوند اسلامی‌ست. دغدغه‌ها حول اسلام است ولی مسئله اینجاست که ما گاهی از آن سر بوم می‌افتیم و گاهی ازاین سر بوم. بله، برخوردها خیلی سطحی شده نه اینکه سیاسی شده باشد یعنی کارهایی که انجام می‌شود مثل کف روی آب است و باعث دلزدگی طرف مقابل هم می‌شود. 

انصاف نیوز: اما این کار را برای جذب آن سمت انجام می‌دهند.

خب جذب نمی‌شود و با خودش فکر می‌کند من در مواقع خاصی دیده می‌شوم و در مکان‌ها ی دیگر خیر!

انصاف نیوز: و شما می‌گویید این سیاسی نیست؟

من می‌گویم این برخورد بیشتر سطحی‌ست تا سیاسی. خیلی غیرحرفه‌ای و سطح پایین است این کار. نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کرد دوگانه‌ای‌ست که ایجاد شده؛ انگار که هر خانم محجبه‌ای طرفدار جمهوری اسلامی‌ست و هر خانم بی‌حجابی مخالف جمهوری اسلامی این دوگانه باید شکسته شود و صدا و سیما انگار چنین قصدی دارد اما به قدری سطحی این اتفاق می‌افتد که حتی باعث دستمایه‌ی طنز می‌شود.

ما با بازنمایی رسانه‌ای این موضوع مشکل داریم نه بخش دیگر آن. ما هیئت هم می‌رویم کسانی را می‌شناسیم که فقط به حرمت آن فضا حجابشان را بیشتر رعایت می‌کنند. اینکه تمام افراد بی‌حجاب را ضددین و بی‌دین بدانیم خیلی بد است. حالا می‌خواهند این شکاف را ترمیم کنند ولی اینقدر برخوردشان سطحی‌ست که شرایط بدتر می‌شود.

حججاب برای مخالفین هم وسیله‌ی سیاسی شده

انصاف نیوز: یکی از مثال‌هایش راهپیمایی 22 بهمن است در موعدهای دیگر هم چنین تغییراتی در برخوردها وجود دارد. برای مثال در بحبوحه‌ی سال گذشته حجاب را رها کردند و الآن سفت‌تر کرده‌اند یعنی آن پیچی که گفتیم باز هم احساس می‌شود و برخوردها سیاسی‌ست. شما چنین احساسی نداشته‌اید که برخورد با اسلام و حجاب سیاسی‌ست؟

ببینید این را در نظر بگیرید طرف مقابل برای نشان دادن مخالفت سیاسی خود از موضوع حجاب استفاده می‌کند. هجمه‌ای که مخالفین سیاسی جمهوری اسلامی به حجاب وارد می‌کنند اصلا در موارد دیگر ندارند. آن‌ها هم هویت یک اپوزیسیون جمهوری اسلامی را بدون حجاب تصور می‌کنند. از این منظر اگر نگاه کنید بله، موضوع تبدیل به یک موضوع سیاسی می‌شود. 

موافق نیستم با اینکه بهره‌برداری سیاسی می‌کنند ضمن اینکه واقعا دغدغه‌های دینی مردم وارد سیاست شده است. من توضیح دادم همین دلیل پسوند اسلامی انقلاب سال 57 است. 

جامعه، جامعه‌ی دینی‌ست و نمی‌شود هیچ گزاره‌ای را فارغ از دین بررسی کرد. حتی آن رئیس‌ جمهور ما که حاکمیت را متهم به استفاده‌ی سیاسی از دین می‌کند زمانی که می‌خواهد مذاکرات برجامی خود را توجیه کند از واقعه‌ی عاشورا مثال می‌زند. منظورم این است که این استفاده مختص یک جناح نیست.

«دختر بی‌حجاب هم دختر من استِ» سردار سلیمانی به معنی برخورد نکردن نیست

انصاف نیوز: جمله‌ی بسیار معروفی از آقای سلیمانی هست که می‌گویند «آن دختر بی‌حجاب هم دختر من است» یا رهبری هم در خطبه‌ی نماز عید فطر تعبیری این چنینی داشتند. این گفته‌ها و مواضع آنهاست و در مقابل یا حتی در تضاد با این گفتار، رفتار مسئولانمان را داریم. دلیل این تناقض چیست؟

من یک نکته‌ای را در مورد جمله‌ی سردار سلیمانی بگویم؛ اینکه ما با وجود علم به خطای یک فرد او را فرزند یا دختر خود بدانیم کار اشتباه او را درست نمی‌کند. من این جمله را اینطور نمی‌فهمم که پس می‌توان فردی که چنین خطایی می‌کند را رها کرد.

به این بخش از این جمله نگاه کنیم که اشاره دارد به اینکه نوع رفتار شما باید دوستانه و محبت‌آمیز باشد. باز هم می‌رسیم به همان مثال راهنمایی و رانندگی، زمانی که با یکدیگر تصادف می‌کنیم مشخص نیست چرا با یکدیگر دعوا می‌کنیم؟! در این تصادف اگر طرف مقابل شما برادرتان باشد حتی اگر خسارت دیده باشید مسلما دیگر دعوا نخواهید کرد. 

حرف قاسم سلیمانی یا رهبری را من اینطور می‌فهمم که اگر برادر شما به ماشین شما بزند نه اینکه کار او درست باشد ولی شما با او خواهرانه برخورد خواهید کرد. 

رهبری صحبت دیگری هم که دارد این است که آن فرد بی‌حجاب عیبش در ظاهرش است و عیب من شاید در درونم باشد. این هم به این معنا نیست که عیبی بر آن شخص وارد نباشد؛ عیب هست ولی عیب ظاهری‌ست. بحث بر سر نوع تعامل با این خطا و قضاوت افراد صرفا با همین یک خطای حجاب است. اگر این مدلی نگاه کنید تناقضی هم که اشاره کردید وجود ندارد. حرف قاسم سلیمانی به این معنی نیست که ما قانون حجاب در کشور نداشته باشیم. 

انصاف نیوز: یعنی می‌خواهید بگویید تصویر آن جملات همین تصویر تئاترشهر است که امروز می‌بینیم؟

من واقعا مترو تئاترشهر نرفته‌ام و نمی‌دانم تعاملات بینشان چطور است و نظری نمی‌توانم داشته باشم. اما عرض من این است که معنای جمله‌ی قاسم سلیمانی این نیست که اگر کسی بی‌حجاب به خیابان بیاید ایرادی از او نگیریم و حجاب را آزاد بگذاریم. نهایتا درکم این است برخورد با او باید دوستانه باشد. 

انصاف نیوز: شما می‌گویید در ضمن فرهنگسازی میدان را رها نکنیم. بلاخره شما چه راهکاری دارید؟ چه پیشنهادی دارید؟

نیاز به بررسی دقیق دارد و من نمی‌توانم قضاوت درستی داشته باشم. از طرفی این افراد را از نزدیک هم ندیده‌ام و نمی‌توانم نظر قاطعی بدهم با این حال با این امر هم موافق نیستم که هر نوع تذکری راجع به حجاب را منفی بدانیم و حجاب را به کل رها کنیم. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. فقر نابرابری اجتماعی رانت خواری ناعهدی مسئولین اینا درس شه حجاب هم برمیگرده

    9
    9
    1. حجاب بالا شهر نشین ها رو با پایین شهر نشین ها مقایسه کنی متوجه حرف نادرستت میشی پس توجیحات خنده دار نیارید

  2. خودمونو به خواب و بی خیالی نزنیم. من معتقدم که سالهاس تعامل و گفتگو بین گروههای مختلف مردم از بین رفته است. الان بعضی صحنه ها رو در تهران میبینیم دقیقا اشاعه فحشا و تقلید از نقاط منفی غرب است. بخاییم نخاییم حجاب یگ امر الهی است

  3. در هر سوال موضع ایشون تغییر میکرد! بقول معروف «میفهمم چی میگی، ولی نمیفهمم چی میخوای؟!»
    دوتا سوال دیگه می پرسیدید، اسم و فامیلش هم تغییر میکرد!
    البته شانس آوردید که فعلا تنها اومده بود و اون آقای امنیتی مذکور، همراهش نبود وگرنه همون سوال اول یک عکس ازتون میگرفت و سوال دوم رو هم هنوز نپرسیده بودید معنای صحیح برخورد رئوفانه اسلامی را نشانتان میدادند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا