خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رقص‌ قیمت‌ها درشب عید

فرشاد عزیزی در روزنامه ی آرمان نوشت:
 
آرمان: روزهای اسفند و داستان تکراری گرانی. چیزی عجیب نیست. هر سال عادت کرده‌ایم با نزدیک شدن به شب عید خوراکی‌ها گران شوند. این گرانی محدود به میوه نیست. انواع و اقسام گوشت هم به موج گرانی می‌پیوندند تا هزینه سفره‌ای که خانم خانه می‌خواهد برای شب عید آماده کند، گران تر از روزهای عادی سال شود. این روزها مسئولان اصناف مختلف کشور از گران شدن 10 تا 20 درصدی قیمت انواع محصولات غذایی خبر می‌دهند. موز، پرتقال، گوشت گوسفند، مرغ و ماهی و چندین خوراکی دیگر به لشکر گرانی ها پیوسته‌اند. داستان مرغ خیلی عجیب و غریب شده و گوشت این پرنده که تا همین 3 هفته پیش حدود 6 هزار و 500 تومان بود، این روزها با قیمت حدود 8 هزار تومان فروخته می‌شود. مسئولان می‌گویند که تا 20 فروردین موز ارزان نمی‌شود. آنها از گران شدن 2-3 هزار تومانی هر کیلو گوشت گوسفند خبر می‌دهند. ماهی هم در انتظار افزایش 15 درصدی قیمت از 6 روز دیگر است. به نظر می‌رسد اگر می‌خواهید برای روزهای عید نوروز مواد غذایی بخرید، همین امروز بهترین زمان است. 
 
گوشت برزیلی گران شد؛ منتظر گرانی ساندویچ و پیتزا باشیم
همین مانده بود که گوشت برزیلی گران شود. گوشت برزیلی که چند سالی است میهمان سفره‌های ایرانیان شده، آمده تا جایگزین گوشت گران‌تر بازار بشود. اما چند روزی است که این نوع گوشت منجمد وارداتی، 10‌تا 12 درصد گران شده تا خانواده‌ها مجبور شوند از این نوع گوشت هم کمتر استفاده کنند. رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی استان تهران می‌گوید که در چند روز اخیر به دلیل کمبود گوشت منجمد برزیلی در بازار، قیمت آن افزایش یافته و طبیعی است که در این ایام میزان تقاضا برای این محصول افزایش یابد. علی خندان روی جوان با اشاره به اینکه در حال حاضر در نمایشگاه‌های بهاره گوشت منجمد برزیلی 10 درصد کمتر از نرخ بازار عرضه می‌شود تاکید می‌کند که همین موضوع از دلایل مهمی است که موجب کمبود و افزایش قیمت آن در بازار شده است. گوشت منجمدی که حدود 19 تا 20 هزار تومان به فروش می‌رسید حالا به کیلویی 23 هزار تومان رسیده است. رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی استان تهران، مسئول بهبود اوضاع به وسیله افزایش واردات را شرکت پشتیبانی امور دام می‌داند. با افزایش 3 تا 4 هزار تومانی این گوشت که بیشتر خانواده‌ها، فست‌فودها و رستوران‌های کشور از آن استفاده می‌کنند، باید منتظر افزایش قیمت انواع ساندویچ و غذاهای گوشتی کشور باشیم.
مرغ 8 هزار تومانی بازار؛ مسئولان می‌گویند نخرید
قیمت مرغ 3 هفته است که روز به روز گران تر می‌شود. دیگر از آن قیمت 6 هزار و 500 تومان گذشته خبری نیست. مسئولان دلیل این گرانی را کاهش جوجه ریزی اعلام کردند. سریال ادامه دار افزایش قیمت‌ها باعث شد تا روز اول اسفند قیمت مرغ به کیلویی 8 هزار تومان برسد. همان روز شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرد که می‌تواند به طور نامحدود، مرغ 5 هزار و 500 تومانی عرضه کند. دعوا آن قدر بالا گرفت که وزیر جهاد کشاورزی وارد میدان شد و گفت که مرغ‌های بازار بیشتر از 7 هزار تومان نمی‌ارزند. 5 روز پیش رئیس هیأت مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور گفت که هر کیلوگرم مرغ گرم با قیمت 6 هزار و 980 تومان و هر کیلوگرم مرغ منجمد با قیمت 5 هزار و 800 تومان در میادین میوه و تره‌بار به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. اما اگر سری به فروشگاه‌های پروتئینی سطح شهر بزنید می‌بینید که خبری از مرغ 7 هزار تومان در بازار نیست. همین مسئول صنفی می‌گوید که هر کیلوگرم مرغ به مصرف‌کننده با قیمت 7 هزار و 900 تومان در بازار عرضه می‌شود. ظاهرا مردم تمایل چندانی به مصرف مرغ‌های منجمد که با یارانه حدود 2 هزار تومانی در هر کیلوگرم و برای حمایت از مصرف‌کنندگان توزیع می‌شود ندارند و همین موضوع باعث شده تا مرغ ارزان نشود.
شیر برای سومین بار در سال 93 گران شد
برخی برندهای معروف لبنیات در چند روز اخیر قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی را برای سومین بار افزایش داده‌ است. به طوری که قیمت شیر کم چرب با افزایش 200 تا 300 تومان به 2 هزار و 400 تا 2 هزار و 500 تومان و قیمت شیر پرچرب با افزایش 200 تومان به 2 هزار و 700 تومان در هر بطری رسیده است. این در حالی است که همین کارخانه قبل از این قیمت شیر را طی دو بار 300 تومان افزایش داده بود. حالا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وارد میدان شده و گفته که هیچ‌یک از برندهای لبنیات حق افزایش قیمت تا پایان سال را ندارند و با متخلفان برخورد می‌شود، در پاسخ به اینکه برخی کارخانه‌ها برای جبران هزینه، به جای افزایش قیمت ، آن را با کم‌فروشی (کاهش وزن فرآورده) جبران می‌کنند. مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور با اشاره به اینکه کارخانجات به ندرت شیرخام را به قیمت هزار و 200 تومان از دامداران خریداری می‌کنند می‌گوید که متوسط قیمت خرید شیرخام توسط کارخانجات از تولیدکنندگان هزار و 150 تومان است.سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به صنایع لبنی تذکر داده تا قبل از هرگونه برخورد قانونی، قیمت محصولاتشان را از روز شنبه 9 اسفندماه به قیمت قبل برگردانند. اما تا امروز که 5 روز از این تاریخ می‌گذرد قیمت‌ها به حالت قبل بازنگشته است.
موز تا 20 فروردین ارزان نمی‌شود
موز در سبد میوه خانواده ایرانی در روزهای عید جا باز کرده است. به میهمانی ها که می‌روید، موز تقریبا در همه خانه‌ها به میهمانان تعارف می‌شود. برای همین شب‌های عید که فرا می‌رسد، قیمت این نوع میوه هم بالا می‌رود. این روزها با افزایش قیمتی که پیدا کرده در بازارهای سطح شهر با قیمت کیلویی 6 هزار و 500 تومان تا 7 هزار تومان به فروش می‌رسد. اگر تهرانی باشید باید در غرفه‌های عرضه میوه وابسته به شهرداری برای هر کیلو موز 5 هزار و 980 تومان پول بدهید. رئیس اتحادیه بارفروشان افزایش قیمت جهانی موز و تقاضای کشورها برای این میوه را ۲ دلیل گرانی موز اعلام کرد. مصطفی دارایی نژاد با اشاره اینکه تا ٢٠فروردین ماه قیمت موز به همین شکل خواهد بود ولی از این تاریخ به بعد نرخ آن به نصف قیمت خواهد رسید، تاکید می‌کند که قیمت موز برای واردکنندگان هر کیلو 5 هزار تومان هزینه دارد. فقط موز نیست که در روزهای اخیر گران شده است. پرتقال هم به همین وضع دچار شده است. رئیس اتحادیه بار‌فروشان یکی دیگر از مشکلات بازار میوه در آستانه عید را افزایش قیمت پرتقال اعلام کرده و تاکید می‌کند که پرتقال با نرخ 3 هزار و 500 تومان تا ٤هزار تومان در میدان بزرگ بار به فروش می‌رسد که دلیل آن کم بودن زمینه کشت است.
اگر می‌خواهید ماهی بخرید زمان را از دست ندهید
365 شب سال یک طرف، شب عید هم یک طرف. رسم است که خانواده‌ها در شب عید، سبزی‌پلو با ماهی بپزند. خیلی فرقی نمی‌کند که آن ماهی چه باشد. چه ماهی سفید گران‌قیمتی که این روزها کیلویی 22 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود باشد و چه قزل‌آلای 13 هزار و 500 تومانی پرفروش. اما همین که به روزهای آخر اسفند نزدیک می‌شویم و خانواده‌ها برای تدارک سفره عید خود به بازار می‌آیند، قیمت همه اقلام و به‌طور ویژه ماهی افزایش می‌یابد. همین سه روز پیش بود که رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از گران‌شدن 15 درصدی قیمت ماهی از روز 20 اسفند خبر داد. این مقام صنفی دلیل این گرانی را افزایش تقاضا عنوان کرده است.الان در بازار ماهی حلوا سیاه بدون تیغ 21 هزار تومان، ماهی تیلاپیا 22 هزار تومان، ماهی آزاد 8 هزار و 500 تومان و ماهی کپور انزلی 16 هزار تومان قیمت دارند. حالا با توجه به افزایش 15 درصدی قیمت‌ها باید منتظر بود تا در شب عید حلوا سیاه بدون تیغ 24 هزار و 150 تومان، ماهی سفید و تیلاپیا 25 هزار و 300 تومان، ماهی آزاد 9 هزار و 775 تومان، قزل‌آلا 15 هزار و 500 تومان و کپور انزلی 18 هزار و 400 تومان در بازار به فروش برسند.دیگر به این قیمت ها در شب عید هر سال عادت کرده ایم.
گوشت گوسفندی از قافله جا نماند
با افزایش قیمت مرغ، خیلی از خانواده‌ها به دنبال گوشت گوسفند برای جایگزین کردن آن هستند. این موضوع یکی از عواملی است که در روزهای گذشته قیمت گوشت گوسفندی را بالا برده است. این روزها اگر اقدام به خرید گوشت گوسفند کرده باشید با افزایش 2-3 هزار تومانی قیمت آن روبه‌رو شده‌اید.همین دیروز رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قیمت این گوشت در بازار خبر داد. علی اصغر ملکی از افزایش ۲ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی طی دو هفته اخیر خبر داده و می‌گوید قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه تحویل به مغازه‌دار ۲۸ هزار تومان است و مغازه‌ داران آن را تا ۳۱ هزارتومان به مشتری عرضه می‌کنند. او دلیل دیگری را برای افزایش قیمت گوشت گوسفند مطرح می‌کند. وی در مورد علت افزایش قیمت گوشت گوسفندی توضیح می‌دهد که هم اکنون در روزهای پایانی سال ۹۳ قرار داریم و دام‌هایی که در این سال پرورش یافته بودند به تدریج رو به اتمام هستند. ملکی در پاسخ به این پرسش که احتمال کاهش قیمت این نوع گوشت تا پایان سال‌ جاری وجود دارد یا خیر می‌گویدکه احتمالا قیمت تا پایان سال به همین شکل باقی می‌ماند و تغییر نمی‌کند. گفتنی است که رئیس اتحادیه گوشت گوساله نیز با اشاره به قیمت 30‌هزار تومانی هر کیلو گوشت گوساله تاکید می‌کند که این گوشت تا پایان سال گران نمی‌شود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا